Är Hiper verkligen så jäkla dåligt?

Permalänk

Är Hiper verkligen så jäkla dåligt?

Jag köpte för ett tag sen en Hiper ATX 580W och trodde att det var en bra köp efter de recensioner jag har läst, men nu när jag har kollat omkring här så verkar alla tycka att Hiper är skit.

Är det verkligen så dåligt? För nu börjar jag ångra mitt köp...

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Funkar det bra så funkar det bra, Hiper verkar haft lite skiftande kvalitet på vissa agg men är ditt ok så är det väl bra med det.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

de är inte dåliga generellt sett, men tyvärr verkar de ha ganska taskig kvalitetskontroll vilket leder till att en del av deras agg funkar helt ok medan andra är ren skit. dock inte så mycket i ren prestanda som vad gäller irriterande ljud och plötslig död.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Är nöjd med mitt Type R 580W om man bortser från ljudnivån.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Hade själv ett hiper 420 som bestämde sig för att dö efter precis ett år.
visade sig att det var ett antal kondensatorer i det som hade börjat läcka.

kommer aldrig att köpa hiper igen.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Avstängd

Mitt bZerk 500W funkar i alla fall skitbra, som är släkt med CoolTek. Sweclockers gjorde ett bra nätaggregat test förra året, tack vare det testet köpta jag mitt bZerk

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Verkar konstigt att Hiper ska vara så kassa eftersom dem har lite RMA http://www.behardware.com/news/8550/power-supply-failure-rate...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Mitt bZerk 500W funkar i alla fall skitbra, som är släkt med CoolTek. Sweclockers gjorde ett bra nätaggregat förra året, tack vare det testet köpta jag mitt bZerk

vart finns sweclockers nätagg att köpa? letat överallt

hiper klingar dåligt antar jag

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michieff
vart finns sweclockers nätagg att köpa? letat överallt

hiper klingar dåligt antar jag

Hahaha, har korrigerat det nu

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Så det är bara att hoppas på det bästa när man köper en? Håller den ut mer än ett år bör jag väl vara glad antar jag :/

Visa signatur

Silverstone Raven RV02B-W | Fractal Design Tesla 650W 80+ | Asus SABERTOOTH P67 | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair 2x4GB 1600MHz XMS3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | Asus Xonar DX

Permalänk
Avstängd

Verkar nog vara lite vingel med kvalitet, av 3 jag haft så funkar 2 prima och ett dog efter bara 2 dagar.
Får intrycket att type R skulle vara det bättre och type M det sämre..Men det är min personliga reflektion kanske bör tilläggas.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Har en Hiper i min stationära, har inte haft några som helst problem, ett tyst och bra nätagg. Tycker iallafall jag.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcanOlsson
Jag köpte för ett tag sen en Hiper ATX 580W och trodde att det var en bra köp efter de recensioner jag har läst, men nu när jag har kollat omkring här så verkar alla tycka att Hiper är skit.

Är det verkligen så dåligt? För nu börjar jag ångra mitt köp...

jag skulle inte säga att det finns någon direkt anledning till att ångra ditt köp!
köpte själv ett Hiper R 580W som har fungerat utmärkt!

enda grejen jag kan störa mig på är att det inte går att stänga av dioderna som stör måttligt när man ska sova...

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk

så sammanfattningsvis, som sagt, skiftande kvalitet. en del bra och andra dåliga. räcker som argument för åtminstone mig att välja bort Hiper...

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

Jag har ett jag inte kan klaga på, en kompis har ett som han helle rinte kan klaga på.

Jag tror jag har 580w varianten och han 530w. eller om det är tvärsom. Känns som jag har det klenare pga att jag är snål. Men jag fick massa kablar med mitt. Han fick inga extra. Märkligt.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Hiper för att det hade fått bra betyg, men just mitt verkar vara ett dåligt, och då är det ljudnivån som är problemet. Det skulle vara tyst, men det låter verkligen mycket, mer än cpu-fläkt, grafikkortsfläkt, chassifläkt osv. Irriterande!

Permalänk
Medlem

Jag har också 530W versionen, fungerar klockrent och låter lite (än så länge)

Köpte det för att det var billigt, samt bättre än Qtec som jag hade förut ^^

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Avstängd

Hiper är det bästa agget jag haft iallafall, har ett nu då mitt helt nya corsair agg var trasigt, har haft ett fortron agg förrut, var rätt högljutt och även ett north q, hiperagget är riktigt tyst.

Permalänk
Medlem

North Q är väl betydligt mer budget än Hiper?
Jag fick till och med _2_ st klistermärken till mitt Hiper agg Skitsnygga också

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

mitt hiper 580 watt gav upp efter 1.5 år typ..börja låta som en tröska tamklån.. sen ostabilt som attan på slutändan

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Avstängd

Hiper är ett helt ok agg.
Mitt levde om vid belastning när man klockade men funkar utmärkt stock.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Hiper hade en del problem med m-serien, alltså den utan modulärar kablar. Type-r serien verkar därmot ha väldigt få problem. Själv äger jag 2 Hiper, ett 480 och ett 530. Båda fungerar utan problem, dessutom med mycket överklockat.

Permalänk

Jag kör själv med ett Hiper Type-R 580W och det funkar hur bra som helst
Tyst och fint snygg design..

Så jag förstår inte varför dom skulle vara så dåliga, folk reagerar mest på produkter som går sönder mer n dom som fungerar

//Peter

Permalänk

Jahopp...

Idag gick mitt Hyper Type R 580 watt åt helvete... Skulle plocka ner datorn och sedan sätta ihop den efter en storstädning och:

PONG sa det i proppskåpet då 10a´n gick... (Detta är alltså ENDBART när självaste datorn UTAN tillbehör satt i) Gick och bytte ut proppen och tyckte att det verkade märkligt och försökte igen...

