Nu finns hårdvara som kan kontrollera Internet

Permalänk
Melding Plague

Nu finns hårdvara som kan kontrollera Internet

I debatten om piratkopiering dyker det ibland upp önskemål från upphovsmän att internetleverantörer ska börja filtrera trafik som P2P. Nu har företaget Procera lanserat en ordentlig bit hårdvara som kan detaljreglera trafik i realtid i 80 gigabit per sekund. Bland annat Com Hem har köpt en enhet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ännu ett steg åt fel håll...

Permalänk
Medlem

Jag som hade tänkt och skaffa Com Hem när jag flyttade tillbaka till Göteborg, men nänä.. blir inget med det!

Tele2...kanske?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Permalänk

Om internetleverantörer enbart kommer använda paketfiltrering och annan QoS för att kunna hålla ett jämnt flöde i deras nät tycket jag det är helt ok.
Det är skillnad på att prioritera olika sorters trafik baserat på innehåll, och att slänga trafik.
Om det endast är fråga om prioritering har jag inga problem med det.

P2P tar upp en väsentlig del av internetbandbredden.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Häftig idé, men det kommer bara innebära att Comhem förlorar kunder om dom inte använder denna hårdvara på "rätt sätt".

Jag tror mer på den hembrännings-maskin som producerar ethanol, men behöver man skatta för den "typen" av bränsle?

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem

AJ! INTE bra. *suckar*

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

ajg förstår inte det här, kan leverantörerna spärra viss trafik?. Har jag inte, när jag betalat för mitt bredband, rätta att utnyttja det till vad jag vill? Om jag kör torrents påen 100 lina kan dom spärra just torrentanvändandet till typ 10 mbit då?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Avstängd

Hm... ifall de spärrar "olaglig trafik". Så är det väl inte mer än rätt? Egentligen...

Dessutom är det ju vi användare som driver det åt det här hållet.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd

Jaja.. Redan en klar majoritet här som inte förstår vad detta är till för utan bara piper vilt om att deras pirattrafik får lida.

Poängen med en sådan här apparat är att just er pirattrafik ska kunna fortsätta att användas och frodas i nätet, inte att ta död på den. Genom att hålla den typen av trafik kontrollerad så att den inte äter upp all tillgänglig bandbredd för andra så kan den få vara kvar. Alternativet är att spärra den helt och det är väl inte vad ni är ute efter?

Vanlig surf, iptelefoni och iptv (bland annat) begriper väl till och med ni att den måste prioriteras över senaste smurfhitsskivan?

Pannor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Om internetleverantörer enbart kommer använda paketfiltrering och annan QoS för att kunna hålla ett jämnt flöde i deras nät tycket jag det är helt ok.
Det är skillnad på att prioritera olika sorters trafik baserat på innehåll, och att slänga trafik.
Om det endast är fråga om prioritering har jag inga problem med det.

P2P tar upp en väsentlig del av internetbandbredden.

Absolut!

Ser hellre att folk kan göra sin dagliga kommunikation (email, chat, web etc.) om det blir tight i nån kanal än att tre dussin till kan tanka sin 20.000:e DVDrip 1% snabbare.

Det ställer lite extra krav på ISPn förstås.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Skönt att man sitter på säkra Blixtvik 100Mbit som kör över allt och alla i hela sverige... inte ens BBB kan mätas med min superlina, uppmätt hastighet 12.4 MB/S , snacka om 99,9 %

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk

Jag som skickade felia åt helsicke och beställde Comhem.
Ska man behöva ångra sig nu?

Ska iofs flytta.. (letar efter en bostadsrätt med fiber:))

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Avstängd

Snart är det väl adjöss med nätneutralitet helt och hållet..

Värst är ändå EU's lagringsdirektiv gällande Internettrafik och telefoni... helt skadat. Skulle inte förvåna mig om det blir staten som ska betala kalaset, och då blir det vi som finansierar vår egen övervakning genom skattepengar..

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Det är skillnad på att prioritera olika sorters trafik baserat på innehåll, och att slänga trafik. Om det endast är fråga om prioritering har jag inga problem med det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Poängen med en sådan här apparat är att just er pirattrafik ska kunna fortsätta att användas och frodas i nätet, inte att ta död på den. Genom att hålla den typen av trafik kontrollerad så att den inte äter upp all tillgänglig bandbredd för andra så kan den få vara kvar. Alternativet är att spärra den helt och det är väl inte vad ni är ute efter?

