Bra erbjudande på Dell 2007WFP!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden

echo: S-IPS har ju bättre färger och enligt mig bra svärta så jag ser inte varför PVA/MVA skulle vara bättre på film. Hur bra svärta den senare paneltypen har kan jag dock inte uttala mig om.

Ett av de bästa testerna på TFT skärmar jag sett:
http://www.behardware.com/articles/619-1/updated-survey-13-lc...

Från sammanfattningen:

Citat:

Also, the Dell could be highly recommended. It is fast, has very good ergonomics, exemplary finishing touches, and very accurate color quality from the start. So, what’s the problem? There is the inconsistency in the choice of panels. It is disturbing to know that Dell changes components and liquid crystal technology without informing the customer. Yes, we tested a very good monitor here, but there is no guarantee that you will buy the same one in the future.

Tror även att det är det testet (den sidan i alla fall) som skriver att PVA/MVA är snäppet vassare i film (rent generellt, finns förstås extremfall åt alla håll i alla läger ). De är snabbare och de nyare har nog bäst svärta har jag för mig.

Jag tycker att min Dell 2007WFP är riktigt bra för film om man bortser från betraktningsvinklarna, fasst svärtan är väl inte den bästa heller.
PVA/MVA har inte dåliga färger direkt heller och i film tror jag inte detaljerna är såå viktiga.

Värt att notera att alla(?) (om jag inte missat nåt, rätta mig isåfall) LCD-TVs verkar köra PVA/MVA. Visst kan det vara av kostnadsskäl men när även de för 30 000 kr kör PVA/MVA så tror jag att det är en liten bekräftelse att PVA/MVA är minst lika bra om inte bättre än S-IPS på jusst film.

Sen kanske man väljer PVA/MVA pga. betraktningsvinklar och sånt men det är i alla fall den uppfattning jag fått. Har inte haft möjlighet att jämföra själv.

Tearing är väl vanligare på S-IPS och pga. en mer aktiv overdrive så kanske det inte ger en lika behaglig bild i film. Men nu spekulerar jag bara
Tearing är inget jag själv haft problem med. Sett det någon enstaka gång på något webb-klipp eller nåt men kör man med vetrical-sync så borde mjukvaran fixa det tycker jag (men eftersom det i alla fall med äldre skärmar varigt problem med tearing är det kanske inte så lätt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tearing är väl vanligare på S-IPS och pga. en mer aktiv overdrive så kanske det inte ger en lika behaglig bild i film. Men nu spekulerar jag bara

Dell 2007WFP använder inte nån direkt overdrive vad jag vet? Däremot används overdrive på NEC-skärmen med blank yta (minns inte modellnamn), samt även på Samsung 215tw (har jag fel?)

Jag tycker min Dell är ypperligg till film. Det de jämför är väl mer brusnivåer och sådant?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Nja, inte mer än att man kan begränsa sin fortsatta felsökning lite. Om möjligt skulle det ju vara bra om du kunde testa skärmen på ytterligare en annan dator, eller iaf ett annat grafikkort. Funkar det inte där lär du kunna vara tillräckligt säker på din sak för att få Dell att erbjuda sig att byta ut den åt dig. De brukar vara generösa med sådant.

Nu verkar det vara löst. Fick ett tips om att installera jre 1.6 beta 2 istället för 1.5 och efter det har jag inte haft problemet. Ska hårdtesta närmsta dagarna för att se att det inte kommer igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Dell 2007WFP använder inte nån direkt overdrive vad jag vet? Däremot används overdrive på NEC-skärmen med blank yta (minns inte modellnamn), samt även på Samsung 215tw (har jag fel?)

Jag tycker min Dell är ypperligg till film. Det de jämför är väl mer brusnivåer och sådant?

Nu hittade jag inget definitivt svar på det men jag tvivlar på att det är möjligt som privatperson att köpa en modern skärm utan overdrive

Är väl bara proffs-skärmar som slipper sådant.

Såg sen min förra post att S-IPS också används i LCD-TVs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Nu hittade jag inget definitivt svar på det men jag tvivlar på att det är möjligt som privatperson att köpa en modern skärm utan overdrive

Är väl bara proffs-skärmar som slipper sådant.

Såg sen min förra post att S-IPS också används i LCD-TVs.

