Vad tycker du om SWECS nya design?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T.D!
Ingen fara. Men nu är det istället ett fel i koden.

#logout, #login {

öppnas, men det finns ingenting i den, och den stängs inte heller. Ta bort den raden

Haha, tur att du håller koll på mig Blev en miss där.
men jag verkar inte kunna ändra den posten, får detta fel hela tiden:

There seems to have been a slight problem with the SweClockers.com: Diskussionsforum database.
Please try again by pressing the refresh button in your browser.
An E-Mail has been dispatched to our Technical Staff, who you can also contact if the problem persists.

We apologise for any inconvenience.

Så jag slänger in den fixade versionen här istället:

@-moz-document url-prefix(hxxp://www.sweclockers.com/forum/), domain(www .. sweclockers .. com) { /*top */ #header { height: 20px !important; } /* fixar kolumners bredd och länkar */ .widecolumn {width:1245px;} .widecolumn h2 a {color: #000 !important;} .widecolumn h2 a:visited {color: #000 !important;} .widecolumn h2 a:hover {color: #5959B5 !important;} .narrowcolumn {display:none;} /* Annonser */ .banner { display:none; } .bannerhorizontal { display:none; } /*logutrutan */ #logout, #login { position: absolute !important; left:520px !important; top: 25px !important; height:auto !important; width:300px !important; z-index: 1 !important; /* tack till T.D!*/ } #logout .submitbutton { margin-top:-6px !important; padding:0px !important; } a#pm { margin-top:-5px !important; } a#settings { margin-top:-5px !important; } /* tar bort onödiigt stora utrymmet längst ned */ #widecolumnfoot { margin-top: -90px !important; } /*standard */ a { color:black !important; } a:hover { color:blue !important; } /* justera sökningen så den tar mindre plats */ #widecolumnfocus .fluidcolumntext{ height:15px !important; } #widecolumnfocus .fluidcolumntext input{ margin-left:370px !important; margin-top:-21px !important; } #widecolumnfocus .fluidcolumntext #query{ margin-left:150px !important; width:200px !important; } /* ta bort breddväljaren, Tack till ExE */ #flapnav{ display:none !important; } }

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

Den gamla designen var mycket bättre för att den var tydligare samt att den helt enkelt passade mig. Om det är samma forum med olika utseenden borde det väll vara valbart? Varför tvinga på folk att ha ett visst utseende?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att den gamla designen var extremt mycket bättre, den här är mer svårläst och allt flyter ihop på något sätt. Skulle vara guld värt om man kunde välja mellan den gamla och nya designen.

Visa signatur

Stationär: ABIT KN8-SLi | Gainward 7800GT 512MB | Opteron 165@2.4Ghz | Twinmos 1024MB x2 | Seagate SATA2 250GB
Bärbar: MacBook T7200 2.0GHz, 1GB, 80GB | FSC Amilo M1420 Centrino 1,70Ghz, 1GB, 100GB |
Övrigt: Nokia N82 | Nikon D40 | Samsung Syncmaster 930BF |

Permalänk
Medlem

Tyckte den var bra först, men ändrat mig delvis nu; den beter sig ganska konstigt med bl.a. [ quote] och [ code].
http://img248.imageshack.us/img248/9806/scrot18zw.png

Vidare vore det även trevligt om det går att få en "forumväljare" högst upp också, känns så fånigt att behöva bläddra förbi hela sidan för att byta forum "snabbt".

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Såg nya nyhetssidan/förstasidan nu, första ordet som kröp fram var nog "liten".
Det känns som om halva sidan bara är tomt utrymme och allting annat är ihopklämt på vänsterhalvan... Själva nyhetskolumnen tar inte ens upp halva min skärm, knappt en tredjedel och mitt på skärmen har jag istället en massa reklam från komplett. Får en otäck kännsla av plottrighet och fragbite när jag tittar på den... en mycket olustig kännsla måste jag säga...

