Reklamationstid hos DustinHome

Permalänk

Reklamationstid hos DustinHome

Hur lång tid ska det ta för DH att ta imot min dator?

Jag köpt en Acer TM 5520G av DH för 6 månadersen och har hatt problem sedan dess. Ibörja fick jag blåskärmar men det försvann efter ett tag dock kom dom tillbaka 2 månader efter köpet. Jag skickade in datorn till Acer och fick tillbaka den efter en vecka.

När jag packar upp den får jag fortfarande blåskärmar men tänker inte på det i en månad. Efter en månad så upptäcker jag att S-video utgången inte fungerar och skickar in Datorn till Acer igen.

Denna gången så upptäcker jag att datorn fortfarande får blåskärmar och att inte S-videon inte fungerar men även att bluetoothen inte funkar och att mic och ljudutgpngs portarna hänger ut ur datorn. Jag misstänker att Acer klantade sig stort med sin formatering då jag startade datorn för recovery så står där recovering TM 4520.

Så jag skickade ett mail med samtliga uppgiffter om min dator för 3 veckor sedan och efter en vecka får jag reda på att dom vill ha med service rapporterna från Acer. Jag skickade rapporterna och väntade på svar efter att ha ringt en vecka senare så får jag svaret att dom väntar på svar från Acer ok tänker jag och väntar i en vecka till.

Så i fredags så ringde jag DH igen och dom sa att do inte hade fått svar än men att jag gärna fick ringa Acer. Ringde Acer och fick reda på att dom hade skickat svaret för 2 veckor sedan och supporten läste upp hela mitt brev och deras svar.
Så än en gång ringer jag DH och dom påstår att mailet har försvunnit och enligt telesupporten så var det inte deras ansvar att dom fick svar. Så nu väntar jag än en gång på et svar från DH eller Acer som innehåller en retursedel.

Jag har begärt att få återköpt för att den inte håller kraven som uppgavs när jag köpte den.

Ska man behöva vänta så här länge för att få svar från DH? Datorn var biligare på andra ställen men jag köpt på DH just för att jag trodde dom var bra på att lössa dessa problemen.

Har inte jag som kund rätt att få svar inom en viss tid?

Permalänk
Medlem

Samma här dom håller på att behandla mitt ärende får ja till svar hela tiden när ja ringer ,,,, vill oxå häva mitt köp p.g.a alla fel som jag har haft min är oxå köpt på dustinhome ... så du är inte ensam

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem

3 gånger är det.

Permalänk
Medlem

Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök.

taget från konsumentköplagen

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem

Det är praxis att man har rätt till omleverans eller hävning av köpet efter 2 repförsök hos ARN så kolla där. Står inget i KKL om detta men som sagt det är praxis idag.

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att veta att det måste också vara bekräftade fel. Har datorn varit hos Acer två gånger och de har "installerat om" eller nåt liknande så brukar det sällan räknas som tekniska problem som täcks av garantin. En butik kommer aldrig köpa tillbaka en produkt som har tveksam reparationshistorik, även om den har varit inlämnad 10 gånger.

Nu är ju inte så fallet här förvisso. Jag skulle rekomendera att prata med DH och styra upp det där ordentligt, man kan inte sitta och vänta på svar hur länge som helst.

Permalänk

Skickar mail ett par gånger i veckan och ringer varje dag men det jag får till svar är " Du kommer få svar innan veckan är slut" och detta svaret har jag snart fått i 4 veckor. Skickade igår ett mail om att dom har till veckans slut på sig att ge ett slutgiltligt svar annars anmäler jag till ARN. Får hoppas dom får tummarna loss.

Permalänk
Medlem

Du har rätt till återköp efter 2 misslyckade förök till att reparera SAMMA fel. I detta fallet låter det som olika fel (så vida det inte är samma stopkoder i BSOD och detta kan dokumenteras) och inte säkert att du har denna rätt även om det kunde ses som goodwill att göra så iaf pga uppenbarligen felande vara skickats till kund.

Bra att tänka på är att företag inte måste följa ARN utfall, därimot har Svensk Handel gått in och kompensetrat kunder där företag inte följer ARN utfall och då kan företaget också svartlistas.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

Man kan undra va fan Dustin håller på med. Fick brev från Teamleadern, som skulle bestämma om mitt ärende, där jag fick reda på att hon inte hade en aning om vad mitt ärende gällde utan hade fått ett mail från VDn som jag hade skickat tidigare. Tycker det är väldigt dålig still av Dustin att dom inte kan hålla koll på sina ärende.