X800 vs 6800 - Ditt intryck?

Permalänk
Medlem

Skönt att man får med CS så att man verkligen kan pressa kortet

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stal
PS 3,0 är gör så stor skillnad enligt många sidor, är mest för att dem är enklare att programera och därför spar man tid på dem. Fast sen så får man se hur många tillverkare som kommer använda dem plus att bildkvalite skillnaden mellan PS2,0 och PS3,0 knappt är märkbar.
Så där får man se mera resultat i framtiden om men som sagt så tvivlar jag på dem siffrorna iaf.

Sen så tippar jag snarare att Nvidia får vara glad om de behåller siffrorna dem får i tester idag eftersom dem redan ny "fuskat" eller misslyckas med drivisen eller vad man nu ska kalla det. Det är iaf "fusk" i dem nya 6800 drivisen. Idioter som gör dem eller som leder Nvidia enligt mig eftersom de bara skapar mera rykten och försämrat rykte.

Jag hoppas Nvidia skärper sig där och själv väntar jag på bägges mainstream-kort för att se vad dem presterar. Tippar iaf att om jag köper ett värstingkort så lutar det år ATI eftersom de inte kräver barsbäck som nätagg.
Men mainstream korten av Nvidia ska visst inte kräva så mycket så dem kan bli intressanta.

Siffrorna jag anger är mest lite spekulationer, inget vetenskapligt men det kan säkert bli så.

Att nvidia kräver så fruktansvärt mycket ström är nog lite överdrivet, är det inte så att nvidia har tagit i rejält när de specifierat kraven? 110W för 6800U har jag sett någonstans, kommer inte ihåg vart men det låter rimligt, inte så mycket mer än ati m a o.

Permalänk
Medlem

Föredrar nVIDIA av 2 anledningar, båda har varit uppe tidigare i tråden:

-ATi:s 300watt är dumt att skriva ut då det säkert kommer sluta med flera personer som undrar varför deras kort inte funkar på deras 300watt codegen, skillnaden i watt mellan 6800 och X800 är inte så jättestor.

-nVIDIA har tagit fram en betydligt modernare GPU än ATi, även om det inte används nu så är det bra att någon tar initiativ för den framtida utvecklingen

Kommer nog bli ett 6800 GT för min del när priserna ligger på en hälsosam nivå

Permalänk
Medlem

Som sagt alla siffror med shaders prestanda är spekulationer och kommer inte ge något förrän Dx9C är ute. Och de kommer dröja länge eftersom Dx9 just börjat komma ut. Visst kommer det att släppas PS3,0 patchar. Men läser man anandtech och xbitslab så verkar det som sagt inte ge så mycket prestanda vinst och bildkvaliten är i princip samma.

I strömförbrukning så ligger 6800Ultra och X800XT långt ifrån varandra när jag sett siffror, jag reagerade på att X800 drog nästan hälften av 6800.

Jag är iofs lite sugen också på ett 6800GT( med lite klockning så är det nog grym prestanda i det) och de enda tvivel jag har, förutom att ATI skulle ha ett mycket bättre kort i den prisklassen men de tvivlar jag på, är att jag gillar Nvidias drivisar om de skulle sluta optimera bort bildkvaliten. Hur knäppt är det inte att fuska med drivisarna till 6800 för att tjäna någon poäng när det ändå är så bra på det?

Permalänk
Medlem

Jo det är ganska idiotiskt själv är man tvungen att köra med kantujämning och anstropiskfilt, för att få fin bild kvalite men är oxå sugen på ett 6800GT som med lite klockning lär bli rysligt snabbt!!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
Jo det är ganska idiotiskt själv är man tvungen att köra med kantujämning och anstropiskfilt, för att få fin bild kvalite men är oxå sugen på ett 6800GT som med lite klockning lär bli rysligt snabbt!!

Blev det inget bytte till ett 9800pro??? jag menar eftersom du skulle få byta rakt av...