Nae, bättre kan ni

edit*
dock inte sagt att jag inte gillar det :D, diggar nya stilen som bara den, tycker bara det känns lite lite swec och lite mycket tomt/reserverat för reklam lite här och var...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Såg också just förstasidan.. Kan inte mer än instämma med belga. Större nyhetsdel och mindre "sidebar" (den med nyhets-rubrikerna) vore inte fel.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Jag tar och ställer mig till den delen av befolkningen som faktiskt gillar den nya designen mer. Den kommer nog bara bli bättre och bättre.

Tyvärr verkar den fortfarande vara helt uppbyggd med <table>'s. Inte särskilt år 2006 tyvärr.
Skulle säkert kunna avlasta servrar en del med att koda en riktigt bra sida utan att behöva använda er av:

<table cellpadding="2" cellspacing="0" border="0" width="100%" align="center">

...eller liknande.

Lite synd. Trodde att den nya designen iallafall skulle validera XHTML Transational + CSS2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ckytep
Lite synd. Trodde att den nya designen iallafall skulle validera XHTML Transational + CSS2.

Och sedan att det ligger rader som dessa
<!-- Kod instoppad av fook -->
</td></tr></table>
<!-- /Kod instoppad av fook -->

kvar tyder på att inte så mycket har gjorts för att skriva om koden, utan det verkar mera "patchat" eller vad man ska kalla det.

ps. fook var han som gjorde den förra designen, 2001, om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk
Medlem

får en scrollbar där nere i IE7 samt bakgrunden är för mörk... skulle gärna vilja ha alternativet att kunna välja till den blåe färgen som fanns innan då den var mysig ...

apropå ÖÄ så skickade jag ett e-mail för ett bra tag sen om att ni kanske skulle överväga och göra som [H]ardOcp gjort med sitt genme (general mayhem) ... ta betalt helt enkelt. inte många som betalar för att spamma en massa mög och händer det är det bara och droppa deras konto och dom får betala på nytt om dom vill fortstätta vara där... 99:- för ett år är helt acceptabelt eller 15:- månadsvis... finns riktigt bra sms-betalningssystem idag så det borde vara en enkel sak.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ckytep
Jag tar och ställer mig till den delen av befolkningen som faktiskt gillar den nya designen mer. Den kommer nog bara bli bättre och bättre.

Tyvärr verkar den fortfarande vara helt uppbyggd med <table>'s. Inte särskilt år 2006 tyvärr.
Skulle säkert kunna avlasta servrar en del med att koda en riktigt bra sida utan att behöva använda er av:

<table cellpadding="2" cellspacing="0" border="0" width="100%" align="center">

...eller liknande.

Lite synd. Trodde att den nya designen iallafall skulle validera XHTML Transational + CSS2.

Sidan validerar i allt, utom i just forumet eftersom forumet är en äldre version som kommer att bytas vid ett senare tillfälle i år. Det är ingen bra idé att koda om detta forum. Men detta är ett för stort projekt att ta i nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
får en scrollbar där nere i IE7 samt bakgrunden är för mörk... skulle gärna vilja ha alternativet att kunna välja till den blåe färgen som fanns innan då den var mysig ...

apropå ÖÄ så skickade jag ett e-mail för ett bra tag sen om att ni kanske skulle överväga och göra som [H]ardOcp gjort med sitt genme (general mayhem) ... ta betalt helt enkelt. inte många som betalar för att spamma en massa mög och händer det är det bara och droppa deras konto och dom får betala på nytt om dom vill fortstätta vara där... 99:- för ett år är helt acceptabelt eller 15:- månadsvis... finns riktigt bra sms-betalningssystem idag så det borde vara en enkel sak.

Jag kan bekräfta att det finns funderingar kring det du skrivit ovan. Så det är något vi har tagit till oss. Tack för ditt mail förresten, även om du nu kanske inte fick ett svar ;-).

