Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kommer flytta till ett nybyggt hus med "Fiber via ComHem" men när jag söker på adressen och ser vilka tjänster man kan få så är skiten asymmetrisk. Jag antar att det betyder att det är "Fibercoax" dvs riktig dynga. Alla deras hastigheter är låsta till "Skicka filer i 50-100 Mbit/s".

Trodde detta var helt utdött. Nästan så man inte vill flytta dit längre.

När det gäller Comhem coax så brukar det bara vara derars dyraste tjänst Bredband 1200 som har 50-100Mbps uppström, sen brukar det vara 30-50Mbps uppström på Bredband 600.
På övriga tjänster Bredbabd 10, Bredband 50, Bredband 100, och Bredband 300 så är det 7-10Mbps uppström.

Och på det abonnemang som har 7-10Mbps så gick det iallafall tidigare att köpa till extra uppströmshastighet så man får 30-50Mbps, jag vet dock inte hur det är med den saken numera.

Själv har jag har jag Bredband 300/50

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

När det gäller Comhem coax så brukar det bara vara derars dyraste tjänst Bredband 1200 som har 50-100Mbps uppström, sen brukar det vara 30-50Mbps uppström på Bredband 600.
På övriga tjänster Bredbabd 10, Bredband 50, Bredband 100, och Bredband 300 så är det 7-10Mbps uppström.

Och på det abonnemang som har 7-10Mbps så gick det iallafall tidigare att köpa till extra uppströmshastighet så man får 30-50Mbps, jag vet dock inte hur det är med den saken numera.

Själv har jag har jag Bredband 300/50

Från 150 mbit till 1200 mbit ner har alla 50-100 Mbit upp.

Tycker ändå att det är otroligt uselt och knappt användbart med endast 100 mbit upp, skulle man få 50 mbit upp så kan man lika gärna lägga ner att använda internet.

Trodde inte så usla siffror skulle få kallas för "Fiber".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Från 150 mbit till 1200 mbit ner har alla 50-100 Mbit upp.

Tycker ändå att det är otroligt uselt och knappt användbart med endast 100 mbit upp, skulle man få 50 mbit upp så kan man lika gärna lägga ner att använda internet.

Trodde inte så usla siffror skulle få kallas för "Fiber".

https://i.imgur.com/ejPOEqJ.png

Ok, kolla med ComHem vad det verkligen är för typ av koppling dom har på din adress, för såhär brukar det se ut med coax såvitt jag förstår, men det kanske kan skilja beroende på adress:

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Ok, kolla med ComHem vad det verkligen är för typ av koppling dom har på din adress, för såhär brukar det se ut med coax såvitt jag förstår, men det kanske kan skilja beroende på adress:

https://i.imgur.com/a7P4lDK.png

WOW vad uselt. 7 mbit? Man har ju snabbare på mobilen. Är det såhär stora delar av landet lever? Vilken misär.

Hela området är nybyggt det är därför jag tycker det är märkligt om man snålat in och lagt Coax istället för FTTB eller FTTH.
Men jag får kontakta ComHem och se om de kan klargöra vad för nät som är draget.

Permalänk
Skrivet av Barilla08:

Kommer flytta till ett nybyggt hus med "Fiber via ComHem" men när jag söker på adressen och ser vilka tjänster man kan få så är skiten asymmetrisk. Jag antar att det betyder att det är "Fibercoax" dvs riktig dynga. Alla deras hastigheter är låsta till "Skicka filer i 50-100 Mbit/s".

Trodde detta var helt utdött. Nästan så man inte vill flytta dit längre.

Hur kan det vara "Fibercoax" i ett nybyggt hus? Kan det verkligen stämma. Att det är asymmetrisk behöver ju inte betyda att det är koaxkabel i huset.

Permalänk
Skrivet av Aristoteles:

Hur kan det vara "Fibercoax" i ett nybyggt hus? Kan det verkligen stämma. Att det är asymmetrisk behöver ju inte betyda att det är koaxkabel i huset.

