Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Ska byta pastan på min Amd x2 6000+ med original kylare!
Har tagit bort all gammal pasta och gjort rent!

Ska använda Arctic Silver 5! Hur mkt pasta ska jag lägga på och hur ska det läggas på?

Det står i originalposten? Ett okokt riskorn mitt på CPUn.

Permalänk
Medlem

Kan man använda Bräkleen för att ta bort gammal pasta? Har obegränsad tillgång till detta ämne

http://www.crcind.com/wwwcrc/msds/pdf/BRAKLEEN-AB11280-8.PDF

http://www.crcind.com/wwwcrc/tds/TCA8%20BRAKLEEN.PDF

Permalänk

Kan kylpastan bli för gammal? Alltså då menar jag om den ligger i tuben. Jag har nämligen en tub med AS5 som inte använts på nåt år eller 2. Bör den fungera fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectronicD:

Kan kylpastan bli för gammal? Alltså då menar jag om den ligger i tuben. Jag har nämligen en tub med AS5 som inte använts på nåt år eller 2. Bör den fungera fortfarande?

Kläm ut lite på fingret, känns det grynigt?
Om det känns slät och fint är det ingen fara

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det funkar att använda tvättlappar som diabetiker använder till att rengöra huden?
Jag har för mig att det är isopropylalkohol eller liknande i dom.

Permalänk
Medlem

Ska det inte följa med kylpasta till Phenom II 955? Jag fick då ingen!

EDIT: Kan jag köra utan pasta i nån vecka? Tills jag har köpt och har orken att fixa. Ska inte överklocka eller nått

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pakki:

Ska det inte följa med kylpasta till Phenom II 955? Jag fick då ingen!

EDIT: Kan jag köra utan pasta i nån vecka? Tills jag har köpt och har orken att fixa. Ska inte överklocka eller nått

Sitter väl kylpasta på kylaren som följer med?

Vilket är att föredra, kemiskt ren bensin eller kemiskt ren aceton för att få bort kylpasta?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Sitter väl kylpasta på kylaren som följer med?

Vilket är att föredra, kemiskt ren bensin eller kemiskt ren aceton för att få bort kylpasta?:)

Första sidan i den här tråden ger dig svaret
Går bra med vilket som

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag försökte byta kylpasta idag men det gick käpprätt åt helvete med allting. Det spelade ingen roll hur många gånger jag försökte rengöra med tops, kaffefilter och Arctic Cleanser/Purifier/Thermal Compound Remover - det fanns alltid ett skugglager av gammal kylpasta kvar. Använde säkert en halv förpackning kaffefilter. Provade tillslut att applicera ny pasta och skiten står nu på 60 grader. Så jävla misslyckat. Förslag på vad jag skulle kunna göra bättre? Är rätt leds på att överhuvudtaget behöva försöka igen när det känns som förgjort. Varför blev det aldrig rent? Ska det behöva bli hundraprocentigt glänsande rent?

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spleen:

Jag försökte byta kylpasta idag men det gick käpprätt åt helvete med allting. Det spelade ingen roll hur många gånger jag försökte rengöra med tops, kaffefilter och Arctic Cleanser/Purifier/Thermal Compound Remover - det fanns alltid ett skugglager av gammal kylpasta kvar. Använde säkert en halv förpackning kaffefilter. Provade tillslut att applicera ny pasta och skiten står nu på 60 grader. Så jävla misslyckat. Förslag på vad jag skulle kunna göra bättre? Är rätt leds på att överhuvudtaget behöva försöka igen när det känns som förgjort. Varför blev det aldrig rent? Ska det behöva bli hundraprocentigt glänsande rent?

Jag brukar använda en bunt tops och kemisk ren bensin eller kemiskt ren aceton. En väldigt liten klick pasta i mitten och sedan på med kylaren. Kan det vara något annat än kylpastan som spökar kanske? Säker på att kylaren sitter bra? Vet inte hur vanligt det är men kan ju ev. vara sensorn som inte fungerar som den ska. Har du provat att mäta på något annat sätt (manuellt)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Jag brukar använda en bunt tops och kemisk ren bensin eller kemiskt ren aceton. En väldigt liten klick pasta i mitten och sedan på med kylaren. Kan det vara något annat än kylpastan som spökar kanske? Säker på att kylaren sitter bra? Vet inte hur vanligt det är men kan ju ev. vara sensorn som inte fungerar som den ska. Har du provat att mäta på något annat sätt (manuellt)?

Tack för svaret.

Jag är rejält nojig när det kommer till datorn och bävar varje gång jag behöver öppna lådan: "Här kommer ett hav av statisk elektricitet, och förmodligen råkar jag dregla på kuppen", eller något annat ödesdigert som kostar mig tusentals kronor.

Nu verkar den dock ha lugnat ned sig en aning och ligger mellan 40-45. Men nästa gång provar jag med annat rengöringsmedel. Det där blev ju aldrig rent och helt bra blev det garanterat inte - hade säkert för mycket pasta både på "heatsink" och CPU ("vertical line)".