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jo men jag menar till typ hösten med pci express, om det inte kommit bättre då!!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Som någon sa... har man inte verkligen nått botten av avgrunden om man bundlar counter-strike med sitt kort?... Vad ger det för signaler till köparna egentligen

Permalänk
Medlem

nae men man vill ju inte sitta med fps dropps på R60 liksom!!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Som någon sa... har man inte verkligen nått botten av avgrunden om man bundlar counter-strike med sitt kort?... Vad ger det för signaler till köparna egentligen

är Morowind bättre? eller Doom(3)? eller UT? Diablo? NwN? WC3? BF? C&C?... alla dessa spel har sin "fan-club" och alla har folk som ... inte tycker dom är specielt bra... (nu vet jag att jag blandade friskt, nyare och halv-gamla., men poängen är att alla dom suger lika mycket - de är tid-dödare, inget annat)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

enligt dej ja!!! men många andra gillar dessa spel!!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Tror också på ett 6800GT i framtiden samma pris som X800pro och de 4extra pipsen borde göra något. Sen köper jag kärna ett med nvidias arkitektur, inte för att jag är nån fanboy (vad har jag för kort nu?) utan för att det alltid känns som man vill ha nåt nytt med ett nytt grafikkort mer än själva hastigheten. nVidias kort är mer "modernt" och har en massa nya funktioner och saker, detta är alltså bara en känsla jag vill åt )

Angående nätaggskravet så tror jag att det är bra överdrivet (förstår dock inte varför) med tanke på att ett 5800GT ska ligga i 3xxW klassen. Notera då att det endast går i 50Mhz långsammare på kärnan och minnet och "bara" behöver en molex. Om man nu antar att det är 300W som gäller så betyder det att 50Mhz kärna och minne skulle motsvara 180W...ehe, knappast.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Tror också på ett 6800GT i framtiden samma pris som X800pro och de 4extra pipsen borde göra något. Sen köper jag kärna ett med nvidias arkitektur, inte för att jag är nån fanboy (vad har jag för kort nu?) utan för att det alltid känns som man vill ha nåt nytt med ett nytt grafikkort mer än själva hastigheten. nVidias kort är mer "modernt" och har en massa nya funktioner och saker, detta är alltså bara en känsla jag vill åt )

Angående nätaggskravet så tror jag att det är bra överdrivet (förstår dock inte varför) med tanke på att ett 5800GT ska ligga i 3xxW klassen. Notera då att det endast går i 50Mhz långsammare på kärnan och minnet och "bara" behöver en molex. Om man nu antar att det är 300W som gäller så betyder det att 50Mhz kärna och minne skulle motsvara 180W...ehe, knappast.

Tja man kan ju jämföra kylningen på korten för att se att GeForce-kortet drar en hel del mer effekt än Radeon-kortet...

Effektförbrukningen skalar alltså inte "rakt" utan ett kort som inte är lika högt "överklockat" kommer att använda sig av bra mycket mindre effekt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
är Morowind bättre? eller Doom(3)? eller UT? Diablo? NwN? WC3? BF? C&C?... alla dessa spel har sin "fan-club" och alla har folk som ... inte tycker dom är specielt bra... (nu vet jag att jag blandade friskt, nyare och halv-gamla., men poängen är att alla dom suger lika mycket - de är tid-dödare, inget annat)

Det är ej relevant hurvidare om spelen är roliga eller ej... problemet med CS är väl mest att motorn är 7 år gammal; "köp vår nya värsting och spela counter-strike!"... hehe... Du tycker inte det är lite roligt?

Permalänk

AHHhh var det det du menade... då tänkte jag helt fel.... jag tänkte på HL2 (det lär ju komma CS2 till det... it will not die)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

blir ett x800xt för mig

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
AHHhh var det det du menade... då tänkte jag helt fel.... jag tänkte på HL2 (det lär ju komma CS2 till det... it will not die)

Vad coolt cs med snygg grafik!!!!! det längtar man till hoppas bara aimet o allt blir samma!!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk

(how would I know?.. har spelat CS max 2 timmar totalt... )

