Nu finns hårdvara som kan kontrollera Internet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy

ComHem 24/10 här och får ut 19/10 alla timmar alla dagar i veckan, något mer du ville?

Är det med p2p trafik även??

Alltså kan du ladda upp i toppfart?

Permalänk

Tycker att dom borde filtrera bort all reklam... det är sånt man inte vill se och det tar up en jävla massa bandbredd.

Vill kunna tanka min 20.000 dvdrip 1% snabbare!

Permalänk
Medlem

Skumt

Tycker det verkar skumt att man vill prioritera viss trafik framför annan? Har jag betalt för 24 Mbit skall jag väl ha rätt att använda mina 24 Mbit, eller? Om deras bandbredd inte räcker till innebär ju detta att de har sålt nått de inte har, eller hur? Och att sälja nått man inte har/äger är ju bedrägeri...

Permalänk
Medlem

Re: Skumt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niizze
Tycker det verkar skumt att man vill prioritera viss trafik framför annan? Har jag betalt för 24 Mbit skall jag väl ha rätt att använda mina 24 Mbit, eller? Om deras bandbredd inte räcker till innebär ju detta att de har sålt nått de inte har, eller hur? Och att sälja nått man inte har/äger är ju bedrägeri...

Jo, men som folk skrivit tidigare har du varken beställt eller betalat för 24 Mbit. Du har beställt "upp till" 24 Mbit viket i teorin skulle kunna ge dig en faktisk hastighet av 1 bit.

Folk är verkligen dålig på att läsa avtal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy
Jag förstår inte vad du menar med " betalar jag för en tjänst ...." vart kommer nästan ifrån osv?

Kan idag också se vad du exakt gör på internet, en ISP kan vällja att logga all din trafik om dom vill där dom kan återskapa exakt det dom vill ha osv, finns inga begränsningar.

"Nästan" kommer ifrån att om jag betalar för att ha en viss tjänst, så vill jag ha den tjänsten. Inte bara den tjänsten när någon annan inte har någonting viktigare för sig. Om två personer betalar för samma sak, då tycker jag att båda skall få samma sak, oavsett om det skickas mail, laddas hem filer eller rings med iptelefoni. Trafikprioritering är bara ett sätt för operatörerna att kunna sälja mer än vad som finns tillgängligt (Speciellt när bredband med "upp till" har börjat få ge plats åt ordentliga alternativ)

Och visst går det redan idag att göra exakt samma sak när det gäller övervakning, men jag tycker det är skillnad på att det går om man verkligen vill och att använda sig av någonting som gör det systematiskt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Absolut!

Ser hellre att folk kan göra sin dagliga kommunikation (email, chat, web etc.) om det blir tight i nån kanal än att tre dussin till kan tanka sin 20.000:e DVDrip 1% snabbare.

Det ställer lite extra krav på ISPn förstås.

Så du tror helt allvarligt att det är så få som tankar piraterade spel/dvd etc?..

Testa 50-60% av internet användarna istället..

och jag betalar för 24mebagit jag med men om man skall tro TP test så tankar jag i 27-30mb.

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem

Det handlar säkert också om latency. Man vill inte vänta i 2 sekunder för att få igenom vanliga HTTP-requests för hemsidor bara för att P2P-trafik med DVD-filmer fyller kanalerna t.ex. Då hade det varit helt okej för mig om de sänkt P2P-trafiken (den med DVD-filmer, inte om det används till t.ex. streaming) till 99% ett tag för att låta "kritiska" requester gå igenom snabbare.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
Så du tror helt allvarligt att det är så få som tankar piraterade spel/dvd etc?..

Testa 50-60% av internet användarna istället..

och jag betalar för 24mebagit jag med men om man skall tro TP test så tankar jag i 27-30mb.

Det var principen som var poängen Helge, i exemplet så menade jag tre dussin på en anslutning, det är nåt helt annat än att ett 40-tal i hela Sverige skulle torrenta. Men som sagt, traffic shaping finns redan nästan överallt och fyller en funktion, sen kan man ha olika känslomässiga åsikter om det.

Självklart kan man byta runt mellan olika ISPer i nån slags förhoppning att man kan komma ifrån det, men frågan är vad det ska ge.

Ok, tillbaka till det typiska "TBP/anti-TPB"-tjafset, ha't så skoj!
(ja, fjantig rubrik minst sagt, men det hade väl avsedd effekt)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Och jag som tänkte byta till Comhem. Det kan dom glömma nu.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
[...]Personer som har comhem kan gärna berätta hur mycket de får ut..
vissa har sagt att det är toppen, men att p2p ändå aldrig går att använda fullt ut. Berätta gärna!!

