Är Hiper verkligen så jäkla dåligt?

Permalänk
Medlem

Har haft ett Type-R 530W i lite över en månad nu och det har fungerat som det skall, tyst och fint och ger den kraft burken behöver, sedan är dom modulära kablarna satans snygga också.. Skulle det bli några problem så blir ni de första som får veta

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillbubba
Har ett hiper 580 och är inte alls nöjd, visst funkar det men så fort jag lirar något spel eller belastar den med något tungt prog. så låter det för jävligt.

Tror ni man kan lämna tillbaka det eller måste det gå sönder först?

Precis så gjorde jag, va ner igår till butiken jag köpte skiten å sa att han får ta tillbaka för det låter nå fruktansvärt, idle så låter den riktigt illa men i load ska vi inte prata om så jag fick tillbaka pengarna och ett Corsair e beställt

Permalänk
Medlem

Ironiskt nog så började datorn fela igen nu, den startar, alla lampor och fläktar i burken startar men ingen dyker upp på skärmarna, sedan dör den, startar, dör, startar osv. Har försökt koppla om kablaget i lådan och låta agget datorn vila utan någon ström i, men inget tycks hjälpa. Ska ta med agget till Inet imorgon, då jag riktar mina huvudmisstankar mot det. Prövar man att bryta strömmen innan den självdör hörs ett svagt pipande från agget, jag har råkat ut för samma fel en gång innan, men då fungerade den av någon anledning igen efter en stund. Suck, det verkar verkligen som att Hiper gör skräpagg, får välja något annat agg nu, hoppas verkligen inget annat blivit förstört på grund av detta

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Avstängd

Fattar inte varför ni inte ens nämner enermax liberty aggen finns knappt några agg som är bättre och låter mindre... super agg...

Tysta stabila osv... kanske lite dyra men jag kör med ett enermax 620watt
man hör det knappt och levererar grym kraft och prestanda...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av köttis
Fattar inte varför ni inte ens nämner enermax liberty aggen finns knappt några agg som är bättre och låter mindre... super agg...

Tysta stabila osv... kanske lite dyra men jag kör med ett enermax 620watt
man hör det knappt och levererar grym kraft och prestanda...

Hur är ett nätagg bra och hur är det dåligt köttis? Hur många nätagg har du jämfört med varandra under vilka omständigheter?

Corsair, Ocz, Tagan, Seasonic, be quit, fps, är bättre nätagg än Enermax. Läs lite tester vettja!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Sådär ja, då har man lämnat in sitt agg till Inet.. Får hoppas att de får ordning på det, skulle det krångla igen så blir det inget mer Hiper för min del någonsin! Ska testa med ett 350W FSP som jag fått låna av brorsan, hoppas det inte är något mer fel nu bara..

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

byggt två datorer med hiper agg och båda har fungerat ypperligt utan några som helst problem med ljudet. Båda aggen har varit av deras billigare serie med endast en 120mm fläkt.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Corsair, Ocz, Tagan, Seasonic, be quit, fps, är bättre nätagg än Enermax. Läs lite tester vettja!

Jaså? Några länkar hade inte skadat.

Vad jag minns ligger Enermax normalt sett alltid i toppskiktet. Du får det att låta som om Enermax är genomgående sämre än de andra märkena du nämner, något jag inte kan minnas efter alla tester jag läst.

Visa mig gärna andra agg än tex detta: http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/psu-roundup_4.... som presterar stabilare spänningar hur man än belastar.

Detta är givetvis bara ett exempel, men jag vill gärna se alla tester du hänvisar till där Enermax konstant halkar efter Corsair, Ocz, Tagan, Seasonic, be quit och fps.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Mitt Hiper R-580W rök i helgen

Inköpt augusti 05.

Verkar inte vara någon vidare kvalité.

/natal

Visa signatur

ASUS ROG Z270H | i7-6700K | 16GB Corsair LPX RED 3200MHZ| Samsung 960 EVO 250GB M2, Crucial MX300 525GB, WD XL 2TB | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling | Fractal Design C | Corsair HX 520W | Cooler Master Evo 212 | Asus Xonar DX | Audioengine A5 | Kingston HyperX Cloud | HUAWEI MateView GT 34

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av natal
Mitt Hiper R-580W rök i helgen

Inköpt augusti 05.

