Permalänk
Medlem

[Projekt] Multimedia i Volvo S80.

Ja, nu tänkte jag påbörja ett litet projekt. Har börjat planera lite smått.

Jag ska alltså montera in, -integrera är bättre ord, en touchscreen och en dator i min pappas tjänstebil. Det är en silvrig S80 2,5t tillverkad i slutet på förra året. Snart ska vi köpa den och ha den som privat bil och då är det fritt fram.

Jag tänkte placera touchscreenen här:

Som ni ser har jag redan lyft bord högtalargallret och där finns ingen högtalare. Den finns bara på det fetaste högtalarsystemet vad jag vet, vilket vi inte har.

Under gallret finns ett fäste i plast och det tog jag loss också.

Därinne finns en hel del plats, så det ska nog inte vara några problem att få ner en touchscreen på ett snyggt sätt.

Bland luftrör och annat ser ni ett litet finger. Det tillhör mig och kommer ifrån handsfacket. Härligt att det finns en gång mellan

Datorn har jag tänkt placera innuti handskfacket. Det används knappt ändå och det finns fickor i framkant på stolarna där man kan lägga det viktigaste.

Här har jag monterat loss hela handskfacket.

Återkommer med mer strax. Ska äta mat.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut..
Keep Up The Good Work!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar som om du kan göra det på ett schysst sätt. Får man fråga hur setupen kommer att se ut?

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem

Tack ZuqR!

Här kommer andra delen:

Handskfacket var inte direkt lätt att få loss, så jag hoppas jag får fast det igen

Här har vi i varje fall handskfacket. Jag tänkte skruva loss "inredningen" för datorn fick inte plats med den i. Till min förfäran sitter handskfacket upphängt i inredningen. Alltså det som syns utåt är fast i inredningen. Den måste sitta i med andra ord.

Där är datorn som ska in, någonstans.

Så ser det ut när den sitter i. Tyvärr kommer det inte fungera att ha den i handskfacket, så den idén får jag skrota.

Istället har jag tänk ha den under passagerarsätet, där det finns några cm tillgodo.

Touchscreenen kan förhoppningsvis vara 7" stor. Widescreen eller inte är frågan.
Jag läste Björn Perssons Carblaster-artikel och han hade inhandlat sin hos http://www.cartft.com/
Så tänkte jag också göra och dessutom beställa en gps-mottagare. Det var inte speciellt dyrt.

Jag har inte kommit så långt men det jag ska göra nu är att gå och mäta upp precis hur stor plats det finns under passagerarsätet och sedan skissa på en låda.

Skulle vara mycket tacksam för tips och om någon kunde berätta hur jag ska lösa krafttillförseln till datorn och upphängning av hårddisk osv.
Tack

edit: Datorn
Litet atx-moderkort. (Osäker på vad det är då jag köpte datorn av en kompis. Det är en gammal dell som han hade satt igång och moddat chassit och sen hade det gått åt skogen)
Pentium 3 1000mhz
256 mb ram
Integrerat bildskärmskort, ljudkort och nätverk.

edit2: ska förmodligen köra med en 10gb stor 5400rpm-hårddisk. originaldisken i xbox.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att investera i en mini-ITX eller något likn. lösning. Såna drar ju inte särskilt mycket ström och är fläktlösa så man slipper den surrande ljudet. Och såna får ju plats i handsfacket. Men frågan är naturligtvis vad du strävar efter; GPS-navigering, mp3, filmer osv.

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evrstr
Är det inte bättre att investera i en mini-ITX eller något likn. lösning. Såna drar ju inte särskilt mycket ström och är fläktlösa så man slipper den surrande ljudet. Och såna får ju plats i handsfacket. Men frågan är naturligtvis vad du strävar efter; GPS-navigering, mp3, filmer osv.

problemet är bara att jag inte vill lägga så mycket pengar. datorn har jag redan sedan långt tidigare. gps-navigering, mp3 och film, det är det jag har tänkt ha datorn till.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

sjysst farsa som låter dig rippa sönder sin fina volvo S80 dom är ju så billiga dom bilarna men fett är det

Visa signatur

något

Permalänk
Medlem

kan bli najs de där. lycka till

Permalänk

Har själv installerat en pc i bilen, men då en mini-itx lösning. Saken är den att bilen har orginalstereo och ingen AUX-ingång, ingen kassetspelare. Hur löser man detta enklast, ganska intressant för trådskaparen med. Är fm-modulator det enda alternativet, och var hittar man en bra, helst billig, sådan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TopCat
sjysst farsa som låter dig rippa sönder sin fina volvo S80 dom är ju så billiga dom bilarna men fett är det

Jag lovade att inte göra något som inte går att få tillbaka som det var från början, och han litade på mig
Sen tyckte han det lät lockande med gps för en billig penning, och om jag nu lyckas med det är det ju rätt billigt. Originalnavigationen kostar 25000kr vill jag minnas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av killernils
Har själv installerat en pc i bilen, men då en mini-itx lösning. Saken är den att bilen har orginalstereo och ingen AUX-ingång, ingen kassetspelare. Hur löser man detta enklast, ganska intressant för trådskaparen med. Är fm-modulator det enda alternativet, och var hittar man en bra, helst billig, sådan?