Nänä, där kan jag säga att du har definitivt fel iallafall. Det finns skärmar som inte använder overdrive. THG's testade några skärmar för inte så länge sen som inte använde overdrive.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Hm, skumt att den fick så dåligt hos Mikrodatorn. Fått jävla bra betyg på andra ställen.

Jag tycker färgerna är underbara, vitt är vitt och svart är svart.

Kör folk med cleartype, eller utan?

Tycker texten blir oskarp med cleartype.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarpH
Hm, skumt att den fick så dåligt hos Mikrodatorn. Fått jävla bra betyg på andra ställen.

Jag tycker färgerna är underbara, vitt är vitt och svart är svart.

Kör folk med cleartype, eller utan?

Tycker texten blir oskarp med cleartype.

Lätt den bästa skärm jag sett iallafall. Jag tycker texten är klockren med Cleartype. Kör man utan så skär det i ögonen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag kör utan cleartype. Gillar det inte alls.
Texten ska vara skarp IMHO.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Nänä, där kan jag säga att du har definitivt fel iallafall. Det finns skärmar som inte använder overdrive. THG's testade några skärmar för inte så länge sen som inte använde overdrive.

I stand corrected.
Hittade testet. Men det hör till ovanligheterna i alla fall.
http://www.tomshardware.com/2006/06/27/xxl_displays/page6.htm...

Är ju en TN panel (dvs. snabbaste typen) utan overdrive och då var den också rätt långsam...

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för inställningar då?

Jag kör standard och tycker det ser bra ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarpH
Vad kör ni för inställningar då?

Jag kör standard och tycker det ser bra ut.

Kör också standard. Ändrar aldrig läge varken om jag ser film eller spelar. Tycker allt är klockrent som det är. Jag märkte ett par veckor efter jag fått skärmen att jag hade en död pixel som skiftade i färg lite, men det är riktigt svårt att se den och man måste verkligen leta efter den om man inte vet var den är.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Tänkte bara meddela att Dell har rea på 2007WFP igen - 4600:-
http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&...

Passar även på att jag fortfarande älskar skärmen Bästa skärmen jag haft!

Tänker inte alls på detdär med "blacklight-bleeding" eller vad det nu kallades förutom när man går till/från datorn.

Har inte haft något behov av att använda 1:1-funktionen så har ej laggt tid på att försöka hitta smidigare sätt att yttnyttja denna funktion. Trode behovet var betydligt större tidigare.

Otroligt smidigt med flera anslutningsmöjligheter! Kommer bra till hands när jag ska CAD-a med skoldatorn, pluggar bara i skärmen med den extra sladden man fick med och kör externt skrivbord

Är det någon som har nån fråga så är det bara att fråga, jag har ju använt skärmen ett bra tag nu...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
Tänkte bara meddela att Dell har rea på 2007WFP igen - 4600:-
http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&...

Passar även på att jag fortfarande älskar skärmen Bästa skärmen jag haft!

Tänker inte alls på detdär med "blacklight-bleeding" eller vad det nu kallades förutom när man går till/från datorn.

Har inte haft något behov av att använda 1:1-funktionen så har ej laggt tid på att försöka hitta smidigare sätt att yttnyttja denna funktion. Trode behovet var betydligt större tidigare.

Otroligt smidigt med flera anslutningsmöjligheter! Kommer bra till hands när jag ska CAD-a med skoldatorn, pluggar bara i skärmen med den extra sladden man fick med och kör externt skrivbord

Är det någon som har nån fråga så är det bara att fråga, jag har ju använt skärmen ett bra tag nu...

Hur känns spelandet på den då appoc?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Hur känns spelandet på den då appoc?

Suberb!
Asgött, inga eftersläpningar eller något vad jag sett/märkt av.

Spelat Cod 2 och GW enhel del, och det är fingemang. Lirat andra spel, inkl FPS och inte märkt av något negativt då heller...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Man tackar!
Kör på den då

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Man tackar!
Kör på den då

Du har läst i tråden om skärmen? Så du inte blir överraskad med något ^^

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Det pratas ju i princip enbart om S-IPS versionen här på forumet. Man verkar lika gärna kunna få en annan version och hur den presterar är det inte alls lika känt.

Lotteri med andra ord.