Angående scrollbaren, har ingen sådan och kör även jag IE7. Vi får väl titta på det!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Såg nya nyhetssidan/förstasidan nu, första ordet som kröp fram var nog "liten".
Det känns som om halva sidan bara är tomt utrymme och allting annat är ihopklämt på vänsterhalvan... Själva nyhetskolumnen tar inte ens upp halva min skärm, knappt en tredjedel och mitt på skärmen har jag istället en massa reklam från komplett. Får en otäck kännsla av plottrighet och fragbite när jag tittar på den... en mycket olustig kännsla måste jag säga...

Nae, bättre kan ni

edit*
dock inte sagt att jag inte gillar det :D, diggar nya stilen som bara den, tycker bara det känns lite lite swec och lite mycket tomt/reserverat för reklam lite här och var...

Vilken upplösning kör du? Vi är inte klara med förstasidan, det kommer upp mer "innehåll" så att säga så småningom. Du lär finna nya saker varje dag på siten inom den närmsta tiden... Vi valde att gå denna väg istället för att lansera allt i en klump, och samtidigt har vi möjlighet att lyssna på vad besökarna tycker medan vi faktiskt formar.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Droogie
Den gamla designen var mycket bättre för att den var tydligare samt att den helt enkelt passade mig. Om det är samma forum med olika utseenden borde det väll vara valbart? Varför tvinga på folk att ha ett visst utseende?

Det är inte för att tvinga på folk något, det är mer för att få en komplett och sammanhängande känsla över hela sajten. Att förmedla en känsla eller "själ". Nu svävar jag bort lite möjligen, men vi vet om detta önskemål och kommer ta ställning till det.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edin
Vilken upplösning kör du? Vi är inte klara med förstasidan, det kommer upp mer "innehåll" så att säga så småningom. Du lär finna nya saker varje dag på siten inom den närmsta tiden... Vi valde att gå denna väg istället för att lansera allt i en klump, och samtidigt har vi möjlighet att lyssna på vad besökarna tycker medan vi faktiskt formar.

1280x1024.
Att ni inte är klara förstår jag, och jag tycker det låter som en bra idé att ta det stegvis så medlemmarna får säga sitt på vägen Vart mest lite chockad över hur klaustrofobiskt det känes En idé vore ju att ha som forumet, att den expanderar 100% av bredden som finns. Om det inte ska in annat också menar jag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Även jag har mekat ihop en egen css. Jag utgick från Garnets variant, jag hoppas att det var ok. Men det enda som är kvar är i princip koden som ändrar login rutan. Jag snyggade även till koden lite och bytte ut kommentarerna.

Glöm inte att fixa "hxxp://www .. sweclockers .. com/forum"!

Screenshot

@-moz-document url-prefix(hxxp://www .. sweclockers .. com/forum), domain(www .. sweclockers .. com/forum) { /* Tar bort högerkolumnen med annonser och sökrutan samt knappen för att ändra bredden. */ #fixedarea, #flapnav { display: none !important; } /* Ändrar länkfärgen till svart. */ a { color: #000 !important; } /* Minskar utrymmet längst upp. */ #header { height: 20px !important; } /* Ställer in sidbredden. */ .widecolumn { width: 990px !important; /* Här ändrar du sidbredden. 990px är standard. */ } /* Tar bort den övre annonsen. */ .bannerhorizontal { display:none; } /* Flyttar ner login-rutan. */ #logout, #login { position: absolute !important; left:520px !important; top: 25px !important; height:auto !important; width:300px !important; z-index: 1 !important; /* tack till T.D!*/ } #logout .submitbutton { margin-top:-6px !important; padding:0px !important; } a#pm { margin-top:-5px !important; } a#settings { margin-top:-5px !important; } }

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anjarzka
Jag tycker att den gamla designen var extremt mycket bättre, den här är mer svårläst och allt flyter ihop på något sätt. Skulle vara guld värt om man kunde välja mellan den gamla och nya designen.