Tror mr_padawan och dundermuppen slår sina huvuden på spikarna (eller hur man nu säger..)
Det är ju väldigt otroligt att comhem och övriga bara skulle blockera all P2P trafik rakt av. Det handlar med stor säkerhet om att prioritera trafiken så realtidstrafik (typ voIP osv) får högre prio än nedladdningen av smurfhits som dundermuppen exemplifierar med
En ISP som skulle bestämma sig för att blockera skulle nog inte bara få problem med ett stort kund-tapp utan även mycket jobb för sina jurister genom diverse klagomål från kunder och säkert även stämningar:
En ISP har inte (inte ens med HL1000 eller va den nu hette) varken möjlighet eller rättighet att avgöra vad av P2P trafiken som faktiskt är olaglig. De kan därför inte ha det som motiv, varpå tanken inte är långt ifrån ordet "censur". Det känns väl inte troligt att det står i avtalet med comhem att de har rätt att gallra i kunders trafik hur de vill... eller borde jag läsa mitt avtal bättre?

Så det är högst troligt att de bara nedprioriterar den typen av trafik, vilket jag inte ser något fel med.

Permalänk

Grejen är ju den att de bara är ute efter P2P networks och P2P är inte olagligt. Det är olagligt att dela upphovsrättsskyddat innehåll men inte senaste patchen till Call of Duty 4. De kommer ju knappast filtrera nedladdningar via till exempel Fileplanet.com eller Download.com då dessa är servrar. Vad gör P2P mindre lagligt än server downloads? Självklart finns det ju mycket mer olagligt material på torrents osv. men ändå? Från en laglig synpunkt så är det omoraliskt att begränsa torren bandbredden.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Håller med padawan och dundermuppen. Tror dessutom inte att comhem vill anskaffa sig rykte som IFPIs lakej så chansen att de skulle krångla med P2P för sina kunder är inte särskillt troligt. Har man det ryktet bland kunderna lär intresset bli lågt. Kan de dock effektivisera bandbredden är det bara positivt.

Eventuella blivande kunder till Procera som kanske skulle vara mer intresserade av censur möjligheter med denna maskin handlar nog snarare om USA, kina, nordkorea, burma, sudan, Zimbabwe osv.

Permalänk
Medlem

Konstig artikel

Tycker rubriken var väldigt konstig på den här artikeln.
Artikeln handlade ju om ny hårdvara finns tillgänglig till att forma trafiken och effektivisera de nät som våra ISP:er har, vilket förhoppningsvis kan leda till att deras investerings behöv på ökad bandbree kan minska och priset till slutkund lika så.
Fler användare på samma mängd bandbredd med effektivare trafikhantering bör leda till högre intäkter för ISP:n vilket betyder högre vinst som leder till större utrymme för både prissänkningar och utveckling av nya tjänster.

Dock har den som skrivit artikeln genom sitt konstiga rubrikval istället lett in diskutionerna på ett negativt spår om censur och blockering av P2P trafik.
Jag vågar lova att utan en lag som tvingar Com Hem eller vem det nu kan vara till detta är det marknadsmässigt självmord att göra detta.
Com Hem skulle snabbt tappa marknadsandelar och deras snordyra nya leksak skulle generera en MINDRE vinst för företaget.

Permalänk
Medlem

Jag har inte nån direkt koll på detta men för mig låter det som dom skulle kränka integreteten genom att kolla all trafik hos en användare. Tycker det låter lite som när polisen lyssnar av en telefon. Kan det ses som det eller tänker jag fel eller har jag missat nått viktigt i texten?

Visa signatur

Watch the world fall when you are standing above all

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blöm
Häftig idé, men det kommer bara innebära att Comhem förlorar kunder om dom inte använder denna hårdvara på "rätt sätt".

Jag tror mer på den hembrännings-maskin som producerar ethanol, men behöver man skatta för den "typen" av bränsle?