Kassetspelare har den faktiskt, men tyvärr blir ljudet ganska dåligt (Inte dåligt, men jag har upplevt att hastigheten på musiken varierar lite lite. mycket störande). Det funkar ju i värsta fall.
FM-modulator säger du, det vore ju rätt skönt, men blir ljudkvalitén bra?

Säker på att det inte finns AUX-ingång? Finns ju en liten chans att det finns till något tillbehör därbak som inte används. Typ telefon, eller vad som helst.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy

Kassetspelare har den faktiskt, men tyvärr blir ljudet ganska dåligt (Inte dåligt, men jag har upplevt att hastigheten på musiken varierar lite lite. mycket störande). Det funkar ju i värsta fall.
FM-modulator säger du, det vore ju rätt skönt, men blir ljudkvalitén bra?

Säker på att det inte finns AUX-ingång? Finns ju en liten chans att det finns till något tillbehör därbak som inte används. Typ telefon, eller vad som helst.

På vår citroeng, som lixom volvon har OEM stereo, så fanns där inga rena Aux ingångar, skulle inte tro att de finns på volvon iheller tyvärr =(
Isf är det nog fm-modulator som gäller, om ingen annan har nån ny ide:P vet inte me kvaliten, men de sägs vara som en vanlig radiokanal med bra mottagning

Permalänk
Medlem

FYI: "FM-modulator"är nog inte rätt benämning då FM står för "frekvensmodulering"

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killernils
På vår citroeng, som lixom volvon har OEM stereo, så fanns där inga rena Aux ingångar, skulle inte tro att de finns på volvon iheller tyvärr =(
Isf är det nog fm-modulator som gäller, om ingen annan har nån ny ide:P vet inte me kvaliten, men de sägs vara som en vanlig radiokanal med bra mottagning

Letade runt lite och så värst dyrt är det inte med en FM-sändare.
mp3 fm sändare
VILL DU SLIPPA HA EN MASSA CDSKIVOR I BILEN?? Denna produkt gör att du enkelt slipper detta! Koppla in ena ändan i ditt 12 volt uttag i bilen och den andra i din mp3 spelare, cd, md eller liknande. Produkten sänder då ut en FM frekvens på 107,7 Mhz som du enkelt får in på din bilstereo. Detta gör att du då enkelt kan lyssna på din "bärbara" musik i bilen. Ljudkvaliteten försämras EJ då produkten tillämpar en teknologi som bibehåller Hi-Fi effekten. Mycket enkelt och mycket billigt! Produkten är CE godkänd! 150kr

Så en sådan blir det nog. Strålningen kan inte vara skadlig eller så antar jag?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Letade runt lite och så värst dyrt är det inte med en FM-sändare.
mp3 fm sändare
VILL DU SLIPPA HA EN MASSA CDSKIVOR I BILEN?? Denna produkt gör att du enkelt slipper detta! Koppla in ena ändan i ditt 12 volt uttag i bilen och den andra i din mp3 spelare, cd, md eller liknande. Produkten sänder då ut en FM frekvens på 107,7 Mhz som du enkelt får in på din bilstereo. Detta gör att du då enkelt kan lyssna på din "bärbara" musik i bilen. Ljudkvaliteten försämras EJ då produkten tillämpar en teknologi som bibehåller Hi-Fi effekten. Mycket enkelt och mycket billigt! Produkten är CE godkänd! 150kr

Så en sådan blir det nog. Strålningen kan inte vara skadlig eller så antar jag?

Den kan mycket väl fungera tillräckligt bra trots att den är så billig, elektroniken i en FM-sändare är förvånansvärt enkel (jag byggde en själv en gång).

Strålningen är inte farlig. Inte farligare än den strålning som alla andra rikstäckande FM-sändare ute i Sverige utstrålar konstant.

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
Den kan mycket väl fungera tillräckligt bra trots att den är så billig, elektroniken i en FM-sändare är förvånansvärt enkel (jag byggde en själv en gång).

Strålningen är inte farlig. Inte farligare än den strålning som alla andra rikstäckande FM-sändare ute i Sverige utstrålar konstant.

Jo, det kan ju vara värt 150kr om den nu skulle fungera bra.
Har läst runt lite, och den bästa för rimliga pengar skulle visst vara Belkin Tunecast 2. Den kostar ungefär det dubbla, men vad jag läste var den tydligen inte så bra heller. Läste recensionerna på Amazon.
Har du koll på de olika varianterna Overkill?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag inte koll på den marknaden

Men som vanligt med ljud, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overkill
det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

haha, Precis.!;)

BTW kommer nog bli bra detta..får man följa med på..bra jobbat.!