PONG sa det i andra proppen... Va i h-vete???

Jag sprang ner till affären och köpte nya proppar och kom tillbaka och stoppade i nätaggs-sladden i ett alternativt uttag:

PONG sa det och så gick en huvudsäkring på 16A nere i källaren...

Datorn stendöd, lysdioden på nätagget lyser, men kan inte få igång själva burken, men kan säga att det blixtrade riktigt ordentligt sista gången man försökte sig på att sätta på den...

Jag säger egentligen inget om hiper i fråga mer än att mitt gick åt helvete och tänker köpa ett alternativt nätagg i morgon... hoppas som fan bara att det inte är något annat än just nätagget som har gått i burken...

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decepticon
Jahopp...

Idag gick mitt Hyper Type R 580 watt åt helvete... Skulle plocka ner datorn och sedan sätta ihop den efter en storstädning och:

PONG sa det i proppskåpet då 10a´n gick... (Detta är alltså ENDBART när självaste datorn UTAN tillbehör satt i) Gick och bytte ut proppen och tyckte att det verkade märkligt och försökte igen...

PONG sa det i andra proppen... Va i h-vete???

Jag sprang ner till affären och köpte nya proppar och kom tillbaka och stoppade i nätaggs-sladden i ett alternativt uttag:

PONG sa det och så gick en huvudsäkring på 16A nere i källaren...

Datorn stendöd, lysdioden på nätagget lyser, men kan inte få igång själva burken, men kan säga att det blixtrade riktigt ordentligt sista gången man försökte sig på att sätta på den...

Jag säger egentligen inget om hiper i fråga mer än att mitt gick åt helvete och tänker köpa ett alternativt nätagg i morgon... hoppas som fan bara att det inte är något annat än just nätagget som har gått i burken...

Bara en fråga av ren nyfikenhet, hur lång tid gick det efter du hade satt i den andra 10:an tills det att den "PONGADE"?

Permalänk

Krullibull... Omedelbart... Stängde av strömvippan på baksidan och gick och bytte propp... Satte på nätagget igen så sa det "pong"..

Glömde tillägga att Nätaggregatet är ca 4 månader gammalt..

Ps.. Det nya fick bli ett Antec TruePower Trio 650 - Nätaggregat ( intern ) - ATX12V 2.2 - AC 100/240 V - 650 Watt - aktive PFC - EU... och massa andra specifikationer...

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk

Min uppfattning är att först var jag supernöjd, Mycket bra prestanda och extremt tyst...trodde jag. Efter en stund körande av ett spel började fläkten varva upp och låta som en jumbojet riktigt riktigt högt alltså, riktigt missnöjd med detta men jag orkade inte skicka hem den igen så jag löste det själv.

Köpte en fläktkontroller och kopplade den till nätagregatet och drog ner den till strax under medel. Har kört så här i 4 månader nu och får väl säga att nu är man nöjd, men orkar man inte trixa eller har kunskapen att göra såhär så kanske man ska se sig om efter ett annat märke om man vill ha en nätdel som är tyst hela tiden, finns en viss risk med att gå in i en nätdel då spänningen kan ligga kvar och ge en rejäl stöt, men som sagt är man försiktig och inte kommer åt några andra delar så är detta ett sätt alltså men kom ihåg att garantin ryker i samma stund som första skruven på nädelen lossas.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decepticon
Krullibull... Omedelbart... Stängde av strömvippan på baksidan och gick och bytte propp... Satte på nätagget igen så sa det "pong"..

Ajdå låter inte bra, då 10A säkringar löser ut så snabbt om det är runt 80A+ på dom.

Permalänk
Medlem

När jag hade ett hiper type-r 580w var det tyst i ca 1 månad.
Sedan började fläktarna varva som f*n och gå sjukt ojämnt.

Inget jag kan rekommendera iallafall.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krullibull
Ajdå låter inte bra, då 10A säkringar löser ut så snabbt om det är runt 80A+ på dom.

Jag tog med det till jobbet idag och konstaterade med mätinstrument att det inte levererar ström längre. Efter försiktigt bortpillning av "bla bla void garanti"-lapparna så började komponenter trilla ut också... eller delar av dom so 2 speak.

Men egentligen så känns inte teknologin sådär jääääkla skör ändå. MEd tanke på att den belysning som sitter i dom är juh bara fastsatta i dom fläktar så någon direkt värmeutveckling kan det juh knappast bli. och visst sitter komponenterna extremt nära inpå varandra om man jämför med andra agg man har öppnat genom åren så det kan juh knappast bero på det heller...

Å andra sidan märkte jag att efter att ha tagit loss det bakre fläktgallret gjorde att den bakre fläkten började lossna och kunde flyttas fem millimeter i sidled. Funderar sedan på om detta kan vara någon orsak till att det "small". Men fläkten i sig är juh byggd av plast och har inga som helst ledande ytor så det skulle vara om dom har legat och "tryckt" på någon komponent i resterande agg. Jag flyttade juh trots allt på burken under städningen och sedan upp igen på skrivbordet och det var juh under sammansättningen som det gick paj.

Hur som helst... Nätagget har i varje fall visats sig inte kunne leverera ström och jag får det nya på torsdag alternativt fredag. Jag kan juh posta här om det har dragit med sig ytterliggare skador, vilket jag iofs betvivlar (Och stenhårt hoppas på) men man vet aldrig.

Oavsett så får vi i sånna fall veta vad en kortslutning i ett Hiper Type R 580 kan åstadkomma i en dator "NÄR" det väl går sönder so 2 speak..

Stay tuned...

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...