Jag har ingen aning, det är radhus. Kikade runt och det är Cat6 mellan uttagen i huset. Men trodde att själva Coaxdelen betyder att de drar en fiber till ett skåp i området och sen drar man Koax ut till varje hus för att spara lite pengar.

Nästan aldrig sett asymmetriska val förut, inte i dessa låga hastigheter dock och dessutom med ett "spann" som är så stort 50-100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Jag har ingen aning, det är radhus. Kikade runt och det är Cat6 mellan uttagen i huset. Men trodde att själva Coaxdelen betyder att de drar en fiber till ett skåp i området och sen drar man Koax ut till varje hus för att spara lite pengar.

Nästan aldrig sett asymmetriska val förut, inte i dessa låga hastigheter dock och dessutom med ett "spann" som är så stort 50-100.

Det finns andra leverantörer av "vanlig" fiber som har asymetriska hastigheter, har bekanta som har 250/100Mbps, jag tror det är Telenor.
https://www.telenor.se/handla/bredband/fiber/bredband-250-100...

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Det finns andra leverantörer av "vanlig" fiber som har asymetriska hastigheter, har bekanta som har 250/100Mbps, jag tror det är Telenor.
https://www.telenor.se/handla/bredband/fiber/bredband-250-100...

ok, men varför detta spann på 50-100, det låter som att man inte ens kan lova 100 mbit pga långa koaxavstånd för vissa hus.

Får jag 100 upp så går det väl att leva med, men jag jobbar hemma en hel del med väldigt stora filer och sitter på 1 Gig idag åt båda hållen. Så det kommer att vara ett grymt nerköp.

Man verkar inte ens kunna välja till symmetriska hastigheter som tillval, oh well...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

ok, men varför detta spann på 50-100, det låter som att man inte ens kan lova 100 mbit pga långa koaxavstånd för vissa hus.

Får jag 100 upp så går det väl att leva med, men jag jobbar hemma en hel del med väldigt stora filer och sitter på 1 Gig idag åt båda hållen. Så det kommer att vara ett grymt nerköp.

Man verkar inte ens kunna välja till symmetriska hastigheter som tillval, oh well...

Har inte alla leverantöres liknande spann, jag men ingen kan ju lova 100% hela tiden beroende på belastning, se bara ovan nämnda från Telenor.

Bredband 200/100
Nedladdningshastighet 150-250 Mbit/s, uppladdningshastighet 60-100 Mbit/s.

Jag tror det handlar en hel del om att leverantörerna sätter dessa spann för att slipp allt för mycket klagomål från missnöjda kunder.

Däremot kan jag nämna att för mig ligger hastigheten konstant väldigt nära, eller tom. över max.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Har inte alla leverantöres liknande spann, jag men ingen kan ju lova 100% hela tiden beroende på belastning, se bara ovan nämnda från Telenor.

Bredband 200/100
Nedladdningshastighet 150-250 Mbit/s, uppladdningshastighet 60-100 Mbit/s.

Jag tror det handlar en hel del om att leverantörerna sätter dessa spann för att slipp allt för mycket klagomål från missnöjda kunder.

Däremot kan jag nämna att för mig ligger hastigheten konstant väldigt nära, eller tom. över max.

Inte sett det på Bahnhof som jag haft senate 10 åren.

Men visst, ligger det runt 100 Mbit för det mesta så kan det fungera. Men helst hade jag velat ha samma upp som ner, kostnaden är inget problem, jag ska kontakta dem. Återkommer.

Permalänk

Jag har också haft asymmetrisk hastighet på min fiber som jag har via Telia öppen fiber med Telia som internetleverantör.
Nu har jag 500/500. Men i början var det typ 50 upp och 100 ner. Men i takt med att de får ökad kapacitet i sina nät har de ju även kunnat erbjuda snabbare uppkoppling.

Bahnhof har ju periodvis översålt i sina nät och kunderna har fått väldigt dålig fart. Råkade själv ut för detta för ett antal år sedan och mellan typ 8 på kvällen till 10 så gick det som sirap. Så på ett sätt kanske det är mer ärligt om internetleverantören ger en differens på hastigheten om de vet att det kan dippa periodvis, istället för att lova något de inte kan hålla.