Läste med om etanol maskinen, sådan ska man nog bygga själv så inte staten kommer med sina skitiga fingrar och skattar så det kostar 13kr liter istället för 1.50kr

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Det handlar troligen om kapacitet och prestanda, inte om P2Ps vara eller inte vara. Så det finns ingen orsak till panik, ännu i alla fall.

Och traffic shaping sysslar ISPer med sen gammalt, det finns nu bara ännu en produkt på marknaden.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

om comhem (som är ganska snåla för övrigt) köper en sådan dyr masking är det enkelt. De vill att p2p trafik inte skall prioriteras.
Det betyder att det inte finns nog med bandbredd för att tillgodose allt i comhems nät. Trevligt. byt om det går.

Annars finns det ju liknande maskiner, som både mäter data och hastighet.

Och det räcker med att se vad användarna förbrukar PER månad och börja på den vägen. MEN då blir de tvungna att annonsera att man bara får ladda XXgb innan en sänkning sker (titta på trådlösa tjänsterna bara).

Men, jag hoppas att detta medför att de "viktiga" tjänsterna skall gå före i de fallen det inte räcker till. Men det är nog så att det kanske aldrig räcker till?

Personer som har comhem kan gärna berätta hur mycket de får ut..
vissa har sagt att det är toppen, men att p2p ändå aldrig går att använda fullt ut. Berätta gärna!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriMo
Jag har inte nån direkt koll på detta men för mig låter det som dom skulle kränka integreteten genom att kolla all trafik hos en användare. Tycker det låter lite som när polisen lyssnar av en telefon. Kan det ses som det eller tänker jag fel eller har jag missat nått viktigt i texten?

Som jag förstår det är det ju inte innehållet som kollas utan typen av trafik.
Dom kan skilja på om det är trafik via DC, bittorrent eller iptelefoni och där om bandbredden inte räcker till att alla får bra kvalitet på den tjänst dom nyttjar så omfördelas den.

Permalänk
Medlem

Kastar comhem åt helvete om jag får problem med dom.. byter direkt utan att ens fundera

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
Snart är det väl adjöss med nätneutralitet helt och hållet..

Värst är ändå EU's lagringsdirektiv gällande Internettrafik och telefoni... helt skadat. Skulle inte förvåna mig om det blir staten som ska betala kalaset, och då blir det vi som finansierar vår egen övervakning genom skattepengar..

Och var tror du EU får sina pengar ifrån? Pengar kanske växer på det gyllene pengaträden i pengaträdgården i Bryssel? Allt som EU tar sig för betalar dess medborgare via skatter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Grejen är ju den att de bara är ute efter P2P networks och P2P är inte olagligt. Det är olagligt att dela upphovsrättsskyddat innehåll men inte senaste patchen till Call of Duty 4. De kommer ju knappast filtrera nedladdningar via till exempel Fileplanet.com eller Download.com då dessa är servrar. Vad gör P2P mindre lagligt än server downloads? Självklart finns det ju mycket mer olagligt material på torrents osv. men ändå? Från en laglig synpunkt så är det omoraliskt att begränsa torren bandbredden.

ISPn vill inte begränsa för att något är olagligt, de vill begränsa för att enskild trafiktyp inte ska störa andra trafiktyper för mycket och i samma andetag vill de se till att utnyttja sina kopplingar mer effektivt och inte behöva köpa in mer
kapacitet än de precis behöver.

Permalänk
Medlem

Jag som trodde att sverige var ett fritt land.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nagel
Jag som trodde att sverige var ett fritt land.

På vad sätt påverkar denna trafficshaper detta på ena eller andra sättet?

Sverige är precis som andra länder inte alls fritt på något vis. Varför tror du vi har ett gigantiskt rättsväsende och en stor jälva bok som heter "Sveriges rikes lag"?

Permalänk
Medlem

Kina , here we come !!!! xD

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

om det kommer ut att någon internet leverantör förstör p2p trafik så kommer alla att byta internetleverantör , förutom som har haft oturen att binda sig i flera år och de 113 som alltid röstar att de inte piratkopierat på swec omröstningar

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Re: Konstig artikel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjorn_h
Tycker rubriken var väldigt konstig på den här artikeln.

Jag tror rubriksättaren fiskar efter ett jobb på Aftonbladet...