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Våran orginal stereo till SAAB:en hade ingen AUX ingång och nu med nya Sony stereon som är en CDX-F5500 finns det inte heller någon AUX ingång, dom verkar sällsynta så jag skulle säga då en FM-sändare är billigaste du kan komma med. Annars kanske det går att koppla till ISO-kontakten på någe sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Våran orginal stereo till SAAB:en hade ingen AUX ingång och nu med nya Sony stereon som är en CDX-F5500 finns det inte heller någon AUX ingång, dom verkar sällsynta så jag skulle säga då en FM-sändare är billigaste du kan komma med. Annars kanske det går att koppla till ISO-kontakten på någe sätt?

Kanske kanske =/
Känns jobbigt, får låta det vänta lite. Det kommer säkert fungera bra med fm-sändare. Har skickat ett mail till personen som sålde fm-sändaren. Ska se om jag får svar. Annars kör jag med kassett-adaptern så länge.

Har börjat fila lite på vilken display jag ska beställa från CarTFT. Det finns 3 intressanta (hyfsat billiga och finns bundlade med GPS-mouse).

Skickade ett mail till CarTFT och fick svar 3 minuter senare
Snacka om bra service!

Citat:

The SP7 is slightly inferior.
The MM400, CarTFT 7" and 700TS do have the same panel (Hitachi)
integrated. When comparing with defect rates, you should
prefer MM400 or 700TS. In overall, MM400 offers
best performace for best price.

Så svarade han och det får bli MM400. http://www.cartft.com/carpc/catalog/il/443
700TS använde Björn till sin Carblaster och den hade en riktigt bra bildkvalitet vad jag såg på bilderna.

Ska kolla upp precis hur mycket plats det finns under passagerarsätet efter att jag satt tillbaka handskfacket så fort min pappa kommer hem från jobbet.

Sen blir det till att beställa det nätaggregatet:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=301410&cks=PRL
och displayen från CarTFT.

Stay tuned för mer...
edit: la till bilden jag glömde.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Antar att du har en volvo original-stereo. På den borde det gå att koppla ljudet till telefoningången. Det kanske bara blir mono men det kan ju va värt att testa om det blir stereo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moorgrove
Antar att du har en volvo original-stereo. På den borde det gå att koppla ljudet till telefoningången. Det kanske bara blir mono men det kan ju va värt att testa om det blir stereo.

Mhmm. Telefoningången.. Den sitter bakom på något sätt eller?

BTW har jag varit ute och mätt och det ser ut att bli väldigt bra
edit: Med displayen alltså.
Datorn får nog förpassas till bagaget tyvärr. Såg trångt ut under om jag ska ha både växelriktare, nätagg och gps-dosa där.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tror det kan bli ett mkt intressant bygge iaf

Permalänk
Avstängd

ska du köpa ett 230 volts nätagg. nu förstår jag inte.. rätt ondigt att jacka upp 12 volten till 230 volt och sedan tranformera ner den igen till 12 volt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
ska du köpa ett 230 volts nätagg. nu förstår jag inte.. rätt ondigt att jacka upp 12 volten till 230 volt och sedan tranformera ner den igen till 12 volt...

Onödigt må hända, men billigare.
Men visst, hittar du ett nätagg för 12-volt som är billigare så säg till.

edit: billigare går väl inte, men inte löjligt dyrt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

om jag förstår de rätt är det en atx-dator han sätter in i bilen, pga en kostnadsfråga. och denna måste ju matas med 230v, om de inte finns någon annan lösning?

btw, de där me telefonen lätt intressant, finns nog en sån kontakt i vår citroen med, värt o kolla upp iaf. eller så e de bara telefon-antenn-kontakten jag hittat, hm
besvärligt de här. kan dom bara inte sätta in en normal stereo. Den stereon som sitter i citroen C5 är kopplad med ECU:n, o ta man bort stereon måste skitet programmeras om, plus att panelen passar ju inte in me nått annat än orginalet....

Nån nämde ISO-kontakten.. har kollat lite på detta med, de verkar som de inte går så lätt där iheller, finns inga rena lågnivåingångar tyvärr. För att kunna få ljud i kontakten för tex en växlare, så måste de finnas en databuss, annars vägrar radion kännas vid ljudet som kommer in där. en sån apparat som fejkar buss-signalen kostar lite under 1000:-, inte kul. däremot kan man mata den me digitalt ljud då, så kvaliten blir inte lidane. för dom som nu vill lägga pengar på en sån. Lite informativ läsning för er iaf

OM någon hittar lr vet någon bra lösning på frågan, var vänligen o skriv de, kan va bra för alla o veta. har bara sett två Bilbyggen(dator) här på Swec, förutom guiden/artiklen..

Permalänk
Avstängd

det finns 12 dc PSU på 200 watt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
det finns 12 dc PSU på 200 watt...

Då skulle en länk till det sitta fint. Tack på förhand.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Permalänk

Asså den Touch screenen visas som en skärm till en vanlig data eller .. bara att den är i mindre format ? ..
blir det liksom en "mini" skärm till datan du ska bygga ihop i bilen ?

Permalänk
Avstängd

Hur ska du göra med touchscreenen? ska du göra så att den går att fälla upp på något sätt ?

Visa signatur

|'*-,_,-> :D <-,_,-*'|