Om du har Comhems villafiber så borde ju du kunna byta till någon annan leverantör. Comhem ”skryter” ju med att de har flest internetleverantörer i sitt nät. Men huset kanske tillhör någon samfällighet som tecknat ramavtal med Comhem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Inte sett det på Bahnhof som jag haft senate 10 åren.

Men visst, ligger det runt 100 Mbit för det mesta så kan det fungera. Men helst hade jag velat ha samma upp som ner, kostnaden är inget problem, jag ska kontakta dem. Återkommer.

Om du nu sitter hemma och jobbar ofta och har behov av garanterad hastighet så är det ett företagsabb du får betala för. Så kontakta företags-sidan hos leverantören så ska du nog se att du kan få välja på andra hastigheter. Till helt andra priser också men det var ju inget problem så.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

Om du nu sitter hemma och jobbar ofta och har behov av garanterad hastighet så är det ett företagsabb du får betala för. Så kontakta företags-sidan hos leverantören så ska du nog se att du kan få välja på andra hastigheter. Till helt andra priser också men det var ju inget problem så.

Nej. Det kommer inte hända. I ett fibernätverk som dras 2020 Så tycker man att det borde gå att få snabbare uphastighet än 50-100 Mbit.

Men jag återkommer när jag fått svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Nej. Det kommer inte hända. I ett fibernätverk som dras 2020 Så tycker man att det borde gå att få snabbare uphastighet än 50-100 Mbit.

Men jag återkommer när jag fått svar.

Jag tror inte du kan hitta en bredbandleverantör som garanterar dig 100% av angiven hastighet.

Så här ser det ut för tex. telia och Bahnhof, och Bahnhof ser ju faktisk klart sämre ut iom. att de inte lämnar någon hastighetsgaranti alls på bredband över 100Mbps:

Telia

Bahnhof

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Jag tror inte du kan hitta en bredbandleverantör som garanterar dig 100% av angiven hastighet.

Så här ser det ut för tex. telia och Bahnhof, och Bahnhof ser ju faktisk klart sämre ut iom. att de inte lämnar någon hastighetsgaranti alls på bredband över 100Mbps:

Telia
https://i.imgur.com/V9n6EHA.png

Bahnhof
https://i.imgur.com/HEuGKGi.png

Jag pratar inte om garantier. Jag har som sagt 1000 Mbit upp och ner idag och ibland får jag bara 900 Mbit ner osv.

Men att sälja in 300 ner och 50-100 upp år 2020 känns bara lame. Men man kanske blivit bortskämd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Jag pratar inte om garantier. Jag har som sagt 1000 Mbit upp och ner idag och ibland får jag bara 900 Mbit ner osv.

Men att sälja in 300 ner och 50-100 upp år 2020 känns bara lame. Men man kanske blivit bortskämd.

Du har ju om jag förstår dig rätt Bahnhof sen att antal år tillbaka, och om du då har haft hastighet över 100Mbps, låt oss säga säg att du betalat för 500Mbps ner och upp.

Då har du ju isåfall enligt deras sk. "best effort" 0-500Mbit ner och 0-500Mbps upp.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Du har ju om jag förstår dig rätt Bahnhof sen att antal år tillbaka, och om du då har haft hastighet över 100Mbps, låt oss säga säg att du betalat för 500Mbps ner och upp.

Då har du ju isåfall enligt deras sk. "best effort" 0-500Mbit ner och 0-500Mbps upp.

Ja och det köper jag för det är oftast som utlovat.

Men jag gillar inte att de cappar upload till futtiga 100 Mbit som högst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Ja och det köper jag för det är oftast som utlovat.

Men jag gillar inte att de cappar upload till futtiga 100 Mbit som högst.

Det är väl så att de som verkligen utnyttjar en hög uppladdningshastighet ofta gör det under större delen av dygnet pga. tex fildelning, och det ställer nog till en del problem i näten, därför väljer operatören att ha lägre uppladdningshastighet för att kapaciteten ska räcka till alla. Det är iallfall min teori.