Har de senaste 12 månaderna följande erfarenheter i olika lägenheter i Stockholm/Östermalm, Solna och Stockholm/Söder:
1. Mar-Apr 2007: Telia ADSL 8. Kändes "trögt" - körde Torrents på c:a 25 connections och 1 Mbit Down, men då gick all annan trafik (surfning) trögt. TPTest gav 7 Mbit down (med avstängda torrents förstås).
2. Apr-Maj 2007: ComHem 8. I teorin det samma som Telia ADSL, men positiv överraskning att i praktiken fungerade det mycket bättre. Min absoluta maggropskänsla är att ComHem var o-throttlat, medan Telia throttlade. TPTest fortfarande c:a 7 Mbit.
3. Jul Dec 2007: Bredbandsbolaget 100 Fiber. Himmelriket förstås. Kunde köra c:a 5 Mbit Down med 100 connections samtidigt som surf fungerade utmärkt. Det var nog min router mer än något annat som begränsade. Körde aldrig TPTest.
4. 2008: BBB ADSL 8. Mycket negativt överraskad över att det är lika illa som Telia ADSL var. Kan det vara så att BBB köper anslutningen av Telias nätbolag, och att de i sin tur throttlar? Har inte kört TPTest ännu - har större problem med hemmanätet att fokusera på än så länge.

Allt kört via samma dator och samma router.

Permalänk
Medlem

Det gäller väll bara att försöka få all sin trafik att se ut som det dom prioriterar mest om det nu är gammelmorfars sommartorpet eller nått annat. för man vill ju ha största möjliga hastighet.

" Bara blotta konceptet att jag skulle rätta mig efter någon annans schema för att kunna passivt ta del av enkelriktad kommunikation, utan möjlighet att delta, dela med mig, kommentera och kritisera, är så otroligt främmande för mig att ni aldrig kommer att förstå hur död TVn är som koncept."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
4. 2008: BBB ADSL 8. Mycket negativt överraskad över att det är lika illa som Telia ADSL var. Kan det vara så att BBB köper anslutningen av Telias nätbolag, och att de i sin tur throttlar? Har inte kört TPTest ännu - har större problem med hemmanätet att fokusera på än så länge.

Beror på vars du bor, B2B köper in av Skanova där de inte har byggt ut själva än. Om du inte kan få 24 så är du triligt vis på en Skanova-station.
Jag har B2B och det fungerar utmärkt.
Har du begränsat upploaden i ditt BT-program? Om du på 8/1 överskrider 50 upp så blir nätet segt, om du är på skanova så har du troligtvis 8/0.8 och då är 40 max.
tankar med 700 ner och 40 upp, tot ca 200 anslutningar (upp/ner) och det flyter på fint.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
Så du tror helt allvarligt att det är så få som tankar piraterade spel/dvd etc?..

Testa 50-60% av internet användarna istället..

80% ligger närmre sanningen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
80% ligger närmre sanningen

Har du källor på detta eller bara gissar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Det handlar troligen om kapacitet och prestanda, inte om P2Ps vara eller inte vara. Så det finns ingen orsak till panik, ännu i alla fall.

Och traffic shaping sysslar ISPer med sen gammalt, det finns nu bara ännu en produkt på marknaden.

Jupp, Netintact (som utvecklade packetlogic och sedan blev uppköpta av Procera), har redan svenska ISP kunder som tex. TeliaSonera och Varbergs Energi (dom använder varbergs statsnät som testbänk). O det är absolut inget fel på vårat statsnäts p2p hastigheter.

Procera/Netintact sitter på kontoret våningen under oss och jag har en gammal kollega som jobbar där nu, det är as coola prylar dom sysslar med när man får det demat för sig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niizze
Tycker det verkar skumt att man vill prioritera viss trafik framför annan? Har jag betalt för 24 Mbit skall jag väl ha rätt att använda mina 24 Mbit, eller? Om deras bandbredd inte räcker till innebär ju detta att de har sålt nått de inte har, eller hur? Och att sälja nått man inte har/äger är ju bedrägeri...

Läs ditt avtal igen. Hoppa inte över de ord som inte passar dig denna gången

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
"Nästan" kommer ifrån att om jag betalar för att ha en viss tjänst, så vill jag ha den tjänsten. Inte bara den tjänsten när någon annan inte har någonting viktigare för sig. ....

