Nvidia har problem – hela grafikkortsserier kan vara defekta

Permalänk
Medlem
Citat:

While we have not been able to determine a root cause for these failures, testing suggests a weak material set of die/package combination, system thermal management designs, and customer use patterns are contributing factors

Inte så smart sagt, lär ju bara göra kunderna upprörda.

Ska man inte förutse hur kunderna använder produkterna?
Min är iof på dygnet runt för det mesta, men det kan man ju inte begära av bärbara.

Jag: -Min dator har pajjat.
Supporten: -Har du använt den?
Jag: -No shit sherlock, såklart jag har använt den!
Supporten: -Ja, men då är det ditt fel. I våra rekommendationer har vi tydligt påpekat riskerna med att sätta på datorn, så du får skylla dig själv...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Lätt å skylla ifrån sig.. haha vem fans fel är det inte om nvidias ? rädda om sitt rykte nu eller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wixia

Hur som helst, har ett 8600M GT i min Vostro laptop men eftersom den är byggd efter rysk stridsvagnsteknik så är jag inte orolig Har aldrig varit med om bättre kylning på en laptop. Den känns aldrig varm och GPU går inte över 60 grader i load.

Word! Jag har en inspiron 1520 mao likadan som din. Hur kall som helst, helt sjukt kall.

Det är väl ATi:s 3000-serie som är aktuell för bärbara? Jag läste att ATi ska göra ett 3870X2 till bärbara, vänta bara Nvidia, ni kommer bli överkörda.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv

Nästa kort blir ett från AMD/ATI..

Permalänk
Medlem

Att fläkten går igång vid lägre temperaturer kommer ju minska batteritiden astronomiskt. Någon sekund minst.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det är iofs mycket mindre risk att man får problem med ett kort för en stationär, dels för att kortet sitter mycket luftigare och har bättre ventilation och dels för att det inte direkt krävs någon dunderkylare för att kyla 8600GTS eller 8600GT De drar runt 47W resp. 35W under last, enligt X-bit labs, vilket är hälften av vad modernare kort som 8800GT och H3870 drar. (8500GT och 8400GS drar ännu mindre än 8600GT)

Det är nästan en bedrift att inte lyckas kyla bort den effekten.

Vad jag vet har man inte märkt av någon förhöjd RMA frekvens på de korten heller.

Däremot när det gäller grafikkretsar som levereras till bärbara datorer är det oerhört viktigt att specen blir rätt, då det är trångt och är svårt att få plats med vettiga kyllösningar, så man lägger sig på gränsen. En miss här märks snabbt, som de nu får erfara.

Givetvis bör ett kort för en stationär dator fungera betydligt bättre förutsatt att datorns tillverkare / montör faktiskt byggt den bra. Sitter själv med ett betydligt varmare kort, 8800GTS512. Vet inte vad den drar men med min Accelero S1 med tillhörande 120mm tystgående ADDA fläkt så får jag load på 53 grader, idle 43. Vad nu detta har med det du skrev att göra undgår mig men skulle vilja se temperaturerna på en 8600GTS med en sån kylare.

Det vore fint för PR om de bytte ut grafikkort som har problem med värme till nya och bättre utgående modeller iallafall. Typ 8800GT/GTS korten.

Vad gäller inbyggnad i bärbara datorer bär faktiskt datortillverkaren stor skuld om de snålar på kylningen. Likväl viktigt att nvidia specifierar kortet riktigt.

De lär inte lära sig iallafall. Kan man spara en dollar på att snåla lite på kylningen så gör de det.

Permalänk
Avstängd

gött att nvidia har problem
då kan ati komma ikapp i kassan

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milohenke
"Jen-Hsun Huang" på nästa bolagsstämma:
http://www.youtube.com/watch?v=7F4Ez2twtPA

ROFL! Klockren.. haha!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Hahaha fyfan va bra Visar att nvidia verkligen är the SHIT

Permalänk
Medlem

Snart blir väl att nVidia's kort exploderar i datorn när man spelar...

Vore ju trevligt om man sitter med en bärbar dator i knät alldeles nära grenen, och BANG!!!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Avstängd

In ATI we trust

Jag är inte AMD fanboy, jag har flertal datorer med Intel och dom fungerar jäkligt bra bla bla.

MEN jag är ATI fanboy, aldrig haft några problem sen ATI RAGE PRO 4MB, men visst har jag varvat med nVIDIA med, TNT2, GF2, GF3, GF7800XTX... but fuck this shit.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Det känns som att nvidia "alltid" har aldeles för bråttom med sina produkter (ut med så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt). Sen gå och skylla på konsumenter mm säger en sak, oseriöst företag.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem

Don't feed the fanbois.

Permalänk
Medlem

Detta är inte alls bra. Synd om alla som får problem och dyrt för Nvidia. Till skillnad från AMD så har ju nvidia i stort sätt bara grafikort och dessa måste fungera och vara bra.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Så går det när man bara kastar ut en massa kort på marknaden.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Bara jag som är mer "orolig" för nvidias ekonomi än jag är för AMD/Atis just nu?

Förmodligen bara du, ja.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

är det bara 8000 serien som är skadad. sitter med en 9500m GS i min bärbara. så jag behöver inte vara orolig?

