Nvidia har problem – hela grafikkortsserier kan vara defekta

Permalänk
Medlem

Nvidia har stora problem få sina nya chipset ut marknade med så problem har dom...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Shit happes alla gör vi fel, ska man avtså från den största grafikkorts tillverkaren då? Jaja ni kan ju sitta där med era Ati medans andra kör på power.

*wink wink* ATI har mer power/krona Sen ska vi se hur HD4870X2 presterar också.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv

Härligt, morgonen började bra. Synd om alla stackare som sitter med de där korten, varma slöa grejer, hoppas ni får byta upp er till utgående 8800GT/GTS'er eller något. I den mån det går villsäga (stationära).

All makt åt AMD/ATI!.. eller iallafall pengar.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte kul för Nvidia, om alla 8600 kort har fel blir det sannerligen inte billigt. Hos ATi är det nog fest idag dock

Permalänk
Medlem

Denna nyhet värmde i själen och gav mig en glad morgon iaf.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Undrar hur lång tid det tar innan någon skriver ett program som cyklar strömmen konstant, för att bränna ut korten...

Permalänk
Medlem

Det är mänskligt att fela.

Tråkigt att man har ett 8600gts då :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I NV's bag of tricks skulle det inte förvåna mig om de överklockat med flit för att få produkten till att prestera bättre utan att erkänna att det är en fabriksöverklockning som äger rum. Dock måste man ju informera sammarbetspartnerna om den extra värmeutveckling så de har möjlighet att förbättre kylning eller se sig om efter mindre varma alternativ.

Skönt att se att NV får bita lite i det sura också nu efter så många år av framgångar skördade på ibland tveksamma metoder.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Det är mänskligt att fela.

Tråkigt att man har ett 8600gts då :/

Självklart, men sedan så är det inte direkt en person (förhoppningsvis) som har kontroll på kvalitén produkterna inom nvidia. Hade systemet fungerat, alternativt att de brytt sig om sjunkande kvalitet hade de åtgärdat problemen internt.

Men vad vet jag, nvidias anställda har väl också värmeproblem i och med hur många nya grafikkort de klämmer ut varje månad, spam av värsta slag med alla deras modellbetäckningar. Vad härnäst? Byter de namn på 8600 och övriga G84/G86 så de får en LC betäckning med för Limited Cycles? =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
3Dfx ler i sin himmel.

Haha, den va så himla go! <3<3 3Dfx <3<3

Jag tror dock inte detta kommer förändra så värst mycket..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Bara jag som är mer "orolig" för nvidias ekonomi än jag är för AMD/Atis just nu?

ja...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Meck. Min syster skaffade just en Dell XPS med 8600-nånting...

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Medlem

Att alla orkar se ner på nVidia så mycket just nu. Om ett och ett halvt år så leder antagligen nVidia kampen igen och då kommer alla att tycka att ATI är rent kassa för att de har varit på topp det senaste året. Det är två stora företag som desperat tävlar om kunderna, det är klart att det uppstår misstag då och då. Då kanske ATI gör ett misstag som gör att nVidia kommer tillbaka ännu mer och två år senare är ATI king of the hill igen. nVidia är inget skitföretag bara för att de inte totalt dominerar marknaden just nu. nVidia har ju ändå i stort sett ägt marknaden sedan deras 6000 serie släpptes och det tycker jag är jäkligt bra presterat. De har ju trots allt levererat toppenkort hela tiden. GT200 serien är inga dåliga kort men med rejäl konkurrens från ATI och eftersom de satsade på en ganska dyr tillverkningsteknik så har de inte dominerat marknaden lika hårt som vanligt. Allting går upp och ner och jag tycker inte man ska smutskasta ett företag så hårt som vissa människor här på Swec gör så fort ett företag visar lite sämre resultat än vanligt.