Själv har jag som sagt 50Mbps uppladdningshastighet, det är ju inte någon svindlande hastighet och det tar en halv dag när jag tex. kör online backup, men det är ju bara gilla läget. Men visst vore det trevligt om Docsis-tekniken kunde bli bättre så man inte var så begränsad.
Det är väl också därför ComHem inte har någon tilläggstjänst för att få 100Mbps uppladdningshastighet, så ända sättet att få 100Mbps är att betala för "Bredband 1200" som för mig skulle kosta 599kr, och då är det 300kr rabatt för gruppavtalet vi har i vår BRF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Har också liknande ping här också, tyvärr lägger coax-tekniken på ca 10ms jämfört med "vanligt" fiberbredband.

Exakt, vill man ha lägsta möjliga ping / latency är inte fibercoax det bästa men trots detta har jag varit väldigt nöjd med hur det fungerat. Möjligen stora lokala variationer också, i vårat hus erbjuds både tre hål i väggen och fiber vilket väl leder till en spridning hur folk gör och att kanske fibercoax belastningen är lägre. Hade fiber i några år men gick sedan över till fiberoax mera av lathet och praktiska skäl eftersom det blev noll problem med kabeldragning när jag kunde gå via tre hål i väggen-uttaget bakom TVn. Fiberswitcharna installeras inte sällan precis innanför dörren vilket leder till en jäkla massa kablar om man inte kör via Wifi, till TVn är oftast kabel att föredrar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barilla08:

Jag pratar inte om garantier. Jag har som sagt 1000 Mbit upp och ner idag och ibland får jag bara 900 Mbit ner osv.

Men att sälja in 300 ner och 50-100 upp år 2020 känns bara lame. Men man kanske blivit bortskämd.

Håller med, jag hade 10Mbit i slutet av 90 talet och där jag bor nu har jag haft 1000mbit sedan 2012.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Jag pratar inte om garantier. Jag har som sagt 1000 Mbit upp och ner idag och ibland får jag bara 900 Mbit ner osv.

Men att sälja in 300 ner och 50-100 upp år 2020 känns bara lame. Men man kanske blivit bortskämd.

Jag har haft 300-10 tidigare och varit nöjd men visst om man laddar upp mycket är det plågsamt segt och datorn får står på hela natten. Det är väl en brist med just fiberkoax att uppladdningshastigheterna blir betydligt lägre. De ca 10ms extra i latency när man surfar och laddar ner var inte ett problem för mig, jag har även spelat en del men jag förstår att för mycket seriösa gamers kan möjligen den extra latencyn bli ett problem?

I vissa fastigheter är det dock möjligt att man inte har något att välja mellan, kanske bara finns fiberkoax draget? I dessa fall är det ju fastighetsägarna som bör inse att det är år 2020 och låta dra in fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kommer flytta till ett nybyggt hus med "Fiber via ComHem" men när jag söker på adressen och ser vilka tjänster man kan få så är skiten asymmetrisk. Jag antar att det betyder att det är "Fibercoax" dvs riktig dynga. Alla deras hastigheter är låsta till "Skicka filer i 50-100 Mbit/s".

Trodde detta var helt utdött. Nästan så man inte vill flytta dit längre.

Det förvånar mig verkligen om man drar in Coax i ett hus 2020, men man ska aldrig säga aldrig. Jag tror att de skriver 50-100Mbps för reservera sig mot klagomål. Du får nog reda på om du behöver ett Coax-modem eller inte. Hoppas du slipper!

Om det verkligen är (Fiber)Coax så är 50-100Mbps är det oerhört högt, i princip så högt som det går att tekniskt erbjuda med tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Jag pratar inte om garantier. Jag har som sagt 1000 Mbit upp och ner idag och ibland får jag bara 900 Mbit ner osv.

Men att sälja in 300 ner och 50-100 upp år 2020 känns bara lame. Men man kanske blivit bortskämd.

Ja, Comhem har bedrövliga upp hastigheter.

Jag har Telenor just nu 500/500 för 150kr i månaden och jag får full hastighet både ner och upp.

