Permalänk
Medlem

Bildkvalitet LCD-TV vs LCD-monitor ?

Hur är det, är det någon större kvalitetsskillnad på att köra ex.vis en LCD-TV i Full HD resp en riktig LCD-monitor i samma upplösning? Jag förutsätter nu att man använder HDMI->DVI för att koppla TV'n till datorn.

Jag har länge funderat på att köra en 32" TV som primär skärm, för spel, film och vanligt surfbruk, men vågar inte slå till för jag har aldrig testat.. Har sökt över halva internet och jag har inte sett någon seriös test/jämförelse, bara en massa kommentarer typ att "det funkar bra".

Jag skulle vilja höra från någon som använder båda eller har gjort, så jag kan få en inblick i hur stor skillnaden i kvalitet blir, om någon alls?

Det är klart det blir en storleksskillnad, men om man ser det rent prestandamässigt, om man jämför en 32" TV med t.ex. en 24"-skärm?

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Största skillnaden är att det är olika aspect ration på tv och monitor.
En tv är 16:9 medans en datamonitor är 16:10.
Sedan är tv mer optimerad för film och rörligt material medans monitorn mer för, ja, datorruk.
Jag gissar att responstiden är snabbare på monitorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft
Största skillnaden är att det är olika aspect ration på tv och monitor.
En tv är 16:9 medans en datamonitor är 16:10.
Sedan är tv mer optimerad för film och rörligt material medans monitorn mer för, ja, datorruk.
Jag gissar att responstiden är snabbare på monitorn.

Min BenQ Full Hd 24" är 16:9 så där har du lite fel, finns datamonitorer som är 16:9 >.<

Visa signatur

E8600 @ 4200Mhz | ZEROtherm Nirvana NV-120 | 8800GTS 512 800/1100/2000 | OCZ 4GB DDR2 5/6/6/18 | nForce 780i SLI | Xion 630W | Antec 900 | BenQ 24" E2400HD |