Intressant, tycker faktiskt helt tvärtom. Men smaken är som... Vi vill utveckla sidan framåt och göra förbättringar och därför sker dessa förändringar nu. Vi kommer att lyssna på vad läsarna har att säga och plocka medelvärden från det att arbeta efter.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Även jag har mekat ihop en egen css. Jag utgick från Garnets variant, jag hoppas att det var ok. Men det enda som är kvar är i princip koden som ändrar login rutan. Jag snyggade även till koden lite och bytte ut kommentarerna.

Glöm inte att fixa "hxxp://www .. sweclockers .. com/forum".

Screenshot

Snyggt där! Du får gärna stoppa in pengarna på vårt bankgirokonto så vi fyra heltidare kan jobba vidare också. Stöd sådant du gillar så finns det kvar sedan också. Hah!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

whats'up med bredden på inläggen? är det bara för mig en del inlägg bryter designen och expanderar i sidled?

**edit, jaha, nu förvann det

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
whats'up med bredden på inläggen? är det bara för mig en del inlägg bryter designen och expanderar i sidled?

**edit, jaha, nu förvann det

Det är en så kallad bugg i vårt kära forum som vi jobbar på att ordna till. Ibland flyter lite saker ut, och det beror på dålig kod i själva grunden utav forumet.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Nu då jag har surfat runt ett tag så känns den nya versionen mycket sämre än gamla. Jag förstår givetvis att gnäll inte gör att ni byter tillbaka, men fixa för tusan alla skavanker för det här var inte bra!

Gnäll kanske inte gör något, men konstruktiv kritik kommer väldigt väldigt långt på vägen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edin
Det är en så kallad bugg i vårt kära forum som vi jobbar på att ordna till. Ibland flyter lite saker ut, och det beror på dålig kod i själva grunden utav forumet.

aha! Det kom och gick så fort att jag trodde det var bara för mig det var nått som var fel Fast jag har svårt att se en sida så pass omfattande som denna utan ett par buggar här och var, skulle liksom inte vara nått kul utan dem, även om just denna kanske inte är så välkommen

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

FY HELVETE vad dålig första sidan är. Det är mer reklam än vettigt innehåll, och nej jag tänker inte installera något förbannat ADblock osv.

Tack o hej Swec, varit en trevlig tid men nu lämnar jag iallafall.

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
FY HELVETE vad dålig första sidan är. Det är mer reklam än vettigt innehåll, och nej jag tänker inte installera något förbannat ADblock osv.

Tack o hej Swec, varit en trevlig tid men nu lämnar jag iallafall.

Hej då! Kom gärna tillbaks när det finns mer vettigt innehåll.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
FY HELVETE vad dålig första sidan är. Det är mer reklam än vettigt innehåll, och nej jag tänker inte installera något förbannat ADblock osv.

Tack o hej Swec, varit en trevlig tid men nu lämnar jag iallafall.

Försök att ha tålamod, det försöker vi

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
aha! Det kom och gick så fort att jag trodde det var bara för mig det var nått som var fel Fast jag har svårt att se en sida så pass omfattande som denna utan ett par buggar här och var, skulle liksom inte vara nått kul utan dem, även om just denna kanske inte är så välkommen

Belga, det är det förbannade forumet :). När vi byter det kommer vi att slippa dessa buggar, men vi hinner nog fixa till de flesta innan dess också.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edin
Belga, det är det förbannade forumet :). När vi byter det kommer vi att slippa dessa buggar, men vi hinner nog fixa till de flesta innan dess också.

Jotack jag vet. att bygga forum är inte det lättaste Det kan man kämpa bra länge och hårt med innan man får till det bra, men jag tvivlar inte på att ni lyckas till slut

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Hur skulle det vara med centrering av nyhetskolumnen på förstasidan (kanske föreslagits redan)?
Hur som helst så tror jag nog att det här blir riktigt bra, när ni fixat lite småsaker.

Edit: jag lägger in en screen för att förtydliga lite:

Mitt på skärmen finns alltså en kolumn med reklam samt nyheter från andra sidor. Huvudinnehållet är till vänster om denna kolumn medan det till höger finns ett område med reklam/tomrum som är lika brett som huvudkolumnen till höger. Jag tycker bara att det på något sätt borde gå att utnyttja utrymmet bättre.