Kommer bli tvungen att byta till Comhem 1/12 för föreningen har teckan avtal med dem då de är billigare än Telenor. Kommer ha 250/50 (30-50 Mbit/s) bara, och jag blir tvungen att använda deras router som säkert är skit jämfört med min Netgear. Suck!

Inte helt nöjd med Comhems kanaler heller, störningar på flera kanaler och svart bild ibland. Dom var här för flera veckor sedan och bytte kablar men störningarna pågår fortfarande.

Dom har lagt ner det analoga nätet och skulle höja hastigheterna på sitt bredband. Hoppas de höjer upp hastigheterna på alla abonnemang snart.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Ja, Comhem har bedrövliga upp hastigheter.

Jag har Telenor just nu 500/500 för 150kr i månaden och jag får full hastighet både ner och upp.

Kommer bli tvungen att byta till Comhem 1/12 för föreningen har teckan avtal med dem då de är billigare än Telenor. Kommer ha 250/50 (30-50 Mbit/s) bara, och jag blir tvungen att använda deras router som säkert är skit jämfört med min Netgear. Suck!

Inte helt nöjd med Comhems kanaler heller, störningar på flera kanaler och svart bild ibland. Dom var här för flera veckor sedan och bytte kablar men störningarna pågår fortfarande.

Dom har lagt ner det analoga nätet och skulle höja hastigheterna på sitt bredband. Hoppas de höjer upp hastigheterna på alla abonnemang snart.

Du kan brygga ComHem-routern, då kan du använda valfri router efter efter ComHem-routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Jag har Telenor just nu 500/500 för 150kr i månaden och jag får full hastighet både ner och upp.

Kommer bli tvungen att byta till Comhem 1/12 för föreningen har teckan avtal med dem då de är billigare än Telenor. Kommer ha 250/50 (30-50 Mbit/s) bara, och jag blir tvungen att använda deras router som säkert är skit jämfört med min Netgear. Suck!

Klart de är billigare om man sänker hastigheten till häften och en tiondel. Om föreningen säger att de ska byta leverantör och försämra på det sättet, knacka dörr eller skicka in lappar för att informera andra medlemmar om försämringen. Sen ta upp det med föreningen. Det lär väl inte bara vara du som gillar bra bredband i området?

Kapacitet på 500/500 för 150kr/mån låter billigt. Comhem 600/50 kostar +300kr extra i månaden för mig. Det inkluderar föreningsavtal annars hade det kostat 500-600kr/mån. Vilket är typiska Comhem ockerpriser när det inte finns något alternativ.

Permalänk
Skrivet av maDa:

Det förvånar mig verkligen om man drar in Coax i ett hus 2020, men man ska aldrig säga aldrig. Jag tror att de skriver 50-100Mbps för reservera sig mot klagomål. Du får nog reda på om du behöver ett Coax-modem eller inte. Hoppas du slipper!

Om det verkligen är (Fiber)Coax så är 50-100Mbps är det oerhört högt, i princip så högt som det går att tekniskt erbjuda med tekniken.

Såhär står det på byggets hemsida.

"Fibernät framdraget till respektive bostad. Bredbandsleverantör ComHem."

Så det kanske är fiber in i varje hus men bara Com Hem som är dåliga/vill maxa intäkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Kommer bli tvungen att byta till Comhem 1/12 för föreningen har teckan avtal med dem då de är billigare än Telenor. Kommer ha 250/50 (30-50 Mbit/s) bara, och jag blir tvungen att använda deras router som säkert är skit jämfört med min Netgear. Suck!

Väldigt tråkigt att höra. ComHem är tyvärr duktiga på sälja in sig själv med "ja men kablarna finns ju redan, ingår en wifi-router, och ni får TV-kanaler på köpet". Därför är det jätteviktigt att engagera sig i sin förening/styrelse så inte 40/50-talisterna får dra snålkortet. Deras pisskablar är dessutom oftast betalda sedan länge så allting är ren vinst.

