X800 vs 6800 - Ditt intryck?

Permalänk
Medlem

Från USA så får man bara betala moms, ingen skatt på hårdvara till datorer. En införtullningsavgift kan man få om man tar hem det via posten eller liknande, FedEx, UPS och DHL har det inbakat i sitt fraktpris. Fraktpriserna finns oftast på deras hemsidor. US Post har man störst chans att slinka genom alla avgifter eftersom de är en schenker organisation smed noll koll som har hand om det i Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Satariel
http://www.beyondunreal.com/content/articles/95_1.php

Om Unreal 3 motorn:

"BU: UT2004 required 5.5 gigs of hard drive space to install. This has got to be a strain a lot of people's systems. So you're talking 2048 x 2048 texture sets, what kind of system and memory is this next game going to take?

TS: Well, we are aiming at the kind of PC that we think will be mainstream in 2006. We will also be able to scale it down. Basically DirectX 9 cards will be minimum spec, so any DirectX 9 shipping today will be capable of running our game, but probably at reduced detail. If you only have a 256 meg video card you will be running the game one step down, whereas if you have a video card with a gig of memory then you'll be able to see the game at full detail."

Lol@"a video card with a gig of memory". Med andra ord tror vi tar och väntar med uppgraderingen ett tag.

Utvecklingen går för fort :/
En ny dator blir ju gammal på mindre än två år.

Permalänk
Medlem

Någon här som är en stolt ägare av ett X800 kort? Själv sitter jag och nöter på ett Geforce 4 TI-4600, det börjar bli dags att byta upp sig.. Funderar på ett X800 XT, så det iallafall håller ett tag!

Permalänk
Medlem

AnteP den slinkan har ett X800XT och ett 6800Ultra!
Lyckliga recensenter *suck*

Permalänk
Medlem

Ptja, om någon ska ha en kommentar i denna tråd så är det väl han

Permalänk
Medlem

Jävla luffare är vad ni är... Hadde 6800 haft Pixelshader 2 och X800 Pixelshader 3 hadde det vart ett JÄVLA liv med att 6800 sög stenhårt för att det inte haddet det!? Fattar inte hur ni orkar?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Jävla luffare är vad ni är... Hadde 6800 haft Pixelshader 2 och X800 Pixelshader 3 hadde det vart ett JÄVLA liv med att 6800 sög stenhårt för att det inte haddet det!? Fattar inte hur ni orkar?

Helt korrekt
Hela swec blev ATI-fans när r3xx-serien först kom, & eftersom r420 bygger nästan helt på r3xx, så måste ju swecarna fortsätta att hurra på ATI, även om de flesta recensioner faktiskt visar att kampen är riktigt hård

EDIT : Trots det att jag skriver detta, vill jag understryka att jag fortfarande anser att ATI-korten är MINST lika bra som Nvidias

Nu är det bara så att jag tycker att 6800GT verkar mest prisvärt & mångsidigt

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Jo det är sant!!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Jävla luffare är vad ni är... Hadde 6800 haft Pixelshader 2 och X800 Pixelshader 3 hadde det vart ett JÄVLA liv med att 6800 sög stenhårt för att det inte haddet det!? Fattar inte hur ni orkar?

Stämmer tyvärr bra det....

Permalänk
Medlem

Falafel.

Permalänk
Medlem

Ähh, jag står iallafall fast vid att ATi är bättre, PS3.0 går ju hur som helst inte att utnyttja ännu, vilket gör det överflödigt.. sen har X800 ett par bättre egenskaper bortsett från endast prestanda, såsom pris, plats och inget nytt nätagg behövs (inte för mig iaf)...

