Permalänk
Medlem

PSU-fundering.

Sitter med ett nätagregat på 400W ( http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=13980 )

12volten på det här Qtec-nätaget går bara på 16A (maila å fick det som svar. står ej på sidan)

Nu är det så att jag inväntar ett grafikkort som säjer: 350W system power supply (with 12V current rating of 20A) required.

Vad kan jag förvänta mig utav nätaget?
Kommer datorn att överhuvudtaget starta?

(Fel del utav forumet? Tack för förflyttningen)

Permalänk
Gäst

jag har inte hört så mycket bra om qteq nätaggar

Permalänk
Medlem

Nej, inte jag heller, men nu sitter jag i den sitsen... och vill veta hur viktigt det är att behöva ha dem där extra 4A på 12volten....

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mabec
Nej, inte jag heller, men nu sitter jag i den sitsen... och vill veta hur viktigt det är att behöva ha dem där extra 4A på 12volten....

Jag skulle rekommendera dig att ta det säkra före det osäkra och köpa ett nytt ordentligt nätagg. Q-Tec är den i särklass sämsta tillverkaren, skulle inte räkna med att deras nätagg kan driva något överhuvudtaget.

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Håller med. Det kommer att kännas surt när du sitter där med ditt nya kort och inte får ut rätt prestanda. Ett hyfsat nätagg behöver inte kosta många hundralappar.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Se nätagget som en investering som kan hålla genom både ett och två datorbyggen. Om grafikkortet nu drar, säg, 6A på 12V-linan sitter du nog med brallorna nere med det där Q-Tecagget.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem

16A, inte 6 4A skillnad. Men jag vet inte hur stor den skillnaden kan vara.

Tack för svar, ändå.

Permalänk
Medlem

Köp shgs egna nätagg. Dom är billiga men bra

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

om du menar shg.biz hemsida så har dem ju världens sämsta layout. omöjligt att hitta det man ska... direktlänk, tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mabec
16A, inte 6 4A skillnad. Men jag vet inte hur stor den skillnaden kan vara.

Tack för svar, ändå.

Jag gissar att det är ett 7800GT eller motsvarande du skall köpa? Det drar nog inte 20A, men tillverkaren anser att man bör ha minst 20A för att nätaggregatet skall orka driva resten av datorn också.

Att jag säger 6A är för att tillverkaren anser att man bör ha minst 6A till när man skall köra dubbla kort, alltså 26A - 6A per grafikkort, och 14A till resten av datorn, enligt tillverkarens uppskattade förbrukning för vad som kan anses vara en normal förbrukning för resten av burken.

Alltså finns det en möjlighet att du kan köra grafikkortet med Q-tecaggregatet, men bara om resten av datorn är jävligt snål på 12V. Jag tycker inte att det är värt att chansa.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem

Ok, tack för grundligt svar, LT. Det är faktist ett 7900GT det är frågan om.
Ja kör bara 2hdd, en dvd och A64 3000+ (2 extra fläktar) Inte märkvärdigt mycket om du frågar mig.

Vad menar du med " Jag tycker inte att det är värt att chansa." ?
Kan något gå snett? Antingen startar den eller inte, korrekt? Är det inte värt å testa med nätagregatet jag använder nu och se om det fungerar... innan jag köper ett nytt.

Permalänk
Medlem

när det gäller nätagg som q-tec så ska du aldrig räkna efter vad dom angett i W då det är räknat efter extrema peak-värden..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Ett 7900GT? Min Google-fu sviker mig!

Tja. Antingen fungerar det, eller så startar den ibland, och ibland inte. Svårförklarade krascher när du är mitt uppe i något lir, grafikfel, artifacts när du bootar (ser skitskojigt ut) och acne på ryggen.

Nu är det ju inte säkert att kortet drar just 6A på 12V-linan, men vi kan ju utgå från det för tillfället. 10A över till annat, varav 4A går till hårddiskarna, och jag har för mig att jag någonstans på silentpcreview.com läste att en A64 3200+ med Venicekärnan drar nästan 8A på 12V vid load, och räknar man ihop det kommer vi upp i en peakförbrukning på 18A för hårddiskarna, grafikkortet och processorn, och sen tillkommer det ju antagligen lite annan förbrukning också.

Q-Tecaggregaten är, som tidigare nämnts, inte kända för kvalitet och stabila spänningar, och 16A är antagligen ett peakvärde. Ligger man och förbrukar så mycket hela tiden får man räkna med att nätaggregatet blir jävligt varmt och högljutt. Spänningarna kommer som inte att hålla sig stabila, och till en följd av detta kommer datorn bli ostabil på ett väldigt oförutsägbart och enerverande sätt.

Du kan absolut testa och se om det fungerar, men min gissning är att det antagligen inte kommer att göra det, även om det inte nödvändigtvis är helt uppenbart och märkbart från start.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T