Verkar inte vara någon vidare kvalité.

/natal

Verkar ändå inte vara så dåligt det är ju nästan 2 år gammalt då.

Många andra har haft o flyt med sina nätdelar o dom har brunnit första månaderna.

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk

så, är vi nu alla överens om att skippa Hiper och satsa på Fortron, Corsair, Be quiet, Enermax eller Seasonic istället?

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Sure, Corsair FTW

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IzzE
Verkar ändå inte vara så dåligt det är ju nästan 2 år gammalt då.

Många andra har haft o flyt med sina nätdelar o dom har brunnit första månaderna.

Hehe, tja jag tycker att det är rätt dåligt.

Nätagg för 1000:- ska hålla mer än två år.

Visa signatur

ASUS ROG Z270H | i7-6700K | 16GB Corsair LPX RED 3200MHZ| Samsung 960 EVO 250GB M2, Crucial MX300 525GB, WD XL 2TB | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling | Fractal Design C | Corsair HX 520W | Cooler Master Evo 212 | Asus Xonar DX | Audioengine A5 | Kingston HyperX Cloud | HUAWEI MateView GT 34

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Jaså? Några länkar hade inte skadat.

Vad jag minns ligger Enermax normalt sett alltid i toppskiktet. Du får det att låta som om Enermax är genomgående sämre än de andra märkena du nämner, något jag inte kan minnas efter alla tester jag läst.

Visa mig gärna andra agg än tex detta: http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/psu-roundup_4.... som presterar stabilare spänningar hur man än belastar.

Detta är givetvis bara ett exempel, men jag vill gärna se alla tester du hänvisar till där Enermax konstant halkar efter Corsair, Ocz, Tagan, Seasonic, be quit och fps.

http://www.silentpcreview.com/article699-page1.html

Enermax aggen kostar ett par hundra för mkt (som vissa andra agg också), i samma prisklass får man ett Seasonic/Corsair som är bättre, men Enermax är absolut inget skit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Corsair, Ocz, Tagan, Seasonic, be quit, fps, är bättre nätagg än Enermax. Läs lite tester vettja! [/B]

Du får inte glömma att Antec och Zalman (fsp) har bra agg också

Permalänk

Hiper funkar bra så länge det funkar.. mitt Hiper la av efter 4 månader. Ska aldrig köpa Hiper igen.

Av er som svarar att ny tycker Hiper är bra, hur länge har ni haft dom? Har ni haft dom tillräckligt länge (1 år-+)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredPeace
Hiper funkar bra så länge det funkar.. mitt Hiper la av efter 4 månader. Ska aldrig köpa Hiper igen.

Av er som svarar att ny tycker Hiper är bra, hur länge har ni haft dom? Har ni haft dom tillräckligt länge (1 år-+)?

Så länge? En månad hann jag använda mitt, och under den tiden hann det jävlas med mig en gång innan dessutom.. Kvalitétstestas inte aggregaten ordentligt innan dom säljs? Detta är ju nästan skrattretande, sitter på ett FSP 350W just nu och det är stabilt som muren.. Vid det här laget tycker man ändå Hiper borde ha uppmärksammat vilken bristfällig kvalitét många av deras nätdelar håller, mer än varannan ägare tycks ju ha problem..

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Jag hade ett enermax som är på 280 watt. Över fyra år gammalt.
jag skickade med det med en gammal dator som jag sålde.
Det klarade av ett ATI 800 GTO + AMD XP2600@3.0 Ghz utan problem + 1 hårddisk + 1 närverkskort + 4 fläktar utan problem. Man kan jämföra det med ett chieftec 360 som jag fick med lådan som inte klarade av att driva konfiggen stabilt.
De gjorde grymma nätdelar förut och verkar fortfarande göra grymma PSU.er som många överklockare använder sig av. Dock gick valet när jag köpte ny PSU då på ett Antec 550watt Truepower för att det var 500 kr billigare. Men det brann ned sedan. Vet inte vad som hände. Men den slutade leverera på 2 st 12 voltskenor. De andra 12 volt gav ostabilt när jag la på lite kräm på dem. Inte nog med det så skadades mitt grafikkort så att alla 3d renenderingar hackar när det händer lite på skärmen.
Så nu sitter jag på ett Corsair 620w och väntar på en ny uppgradering då det inte kändes värt att slänga ut 2500 kr på ett agp kort som inte kommer räcka så långt i längden.

Fel kan inträffa ändå. Men att chansa på ett sämre märke som man vet med sig att det är mkt sämre bara för att spara några hundralappar kan bli väldigt dyr historia. Det är inte bara nätagget som kan gå åt skogen. Det är väldigt vanligt att moderkortet och grafikkortet som ryker med i samma veva.
CPUn klarar sig oftast tack vare att kondensatorkretsen till cpumatningen är oftast väl tilltagen.

Mitt nätagg brann förmodligen ned av att det blev en dimp i elnätet för det brann av 2 glödlampor hemma hos mig under samma tidsperiod.
Detta är mycket många inte tänker på. Folk har hyffsat dyra utrustningar som är totalt oskyddade via billiga skarvdosor köpt typ på ikea eller clasohlson.
Mellan 3-4 ggr i snitt per månad så saknas det tillräckligt med el till den faktiska elkonsumtionen. Det innebär att det plötsligt blir kanske 20-30 % lägre volt i elurtagget och sen när det går upp på normal nivå så blir det ett överslag på kanske 10-15% innan spänningen stabiliseras. Detta är något som många produkter som tar stryk av eller förkortar sin livslängd utav.

Jag har även köpt särskilda skarvdosor som skyddar mot överslag mm.
Det kostar inte så mycket heller. Jag gav 400 kr för en dosa med 4 urttag.

Men hur som helst. Det finns märken som du ska undvika och vilka som är dåliga är bara att kolla på google, sweclockers, avsforum med flera.
Det var någon som skrev att Tagan är ett bra märke. Jag tycker de gått ner sig. Deras Easycon serie var hyffsat bra. Framför allt var de riktigt tysta. Men med Hyper serien de har nu är inte något vidare.

Enermax, Antec och Corsair tycker jag tillhör topp tre. Den som är mest prisvärd är Corsair. Antecs Trio serie låter lite väl mycket i trånga chassin. Dessutom har de felprocent på runt 4 %. Lite väl högt.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Relativt nöjd med min Hiper Type-R 580W. Den var jäkligt tyst med mitt gamla AMD-system. Men när stackarn ska driva en oc:ad 6600 och en 8800GTX börjar 80mm-fläkten att låta som ett svin. Dags att byta

Permalänk

Jag har Hiper 580W och de funkar skitbra och låter inget!
Jag gillar Hiper.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Hedersmedlem

Felfri Hiper ägare här...Ja agget är felfritt vill säga...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Möjligt att det jag råkade ut för är en engångsföreteelse. Mitt hiperagg lät som en mindre skördetröska efter ca 15 månaders innehav. Jag bytte det mot ett bequiet 650(dyrt förvisso) och kan inte säga mer än att jag är extremt nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ALE)
Relativt nöjd med min Hiper Type-R 580W. Den var jäkligt tyst med mitt gamla AMD-system. Men när stackarn ska driva en oc:ad 6600 och en 8800GTX börjar 80mm-fläkten att låta som ett svin. Dags att byta

Samma här. Lät ingenting med AMD'n men när jag bytte till Intel så började 80mm-fläkten varva upp... speciellt när jag spelar, då låter den som ett mindre flygplan :-/

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem

Har nu haft ett HiperType M 530W i hela 5 timmar! Still going strong...

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dauwid
Själv kör jag med ett HIPER Type-R 480W som jag haft i omkring två år nu. Går mycket fint och tyst.

Jag har ett likadant, och mitt har rullat på (24/7) i två och ett halvt år nu. Förhoppningsvis tuffar det på ett par år till.

De gamla Hiper-aggen verkar vara ordentligt gjorda i alla fall.

Permalänk
Medlem

Har också ett HIPER Type-R 480W (detta agg saknar den högljudda 80mm fläkten som många klagar på) som tuffat på i lite över 2 år nu utan problem.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk

Har haft problem till och från nyligen med hårddiskar och en uppsjö av mystiska grejer. Har som ni kanske redan gissat er till ett Hiper-agg(Hiper Type-R 580W) och efter att ha läst igenom tråden börjar man ju ana ifall det är dags att byta? Har haft både problem med två S-ata diskar som krashat och mitt grafikkort som under belastning strejkat rejält(skärmfrys & slumpmässiga omstarter). Kan ju undra om nätagget varit roten till allt huvudbry den senaste månaden... Ljudmässigt har jag knappt märkt att den suttit i datorn så det är väl ganska unikt, iaf här... Det enda jag märkt som stört mig rejält är att efter jag stängt av datorn börjar nätagget låta. Ett rätt lågfrekvent ljud till en början som stegrar på samma sätt som en vanlig fläkt. Trodde att den skulle explodera första gången jag hörde det:P Ljudet försvinner så fort man stänger av strömbrytaren på baksidan eller sätter igång datorn.

F.ö. har jag inte haft några problem med nätagget och är rätt nöjd(eller mycket nöjd, om det nu visar sig att det inte har något att göra med mina problem). Gillar speciellt kablaget man får med...riktigt funktionellt och snyggt!:)
Någon som har en aning om vad oljudet efter avstängning kan vara för något? En kondning? Förglömda mamelucker? I'm Clueless...

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaRcotize
Någon som har en aning om vad oljudet efter avstängning kan vara för något? En kondning? Förglömda mamelucker? I'm Clueless...

förmodligen mamelucker. jag tycker det är förjävligt när man betalar massa pengar och så har någon glömt sina underkläder i agget.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decepticon
Jahopp...

Idag gick mitt Hyper Type R 580 watt åt helvete... Skulle plocka ner datorn och sedan sätta ihop den efter en storstädning och:

PONG sa det i proppskåpet då 10a´n gick... (Detta är alltså ENDBART när självaste datorn UTAN tillbehör satt i) Gick och bytte ut proppen och tyckte att det verkade märkligt och försökte igen...

PONG sa det i andra proppen... Va i h-vete???

Jag sprang ner till affären och köpte nya proppar och kom tillbaka och stoppade i nätaggs-sladden i ett alternativt uttag:

PONG sa det och så gick en huvudsäkring på 16A nere i källaren...

Datorn stendöd, lysdioden på nätagget lyser, men kan inte få igång själva burken, men kan säga att det blixtrade riktigt ordentligt sista gången man försökte sig på att sätta på den...

Jag säger egentligen inget om hiper i fråga mer än att mitt gick åt helvete och tänker köpa ett alternativt nätagg i morgon... hoppas som fan bara att det inte är något annat än just nätagget som har gått i burken...

Satan! Exakt samma sak hände mig för några dagar sen. skulle sätta på datorn som vanligt efter att ha vaknat. POFF sa det och Hiper Type-R-agget gick åt helvete på EXAKT samma sätt som ditt. Proppen gick och hela rummet blev kolsvart.

Får mitt nya agg imorrn. skönt att höra att det bara var agget som gick och inte allting, vart jävligt nervös där ett tag. Det small som det vore åska i luften.

Samma sak var det här. Den röda knappen lyste där bak men det leverade inte ström. Så, ett visst mönster märket jag här.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Mitt Hiper Type-R 580W fick jag byta 80mm-fläkten på för 3-4 månader sedan då den i ett bra tag låtit alldeles bedrövligt.
Har haft agget i exakt två år i morgon.
Annars har det funkat ok men jag kommer nog förmodligen inte köpa Hiper nästa gång.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Inaktiv

mushkin 650watt är riktigt bra från vad jag har läst, tror det var anandtech eller bit--tech jag läste det.