Nej, jag är ingen ATi fanboy, jag kör ett GF4 Ti4600 just nu, men till HL2 releasen måste jag verkligen fixxa nytt grafikkort... och vad passar bättre än ett billigt och bra radeon kort som bl.a är tjenis med Valve

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gen
Men varför har då ATi satt sin gräns på 300W ?? Tror dom på alla bra nätagg ??
Sanningen är att 6800:an faktiskt slukar mer ström än X800...dock inte såpass mycket att det krävs värsting nätagg. Men som du säger presterar ett svagt men bra nätagg mer än ett kraftfullt men dåligt nätagg. Man skulle väl kunna uppskatta att det krävs säg ett 350-380W för att driva ett 6800 U med en P4 2,8C/AMD3000+, två HD:ar, Ljudkort, DVD, CD-R, fläktar plus lite annat...

Oj va vilse du är.. Du menar att ett svagt nätagg är bättre än ett kraftfullt? Är en svag motor bättre än en kraftfull?

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk

Vad är skillnaden mellan X800Pro och 6800GT?
vad är 6800GT överhuvudtaget??

hänger inte med längre Alla FX5900Xt o allt vad dom hette villade bort mig så pass att jag råkade köpa et R9800Pro he he he he

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
Vad är skillnaden mellan X800Pro och 6800GT?
vad är 6800GT överhuvudtaget??

hänger inte med längre Alla FX5900Xt o allt vad dom hette villade bort mig så pass att jag råkade köpa et R9800Pro he he he he

6800GT är helt enkelt ett nerklockadt 6800ultra det har 16pipelines samt 256ddr3 minne men lite lägre klockfrekvenser

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
6800GT är helt enkelt ett nerklockadt 6800ultra det har 16pipelines samt 256ddr3 minne men lite lägre klockfrekvenser

precis - Bara att klocka upp!

Inget du kan göra med x800pro eftersom det endast har 12pipelines
(det råder delade meningar om det går att modda upp dessa till 16)

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

ett 6800 ultra är ett klockat 6800gt snarare - än att man har stängt av turbon

priskoll har inte bra kontroll på priserna - dem rekommenderar jag inte - ännu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
precis - Bara att klocka upp!

Inget du kan göra med x800pro eftersom det endast har 12pipelines
(det råder delade meningar om det går att modda upp dessa till 16)

Permalänk

Oki

så Geforce eller ATi det blir svårare nu tycker det verkar så alla trådar om dessa räknade så
är det inte direkt övertag på vilket kort man ska köpa eller inte

med 9800 vs fx5900 var ju sol klart nu jag vet inte ska det bli Nvidia igen eller ska jag vänta o slå till på ett X800Pro

i vilket fall så ger båda korten ett jäkla boost till mitt nuvarande system.

men inte visste jag att X800 korten var så processor krävande som dom visat sig vara

eller har jag fått det om bakfoten?

Edit: Off topic kan 3dmark o andra benchmark program förstöra hårdvaran i datorn???

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
ASUS Nordic

Geforce 6800 GT kommer att bli väldigt populärt. Det enda som kan sätta käpp i hjulet för det är att man kan aktivera de avstängda piplinesen på X800 Pro, vilket förmodligen aldrig kommer hända. Plus att de flesta avstängda pipes är förmodligen trasiga ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Satariel
http://www.beyondunreal.com/content/articles/95_1.php

Om Unreal 3 motorn

Spelet verkar ju löjligt krävande. Tur att det inte kommer ut inom överskådlig tid. Efter att ha läst den artikeln känns det som att t.o.m X800 PE eller 6800 EE knappt kommer att räcka till. UT spelen har iof aldrig varit värst processorkraft beroende (iaf inte som t ex Comanche 4) men UE3 verkar GHz-hungrigt...