Nu är det ganska svårt som privatperson att köpa annat än överbokade linjer eftersom alla stirrar sig blinda på prislappen. Skulle man verkligen få en garanterad hastighet så kommer den för det första att kosta något helt annat och för det andra så kan du bara bli garanterad inom aktuells isps nät och möjligen få förtur ut ur nätet (utan garanti att mottagande nät kan ta emot i den hastitgheten).

Sådan är verkligheten, oavsett vad många pannor här tror (riktat till sweclockare i allmänhet och inte någon speciell i synnerhet).

Permalänk
Medlem

Fy fan! Jag som hade tänkt att beställa ComHems 10/10 abonnemang. Blir lite tveksam nu när jag ser denna skit som de beställer. Finns det nån som kan bekräfta om ni får eran hastighet strypt om ni använder DC?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Fy fan! Jag som hade tänkt att beställa ComHems 10/10 abonnemang. Blir lite tveksam nu när jag ser denna skit som de beställer. Finns det nån som kan bekräfta om ni får eran hastighet strypt om ni använder DC?

Läs tråden.
Kan för övrigt nämna, om det verkligen behövs, att com hem inte har nån (märkbar) traffic shaping.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Beror på vars du bor, B2B köper in av Skanova där de inte har byggt ut själva än. Om du inte kan få 24 så är du triligt vis på en Skanova-station.
Jag har B2B och det fungerar utmärkt.
Har du begränsat upploaden i ditt BT-program? Om du på 8/1 överskrider 50 upp så blir nätet segt, om du är på skanova så har du troligtvis 8/0.8 och då är 40 max.
tankar med 700 ner och 40 upp, tot ca 200 anslutningar (upp/ner) och det flyter på fint.

Otroligt pinsamt, men jag har alltid trott att inställningarna i uTorrent är i kbit/s. När jag såg dina siffror så kollade jag och såg att det är i kByte/s! Pinsamt var ordet, och jag är säker på att jag kommer att få bättre resons på surfen nu.

Men för att gå tillbaks till ursprungsärendet: jag är ändå lika säker på att Telia/Skanova throttlar ADSL-trafiken medan ComHem inte gjorde det för ett år sedan i alla fall. Men jag inser också at min trovärdighet i det här är ganska låg just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Läs tråden.
Kan för övrigt nämna, om det verkligen behövs, att com hem inte har nån (märkbar) traffic shaping.

Men hade de redan full koll på sin traffic shaping så hade de nog inte köpte en ny pjäs för 800 000 dollar.

Föräldrarna har comhem, tidigare upc, tidigare chello och det fungerar kanon. Bortsett från priset och den heltaskiga uploaden (dvs. att den är på 1 Mb inte att jag inte får ut 1 Mb).

Nu har det ju precis kommigt lite vettigare alternativ för högre upload i alla fall.

Men frågan är ju hur de tänker använda denna manick.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av troll_tomte
Tycker att dom borde filtrera bort all reklam... det är sånt man inte vill se och det tar up en jävla massa bandbredd.

Vill kunna tanka min 20.000 dvdrip 1% snabbare!

Att reklamen ska försvinna kan du ju bara glömma, då kommer alla hemsidor åka ner då de inte får nog med pengar att hålla upp sina hemsidor och... hemska tanke.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Jag satt med internetuppkoppling från Com Hem i lite drygt ett år 06-07. Förutom att det tog några timmar från det att jag kopplade in kabelmodemet första gången tills jag kunde börja surfa hade jag aldrig problem med det.
Någon gång i månaden tappade modemet kontakten med nätet vilket innebar några minuters nertid för det mesta, men hastigheterna låg alltid på 8/1 som jag betalade för.

Sedan jag flyttade senast sitter jag med Telia ADSL 24/2,5 som jag får ut ~14/2,5 från, tyvärr med en del latency dock. Har aldrig märkt av att varken Telia eller Com Hem strypt p2p-trafik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Seriösa ISP:er försöker inte sätta dit kunder, hjälper bara till om någon statlig instans kräver det. Vill bara förtydliga det.

vem påstår att vem försöker sätta dit deras kunder? du tar saker ur tomma luften lille man.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Citat ”DPI [djup paketinspektering] är en kritisk del av vårt nätverk som ger oss möjlighet att ge den bästa möjliga servicen till våra kunder.”

Gud vilket kvaliciferat skitsnack, dom menar väl så dom kan censuera sådant som div orginisationer säjer åt dom att göra.