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Denna nyhet värmde i själen och gav mig en glad morgon iaf.

Och vad är det som är så bra med att en hel del personer sitter och har problem med sina datorer pga det här?

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

föraktar nvidia så otroligt mycket, ångrar att mina två senaste köp var nvidia... död åt de svinen.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst tråden så är det ju bara att konstatera att vissa är mer troende än andra, det är inget fel på nVidia etc.

Man kan ju bara konstatera att nVidia haft en väldigt hög profil i sina uttalanden och sånt alltid slår tillbaka. Dom som nu gnäller på att ATi-fansen nu bashar nVidia kanske skulle funderat på det för ett ½år sen när nVidia såg okrossbara och deras fans bashade ATi men då var det för det mesta väldigt tyst när det gällde att ifrågasätta bashningen. Men det klart det måste vara jobbigt för mobbare när deras offer växer upp och ger igen. Jag kan tycka att nVidia-fans kan ha det just nu speciellt som vissa inte vill se verkligheten.

Nån har nämt att det ser dåligt ut för nVidias ekonomi, kan bara hålla med, det kan gå väldigt fort och speciellt nu, ATi kanske inte krossar prestandamässigt men ser man till priset så är det mer än kross. nVidia har heller inga chipset ute som är konkurrenskraftiga vare sig på Intel eller AMD-plattformen och nån cpu eller sammarbete med nån cpu-tillverkare finns ju inte heller, dom är helt enkelt utelämnade till sina konkurrenter och med Intel så har det ju skurit sig big time.

Det är dock lite för tidigt att avskriva nVidia helt men framtiden ser inte bra ut, nVidia har ju inget annat att falla tillbaka på heller. Så ta det lite lungt med nVidia-bashningen, vi kan behöva dom för att hålla ner priserna iaf i framtiden.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkstormz
Och vad är det som är så bra med att en hel del personer sitter och har problem med sina datorer pga det här?

Tror det är riktad till nVIDIA fanboys... synd bara för dom med laptop som inte kan välja sin grafikkort till datorn, men då ska man välja en laptop med rätt grafikkort istället, jag har bara ATI i mina laptops och Intel såklart

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

läste att det var nvidias kretstilverkare som också beskyldes, tsmc och dom andra 2.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

tempel, amd och intel kommer hålla priserna nere tillräckligt väl och gott när deras riktiga lösningar som t.ex. Larrabee och GPCPU produkter slår igenom, det enda NVIDIA någonsin har gjort är att höja priserna.

Detta problemet har förstört deras förtroende hos konsumenterna och de stora datorföretagen, detta kommer kosta de flera hundra miljoner dollar att åtgärda. Och deras nuvarande kort på stationära marknaden ger ingen speciell vinst, sen så säljer de inte så bra heller och dessutom så kostar de otroligt mycket att tillverka.

Medans AMDs kort är billiga att tillverka och har mycket högre vinst marginal än NVIDIAs kort samt så säljer de mer.

Förhoppningsvis så fortsätter t.ex. DELL i samma spår som de gjort med studio laptopsen och erbjuder AMD kort i deras kommande uppdateringar, och hoppas personligen mycket på att nästa MBP från Apple som lär lanseras när som helst nu inte använder ett NVIDIA kort.

Då kanske vi som konsumenter har tur att NVIDIA antingen går i konkurs nästa år eller blir uppköpta av någon, tror inte INTEL har något intresse av att köpa de, och finns ingen i världen som skulle tillåta AMD att köpa de heller.

*Heres to hoping*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vAYabo
Då kanske vi som konsumenter har tur att NVIDIA antingen går i konkurs nästa år eller blir uppköpta av någon, tror inte INTEL har något intresse av att köpa de, och finns ingen i världen som skulle tillåta AMD att köpa de heller.

*Heres to hoping*

Du måste vara (ursäkta språket) dum i huvudet om du verkligen hoppas på att Nvidia går i konkurs.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Vad innebär exakt att alla G84 och G86 är felaktiga? För mig som inte är så insatt i kretsarnas produktionsnamn vilka grafikkortsserier gäller det? Innebär det helt enkelt 8400 och 8600?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valiant
Vad innebär exakt att alla G84 och G86 är felaktiga? För mig som inte är så insatt i kretsarnas produktionsnamn vilka grafikkortsserier gäller det? Innebär det helt enkelt 8400 och 8600?

Börja med att läsa nyheten åtminstone.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

När började dessa problem? Jag köpte min inspiron i Juli/Augusti 2007, gäller det alla korten som har sålts? Eller en viss period eller från en viss fabrik?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Aj då. Detta är ju som sagt bra för andra grafikkortsutvecklare, men jag tycker ändå detta lät tråkigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Jag talar om företag som VolvoCars, men det är kanske för litet? Det är en sak vad lagen säger, och en helt annan vad företag gör.

Så det är bara klantigt att ägna sig åt olagligheter om någon får reda på det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Att fläkten går igång vid lägre temperaturer kommer ju minska batteritiden astronomiskt. Någon sekund minst.

Om det är skillnaden mellan att ha fläkt på och av vid desktop use som denna nya gräns innebär så skulle det ge högst mätbara resultat.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här