Permalänk
Medlem

lacknafta är ju rätt "fett" så det finns en risk att det blir lite beläggning kvar.
Sedan kan det väl vara lite aggressivt mot andra delar(plaster etc.)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jo, men jag har i princip inget annat hemma, jag har något mot sårinfektioner men det avdunstar inte, har haft en droppe av det på bordet i ca 20min.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

EDIT: Bugg?

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

whiskey

Jag har precis plockat isär mitt ps3 o satt ihop det igen. Jag använde cutty sark original scots whiskey för att ta bort kylpastan, det gick jätte bra o jag lyckades fixa "yellow light of death".

Visa signatur

...sa han och gick!

Permalänk

Bara puckat med kemiska lösningsmedel för att bort gammal kylpasta. Det räcker med ett kaffefilter, som man klipper till och torkar av med några gånger.

Mer än så här behöver man inte. Typ en droppe som jag smetat ut. Har en maxtemp på 51°C efter två timmars spelade i Modern Warfare 2...

Permalänk

Puckat är det inte men inte nödvändigt.

Ska jag göra det ordentligt är det alltid isopropanol och kaffefilter som gäller, sedan en liten klick på cpun och på med kylaren. Jag tycker det funkar bäst och eftersom jag monterat kylare 200-300 gånger så har jag lite tester bakom mig.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Man behöver inte smeta ut kylpastan? Det räcker med att lägga på en klick och sen på med fläkten?

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

väldigt trevlig FAQ.

Jag har en fråga ang. förapplicerad kylpasta... jag har köpt en corsair h50, men jag undrar hur bra kylpastan på den verkligen är. Är det värt att tex tvätta av det och sedan applicera en ny ( har Arctic Cooling MX-2 hemma ) hur många grader tjänar man?

Permalänk

Halloj

en fråga angående mängden kylarpasta. i guiden står det . "Det vanliga "måttet" är kylpasta som motsvarar ett okokt riskkorn i storlek på P4-processorer" jag har arctic silver 5 som jag tänkt applicera men nu blev jag osäker på mängden. Ska man ta ett riskorn eller Följa rekommendationen på Arctic Silver's hemsida som ser ut att vara mer än ett riskorn http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_intel...
sida 4 processorn är en quad.

Permalänk

lägger du en klick i mitten så sprider den sig över hela prolen när du trycker fast kylaren.

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk

Tjenare,

Köpt en ny CPU-fläkt och skulle för första gången installera en sådan, kände mig lite osäker så jag läste igenom den här faqen och det kändes bättre. Efter att jag installerade fläkten och satte på datorn så öppnade jag firefox och det första jag läser är "Lyft inte bort kylaren när du väl sänkt ner den! Luft får inte nå kylpastan efter att du satt på kylaren. Om du gör det måste den bytas."

Vilket jag självklart gjorde för att jag tyckte att den skulle sitta åt andra hållet

Har jag försämrat effekten med 50% nu då eller hur viktigt är det att jag gör om det?

Permalänk

Du kan få luftbubblor i pastan enligt teorin men om du bara har skruvat åt allt ordentligt så kommer det vara så galet tunt att det inte gör någon skillnad.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Du kan få luftbubblor i pastan enligt teorin men om du bara har skruvat åt allt ordentligt så kommer det vara så galet tunt att det inte gör någon skillnad.

Får ta och se hur hårt den sitter då

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus-aran
Tjenare,

Köpt en ny CPU-fläkt och skulle för första gången installera en sådan, kände mig lite osäker så jag läste igenom den här faqen och det kändes bättre. Efter att jag installerade fläkten och satte på datorn så öppnade jag firefox och det första jag läser är "Lyft inte bort kylaren när du väl sänkt ner den! Luft får inte nå kylpastan efter att du satt på kylaren. Om du gör det måste den bytas."

Vilket jag självklart gjorde för att jag tyckte att den skulle sitta åt andra hållet

Har jag försämrat effekten med 50% nu då eller hur viktigt är det att jag gör om det?

Snicksnack gör ingen direkt skillnad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Snicksnack gör ingen direkt skillnad.

Är du säker? Har du testat med båda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Snicksnack gör ingen direkt skillnad.