Bra bra då ska vi inte fundera på Comhem varken nu eller i framtiden, även om jag kan få det, är nöjd med mitt BBB fiber

ännu en 14is som inte förstår sig på nätverk? man kan utan denna "pjäs" begränsa protokoll osv jag kan göra det i min linksys router för 500 kr ffs.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brännarn
hälften av svaren i denna tråd är så skrämmande att jag gott och väl funderar på att söka mig annorstädes. iaf

tänk er att ni sitter på er 10mbit lina, ni använder 100% av linan till p2p tankning, i rummet intill sitter någon förälder och slår igång internet browsern, vad händer?

scenario 1, er isp har inhandlat liknande utrustning som i artikeln, er förälder kommer av den utrustningen bli tilldelad bandbredd till surfning och voIP osv, p2p datorn kanske bara får 9.8mbit, men den andra datorn får resterande 0.2mbit.

scenario 2, er isp har inte liknande utrustning, p2p kommer fortfarande att ha 10mbit, era föräldrar ingen varpå en utskällning eller utdragen kabel blir svaret.

detta scenario behöver inte ens ha flera datorer inblandat, räcker med att du själv sitter och tankar, och ska försöka spela eller surfa, kommer inte gå sådär bra utan den utrustning som talas om i artikeln, såvida inte specifik mjukvara i datorn sköter denna uppdelning. (den produkt typ som talas om i artikeln finns redan, och används flitigt redan nu, det "fantastiska" med denna är den höga igenomsläppnings hastigheten)

så vill jag avsluta med en ond blick mot artikelförfattaren, är det hänt extra swec siktar mot eller, ffs, ge oss sakliga artiklar, inte domedags profetior som endast blir bränsle till alla dessa läsokunniga forumtroll som uppenbarligen huserar häromkring.

WORD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cliddo
Skojar du eller?
Hade ComHem i 2 år, kom aldrig upp i full hastighet, vad jag än gjorde, fick totalt 6 olika modem från dom eftersom jag hade lite speciell kontakt med supporten...

Anyway!

Denna "teknik" kommer nog bara användas vid ADSL trafiken väl?
Kan inte tänka mig att dom vill bevaka något i Fibertrafiken då den är rätt så underbelastad... Iallafall Telia´s. Får ut mer 65 mbit när jag betalar för 10 mbit.
Rätt skönt!

till ADSL trafiken? comhem är inte ADSL det är kabel-tv om du missat det.
65 mbit och betalar för 10 mbit? haha jo det tror jag också på, men om du säger det så, bifoga gärna tptest bilder eller liknande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Nu efter att ha läst nyheten lite mer noggrann så verkar de inte helt fel, om de används på rätt sätt alltså. För de handlar väl om att om jag t.ex. inte använder internet så sänks automatiskt min hastighet så någon annan som laddar ner något kan utnyttja min bandbredd och sen så fort jag använder internet så höjs min hastighet, eller något i den stilen?

Nja, det handlar om att prioritera trafik så som mail/http/dns och massa annan trafik inte höja/sänka hastigheter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Personligen tycker jag inte det är intressant (i comhem-fallet) vad den här kan göra. Utan vad den kommer användas till, och där tror jag inte det handlar om lite lätt prioritering.

Du tror så mycket du.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Är det med p2p trafik även??

Alltså kan du ladda upp i toppfart?

Uppgraderad anntenanläggning, vart påslaget för två veckor sedan, bor i radhus söder om sthlm, alby, husen är 30 år gammla likaså kablarna som ligger i grunden, enda som bytts är förstärkarna som klarar av dubbelriktad trafik.

Kan draner i 1-2 MiB/sec och skicka i 1 MiB (det fluxerar mellan dessa siffror men tekniken för kabel-tv är som den är men separat trafik mätt så får jag 19/10 Mbit)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
"Nästan" kommer ifrån att om jag betalar för att ha en viss tjänst, så vill jag ha den tjänsten. Inte bara den tjänsten när någon annan inte har någonting viktigare för sig. Om två personer betalar för samma sak, då tycker jag att båda skall få samma sak, oavsett om det skickas mail, laddas hem filer eller rings med iptelefoni. Trafikprioritering är bara ett sätt för operatörerna att kunna sälja mer än vad som finns tillgängligt (Speciellt när bredband med "upp till" har börjat få ge plats åt ordentliga alternativ)

Och visst går det redan idag att göra exakt samma sak när det gäller övervakning, men jag tycker det är skillnad på att det går om man verkligen vill och att använda sig av någonting som gör det systematiskt.

