Harman Kardon Citation MultiBeam 700 + Sub S eller MultiBeam 1100 utan sub?

Permalänk

Harman Kardon Citation MultiBeam 700 + Sub S eller MultiBeam 1100 utan sub?

Inget är härligare än att glida fram på hojen mot pärona’s stuga i väntan på våren. Som vanligt hör man dunket från farsan’s stereo från 70-talet på långt håll. Gubben har alltid varit lite kinkig med ljudkvalitet, men han är inte nära på att vara någon audiofil.

Jag köpte härommånaden en ny OLED TV till gubben på hans 73-årsdag och nu jämrar han sig emellanåt att den gamla TV’n hade bättre ljud än hans nya TV. Jag har tänkt att råda bot på det genom att införskaffa en soundbar till gubben. Valet står mellan HK MultiBeam 700 + Sub S eller MultiBeam 1100 utan sub. Båda landar på 5 lax med dagens priser.

Varför just HK MultiBeam? Jo, det är nämligen så att mors-acceptance faktorn (MAF) är jäkligt viktig. HK Citation serien ser verkligen najs ut med ull från danska Kvadrat och ”Nordisk design”, mums. MAF blir nog jäkligt hög på Citation serien i jämförelse med andra alternativ som troligtvis låter bättre, men utan ull från Dannebrogen.

Farsan bryr sig verkligen inte om Atmos och allt high-tech krimskrams. Det ska bara låta bra och ha hög MAF. Vad hade ni valt mellan dessa alternativ? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag inte Harman Kardon då allt jag hört ifrån dem har enligt mig låtit skit, men här ska man gå på vad man själv tycker, men frågan är behöver din 73åriga farsa en sub? Vad tillför det honom?

Min erfarenhet är att det svåra är att höra prat när man börjar bli äldre och då tillför ju en sub inte mycket?

Jag hade också åkt och lyssnat på det du tänker köpa, köp aldrig ljud utan att lyssna då det är högst personligt när det kommer till vilket ljud man gillar och inte. Och lyssna inte på någon annan som säger "detta låter bäst" för det är inte sant att du håller med.

Permalänk
Skrivet av gonace:

Personligen gillar jag inte Harman Kardon då allt jag hört ifrån dem har enligt mig låtit skit, men här ska man gå på vad man själv tycker, men frågan är behöver din 73åriga farsa en sub? Vad tillför det honom?

Min erfarenhet är att det svåra är att höra prat när man börjar bli äldre och då tillför ju en sub inte mycket?

Jag hade också åkt och lyssnat på det du tänker köpa, köp aldrig ljud utan att lyssna då det är högst personligt när det kommer till vilket ljud man gillar och inte. Och lyssna inte på någon annan som säger "detta låter bäst" för det är inte sant att du håller med.

Tjena!

Subben är nog inte jättenödvändig. Det var mest med tanke på att maximera ljudkvalitén inom budgeten på 5 lax. Gubben tittar mest på nyheter, Bingolotto och årliga klassiker som allsång på skansen, melodifestivalen etc. Ska nog definitivt försöka lyssna på dessa två i någon butik

Ett annat alternativ är att bara köra på MultiBeam 700 om det inte är så stor skillnad mot 1100 i gubbens användningsområde. Jag kan använda det som blir över på budgeten till att skaffa en robotdammsugare eller något annat till päronen som kanske passar dem bättre än en sub