Studera mjukvaruutvecklare till hösten

Permalänk
Medlem

Studera mjukvaruutvecklare till hösten

Hej!

Jag vill skola om mig och plugga till hösten. Funderar starkt på någon typ av mjukvaruutvecklare. Pluggade programmering i gymnasiet för ja vad blir det, 17 år sedan 😅 och det var rätt kul. Mest C++ då.

På grund av min livssituation så behöver det vara på distans. Jag kan åka in till skolan/uni någon gång om det behövs.

De alternativen jag på rak arm tycker verkar passa med svårighet/lön/möjlighet inräknat är Python eller Javascript.

Vad har ni för åsikter om det? Något annat bra alternativ?

Jag är idel öra!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Det är antagligen bättre att välja en utbildning som fokuserar på endera Java eller .Net (C#) då dessa är absolut störst i Sverige.

JavaScript är såklart också stort och lätt att komma igång med, men begränsar dig till mestadels webbutveckling. Lär du dig något av ovanstående så kommer du inte ha några större problem att sedan lära dig JavaScript.

Python används sällan i arbetslivet (enligt min erfarenhet) såvida man inte jobbar inom machine learning eller big data. Det kan också användas för automatiseringsscript inom DevOps.

I slutändan beror ditt val på vad du är intresserad av och ser dig själv jobba med efter utbildningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Det är antagligen bättre att välja en utbildning som fokuserar på endera Java eller .Net (C#) då dessa är absolut störst i Sverige.

JavaScript är såklart också stort och lätt att komma igång med, men begränsar dig till mestadels webbutveckling. Lär du dig något av ovanstående så kommer du inte ha några större problem att sedan lära dig JavaScript.

Python används sällan i arbetslivet (enligt min erfarenhet) såvida man inte jobbar inom machine learning eller big data. Det kan också användas för automatiseringsscript inom DevOps.

I slutändan beror ditt val på vad du är intresserad av och ser dig själv jobba med efter utbildningen.

Okej tack för svar. Yes förmodligen är det bättre att kunna riktigt programmeringspråk för backend(?). Läst igenom och står att Java inte är så kul att hålla på med. Detta är dock bara efter några timmars utforskning så kanske inte stämmer.

Kollar man bara generellt och gör en sökning på arbetsförmedlingen så kommer många träffar när man söker på Python så verkar som det är eftertraktat.

Ska kolla närmare på .NET.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Vad är du intresserad av, vad vill du göra? Python får man ofta höra att det är lätt och lära sig och ett bra förstaspråk.
Själv delar jag lite bilden av vad noMad17 nämner, att Java eller .Net är de som är de största i Sverige när det kommer till antal möjligheter m.m.

Men som sagt, allt handlar egentligen om vad du är intresserad av.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Om Karlstad är som Örebro (vilket jag misstänker) så är det nästan uteslutande .NET som gäller.
Fördelen med att köra Java eller .NET är ju att det är lättare att få jobb, sen när du väl har ett jobb är det lätt att vidareutbilda sig själv.

Har själv pluggat PHP, för att sen jobba med C, för att sen gå över till C# och .NET, för att sedan gå över till funktionell programmering och jobbar nu med Erlang av alla språk.

PS. Man kan idag koda både frontend och backend i .NET, och även rena desktopapplikationer. Så vill du börja med ett språk där man kan göra allt är ju C# .NET en bra start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Okej tack för svar. Yes förmodligen är det bättre att kunna riktigt programmeringspråk för backend(?). Läst igenom och står att Java inte är så kul att hålla på med. Detta är dock bara efter några timmars utforskning så kanske inte stämmer.

Kollar man bara generellt och gör en sökning på arbetsförmedlingen så kommer många träffar när man söker på Python så verkar som det är eftertraktat.

Ska kolla närmare på .NET.

Ett tips är att inte stirra dig blind på vilket språk som listas i platsannonser. Språket är ett verktyg och om majoriteten av dessa jobb som listar Python handlar om maskininlärning och AI så kommer du att sållas bort fort om du inte har en ingenjörsutbildning.

Angående Java vs .Net så är de väldigt snarlika och Java har kommit ikapp allt mer vad gäller funktionalitet. Fortfarande är det nog så att .Net-utveckling oftast sker i Windows-miljö, medan Java oftare används i Linux, så där handlar det väl mycket om vad du är mest bekväm med.

Sedan så är väl .Net kanske snäppet vassare vad gäller webbutveckling där du har Blazor. Java har inte riktigt någon motsvarighet till det. Oftast använder man väl ändå React eller Angular för webben, så det spelar antagligen mindre roll på det stora hela.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

När du väl behärskar ett programmeringsparadigm någorlunda, så är det ofta relativt enkelt att byta mellan olika språk inom detta paradigm. Om du skall lära dig exempelvis objektorienterad programmering, så spelar det inte så stor roll om det är exempelvis är C# eller Java som används. Utgå från vilken typ av programmering du vill syssla med och låt inte valet av specifikt språk avgöra vilken utbildning du väljer.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Ska utforska mig vidare mer ingående innan jag ansöker! Vissa kanske tycker det är en djungel men tycker tvärtom att det är kul och intressant med alla olika alternativ och som ni säger så kan man ju vidareutveckla sig sedan också.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X