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att det inte är himla noga med rengöringen. Viktigaste är att få bort torkade och hårda klumpar av kylpasta så att det blir jämnt och fint och man får bra kontakt. Jag kör med t-sprit och tops tills det är nästan rent och putsar sen med lite papper på slutet. Har funkat kanoners.

Jag skulle tro att det är som du säger: du hade lite för mycket pasta och om du använder Intels stockkylare så är ju den monteringsmekanismen ganska dassig. Antagligen blev det "så där" med kontakten mellan fläns och processor. Nu efter en stund har kanske kylaren "satt sig" en aning och även pastan blivit lite inkörd.

Ett tips är att bara applicera pasta på t.ex. processorn och inte alls på kylaren. Det där med mängden kan vara lite svårt så de senaste gångerna körde jag med metoden att fördela pastan tunt och jämnt med en styv kartongbit. Lättare att se vad som är lagom då.

Permalänk
Medlem

Du har rätt i att jag kommer att strunta i instruktionerna på Arctic Silvers hemsida. Det där med "vertical line" kan ju knappast vara enda sättet. Rent spontant borde det vara bättre att fördela pastan någorlunda jämnt över hela ytan. Men båda funkar säkert och nu har tempen stabiliserat sig runt 40 grader, vilket känns okej. Har för övrigt En H50-kylare (tror den hette så - ett år sen jag fick den) med vattensystem. Det tog ett år innan temperaturerna började dra iväg...

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem

Ska imorrn "installera" en ny processorkylare (212+) o ska ju ta bort gamla pastan , tänkte då att jag skulle köpa Aceton eller liknande så sa min bror att han hitta en glasflaska (brunt glas) som det stog "Gripen Kem.Ren på antar att det borde fungera? Det är med en röd ettikett på kan den vara för gammal eller spelar det inte någon roll ?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Ska imorrn "installera" en ny processorkylare (212+) o ska ju ta bort gamla pastan , tänkte då att jag skulle köpa Aceton eller liknande så sa min bror att han hitta en glasflaska (brunt glas) som det stog "Gripen Kem.Ren på antar att det borde fungera? Det är med en röd ettikett på kan den vara för gammal eller spelar det inte någon roll ?

Hej,

Ja den fungerar utmärkt. Precis som etanol, T-röd (Röd etanol), lacknafta, aceton mm.

Allt som är riktigt fettlösligt fungerar att tvätta med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråden lite, jag bytade moderkort och satte in 2 grafikkort och flyttade in min processor till det nya moderkortet.

Jag köpte processorn för 1 vecka sen ungefär men när jag flyttade över den saknades där lite pasta på ett ställe då jag tog en riktigt liten klick och fyllde igen med en annan pasta. Så frågan är har detta någon skillnad ? Eller har bara temperaturerna höjts pågrund av att jag kör SLI nu som låter rätt logiskt att det blir varmare.

Min processor gick upp i 70 grader igår när jag spelade Rift. Men vanligtvis ligger den på 60 grader när jag spelar.

Intel core i7 2600k 3.4 ghz
GTX 560 ti 2 st

Tack !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubebenq:

Lånar denna tråden lite, jag bytade moderkort och satte in 2 grafikkort och flyttade in min processor till det nya moderkortet.

Jag köpte processorn för 1 vecka sen ungefär men när jag flyttade över den saknades där lite pasta på ett ställe då jag tog en riktigt liten klick och fyllde igen med en annan pasta. Så frågan är har detta någon skillnad ? Eller har bara temperaturerna höjts pågrund av att jag kör SLI nu som låter rätt logiskt att det blir varmare.

Min processor gick upp i 70 grader igår när jag spelade Rift. Men vanligtvis ligger den på 60 grader när jag spelar.

Intel core i7 2600k 3.4 ghz
GTX 560 ti 2 st

Tack !

Rengjorde du inte processorn & applicerade helt ny kylpasta?

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem

Nej, den är ju presis införskaffad. Körde den en vecka på ett annat moderkort sen inskaffade jag ett nytt och tryckte in processorn igen. Med tanke på att den pastan är ju nästan ny som var där ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubebenq:

Nej, den är ju presis införskaffad. Körde den en vecka på ett annat moderkort sen inskaffade jag ett nytt och tryckte in processorn igen. Med tanke på att den pastan är ju nästan ny som var där ?

Hej,

Dags att damma av ett uttjatat uttryck från militären: "Gör om, gör rätt".
Skämt åsido. Så fort du satt på kylaren första gången är kylpastan förbrukad. Efter en veckas användning är den också definitivt torr.

Det som händer när du tar bort kylaren och sätter dit den igen är att du kommer få massa luftspalter mellan processor och kylare (intorkad pasta på kylare kommer träffa intorkad pasta på processor). Dessa luftspalter kommer då fungera som världens bästa isoleringsmaterial, alltså göra så att processorn kyls sämre.