Det är inte skitsnack jag lovar. Beror på ett antal faktorer.
Har du lagt en litet riskorn och klämt på kylaren bildas ej luftbubblor.
Har du däremot smetat ut det med kreditkort eller liknande och sedan lagt på kylaren spelar det ingen roll alls hur många gånger du skruvar bort kylaren och skruvar på den.

Jag testade detta själv nyligen, att köra på ett riskorn i mitten och sedan trycka på kylaren i mitt fall gav det 9-10c lägre i linpack under full load. Ja, I shit you not. Har ingen anledning att ljuga. Nu kan det självklart varit något extrem fall för mig, att jag hade otroligt mycket luftbubblor eller liknande men huvudsaken är att det inte är skitsnack!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus-aran

Har jag försämrat effekten med 50% nu då eller hur viktigt är det att jag gör om det?

Om tempsen är OK finns det väl ingen anledning att göra om det.
Eller mät temperaturen, gör om det och jämför sedan= en erfarenhet rikare:P

Visa signatur

*.*

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samus-aran
Är du säker? Har du testat med båda?

Ja, jag har testat både och.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Det är inte skitsnack jag lovar. Beror på ett antal faktorer.
Har du lagt en litet riskorn och klämt på kylaren bildas ej luftbubblor.
Har du däremot smetat ut det med kreditkort eller liknande och sedan lagt på kylaren spelar det ingen roll alls hur många gånger du skruvar bort kylaren och skruvar på den.

Jag testade detta själv nyligen, att köra på ett riskorn i mitten och sedan trycka på kylaren i mitt fall gav det 9-10c lägre i linpack under full load. Ja, I shit you not. Har ingen anledning att ljuga. Nu kan det självklart varit något extrem fall för mig, att jag hade otroligt mycket luftbubblor eller liknande men huvudsaken är att det inte är skitsnack!

Kan bero på annat, kan möjligen vara olika med olika pastor eller att du kanske inte skruvat åt ordentligt, min erfarenhet är en helt annan. Har faktiskt gjort både och med både kreditkortssmetningsmetoden och riskornsmetoden. Var själv noga förr men efter att ha bytt rätt många gånger och råkat lyfta kylaren osv så är jag inte så noga längre. Det är inga 50%, möjligen eventuellt någon grad. Kör för övrigt alltid mx2 (nuförtiden). Jaja Gusko har en poäng, det är väl bara att testa, är man inte nöjd så kan det blivit för mycket pasta (ev. luftbubblor, som jag ställer mig tveksam till) eller något.

Permalänk
Medlem

Ska snart montera min nya H50 original kylaren sitter på atm men ja undrar om de går bra att rengöra med spolarvätska såg att TS skrev de. Den innehåller Etanol och propanol. funkar de att använda det? Hade också Biltemas spolarvätska men stog inte va den innehöll.

Permalänk
Medlem

Beställer en CPU-kylare vid månadsslutet. Har förstått det mesta av att kolla igenom den här tråden (Tack, allesamman!) men har en liten, förhoppningsvis bara helt vanlig dum fråga kvar. Ska jag plocka bort CPU'n och göra rent den utanför chassit eller går det bra att göra rent "ytan" medan den är monterad?
Jag tänkte bara, för man vill ju inte att det rinner iväg någon vätska över moderkortet... Men det borde man kanske inte riskera att det gör så länge man använder sig av tops?

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem

har du pins på processorn? om svaret är ja skulle jag låta den sitta kvar om svaren är nej skulle jag ta ut den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Det är inte skitsnack jag lovar. Beror på ett antal faktorer.
Har du lagt en litet riskorn och klämt på kylaren bildas ej luftbubblor.
Har du däremot smetat ut det med kreditkort eller liknande och sedan lagt på kylaren spelar det ingen roll alls hur många gånger du skruvar bort kylaren och skruvar på den.

Jag testade detta själv nyligen, att köra på ett riskorn i mitten och sedan trycka på kylaren i mitt fall gav det 9-10c lägre i linpack under full load. Ja, I shit you not. Har ingen anledning att ljuga. Nu kan det självklart varit något extrem fall för mig, att jag hade otroligt mycket luftbubblor eller liknande men huvudsaken är att det inte är skitsnack!

Jag har lite av samma erfarenhet. Jag körde först Riskorn varianten.

Landa på 67grader. Orginal landa jag på 69
Sen provade jag att dra en tunn sträng vertikalt.
Då landade jag på 66 grader.
Sen körde jag kreditkorts varianten. Vet inte om de va nåt fel jag gjorde med den drog över 70 grader i temp

Och med orginal menar jag h50 egna kylpasta.

Men ska prova riskorns varianten ännu en gång! Men sen ser man väl egentligen inte den totala effekten av kylpastan förrens den har körts nån vecka?

Edit: Körde en kreditkorts variant och nu landa jag på 64 grader vid lite snabb test.

Så hade nog lite för mycke första försöket. Men nu ger jag upp. Nu få de vara så här Har gått ner runt 5c ändå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spleen
Beställer en CPU-kylare vid månadsslutet. Har förstått det mesta av att kolla igenom den här tråden (Tack, allesamman!) men har en liten, förhoppningsvis bara helt vanlig dum fråga kvar. Ska jag plocka bort CPU'n och göra rent den utanför chassit eller går det bra att göra rent "ytan" medan den är monterad?
Jag tänkte bara, för man vill ju inte att det rinner iväg någon vätska över moderkortet... Men det borde man kanske inte riskera att det gör så länge man använder sig av tops?

Jag brukar plocka ut den och rengöra utanför, tar först vanligt hushållspapper och tar bort de mesta sen tar jag tops/bommulstuss med aceton på tills den blir helt ren.

Permalänk
Skrivet av hampster:

Bra skrivet!

Glasögonputsduk? eller bara putsduk kanske..

4år i efterhand, men Microfibrecloth, eller fiberduk??

Visa signatur

i7 920 @ 4Ghz | Asus P6T Deluxe | XFX Radeon 6870 CF | Corsair DDR3 @ 1600Mhz | 640+1TB 7200RPM | OCZ ModXStream 600W | Antec 902 | Zalman CNPS10X Extreme |

Permalänk

Jag kör en hybridvariant på "smeta ut"-modellen och "klick-i -mitten" modellen.
Först tar jag ett litet riskorn och smetar ut det jämnt i ett tunt lager över processorns yta och smetar ut det som blir över på kylflänsens undersida. Jag använder fingret med lite gladpack på fingertoppen när jag smetar.
Därefter lägger jag ett riskorn till i mitten på processorn som får sprida ut sig själv när jag trycker fast kylflänsen.

Vad har ni för kommentarer till min metod?

Hur stort menas med riskorn, förresten? Jag kör med vanligt Uncle Ben's snabbris, men t ex jasminris är ju mycket större.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Är det bästa och förvara kylpastan mörkt och svalt eller hur gör ni?

Permalänk

tjo, när jag bytte kylare så hade jag kvar relativt lite gammal "inbränd" kylpasta det är bra kylpasta (noctua NT-H1) och jag antog att jag kunde fortsätta använda det lilla lagret som var kvar... så jag la på kylpastan som jag fick med över och satte på kylaren.

frågan är: borde jag ta bort kylarn och rengöra ordentligt och sätta på ny kylpasta eller är det inget problem?

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

tjo, när jag bytte kylare så hade jag kvar relativt lite gammal "inbränd" kylpasta det är bra kylpasta (noctua NT-H1) och jag antog att jag kunde fortsätta använda det lilla lagret som var kvar... så jag la på kylpastan som jag fick med över och satte på kylaren.

frågan är: borde jag ta bort kylarn och rengöra ordentligt och sätta på ny kylpasta eller är det inget problem?

Du lär ju få sämre temperaturer med inbränd pasta.. Men förmodligen ingen katastrofalt så att datorn går sönder, men om du är noga så tycker jag du ska byta..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk

Vilken kylpasta

Hej
Är det stor skillnad mellan olika tillverkare av kylpasta?
Hur stora är i så fall skillnaderna?
Är det t.ex 1 grad celsius eller handlar det om 10-15 graders?

Följdfrågan är således; betyder dyr pasta lika med bra eller finns det en standard i värmeledningsförmågan hos en kylpasta?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mehranagha:

Hej
Är det stor skillnad mellan olika tillverkare av kylpasta?
Hur stora är i så fall skillnaderna?
Är det t.ex 1 grad celsius eller handlar det om 10-15 graders?

Följdfrågan är således; betyder dyr pasta lika med bra eller finns det en standard i värmeledningsförmågan hos en kylpasta?

Tacksam för svar

http://www.sweclockers.com/recension/5989-kylpastor-2007/1