Alla som är under 50 har glädje av bättre upstream och kortare svarstider av följande skäl:

  • Hemmarbete och t.ex skicka dokument blir mycket lidande

  • VPN mot företagets tjänster fungerar dåligt

  • Teams och FaceTime (där brukar pensionärerna kasta in handuken) blir lidande

  • Online-spel fungerar sämre

  • Backup av foto och video fungerar oerhört sämre

Skrivet av Barilla08:

Såhär står det på byggets hemsida.

"Fibernät framdraget till respektive bostad. Bredbandsleverantör ComHem."

Så det kanske är fiber in i varje hus men bara Com Hem som är dåliga/vill maxa intäkten.

Vi får hålla tummarna att det är deras "FiberLAN"!
https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/fiberlan-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Klart de är billigare om man sänker hastigheten till häften och en tiondel. Om föreningen säger att de ska byta leverantör och försämra på det sättet, knacka dörr eller skicka in lappar för att informera andra medlemmar om försämringen. Sen ta upp det med föreningen. Det lär väl inte bara vara du som gillar bra bredband i området?

Kapacitet på 500/500 för 150kr/mån låter billigt. Comhem 600/50 kostar +300kr extra i månaden för mig. Det inkluderar föreningsavtal annars hade det kostat 500-600kr/mån. Vilket är typiska Comhem ockerpriser när det inte finns något alternativ.

Skrivet av maDa:

Väldigt tråkigt att höra. ComHem är tyvärr duktiga på sälja in sig själv med "ja men kablarna finns ju redan, ingår en wifi-router, och ni får TV-kanaler på köpet". Därför är det jätteviktigt att engagera sig i sin förening/styrelse så inte 40/50-talisterna får dra snålkortet. Deras pisskablar är dessutom oftast betalda sedan länge så allting är ren vinst.

Alla som är under 50 har glädje av bättre upstream och kortare svarstider av följande skäl:

  • Hemmarbete och t.ex skicka dokument blir mycket lidande

  • VPN mot företagets tjänster fungerar dåligt

  • Teams och FaceTime (där brukar pensionärerna kasta in handuken) blir lidande

  • Online-spel fungerar sämre

  • Backup av foto och video fungerar oerhört sämre

Vi får hålla tummarna att det är deras "FiberLAN"!
https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/fiberlan-t...

100/100 ingår i hyran och då får jag betala 150kr extra för 500/500. Det är jättebilligt tycker jag.

Det är mest äldre personer i föreningen och dom bryr sig knappast om upp hastigheten.
Jag kan bara skylla mig själv för att jag inte är engagerad, går inte på föreningsmöten och årsstämmor.
Jag kan leva med de lägre hastigheterna bara internet är stabilt men jag är rädd för att det inte kommer vara det speciellt när jag ser störningar på kanalerna. Bodde i ett Comhemhus för några år sedan och då krånglade internet konstant, sen jag flyttade till min nuvarande lägenhet har jag haft Telenor och internet har varit nere 5-6 gånger bara under alla desa år.

Trist att Comhem kommer gå via Coax uttaget och inte Ethernet fiber uttaget.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Nej Coax är inte i närheten så stabilt som en vanlig Ethernet-anslutning tyvärr. Vid "Ethernet till dörren" är det ju oftast fiber in till källaren sedan vanlig Cat5e/6 upp till varje lägenhet. Alla kunder är galvaniskt separerade från varandra.

Coax är på många som ett bussnät (om du känner till) där det går runt från lgh till lgh, eller som ett träd, och samlar på sig störningar. Har man tur och är en tillräckligt stor förening så har man kanske rentav en fibernod i källaren, annars kanske man delar med hela kvarteret.

Med det sagt så kan det variera väldigt mellan installationer. Hos mina föräldrar var det en gammal installation, och det var mycket problem, särskilt väderrelaterat. Där jag bor nu är installationen mycket nyare och tickar på relativt bra.

Permalänk
Medlem

Enligt min hyresvärd så kommer dom att dra fiber via comhem.. men något startdatum har dom inte.

just nu har jag 300/10 som jag betalar 349 för.

jag är nöjd med hastigheten jag har nu. så det är bara frågan om jag kommer att få bättre hastighet eller bättre pris.