Så extremt fult så att det inte är sant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det pratas ju i princip enbart om S-IPS versionen här på forumet. Man verkar lika gärna kunna få en annan version och hur den presterar är det inte alls lika känt.

Lotteri med andra ord.

Så extremt fult så att det inte är sant.

Svineri!
Börjar med en grym s-ips för att sedan när många stora saiter testat den och ger bra omdöme byta till billigare panel med sämre prestanda.

Kan upprepa att den monitorn jag hade hemma var bilden kanonfin på, så länge jag inte rörde musen eller spelade, då hängde den verkligen inte med, och detta var en s-ips skärm enligt dom som vet (färgskiftningar i vidvinkel etc).
Slutade med att jag lämnade tillbaka den, har fortfarande inte fått mina pengar efter att dom hämtade monitorn den 31 Okt

Kommer aldrig mer handla något av Dell!!
GRISAR ÄR VAD DOM ÄR!!

Permalänk

Hmm.
Beställde en Dell 2007WFP men fick en 2007FP (inte Widescreen).
Har 2007FP _någon_ fördel mot WFP:n?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Hmm.
Beställde en Dell 2007WFP men fick en 2007FP (inte Widescreen).
Har 2007FP _någon_ fördel mot WFP:n?

Om du har beställt en 2007WFP så ska du få en WFP och inte FP, ring Dell kundservice och säg att du har fått fel vara.

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sWe. Titus^
Om du har beställt en 2007WFP så ska du få en WFP och inte FP, ring Dell kundservice och säg att du har fått fel vara.

Ok, tack.
Täntke bara om det var en liten skillnad så slapp man besväret att byta :).

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EOS 1000D

Permalänk
Medlem

Utan att ha testat eller ens sett skärmen du länkar till i verkligheten så säger jag :JA!

Bland annat har Dellen S-IPS panel mot Videosevens TN-Panel som känns som fattigmans-panel i dessa dagar. Inbyggda högtalare som tar plats och snor av designen är ett annat minus för den länkade skärmen.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Men vad är skillnaden av det du nyss sa? Och vem bryr sig om de högtalare som finns på skärmen, de stör knappast!

Kollade nyss runt lite på komplett och alla skärmar från tex samsung hade TN teknik! Vad är det som gör den sämre?

Visa signatur

EOS 1000D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XS7
Kollade nyss runt lite på komplett och alla skärmar från tex samsung hade TN teknik! Vad är det som gör den sämre?

Sämre färger, sämre betraktningsvinklar osv.
Det har tagits upp mycket i tråden och väldigt många andra trådar samt mängder av sidor på internet om dessa paneltyper.
En av de miljontals sidor på ämnet:
http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#TN.2BFilm

Permalänk
Avstängd

Hur står sig Dell 2005FPW mot 2007FPW ????
Kanske kan få köpa en 2005FPW för 2.3lax

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Jaha, då är det dags för rabatt igen för 2007WFP!

Den kostar nu 4130 kr inkl. moms
http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&...

För dem som har studentrabatt kostar det bara 3923 kr

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem

åh, man blir sugen...

vilken sorts panel får man om man köper nu?
kanske borde man vänta på den nya 22"...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Jag är iaf JÄTTEnöjd med min, ifalld et var nån som ville veta

Permalänk
Medlem

Ångest!

Var SÅ nära att åka till Inet igår och köpa en 225BW, men avstod av nån konstig anledning. Nu ploppade denna tråden upp igen.. Egentligen borde valet vara superenkelt, då priset är nästintill exakt samma, men det är storleksfrågan det rör nu. De har samma upplösning, och vad jag förstått skall Dell´n ha en S-IPS panel (om man har tur??) Sen undrar jag också vilken ni tror kommer ha minst eftersläpningar i spel och film?

Men återigen, storleken. 20,1" vs. 22" är det värt att ta Dell´n ändå? Detta gav mig en Rejäl beslutsångest..

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

mUpp: Du kan ju vänta lite och kolla på Dell's 22"are som är på G, det skall jag göra iallafall. Annars har dom "Viewsonic 22" vx2235wm" på El-giganten i Sisjön för 3890kr.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5600X | Palit GameRock 2080 | 32GB ram | CoolerMaster NR200P | Sabrent M.2 NVME SSD Gen4 | Windows 11 Pro 64-bit | Dell S2721DGFA 27" 165Hz