Permalänk
Medlem

Nätagg till 30 diskar?

Jag tänkte bygga en stor filserver, och planen är att maxa en Lian-Li PC343 som rymmer 30 diskar om jag räknat rätt. Jag är van PC-byggare men inte serverbyggare så lite guidning vore trevligt.

Frågan är vad som krävs när det kommer till nätagg? Jag har kikat runt en hel del, men de flesta nätagg har bara 8-10st SATA-kontakter. Fungerar det bra och säkert att köra med såna där Molex->SATA-konverters? Det är mycket viktigt att det blir en stabil maskin; den kommer att vara i drift 24/7 och det blir en hel del jobbdata på den så det vore najs om den funkar.

Tips om lämpligt nätagg tas gärna emot som sagt.. Då lådan rymmer två PSUs så känns det som en bra idé att lägga kanske 10 diskar + datorn på ett, och 20 diskar på ett separat nätagg?

Hårdvaran blir nåt vanligt 775-kort, troligtvis med en E1200 och 4gb RAM samt nåt enkelt VGA-kort. Jag kommer köra med 2-3 RAID-kort, vilket är inte bestämt ännu. Maskinen skall vara en ren filserver så inget annat kommer sitta i den.

Any ideas?

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Man räknar med att en mekanisk hårddisk drar ca. 10W vid normal drift och något lite mer precis när den startar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjonsson
Man räknar med att en mekanisk hårddisk drar ca. 10W vid normal drift och något lite mer precis när den startar.

Ca 30W vid start har jag hört, så det behövs nog en hel del kraft.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Musikälskare

2 agg då kanske? Billigare? Men de lär inte få plats

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
2 agg då kanske? Billigare? Men de lär inte få plats

Tips: Läs första inlägget en gång till;)

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

det måste ju bli 3st http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=286657 det enda med 10 och det finns inga med fler sata utgångar

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750

Permalänk
Medlem

3 st Corsair 750w borde väl räcka ?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=223517

Ska du köra med WDs nya 2TB diskar? de verkar rätt stabila med sina 5400rpm och drar inte så mycket ström eller utvecklar värme/vibrationer.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyxx
det måste ju bli 3st http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=286657 det enda med 10 och det finns inga med fler sata utgångar

finns ju som sagt 4pin -> sata "adapter" så man får några extra sata-sladdar

Visa signatur

| AMD 8350 8-Core || Asus R9 270X ||
Corsair 8Gb 1866MHz || Asus Sabertooth 990FX R2.0 || Corsair CS750M ||
Windows 8.1 x64 ||

Permalänk
Medlem

Der finns ju adaptrar så man får lite fler sata dessutom! Har själv ingen aning om hur mkt "power" du behöver :/

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Det blir ju en ganska dyr historia (sett mot 775), men annars har ju Asus ett Socket 1366 kort som heter Asus P6T WS PRO, med 2st PCI-X platser.. ett 8portars sånt kort finner du på (http://www.mullet.se/product.html?product_id=133690), där blir alltså 16 portar, plus de 8 på moderkortet ger 24. Resten kan du fylla upp med ett HighPoint RocketRAID 2300 4P SATA II/300 samt ett 4 portars PCI SATA kort?

Det blir ju högpresterande då, men det kanske inte behövs..?
Stöds även i OpenSolaris, som är ett trevligt alternativ till OS, med sitt ZFS filsystem.

Om du bara ska bygga in diskarna, utan hotswap osv, så skulle jag sett till att ha gjort lite egna kablar.. kika i min sign på min utdaterade bygglogg, där ser du nog vad jag menar för strömkablar (ganska långt ner på sidan).
Då räcker det att du gör kablar för 6 diskar i stöten, per molexkontakt, så kan du köpa valfritt 1200W agg. och lägga de 5 olika diskgrupperna på varsin lina eventuellt, så är du garderad.
En del raidkort av finare sort brukar ha inställningar för spinup tid också (vill jag iaf minnas), så du kan sätta en liten fördröjning på diskarna, vilket gör att dom inte spinner upp alla på en gång, utan kan fördröjas med ett par sekunder, så ena hälften startar upp först när första halvan är klara.. Det sparar lite på nätaggregatet.

Asus brukar skicka med en massa "inline" SATA-kontakter, så kolla runt med kompisar och bekanta, eller lägg annons här på Swec.
Vet inget ställe som säljer dom löst tyvärr, men finns det är det ju kalasbra!

Tänk på att den ska stå på en hel del, så ta en "lågwattare" till CPU, den generar inte mycket värme, och drar heller inte lika mycket. E1200 är kanske ett klokt val här, vet ej nåt om den såhär på rak arm.

EDIT:
Förmodligen är jag trött, men om man bara ser till antalet 5.25" platser, och du använder 3x5.25" > 4x3.5" så blir det max 24 diskar. Planerar du att ha diskarna i andra rack inuti på andra ställen jag inte kommer på för stunden?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Schill, jag har ett RocketRAID 3520 sen tidigare, och tänkte fylla upp med ett till + ett 16-portarskort utöver det - antingen HPT eller Areca. Har redan ett gammalt XFX 680i mobo som kan få nytt liv här, och en E1200 har jag liggandes också.

Solaris eller FreeBSD har jag funderat en hel del på, och då med ZFS.. Jag är inte helt säker på att det är moget ännu, men jag får se.. Oerhört spännande fs hur som helst.

"Staggered spin-up" tänker du på ja, och det är ett måste i såna här sammanhang vad jag förstått.

Tack för tipset om att göra egna strömkablar, så långt tänkte jag inte, hehe.. SATA-kablar följer med RAID-korten så det behöver jag inte tänka på som tur är.

Och japp, du är på rätt spår.. Man får plats med 24 diskar i fronten som du säger, och sedan finns det plats för 2st små rack i bakre delen av lådan, som rymmer 3 diskar vardera (http://indomo.se/index.php?mode=item&id=2536).

Angående PSU är jag inne på att köra 2st Corsair TX750, det kan nog funka med lite kabelmicklande.. Fördelen är att de har en fet rail och är inte uppdelat, så jag bör få ut full effekt även med en hoper förgreningar osv. Konstigt att de flesta PSUs är uppdelade egentligen..

moire, det blir nog så när de sjunkit lite i pris, ja! Jag har redan 8st Green Power 1TB så jag startar troligtvis med de + 8 till, och sen blir det nog 2TB för resten av slanten i nästa utbyggnad.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED