Är Hiper verkligen så jäkla dåligt?

Permalänk
Medlem

Oj då!
Hoppas alla delar i datorn klarade sig

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Enligt mig har dom mång "måndagsexemplar"

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft ngt problem med Hiper, Antec därimot har jag stekt 2 st av (varav den sista brann med klar låga). Kommer aldrig i hela mitt liv köpa ett Antec nätagg någonsin igen eller för den delen tipsa folk om det ^^

Permalänk
Medlem

Fungerar prima bortsätt från att den där jävla 80mm fläkten ska behöva låte så mkt -.- börjar bli galen på den... funderar på att byta ut den.

Visa signatur

GAH

Permalänk
Medlem

jag har hiper 530w och oj oj oj vad mycket krångel.
Först så släppte nåt som höll fast en spole så att den började vibrera jäkligt snabbt. Ljudet från spolen blev knappt markant, och jag märkte det inte ens. Tills en Zalman reserator 1+ införskaffades. Ljudet var inte starkt en förvånansvärt irriterande när det var dags att sova i och med att det var så högfrekvent (morr). I alla fall, det lagades och nätagget var tyst och snällt.

Tills en dag. Då 80mm fläkten på baksidan slutade snurra utan förvarning. Jag upptäckte det av en ren slump då stereo ut glappade. I mitt ovetande så tog jag tag i bakre hörnet av mitt chassi (där nätagget sitter) och fick seriösa brännskador, ryckte ut sladden fort som fan och petade på chassit igen för att se om det fortfarande var varmt. Det var det.

Efter lite pill och några stötar i mitt isäplockade nätagg så fick jag ut fläkten.
Jag hittade inget riktigt fel på fläken. Så jag tryckte in den i moderkortet på pappas dator. Den snurrade inte. Jag provade med en annan 80mm fläkt i agget. Den snurrade. Kliade mej lite i huvudet för att sedan dra bort eticketen på fläket. Då såg jag att lödpunkterna såg lite slarviga ut och det sog ut som erotion på kretskortet... (hmm)
Efter lite pill så sa det "Klick!" och hela motorn hoppade lite åt sidan och då snurrade den som en fläkt ska göra.

Skruvade tillbaka allt och kännde mej ganska stolt, tills för några dagar sen så det pipande ljudet kom tillbaka >.< (ska göra nåt åt det när jag orkar -_-)

Permalänk
Hedersmedlem

Hiper = Crap. Har aldrig sett så många trasiga agg av ett märke som Targan och Hiper i polarens butik.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Jag har Chieftec 560W som jag är grymt nöjd med! Funkar hur bra som helst.
Långa kablar och nästan ljudlös. Den kostar lite men man får det man betalar för. Rekomenderas starkt.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=57690

Visa signatur

Asus P5L | Intel E6600 @ 3,0 | ATIX1950XTX | 2GB Corsair PC5300|Chieftec 560W | Samsung 225BW
% man: why did you get a divorce?
man:: Too many arguments.

Permalänk
Medlem

Tror att mitt Hiper pajjade igår. Datorn hängde sig, och när jag resettade så står den bara och loopar om efter en sekund eller två. Typ som kortslutning i resetknappen eller nåt åt det hållet. Har fått tag på ett annat nätagg och ska prova det på måndag när jag får lite tid över.

Mitt Hiper har varit väldigt högljutt hela tiden och det verkar ju vara fler som har problem med det så jag hoppas att det är det som gått sönder. Jobbigt om det är moderkortet.

Permalänk
Avstängd

Brukar ni blåsa bort dammet som lagrar sig i nätagget? jag gör det ofta. Kanske därför att det började brinna Huddex?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Brukar ni blåsa bort dammet som lagrar sig i nätagget? jag gör det ofta. Kanske därför att det började brinna Huddex?

Jag kan nog säga att jag själv var rätt pedantisk över hur mina datordelar och komponenter städas. Här slösas det i varje fall minst en burk tryckluft i månaden... Jaaaaa, jag vet det låter overkill, men det ä rinte min sambo som tvättar, diskar eller dammsuger heller..

Så.. Kontentan var väl att mitt hiper gick sönder under kliniska förhållanden måste jag säga...

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Hiper = Crap. Har aldrig sett så många trasiga agg av ett märke som Targan och Hiper i polarens butik.

Är Targan ett eget märke, eller var det bara ett typo av Tagan? Jag har då alltid trott att Tagan gjorde bra saker.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader
jag skulle inte säga att det finns någon direkt anledning till att ångra ditt köp!
köpte själv ett Hiper R 580W som har fungerat utmärkt!

enda grejen jag kan störa mig på är att det inte går att stänga av dioderna som stör måttligt när man ska sova...

finns det dioder på ett hyper R ?

jag frågar eftersom jag bara har sett bilder på den utan något s.k. ljus

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joniss_13
finns det dioder på ett hyper R ?

jag frågar eftersom jag bara har sett bilder på den utan något s.k. ljus

det finns säkert olika varianter. mitt nätagg har dioder, och det är den blå-eloxerade versionen av Hiper R 580W

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddex
Har aldrig haft ngt problem med Hiper, Antec därimot har jag stekt 2 st av (varav den sista brann med klar låga). Kommer aldrig i hela mitt liv köpa ett Antec nätagg någonsin igen eller för den delen tipsa folk om det ^^

Låt mig gissa, det var aggregat ur Antec Smartpower-serien som pajjade?
Det är allmänt känt att just Smartpower-serien är ett riktigt sorgebarn för Antec, det är väl först nu iom revision 3 som de funkar bra (de har bytt kondensatorer till kondensatorer med kvalitet)

Men i stort så är det endast Smartpower-serien som är dåliga, övriga Antec aggregat är riktigt bra. Men det blir ju så när de låter olika tillverkare göra olika serier, kvaliten skiftar mellan serierna. De försökte väl komma billigt undan med SmartPower-serien och använde för dålig kvalitet på komponenterna.

NEO-HE serien däremot görs av Seasonic, vilket borgar för kvalitet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Mitt funkar ruskigt bra och jag är helnöjd. Tycker att det är tyst.
Det enda jag ogillar är det att fläkten snurrar i typ 3 minuter när man stängt av datorn. Annars är mitt exemplar toppen!

Permalänk
Medlem

jag är också supernöjd med mitt ex.. låter ingenting faktiskt!

Permalänk

Decepticon, det första som hände mig när datorn var helt ny var PANG! proppen gick och all elen gick åt H*vete hela nedre våningen slocknade, det kom en rejäl ljusslinga som var nära på att träffa mig från datorn. Skiträdd blev jag och det luktade brännt.

Efter ett litet tag, när chocken lagt sig gick jag upp på övervåningen och kopplade in det. Switchade Nätagget på ON och PANG! igen.. proppen gick.

Ringde komplett och åkte ned och fick det utbytt (vilket var bra) Men fan jag var lite orolig när jag byggde ihop datorn igen, att det nya agget skulle uppföra sig likadant.

För mig gällde det 530W agget. Har nu inga problem med det, tyst och trevligt. Inga omstarter eller något, funkar prima. Men aldrig mer Hiper för min del, fyfan blev 30 år äldre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
g när jag byggde ihop datorn igen, att det nya agget skulle uppföra sig likada
För mig gällde det 530W agget. Har nu inga problem med det, tyst och trevligt. Inga omstarter eller något, funkar prima. Men aldrig mer Hiper för min del, fyfan blev 30 år äldre.

Det där du skriver nu är ju själva kontentan i detta forumet...Man skall ta mig fan inte råka ut för sådant här !

Vi är ca 3 st i detta forumet som vet hur landet ligger och vet vad vi pratar om och har 2-4000 st inlägg om detta (ja det finns ett par till som äger liknande kunskap, men dom skriver bara sporadiskt, tyvärr).

Fn...köp Corsair (Seasonic) det köpet är KLOCKRENT när man kan köpa deras bästa serie för mindre än deras sämmre och Corsair ger 5 år ´s garanti på dessa (Seasonic ger väll bara 3 ? )

Komponerna är industrispecade för 105 C istället för standard 85 C.(livslängd)..som sagt köpet är helt klockrent...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Tjacka ett 580 R häromdagen, funkar kalasbra med min klockade Opteron. Dock så är det allt annat än inaudible när systemet går för full spetta.. Inget fruktansvärt ljud, men visst är det påtagligt jämfört med "inaudible" som Hiper skriver att det skall vara.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Agget i sign helt otroligt säger jag bara! Rekommenderas starkt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Det där du skriver nu är ju själva kontentan i detta forumet...Man skall ta mig fan inte råka ut för sådant här !

Vi är ca 3 st i detta forumet som vet hur landet ligger och vet vad vi pratar om och har 2-4000 st inlägg om detta (ja det finns ett par till som äger liknande kunskap, men dom skriver bara sporadiskt, tyvärr).

Fn...köp Corsair (Seasonic) det köpet är KLOCKRENT när man kan köpa deras bästa serie för mindre än deras sämmre och Corsair ger 5 år ´s garanti på dessa (Seasonic ger väll bara 3 ? )

Komponerna är industrispecade för 105 C istället för standard 85 C.(livslängd)..som sagt köpet är helt klockrent...

haha ja..fattar inte varför folk brottas med sånt här när man bara kan köpa ett corsair och inte råka ut för problem..det är 300-400 extra och du kan njuta i all evighet..som föregående talare...KLOCKRENT

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk

Woho jeppe kaj och jej mudd fakaz...

fick mitt nya i måndags och installerade det igår, efter en omflytt av komponetnerna till ett antec nine hundred och ett antec triopower blalba tjossan på 650 w...

Det visade sig i varje fall bara vara hiper type r 580 nätaggregatet som ahde gått sönder då resterande delar var intakta... men jag skall inte sticka under stolen med att man var rätt jävla nervös att det skulle fortsätta att spraka efter att man installerat det nya.

kul eller (otur rättare sagt) att fler råkat ut för liknande proppincidenter..

Jag föll klart och tydligt för hipers blåa utseende med bajonettliknande kabelanslutningar men blev slagen på fingrarna och det är väl som min sambo brukar säga... Utseendet är inte allt, insidan räknas den också, gäller tydligen nätagg me.

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk
Medlem

Tror jag har fått ett kasst Hiper också.

Min dator ville efter ihopbyggandet inte starta utan halvstartade om och om igen som om det inte fanns tillräckligt med ström.
Tillslut fungera det dock fridfullt i flera dagar men idag gav det tydligen upp totalt för nu är det helt dött. Funktionaliteten gick gradvis neråt från att kunna boota fram till Windows till att bara dioden på moderkortet lyser.
Någon som har liknande erfarenheter?

Har beställt ett nytt Corsair för att se om det verkligen är agget som är trasigt.

Permalänk

Har ett hiper 580 och är inte alls nöjd, visst funkar det men så fort jag lirar något spel eller belastar den med något tungt prog. så låter det för jävligt.

Tror ni man kan lämna tillbaka det eller måste det gå sönder först?

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med ett HIPER Type-R 480W som jag haft i omkring två år nu. Går mycket fint och tyst. Fast alltid efter jag stängt av datorn så måste jag knäppa av den på strömbrytaren annars smyger det ut tillräckligt med ström för att kunna få både mitt tangetbord och musen, Razer Copperhead att lysa.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV || MSI Z170A KRAIT GAMING 3X || Intel Core i5 6600K || Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 || EVGA GeForce GTX 1080 SC 8GB || SSD 128GB Samsung 830-Series + 447GB TOSHIBA-TR150 || Corsair RM750X 750W

Permalänk
Medlem

Köpte ett hiper 580 type-r får två månader sedan. Tyckte dock för någon vecka sedan att datorn börjat låta mycket. Letade runt lite och de visade sig att oljudet kommer ifrån agget. Den låter inte när man startar datorn men efter några minuter så brummar den på ganska skapligt (i ett ljuddämpat lian-li PC-V2100 PLUS II). Lutar åt att jag köper ett corsair 620 agg. Tror inte de går att hävda att hiper agget är trasigt i butiken då den "bara låter lilla".........

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem

Samma som för mig då, mitt agg låter inte heller i början men för ett jäkla liv efter ett tag. Kör på ett billigt agg nu istället, som än så länge är tyst och stabilt.

Permalänk
Inaktiv

Har kört mitt Hiper Type R 480W i drygt 2 år utan problem, totalt ljudlöst är det också. Kanske började dom snåla på komponenterna senare?

Permalänk
Medlem

Hade även jag ett Hiper Type R 580, det la dock ner för nån månad sen och tog med sig moderkortet och grafikkortet.
Har nu uppgraderat till ett Silverstone Decathlon DA850.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michieff
haha ja..fattar inte varför folk brottas med sånt här när man bara kan köpa ett corsair och inte råka ut för problem..det är 300-400 extra och du kan njuta i all evighet..som föregående talare...KLOCKRENT

Ptjah, mina två Corsair har börjat ticka precis som många andras. Tror jag går tillbaka till gamla hederliga FSP igen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015