S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl [Version 2]

Permalänk
Inaktiv

Ok, så freeze problem var på grund av lightning.
På static får jag ingen freeze, och jag får 120 FPS istället för 40...

Men spelet ser ut som half life 1.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
hmm undra om jag vart utna mitt ex av collector´s edition för jag har i dagrna 2 försökt nå webhallen vilket är omöjligt.

för nån STALKER kom inte idag på posten i alla fall jag bokade min et tag tillbaka.

men men shit happens antar jag

Detta stod på ett annat forum.

"Pga. transportförsening från distributören skjuts releasen upp till den 26:e för kunder som beställer för att få ordern hemskickad. Det går dock bra att köpa produkten i våra butiker från och med den 23:e."

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem

Om man kan lira spelet me allra högsta inställningarna i (video, både basic o advnaced) o hög upplösning utan att d hackar så är spelet guld. Jag menar, det är om man kan lira på de inställningarna, lätt snyggare än HL2, FEAR, DOOM 3 o egentligen alla fps spel ute där, jag menar kolla bara lightning, den e fantastisk överallt, atmosfären i spelet, detaljerna är helt knasgalna kolla bara hur stort spelet är o d e typ skit detaljerat, grejjen är d bara att jag inte har en monster dator, jag kan spela allt på max på 1280x1024 med static lightning, utan vsync o utan AA o d flyter, d e d lilla som fattas o jag stör mig på d mkt, vill ha en ny dator men har inte pengar för d så d e lite frustrerande.......

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sven_svensk
vad bra kan du spela om det och få det dåliga slutet:) :sarkasm:

*spoiler* Monolith slutet, när man krigar på på chernobyls tak för att nå dom som har kontakt med himmlen jävlar roligaste i hela spelet action hela tiden precis som jag väntade mig hela spelet skulle vara!

Permalänk

Grafiken har potential vara riktigt imponerande. Detaljrikedomen på miljöerna och texturerna är väldigt välarbetade när allt rullar.
Det är bara att det som väntat är en hel del kompabilitetsproblem. 8800-korten fungerar överlag dåligt utan de allra senaste drivrutinerna. Dynamic lightning tar också extremt mycket CPU-kraft. Det hjälper inte heller att det enligt vissa verkar vara dåligt eller inget dual-core cpu stöd. Detta är bara några av de problem som upptäckts.

Rapporterna om prestandaproblem som inte hunnits fixas ifrån de som testat innan release kan därmed konfirmeras.
De som fäster mycket stor vikt vid grafiken och att den ska funka direkt "ur boxen" bör kanske vänta tills den första patchen eller två släppts innan de införskaffar spelet.

Med lite tid , småfixar och modstöd så tror jag personligen att STALKER har potential hänga med ett bra tag. Både som ett underhållande spel och utmärkt verktyg testa prestandan på datorbyggen.
Personligen finner jag spelet fullt njutbart på min äldre maskin och ser fram emot återbesöka världen vid införskaffandet av en mera kraftull dator.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Fick spelet idag. Väldigt kul och atmosfäriskt. Tro dock inte att det är lika öppet och fritt som Oblivion. Det är mer åt Fable hållet, isåfall med begränsade (om än väldigt stora!) områden som är länkade mellan varandra genom laddnings zoner.

Minor spoiler:

Har spelat lite och jag måste säga att det har än så länge varit ganska många "Bandits/Army attack! Please help us!" incidenter där man bara stöter på skriptade (antar jag) eventer där man ska hjälpa STALKERS slåss mot fienderna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Fick spelet idag. Väldigt kul och atmosfäriskt. Tro dock inte att det är lika öppet och fritt som Oblivion. Det är mer åt Fable hållet, isåfall med begränsade (om än väldigt stora!) områden som är länkade mellan varandra genom laddnings zoner.

Minor spoiler:

Har spelat lite och jag måste säga att det har än så länge varit ganska många "Bandits/Army attack! Please help us!" incidenter där man bara stöter på skriptade (antar jag) eventer där man ska hjälpa STALKERS slåss mot fienderna.

Många gånger är de inte skriptade, bara sånna som klassas som "missions" som du får i din PDA, men många gånger så brukar små gäng mötas o ha gängkrig, och det är inte skriptat

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nukloch
Många gånger är de inte skriptade, bara sånna som klassas som "missions" som du får i din PDA, men många gånger så brukar små gäng mötas o ha gängkrig, och det är inte skriptat

Isåfall har alla de jag varit med om varit skriptade. Det har typ varit 4 stycken på raken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Isåfall har alla de jag varit med om varit skriptade. Det har typ varit 4 stycken på raken.

udda, jag har bara vart på två + mellan de har jag haft en hel del annat att göra :S

Visa signatur
Permalänk

Titta här vad jag hittade.
http://www.stalker-game.se/tavlingar03.php
Kanske kan vara något för dem som ännu inte köpt spelet?