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

ok det är det minsta jag spelar det dagligen!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prophet^
blir ett x800xt för mig

håller med de blir de för mej med:p

Visa signatur

ABIT AN7 v.1.0|xp2400+mobile@241x11,5|L12modd|Corsair XMS BH-5 PC3500 2x256@dualddr|SapphireX800XTPE Extra Teresterial Edition@637/627|2xhdd80+120g|LEVICOMVBL500W|1xvattekylningcpu/nb/syd|1xvattengpu|3d05:6895|3d03:13986 |3d01:24390|super pi 35 sec| MAX OC 3082 mhz dry-ice

Permalänk

OK då vet vi.
Tycker racet mellan Nvidia och ATI är jävligt jämt. Priset bestämmer vilket kort som blir mest sålt.

Visa signatur

Nil desperandum!

Permalänk
Medlem

Tippar att den som lyckas bäst med mainstream kortet kommer vara vinnaren i sålda kort. Som jag ser det nu så tycker jag att 6800GT verkar bli ett höjdarkort till rätt pris i mellansegmentet. Får se ATI´s svar på det iofs innan jag säger vilket märke de blir.

Permalänk
Medlem

6800GT är väl emellertid inte riktigt "mellansegment", snarare motsvarade ATI:s pro-kort, dvs mitten av hi-end klassen.
Tippar på att medelklasskorten kommer ha 8/12 pixelpipes och lowend kanske 4.
Dock så lär väl inte något av företagen komma ut med de lite mer ekonomiska varianterna förrens om några månader.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
ASUS Nordic

ATi vinner loppet om det populäraste kortet.

Anledningar...

- Bättre prestanda i höga upplösningar med mycket AA och AF.
- Mer prestanda att hämta med ökad minnesbandbredd.
- Potential till högre arbetsfrekvens för GPU:n med effektivare kylning.
- Bättre bildkvalité.
- En molex, något lägre energiförbrukning och mindre PCB (Bättre SFF anpassat).
- Behändigare tv-ut.
- Mäkta imponerande demo
- Fler fanboys än någonsin tidigare :/

Permalänk
Medlem

innan 9800/9700 serien kom, då köpte alla ti4200 då gillade alla nvidia, skulle inte tro att nvidia blir lika slaget denna gång, som mot FX korten !

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
ASUS Nordic

Geforce 4 TI 4600 blev "ägd" av 9700 Pro. AA/AF och shader prestandan var mycket bättre än GF4TI. Här blev Radeon populärare och nVidias svar på 9700 Pro; GeForce FX 5800 Ultra blev försenat och när det väl lanserades föll det ordentligt pladask när det inte nådde upp till dess förväntningar. När tillslut ett vettigt GF FX kort lanserades i form av 5900 Ultra (nu med 256bit minnesbus) lanserade ATI 9800 Pro som satt 5900 Ultra i samma sitts som 5800 Ultra.

nVidia startar helt klart i uppförsbacke medans ATi har medlut sedan framgången med 9700 och 9800.

Permalänk
Medlem

men tänk på att ti4600 är en generation tidigare än 9700 är ett dx9 kort, ti4600 är ett 8.1!!

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
ASUS Nordic

Det är inte relevant för populariteten hos 9700 Pro då nVidia inte svarade förän senare och det blev Ti4600 vs 9700 Pro. Men visst är det så att de inte tillhör samma DX-generation.

Som nämnt verkar 6800 GT väldigt intressant eftersom det inte blivit bantat på pipelines. Vilket kan betyda en prisvärd överklockare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
men tänk på att ti4600 är en generation tidigare än 9700 är ett dx9 kort, ti4600 är ett 8.1!!

Egentligen är de samma generation, när ATI släppte 8500 så hade Nivida Gf3. Men ledningen var knapp för Nivida och de släppte GF4 ganska snabbt. Sen kom ATI med r300.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Egentligen är de samma generation, när ATI släppte 8500 så hade Nivida Gf3. Men ledningen var knapp för Nivida och de släppte GF4 ganska snabbt. Sen kom ATI med r300.

beror på hur man definierar "generation" - det du pratar om är "produkt-generation", det kinc pratar om är "DX-generation"

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life