Det du måste göra är att ta bort kylaren igen , rengöra kylare och prcessor från gammal pasta och sen montera kylare igen.

Läs gärna den utmärkta guiden som finns här på SC:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Lycka till

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jejja:

Hej,

Dags att damma av ett uttjatat uttryck från militären: "Gör om, gör rätt".
Skämt åsido. Så fort du satt på kylaren första gången är kylpastan förbrukad. Efter en veckas användning är den också definitivt torr.

Det som händer när du tar bort kylaren och sätter dit den igen är att du kommer få massa luftspalter mellan processor och kylare (intorkad pasta på kylare kommer träffa intorkad pasta på processor). Dessa luftspalter kommer då fungera som världens bästa isoleringsmaterial, alltså göra så att processorn kyls sämre.

Det du måste göra är att ta bort kylaren igen , rengöra kylare och prcessor från gammal pasta och sen montera kylare igen.

Läs gärna den utmärkta guiden som finns här på SC:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Lycka till

Presis det svar jag behövde. Tusen tack !

Dock så behöver jag vänta 3 veckor, tror du processorn pallar med det ? Den ligger nu på 60 grader under hårt spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubebenq:

Presis det svar jag behövde. Tusen tack !

Dock så behöver jag vänta 3 veckor, tror du processorn pallar med det ? Den ligger nu på 60 grader under hårt spelande.

Hej.

Jag tycker det är ok, om maxtemp du uppnår är 60grader.

Har du klockat någonting så skulle jag gå tillbaka till original inställningar tills du fått tag på ny kylpasta.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X, ASUS AM4 ROG STRIX B450-F GAMING, 16Gb DDR4, MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR 8G, 256Gb SSD, Windows 10

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa om att Eric på Skineelabs nu har testat Noctuas kylpasta NT-H1:
http://skinneelabs.com/icp-nth1-oczfreeze/

Slutsatsen är iaf. att den verkar riktigt bra. Kan vara intressant för alla som köper Noctuas populära CPU-kylare där den pastan följer med.

Permalänk
Medlem

Tjohej!

Skaffade mig en Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 idag till min Phenom II x4 955 BE. Lade även till en tub med AS 5.
Vet att det står i originalposten att man skall använda ca mängd ett okokt riskorn mitt på CPUn.
Gäller detta även den typ av CPU jag har?

Tack på förhand
/E

Visa signatur

__________________
Dator, ahh en snabb

Permalänk
Medlem

Mängden kylpasta är den samma oavsett CPU.

Enda funktionen den har är att underlätta värmeöverföringen till kylaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkenss:

Mängden kylpasta är den samma oavsett CPU.

Enda funktionen den har är att underlätta värmeöverföringen till kylaren!

Ok ok ok chifen
Tack för svaret!

Visa signatur

__________________
Dator, ahh en snabb

Permalänk
Medlem

När man köper ny kylare (Corsair H80 som jag köpt) så kommer det ju med något "klet" på det som ska ligga mot processorn. Ska man ta bort det innan man applicerar kylpasta, eller ... inte?

Processorn är också ny så det finns inget gammal krafs där, ska väl tilläggas.

Permalänk
Skrivet av Ardocc:

När man köper ny kylare (Corsair H80 som jag köpt) så kommer det ju med något "klet" på det som ska ligga mot processorn. Ska man ta bort det innan man applicerar kylpasta, eller ... inte?

Processorn är också ny så det finns inget gammal krafs där, ska väl tilläggas.

jag tror det är den förapplicerade kylpastan du menar hehe
alltså det är kylpasta som corsair redan lagt på kylaren för att det ska vara lättare för dig/vinna kunder på att dom kan skriva att det bara är att skruva fast sen är det bara att köra

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Avstängd

Jag har alltid använt "arctic silver 5" och kört okokt ris korn i mitten av cpun.
Men efter att ha besökt http://www.arcticsilver.com/intel_application_method.html# där dom rekommenderar att köra en "vertical Line" fick jag betydligt jämnare temp på cpun.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinEdquist:

jag tror det är den förapplicerade kylpastan du menar hehe
alltså det är kylpasta som corsair redan lagt på kylaren för att det ska vara lättare för dig/vinna kunder på att dom kan skriva att det bara är att skruva fast sen är det bara att köra

Jo jo, hehe. Visst är kletet kylpasta, men.. Måste jag ta bort det innan jag applicerar den jag köpt separat? Det är min fråga

Permalänk
Skrivet av Ardocc:

Jo jo, hehe. Visst är kletet kylpasta, men.. Måste jag ta bort det innan jag applicerar den jag köpt separat? Det är min fråga

Japp tycker du inte den kylpastan duger måste du ta bort den innan du lägger på ny annars så blir ju lagret förtjockt eftersom det redan pålaggda redan är tillräkligt. och sen ska man aldrig blanda dom

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)