Permalänk

Moderkort Asus Z97 pro 1150 dd3

Hallå! En glad amatör här vad gäller datorer.
Min dator med ovan nämnda moderkort frös när jag spelade. Och efter att jag startat om den så vägrar den starta. Har haft inne den på felsökning Där dom dömde ut moderkortet efter att ha provat byta grafikkort, nätaggregat och ram-minnen. Tydligen så finns det inget nytt moderkort som är kompatibelt med mina nuvarande delar i datorn (DDR3 antar jag). Stämmer det?
Går det att få tag på ett moderkort med ssmma utförande?

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver ett med samma cpusockel och den är gammal, endera letar du begagnat eller bland "kinamärken" på tex Ebay och Amazon.
Alternativt så moderniserar du datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver ett med samma cpusockel och den är gammal, endera letar du begagnat eller bland "kinamärken" på tex Ebay och Amazon.
Alternativt så moderniserar du datorn.

Tack för svar! Gissar att cpusockeln är 1150? Och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att hitta Rätt moderkort bland kinamärkena

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobiasheden:

Tack för svar! Gissar att cpusockeln är 1150? Och vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att hitta Rätt moderkort bland kinamärkena

Sök efter sockeltyp, lga 1150 så får du träff.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Sök efter sockeltyp, lga 1150 så får du träff.

Perfekt, tack för hjälpen !

Permalänk
Medlem

Du kan köpa begagnat också. "Problemet" är kanske att moderkort är mer sannolikt att gå sönder och otroligt många tycks se det som en sport att böja pins.
Jag har flera z-97 och liknande men fler cpu:er än moderkort.
Men med lite tur kan du hitta ett moderkort för några hundringar som kan vara många år till