Edit igen: redan det här tycker jag att skulle vara bättre:

Edit igen igen: snyggade upp den andra bilden.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edin
Sidan validerar i allt, utom i just forumet eftersom forumet är en äldre version som kommer att bytas vid ett senare tillfälle i år. Det är ingen bra idé att koda om detta forum. Men detta är ett för stort projekt att ta i nu.

Helt okej att skjuta forumet på framtiden.

Kollade inte att startsidan faktiskt bettede sig annorlunda. Inte för att den validerar helt perfekt. Men där var det visst XHTML 1.0 Strict.

Dock validerar inte CSS'en på långa vägar. Väldigt många varningar.
Men det fixas väl till i framtiden antar jag.

Permalänk
Medlem

Tycker om den, känns fräscht Fast vissa saker i forumet känns lite luddigt, t ex. raden med "Index > Mjukvara > Programmering - Webdesign - Grafisk design > Vad tycker du om SWECS nya design?", finns inget som skiljer vanlig text/den sida man har som aktiv ifrån länkarna till överliggande forumdelar. Skall inte behöva hovra över texten med muspekaren för att se om det är en länk eller ej, samt vore trevligt om den aktiva sidan man är på står ut lite mer, och inte ser helt exakt ut som länkarna till de andra. Samt en annan sak jag retat mig på, kanske finns någon inställning iofs, men vore trevligt med någon indikator på hur många nya, om några meddelanden man har i sin PM-inkorg. Har inte för vana att kika där själv, så vore trevligt med bara "Meddelanden [1 nytt]", eller bara ett nummer för hur många nya man har fått. Men skall kika inställningarna så det bara inte är något jag missat

Annars instämmer jag lite med kritiken på förstasidan att den är väldigt smal, dock behövs det egentligen inte bredare textstycken, men lite mer marginaler vore trevligt

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ckytep
Helt okej att skjuta forumet på framtiden.

Kollade inte att startsidan faktiskt bettede sig annorlunda. Inte för att den validerar helt perfekt. Men där var det visst XHTML 1.0 Strict.

Dock validerar inte CSS'en på långa vägar. Väldigt många varningar.
Men det fixas väl till i framtiden antar jag.

Det beror på lite annonskoder och lite annat smått och gott, men det går att lösa så småningom.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Tycker om den, känns fräscht Fast vissa saker i forumet känns lite luddigt, t ex. raden med "Index > Mjukvara > Programmering - Webdesign - Grafisk design > Vad tycker du om SWECS nya design?", finns inget som skiljer vanlig text/den sida man har som aktiv ifrån länkarna till överliggande forumdelar. Skall inte behöva hovra över texten med muspekaren för att se om det är en länk eller ej, samt vore trevligt om den aktiva sidan man är på står ut lite mer, och inte ser helt exakt ut som länkarna till de andra. Samt en annan sak jag retat mig på, kanske finns någon inställning iofs, men vore trevligt med någon indikator på hur många nya, om några meddelanden man har i sin PM-inkorg. Har inte för vana att kika där själv, så vore trevligt med bara "Meddelanden [1 nytt]", eller bara ett nummer för hur många nya man har fått. Men skall kika inställningarna så det bara inte är något jag missat

Annars instämmer jag lite med kritiken på förstasidan att den är väldigt smal, dock behövs det egentligen inte bredare textstycken, men lite mer marginaler vore trevligt

Det var ett par bra förslag. Angående att förstasidan är smal så beror det förstås vilken upplösning man kör. Vi har försökt att anpassa forumet till detta med knappen där man ändrar från fast bredd till flytande bredd. Det är dock något vi inte känner passar på förstasidan då vi vill ha vår nyhetssida på det viset. Sidan är anpassad för 1024x768 då många hänger kvar på denna storlek (även jag med laptopen), känns viktigt att ha en bredd som ändå fungerar för alla.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com