Hur som helst, har ett 8600M GT i min Vostro laptop men eftersom den är byggd efter rysk stridsvagnsteknik så är jag inte orolig Har aldrig varit med om bättre kylning på en laptop. Den känns aldrig varm och GPU går inte över 60 grader i load.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Detta är vad man kallar tillverkningsfel = Alla har rätt att byta ut sin bärbara/grafikkort enligt konsumentköplagen.
Vill gärna byta ut min vostro till en stationär igen så funderar hur man ska göra nu.

Permalänk
Medlem

"Jen-Hsun Huang" på nästa bolagsstämma:
http://www.youtube.com/watch?v=7F4Ez2twtPA

Permalänk
Citat:

While we have not been able to determine a root cause for these failures, testing suggests a weak material set of die/package combination, system thermal management designs, and customer use patterns are contributing factors

Så nu är det vårat fel att grafikkorten går sönder?

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Shit happes alla gör vi fel, ska man avtså från den största grafikkorts tillverkaren då? Jaja ni kan ju sitta där med era Ati medans andra kör på power.

Man kanske skall vara försiktig när man köper en laptop med 8400/8600-kort i... vem tusan vill köpa en produkt som är defekt?

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk

Snart sätter de väll en max gräns för hur många timmar man får använda grafikkortet om dagen. som IBM gjorde med sin katastrofala Deskstar (Deathstar) serie, tror det var 8h.

Permalänk
Avstängd

FFS nvidia vad gör ni :(?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

för helv*te Nvidia >.<

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Kan inte se hur detta skulle gynna oss som konsumenter? Om Nvidia skadas så sätter det mindre press på ATI vilket gör att de inte blir lika angelägna att pressa fram ny hårdvara utan kramar mer pengar ur befintligt generation och vice versa. O andra sidan tror jag inte vi behöver oroa oss särskilt mycket för Nvidias ekonomi, skulle samma sak ha drabbat ATI så hade det varit betydligt värre.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Sånt som vi kallar AFJK (Alldeles För Jävligt Klantigt...)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Härligt, morgonen började bra. Synd om alla stackare som sitter med de där korten, varma slöa grejer, hoppas ni får byta upp er till utgående 8800GT/GTS'er eller något. I den mån det går villsäga (stationära).

All makt åt AMD/ATI!.. eller iallafall pengar.

Det är iofs mycket mindre risk att man får problem med ett kort för en stationär, dels för att kortet sitter mycket luftigare och har bättre ventilation och dels för att det inte direkt krävs någon dunderkylare för att kyla 8600GTS eller 8600GT De drar runt 47W resp. 35W under last, enligt X-bit labs, vilket är hälften av vad modernare kort som 8800GT och H3870 drar. (8500GT och 8400GS drar ännu mindre än 8600GT)

Det är nästan en bedrift att inte lyckas kyla bort den effekten.

Vad jag vet har man inte märkt av någon förhöjd RMA frekvens på de korten heller.

Däremot när det gäller grafikkretsar som levereras till bärbara datorer är det oerhört viktigt att specen blir rätt, då det är trångt och är svårt att få plats med vettiga kyllösningar, så man lägger sig på gränsen. En miss här märks snabbt, som de nu får erfara.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Klart det gynnar oss konsumenter Delerium, helst om det skulle gå till på det viset du beskriver. Det behöver inte komma ut en ny GPU serie varje halvår, eller ens varje år. Det är inte konsument vänligt att släppa små strunt uppdateringar med korta intervaller, det är en av orsakerna varför många PC ägare ger upp till ex spelandet på PC.

Sedan skulle det tyvärr nog aldrig bli på det viset du beskriver, även om Nvidia kommer att få lite sämre rykte efter detta. Men dator tillverkarna skulle inte sluta leverera Nvidia produkter för det. De levererar nämligen det deras kunder vill ha och inget annat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandir
Klart det gynnar oss konsumenter Delerium, helst om det skulle gå till på det viset du beskriver. Det behöver inte komma ut en ny GPU serie varje halvår, eller ens varje år. Det är inte konsument vänligt att släppa små strunt uppdateringar med korta intervaller, det är en av orsakerna varför många PC ägare ger upp till ex spelandet på PC.