Visa signatur

|A64 3200+ @ 2211MHz| |MSI K8N FSR| |1024MB Corsair CMX512-3200XL 2-2-2-5| |Galaxy 6800GT 256MB 370/1000| |Zalman 7000A|
|Realtek AC'97| |560 GB HD| |Antec TruePower 430W| |3DMark05/03/01 - 5115/12326/22320| |Aquamark - 62723|

[i]- WoW -[/i]

Permalänk

Men att RadeonX800Pro ska vara processor krävande hade man inte trott.

men men det krävs tydligen cpu+ram för att kunna få ut allt ur X800korten det tycker jag är synd mycket synd lutar åt ett 6800GT tyvärr

vad anser ni om att x800 är så cpu krävande?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
ASUS Nordic

Jag har inte sett någon jämförelse med 6800 än så jag har svårt att skaffa mig en åsikt om det hela.

En sak som är säker är att det lutar åt 6800 GT för min del just nu. Har ett vattenblock som bör passa, 450MHz över 16 pipelines bör således inte vara några problem då. Men det hänger ju också på minnet. Någon som vet vilken förpackning det är till minnet på 6800 GT?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av graffe-mannen
Att nvidia har satt 480W som minimum beror nog på alla DÅLIGA nätagg som finns, t ex Qtec. Om man har ett levicom eller liknande lär man klara sej bra med mindre Watt.

Kan nog inte hålla med dej om att Levicom skulle klassas som bra nätaggregat. Jag minns att mitt VapochillXtreme grillade mitt 450w Levicom på en vecka, det var inge rolig erfarenhet kan jag lova...

För övrigt så lutade jag faktiskt åt Nvidia ett tag, men efter att ha sett kravet på nätaggregatet samt priset på värsting varianten så ska jag nog köpa ett ATI... Ska sommarjobba och köpa det bästa kortet på marknaden så jag slipper köpa nytt på ett tag.

Permalänk

nVidia rekomenderar nu 350 watt, inte 480

Permalänk
ASUS Nordic

Hur är det med två "rena" kablar?

Permalänk

Gainward GeForce 6800 256MB DDR 2.8ns AGP, "Ultra/2200 Golden Sample", Retail
Gainward GeForce 6800GT 256MB DDR3 AGP, "Ultra/2400 Golden Sample", Retail

nån som vet eller kan gissa sig till om det är stor prestanda skillnad dom 2 emellan

nu var gainward det enda jag hittade men det är väl sak samma

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
Gainward GeForce 6800 256MB DDR 2.8ns AGP, "Ultra/2200 Golden Sample", Retail
Gainward GeForce 6800GT 256MB DDR3 AGP, "Ultra/2400 Golden Sample", Retail

nån som vet eller kan gissa sig till om det är stor prestanda skillnad dom 2 emellan

nu var gainward det enda jag hittade men det är väl sak samma

2,8ns låter inge vidare

350MHz minne är standard för det sämre 6800-kortet, & 2.8ns klarar precis det

550MHz som är standard för GT & Ultra har det inte en chans att nå upp till

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk

oki så 6800GT är ett kort att ha i åtanke

för är lite ororlig över att X800 kräver kraft från ram minnet och processorn det gör inte 6800korten eller?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
oki så 6800GT är ett kort att ha i åtanke

för är lite ororlig över att X800 kräver kraft från ram minnet och processorn det gör inte 6800korten eller?

'
visst kräver det kraft......Frågan är bara om det kräver lika mkt som x800

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

vet inte om detta kommit upp tidigare men jag skulle vilja se hur X800XT presterar gentemot 6800Ultra med samma klockfrekvens dvs 400/1100

XT har ju hela 120MHz mer på core .. inte så konstigt att det presterar bättre

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hajvan
vet inte om detta kommit upp tidigare men jag skulle vilja se hur X800XT presterar gentemot 6800Ultra med samma klockfrekvens dvs 400/1100

XT har ju hela 120MHz mer på core .. inte så konstigt att det presterar bättre

6800U är med största sannolikhet snabbare "clock for clock" eftersom det ofta håller jämna steg med det högre klockade X800XT men jag ser inte riktigt poängen med att jämföra så. Hade du planerat att köpa ett X800XT och klocka ner det eller?