Jag hänger fortfarande inte med, du betalar för dina abb och du får det som är lovat till dig (förhoppningsvis och om inget annat är fel) QoS och trafikprioritering är något som redan idag används för att säkerställa VoIP samt Digital-TV delen i comhems nät.
Det är ju inte så att du får sämmre nerladningshastighet bara för att dom pluggarin denna pjäsen, det handlar om latency också, jag kör QoS hära eftersom jag vill kunna surfa, maila, dnsuppslag medans min bror sitter och laddar ner saker oavsett vad det må vara.
Trafikprioritering handlar om att en HTTP-request behandlas fortare i nätet inte att du får sänkt hastighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Det handlar säkert också om latency. Man vill inte vänta i 2 sekunder för att få igenom vanliga HTTP-requests för hemsidor bara för att P2P-trafik med DVD-filmer fyller kanalerna t.ex. Då hade det varit helt okej för mig om de sänkt P2P-trafiken (den med DVD-filmer, inte om det används till t.ex. streaming) till 99% ett tag för att låta "kritiska" requester gå igenom snabbare.

WORD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av devilstar
Och jag som tänkte byta till Comhem. Det kan dom glömma nu.

För att?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Fy fan! Jag som hade tänkt att beställa ComHems 10/10 abonnemang. Blir lite tveksam nu när jag ser denna skit som de beställer. Finns det nån som kan bekräfta om ni får eran hastighet strypt om ni använder DC?

Finns EN person av X antal hundra tusen kunder hos comhem som antyder att hans lina varit shapad, jag har comhem liksom många polare till mig och det finns ingen shapping dära.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men hade de redan full koll på sin traffic shaping så hade de nog inte köpte en ny pjäs för 800 000 dollar.

Föräldrarna har comhem, tidigare upc, tidigare chello och det fungerar kanon. Bortsett från priset och den heltaskiga uploaden (dvs. att den är på 1 Mb inte att jag inte får ut 1 Mb).

Nu har det ju precis kommigt lite vettigare alternativ för högre upload i alla fall.

Men frågan är ju hur de tänker använda denna manick.

Nu blandar du ihop saker, denna maskin är inte för trafficshapping det är för att prioritera trafik, analysera och prioritera trafik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy
Trafikprioritering handlar om att en HTTP-request behandlas fortare i nätet inte att du får sänkt hastighet.

Jag betalar för en viss bandbredd. Då bör jag också få den utan undantag. Om man prioriterar upp någonting betyder det också att annat per automatik prioriteras ner, eller menar du att kraft att behandla vissa saker snabbare bara magiskt dyker upp när det behövs? Det visserligen extremt, troligen inte ens mätbart mycket extra jag lider av det, men principen är densamma.

Och givetvis används det redan idag i stor utsträckning, men för det behövs inga dumheter som att gå ner på paketnivå. Att gå ner så djupt känns bara som ytterligare en "vi vill ha funktionen men lovar dyrt och heligt att inte göra det, förren vi ändrar oss"-taktik för att öka kontrollen av användarna. Vill man sätta prio på mail, prioritera upp port 25. vill man prioritera voip, prioritera intern trafik. Samma sak för iptv och alla andra tjänster man kan tänka sig. Det finns ingen som helst funktionell anledning att vilja inspektera paket, mer än att ha koll på användarna.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy
man kan utan denna "pjäs" begränsa protokoll osv jag kan göra det i min linksys router för 500 kr ffs.

Du får säkert jättebra prestanda genom din router då också

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy

Nu blandar du ihop saker, denna maskin är inte för trafficshapping det är för att prioritera trafik, analysera och prioritera trafik.

Jasså?
Ett annat ord för "att prioritera trafik, analysera och prioritera trafik" är trafficshaping...

Permalänk
Medlem

Tror folk missförstår detta lite. Comhems syfte är nog snarare att säkerställa att sådant som IP-telefon och IP-tv och vanlig surfning fungerar lika smärtfritt oavsett när på dygnet och att detta har prioritert över nedladdningar som handen på hjärtat inte kräver samma prioritet eftersom det rör sig om saker som ändå tar lite tid. Ett exempel är om en nedladdning tar 21 minuter istället för 20 minuter - det är i så fall 5% skillnad och inte så extremt. Däremot kan en liknande skillnad innebära totalt stopp för andra tjänster som ip-tv.

