Hub för att koppla 2 hdmi alternativt hdmi och dp till usb-c/thunderbolt?

Permalänk
Medlem

Hub för att koppla 2 hdmi alternativt hdmi och dp till usb-c/thunderbolt?

Hej

Har letat i trådarna här men hittar inte riktigt det jag letar efter och Amazon är en djungel... 🤣
Någon som har införskaffat det jag letar efter och fått det att funka bra?

Har två skärmar, en 34" wide 3440x1440 och en 27" 2560x1440 och jag vill koppla båda dessa till min arbetslaptop.
Laptopen har usb-c och vad jag tror thunderbolt, även hdmi och mini-dp finnes, men de går inte koppla samtidigt vad det verkar.

Edit: Laptopen är en HP cad-dator, Zbook 17 G6, med ett rtx3000 Nvidia om det gör någon skillnad.

Skärmarna ska kopplas med antingen båda via hdmi eller en med dp och en med hdmi.

Går detta att lösa så man i alla fall får ut 60 Hz?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag svarar mig själv, ibland är man en nöt... 🤣
Om nu någon skulle råka i samma tankeloop som mig.
Efter lite tanke kopplade jag in en dockningsstation jag fått från jobbet via usb-c/thunderbolt. Den klarar inte hantera två skärmar i den upplösningen jag kör med, men en skärm klarar den.
Så nu fick jag det att fungera, en skärm kopplas via laptopens ordinarie hdmi port och den andra via hdmi-port på dockan som i sin tur kopplas med usb-c till datorn. 👍👍👍
Tre sladdar som behöver kopplas i och ur istället för två, men det tar jag. 😁

Permalänk
Bildexpert 📺

Generellt är HDMI byggt för en-till-en-koppling. Displayport är byggt för att kunna hantera flera strömmar och därför brukar det vara enklare att få till. När dockor har flera HDMI ut är det vanligen transport via displayport och signalen konverteras i dockan till HDMI och då kan det finnas interna gränser för bandbredd, vilket då delas mellan portarna. För HDMI-omvandlingen är det i dockor påfallande ofta den gamla 9 Gbps-gränsen som då till en skärm som kör 4K/30, en skärm med 1440p/60 eller två skärmar som kör 1080p/60.

Med DP ut från dockan brukar den fördelningen vara mer flexibel och något högre så att man får ut en skärm med 4K/60, två med 1440p/60 och två med teoretiska 1080p/120.

Oavsett är dockan begränsad till den totala bandbredden som dockan klarar av vilket ofta är 20 Gbps minus det som behövs för USB. Så vill man ha USB:n på dockan till 5 Gbps har man 15 Gbps över till skärmarna. Dåliga kablar kan dessutom sänka den totala bandbredden till lägre hastigheter.

3440x1440/60 kräver runt 10-11 Gbps och 2560x1440/60 kräver runt 7–8 Gbps. Lägg till USB-strömmen och då kliver man över vad som är tekniskt möjligt att få ut över en och samma USB-kabel till en och samma docka.

Renodlade Displayport-dockor som kör DP alt mode kan typiskt få ut ≈21 Gbps med HBR2-hastighet och då ska det (på papper) fungera med båda dina skärmar på samma docka. Men då har vanligtvis endast en klassisk USB2/480 Mbps över till just USB.

Tillverkarna är ofta väldigt otydliga med exakt vad som fungerar och hur dockorna fungerar.

Därför Thunderbolt är så attraktivt på en laptop för den som har krav på flera skärmar i lite mer modern upplösning och/eller högre frekvenser när det finns 40 Gbps att fördela. Då är det rejält dyrare, det finns betydligt färre Thunderbolt-dockor att välja bland och kablarna blir viktigare.

Finns alltid undantag och specialfall men detta är lite av tumreglerna med docka. Räkna på bandbredden. Och det många missar är att den ofta sitter en kapabel HDMI på en modern laptop som ger kapacitet på 18 Gbps eller högre som löser problemet.

Permalänk
Medlem

Oj, stort tack för ett fantastiskt svar. Bokmärker direkt. 😊
Edit: Tack @Laxpudding !!