Visa signatur

Min spelblogg | Nicklas Ridewing

Permalänk
Medlem

Rekomenderar att ni gör sterlok delen störtskön om man skiter i C-Consciousness och slåss genom chernobyls tak!

Permalänk
Medlem

Har precis spelat igenom första uppdragen, orkar inte mera ikväll.

Men det folk säger att grafiken är dålig kan jag inte hålla med om, väldigt snyggt. Ska köra lite mer imorgon.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk

Någon som har någon skön server IP på lager?

Visa signatur

Intel Core 2 DUO 3.0ghz, 4.00gb RAM, HIS Raedeon HD 4870

Permalänk
Medlem

taggtråden är nåt jag stör mig på enormt.. hela friheten är ju helt bortblåst.. i slutändan kan man bara gå dit utevecklaren vill få oss att gå i och med satans stängsel.. för man kan ju inte bara kuta tvärs över åkern direkt.. suger enormt.

Permalänk
Medlem

ett helt underbart spel! älskar det

men..! jag vill ta screenshots från spelet, o det gör man ju via F12. men vart hamnar alla bilder? :S

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

jag är helt såld i spelet bästa jag spelat på år och dag visst har det lite brister men bara atmosfären gör spelet UNDERBART!! vill ha mera expasnion pack vad som helst mer områden att utforska i the zone fy fan nu ska jag in till zonen igen peace

Visa signatur

Intel I7 4790K @ 4.9Ghz | Asus Maximus VII Hero | 4x8Gb Corsair Vengeance Pro Red 2400mhz | Asus Gtx 2080ti | Samsung 970 EVO 1tb | 1x2tb WD Red 2x3tb WD Red | Corsair AX850W | Nanoxia DS6 | 2 Dell U2715H | Logitech Z-5500 | Synology DS415+ 4x6tb WD Red |

Permalänk

Någon som vet hur man blir medlem hos Duty? Har för mig att man ska in och snacka med deras general i the Bar, men jag blir bara stoppad av vakter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
taggtråden är nåt jag stör mig på enormt.. hela friheten är ju helt bortblåst.. i slutändan kan man bara gå dit utevecklaren vill få oss att gå i och med satans stängsel.. för man kan ju inte bara kuta tvärs över åkern direkt.. suger enormt.

Nu överdriver du lite va. Friheten att få göra vad du vill och dra vart du vill finns ju fortförande där. Vad jag vet så är det bara första banan som är avspärrad på mitten med denna taggtråd. Men du kan gå över det radioaktiva spåret senare när du får en bättre stalker-suit. Resten av banorna är som stora ytor där du kan dra kors och tvärs hur du vill. Det enda tråkiga är väl att laddnings-zonerna bara är på speciella ställen, istället för att täcka hela gränsen runt banorna. Men det är inget jag direkt gnäller över.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
men..! jag vill ta screenshots från spelet, o det gör man ju via F12. men vart hamnar alla bilder? :S

"C:\Documents and Settings\All Users\Shared Documents\STALKER-SHOC\screenshots"

Du kanske får aktivera "visa dolda filer"

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag har fastnat i X18-labbet. Ska ta mig ut genom en "hidden tunnel" som jag inte hittat efter att ha knallat runt i ungefär en halvtimme. Några tips?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

The Wild Territory.

Jag har försökt tre gånger i natt att rädda Kruglov. Men hur jag än gör så dör han.
Någon som lyckats rädda honom eller spelat vidare ändå?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

xphaze du är inte vid x16 labbet då, där man ska stänga av 3 typ greneratorer :P? Isf så ska tunneln vara rätt nära ghost om du dödat honom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
The Wild Territory.

Jag har försökt tre gånger i natt att rädda Kruglov. Men hur jag än gör så dör han.
Någon som lyckats rädda honom eller spelat vidare ändå?

Jag klarade det med lätthet på svårighetsgraden; stalker. Testa att dra ner på svårighetsgraden under uppdraget :).

Xphaze: tunneln är i "båset" längst in till höger.

Permalänk
Medlem

Har köpt spelet nu och installerat det, men händer absolut inget när jag ska köra igång det, nån som har varit med om nåt liknande eller vet vad som kan vara fel???