Sedan skulle det tyvärr nog aldrig bli på det viset du beskriver, även om Nvidia kommer att få lite sämre rykte efter detta. Men dator tillverkarna skulle inte sluta leverera Nvidia produkter för det. De levererar nämligen det deras kunder vill ha och inget annat.

Nja, jag tror snarare folk ger upp spelandet för att grafikkortsutvecklingen går så snabbt. Nya kort kommer snabbare och presterar bra mycket bättre än tidigare kort. Spelutvecklarna är medvetna om detta och gör spel som är gjorda för kort ett par generationer framöver (om man vill maxa spelet alltså). Detta leder i sin tur till att konsumenterna, som kollar sin spelprestanda med de senaste spelen, tycker att de behöver uppgradera sitt kort.

Om speltillverkarna istället optimerade spelen för nuvarande generation kort och möjligtvis näst, så skulle man kunna bromsa utvecklingen. Dagens spel är ju inte direkt några underverk av optimering, särskillt inte på höga kvalitetsinställningar, då man räknar med att hårdvaran utvecklas så snabbt att det inte är ekonomi i att optimera särskilt mycket.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Det är inte särskilt konstigt att det blir problem ibland med så pass avancerade produkter som grafikkort ändå är. Det som är dåligt är hur de hanterat situationen. Att skylla på konsumenterna är enbart löjligt.

Om Nvidias grafikkort inte funkar så är det Nvidias ansvar att fixa det. Spelar ingen roll om det är underleverantörerna som inte följt specifikationerna eller om det är kunderna som använder datorn på ett oväntat sätt - sånt måste de kunna hantera.

Tillbaka till testlabbet och återkom när ni fixat problemet!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Hände ungefär samma sak med mitt 7900GT, där tidiga ex hade kretsar som tog skada redan vid 70 grader. Nvidia teg som muren, och butiken svarade inte ens på mina email (kylning.com). Har anmält butiken till ARN men har ännu inte hört nåt...

Fel inträffar, men då ska man också stå för dessa, vilket Nvidia tydligen är fruktansvärt dåliga på.

Permalänk
Avstängd

Folk är bra goa

För 5 månader sedan så var AMD-hatet så överväldigande att det knappt gick att läsa inläggen. Nu är det tvärt om.

Har ni inget bättre för er än att gnällagnällagnälla? Verkar som om folk inte gör annat här.

Anyho':

Detta skadar inte Nvidias ekonomi till en sån grad att det är livshotande för företaget. Det som skadas är deras kundrelation. Å andra sidan får Svensson inte veta detta då grafikkortsmarknaden inte är av intresse för aftonbladet och andra blaskor som Svensson med den nya fina datorn läser.
Entusiastblocket vet vad som händer - övriga lämnar in datorn på service och undrar vad som är fel med "hårddisken".

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Hymm gäller det här också datorer som är tillverkade för lite över ett halv år sen eller bara "nya" datorer?

Köpte nämligen en laptop med 8600gt ifjol i november... varm som fan blir jäveln också när man spelar...

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Folk är bra goa

För 5 månader sedan så var AMD-hatet så överväldigande att det knappt gick att läsa inläggen. Nu är det tvärt om.

Har ni inget bättre för er än att gnällagnällagnälla? Verkar som om folk inte gör annat här.

Anyho':

Detta skadar inte Nvidias ekonomi till en sån grad att det är livshotande för företaget. Det som skadas är deras kundrelation. Å andra sidan får Svensson inte veta detta då grafikkortsmarknaden inte är av intresse för aftonbladet och andra blaskor som Svensson med den nya fina datorn läser.
Entusiastblocket vet vad som händer - övriga lämnar in datorn på service och undrar vad som är fel med "hårddisken".

Det kallas skadeglädje, och är den enda sanna glädjen

Tror ingen här på allvar tror att nvidia gör dåliga prylar, men just för att de är så stora och hållt tronen ett bra tag nu så blir sådana här misslyckanden alltmer underhållande

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.