Permalänk
Medlem

Tack för att vi fick inte lite siffror!

Jag har själv testat med telia 24/2 mbit och man kan fan ladda upp i 1,9 utan att internet är segt.
Så att det är throttlad det vet jag fan inte..

Man har ju svårt att inbilla sig att det INTE går att fylla sin upload..

Har man 8 mbit up, då skall det fan nästan alltid vara maxat annars är det ju throttling.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grimmy
Tror folk missförstår detta lite. Comhems syfte är nog snarare att säkerställa att sådant som IP-telefon och IP-tv och vanlig surfning fungerar lika smärtfritt oavsett när på dygnet och att detta har prioritert över nedladdningar som handen på hjärtat inte kräver samma prioritet eftersom det rör sig om saker som ändå tar lite tid. Ett exempel är om en nedladdning tar 21 minuter istället för 20 minuter - det är i så fall 5% skillnad och inte så extremt. Däremot kan en liknande skillnad innebära totalt stopp för andra tjänster som ip-tv.

det illustrerar min poäng rätt bra. Om två personer sitter med exakt samma form av tjänst, bara att den ena har iptv och inte den andre. Varför ska då den som inte har tv behöva finna sig i att inte vara lika viktig som den med iptv? De betalar ju ändå för exakt samma sak, men får då inte det. Det naturliga svaret vore att bygga ut så att båda får exakt samma tjänst plus att det finns kapacitet för tv, inte att bara konstatera att folk med tv/voip är viktigare än andra.

Och nej, nerladdning kräver inte samma prioritet, men två personer med samma tjänst bör ha samma tjänst rakt av, oavsett vad de använder den till.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Fasst den med IPTV blir inte mer prioriterad. Det är bara själva IPTV trafiken som blir prioriterad. Dvs. båda personerna får exakt samma internet-tjänst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag betalar för en viss bandbredd. Då bör jag också få den utan undantag. Om man prioriterar upp någonting betyder det också att annat per automatik prioriteras ner, eller menar du att kraft att behandla vissa saker snabbare bara magiskt dyker upp när det behövs? Det visserligen extremt, troligen inte ens mätbart mycket extra jag lider av det, men principen är densamma.

Och givetvis används det redan idag i stor utsträckning, men för det behövs inga dumheter som att gå ner på paketnivå. Att gå ner så djupt känns bara som ytterligare en "vi vill ha funktionen men lovar dyrt och heligt att inte göra det, förren vi ändrar oss"-taktik för att öka kontrollen av användarna. Vill man sätta prio på mail, prioritera upp port 25. vill man prioritera voip, prioritera intern trafik. Samma sak för iptv och alla andra tjänster man kan tänka sig. Det finns ingen som helst funktionell anledning att vilja inspektera paket, mer än att ha koll på användarna.

Du kan redan idag gåner på paketnivå och vem har påståt att dom ska göra det? det är swec som vinklat nyheten så katastrofalt så det står härliga till.
Detta kan ju gåner på paketnivå för att hindra virus, maskar eller liknande saker för att sprida sig eller låta kommain i nätet, sen, tror du det bara är comhems trafik som går i comhems nät?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Du får säkert jättebra prestanda genom din router då också

Jasså?
Ett annat ord för "att prioritera trafik, analysera och prioritera trafik" är trafficshaping...

Errh, ja jag skrev ju vad jag får för prestanda? eller gjorde jag inte det? routern klarar ca 25 mbit i genomström wan-lan dvs så jag har ingen flaskhals där inte, linksys wrt54g hw 2.2 med dd-wrt inflashat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
det illustrerar min poäng rätt bra. Om två personer sitter med exakt samma form av tjänst, bara att den ena har iptv och inte den andre. Varför ska då den som inte har tv behöva finna sig i att inte vara lika viktig som den med iptv? De betalar ju ändå för exakt samma sak, men får då inte det. Det naturliga svaret vore att bygga ut så att båda får exakt samma tjänst plus att det finns kapacitet för tv, inte att bara konstatera att folk med tv/voip är viktigare än andra.

Och nej, nerladdning kräver inte samma prioritet, men två personer med samma tjänst bör ha samma tjänst rakt av, oavsett vad de använder den till.

Och för 12345123 gången du betalar för UPP TILL inte GARANTERAD hastighet så det är INGET som stör dig eller kommer störa dig, detta handlar om prioriteringar i deras ringar.
Handlar som tidigare skrivit att kunna säkerhetställa att övriga tjänster fungerar som dom ska.