Permalänk
Medlem

fienden dör inte av 10 skott, kass känsla i vapnena, stel känsla överlag, grynig grafik och jävligt krävande för att se ut som det gör. nä, stalker blev en besvikelse

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
fienden dör inte av 10 skott, kass känsla i vapnena, stel känsla överlag, grynig grafik och jävligt krävande för att se ut som det gör. nä, stalker blev en besvikelse

Personligen så älskar jag känslan i vapnena, den mest realistiska jag sett hittills.
Grynig grafik? please specify

Och du: fienden dör inte av 10 skott, de dör av ca. 3-4 _träffar_, dvs omkring 10 skott ur ett magasin på medium-lång distans med ak/mp5.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem

Klarade spelet igår och fick också det giriga slutet. Någon som vet vad man ska göra för att få det andra ?

Btw. Som sagt inprincip ALLA dör av ett skott i huvudet. Det är bara att alla vapen i början inte har särskilt stor träffsäkerhet. Senare i spelet så är det bara att sätta sig på knä och sikta rätt så dör de. Hade det själv lite rörigt ett tag. 4 Stalkers och 4 skott kvar i bössan. Tog alla

Permalänk
Medlem

Jag måste hålla med om att vapnerna är välgjorda och inte lika arkadika som i CS eller andra spel. Visst det kan ju folk klaga på, men det är fortfarande ett väldigt välgjort vapensystem.

Jag brukar kunna döda soldater eller banditer med 3-4 träffar om jag siktar med AK:an. Men eftersom man missar ibland (till skillnad från andra spel så siktar vapnerna inte jättebra) så kan det ju lätt bli mer.

Permalänk
Medlem

Ain är inge vidare i det här liret. Jag skulle träffa någon som kallade sig "journey man" och han sprang ut i ett sånt där fält som man exploderar i.

Permalänk
Medlem

vart får man tag på nåt bra vapen, har fast-shootin ak med scope atm. vill ha nått annat nu.

Permalänk
Medlem

Hint liten spoiler hur man får riktiga slutet

om ni gör vad ni kan för att lösa questen för att döda strolek eller vad han nu hette kommer ni få ledtrådar till hur ni kommer till det riktiga slutet som förklarar vem du är. Glöm inte att läsa infon i Pda:n om ni har svårt att hitta. Om man har ett vapen som har 2 poäng av 10 i accuracy på egenskaper så kan man inte räkna med headshots på 300m. I slutet hadde jag 600 i ammo och alla dog av ett headshot

Permalänk
Medlem

Verkar vara väldigt delade åsikter om spelet.
Här är vad jag tycker så här långt (har dock inte kommit så långt. Jag spelar på ''veteran'' och är inte speciellt bra...').

För det första tycker jag att spelide'n och atmosfären är lysande. Det känns realistiskt och kusligt på något sätt.

Grafiken kände jag mig inte speciellt imponerad av i början iallafall. Inget större fel på den, men efter att ha spelat oblivion och liknande spel med supersnygg grafik börjar jag kanske bli lite väl kräsen.
Min kritik mot grafiken är att den ser lite ''tecknad'' ut och lite oskarp på sina ställen. Men tidvis är den också riktigt snygg med skuggor och ljuseffekter.
Jag kör på 1280x1024 med allt i stort sett på max. Dock verkar det vara något mysko med AA:n. Kör på full AA, men det ser fortfarande delvis ''taggigt'' ut.
Jag tycker att spelet i stort flyter på bra med allt maxat på 1280x1024 trots att jag bara har E6600+2Gig ram+X1900XT 512 Mb. Lite kan det hacka ibland.

Spelet i sig verkar bra och det känns som att det blir successivt bättre hela tiden desto mer man förstår. Gillar iden med '''skattjakt'' på artefakter. Alltid spännande om man kan hitta något värdefullt bakom nästa kulle..

Det känns tidvis väldigt svårt, men det ser jag inte som någon nackdel, då räcker spelet längre. Förstår inte heller kritiken om att fienderna inte skulle gå att döda trots många skott. Skjuter man dem i skallen med den enklaste pistolen stendör de ju.
Gillar också att djuren beter sig någorlunda realistiskt. Såg en grupp muterade vildsvin och hundar och beredde mig på att dö, men istället struntade de i mig och började småbråka med varandra...
De verkar lämna en i fred om man inte stör dem, lite som i naturen i verkligheten.

Gillar rörelsefriheten och att man inte tvingas göra allt i en exakt ordning som i de flesta andra FPS. Det blir mer spännande när man känner att man själv kan påverka handlingen tycker jag.

I det stora hela tycker jag att S.T.A.L.K.E.R är ett mycket bra spel. Visst, en hel del hade säkerligen kunnat göras bättre, men så är det ju alltid.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.