Vmware server, labb / hemmaserver

Permalänk
Medlem

Vmware server, labb / hemmaserver

Hej

Tänkte köra en Vmware server (ESXi 8) med 2 -3 VM här hemma mest för att känna av miljön och lära mig något under tiden då jag ändå kommer springa på vmware servrar framåt i min utbildning. När det kommer till hårdvara vet jag dock inte riktigt vad jag ska ge mig på.

Vill gärna ha 4kärnor 8trådar cpu och möjligheten till minst 32GB RAM.
Platsa för en SSD m2 eller Sata.

Intel NUC verkar vara små strömsnåla och perfekt kompatibilitet (inga extra drivrutiner) men springer snabbt i pris när man vill ha mera kärnor.

Sen finns det en uppsjö med Mini-pc typ Lenovo Thinkcentre för typ halva priset men med realtek NIC (som behöver extra drivrutiner).

Vad ska man satsa på när det kommer till hårdvara ?

Flexibel på pris (några tusenlappar) men inga extremmaskiner behövs.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Hej

Tänkte köra en Vmware server (ESXi 8) med 2 -3 VM här hemma mest för att känna av miljön och lära mig något under tiden då jag ändå kommer springa på vmware servrar framåt i min utbildning. När det kommer till hårdvara vet jag dock inte riktigt vad jag ska ge mig på.

Vill gärna ha 4kärnor 8trådar cpu och möjligheten till minst 32GB RAM.
Platsa för en SSD m2 eller Sata.

Intel NUC verkar vara små strömsnåla och perfekt kompatibilitet (inga extra drivrutiner) men springer snabbt i pris när man vill ha mera kärnor.

Sen finns det en uppsjö med Mini-pc typ Lenovo Thinkcentre för typ halva priset men med realtek NIC (som behöver extra drivrutiner).

Vad ska man satsa på när det kommer till hårdvara ?

Flexibel på pris (några tusenlappar) men inga extremmaskiner behövs.

Om du specifikt behöver Vmware i utbildningssyfte så antar jag att det är vad du behöver, men annars känns det ju som att https://kb.vmware.com/s/article/2107518 i princip slog spiken i kistan för allmänt homelab-bruk av ESXi.

Skulle iaf satsa på hårdvara där du inte behöver traggla med någon tredjeparts VIB med konstiga drivrutiner som kan krångla till tillvaron redan från start. Om du inte redan är hemmastadd i systemet så verkar det helt onödigt att dra på sig sådant med en gång...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om jag varit dig hade jag satsat på dessa.

3st för ett kluster

https://store.minisforum.de/products/ms-01?variant=42210216313015

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om du specifikt behöver Vmware i utbildningssyfte så antar jag att det är vad du behöver, men annars känns det ju som att https://kb.vmware.com/s/article/2107518 i princip slog spiken i kistan för allmänt homelab-bruk av ESXi.

Skulle iaf satsa på hårdvara där du inte behöver traggla med någon tredjeparts VIB med konstiga drivrutiner som kan krångla till tillvaron redan från start. Om du inte redan är hemmastadd i systemet så verkar det helt onödigt att dra på sig sådant med en gång...

Det enda som försvinner är ju gratis licenser.. typ 200kr på nyckelsidorna just nu

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av hakd:

Hej

Tänkte köra en Vmware server (ESXi 8) med 2 -3 VM här hemma mest för att känna av miljön och lära mig något under tiden då jag ändå kommer springa på vmware servrar framåt i min utbildning. När det kommer till hårdvara vet jag dock inte riktigt vad jag ska ge mig på.

Vill gärna ha 4kärnor 8trådar cpu och möjligheten till minst 32GB RAM.
Platsa för en SSD m2 eller Sata.

Intel NUC verkar vara små strömsnåla och perfekt kompatibilitet (inga extra drivrutiner) men springer snabbt i pris när man vill ha mera kärnor.

Sen finns det en uppsjö med Mini-pc typ Lenovo Thinkcentre för typ halva priset men med realtek NIC (som behöver extra drivrutiner).

Vad ska man satsa på när det kommer till hårdvara ?

Flexibel på pris (några tusenlappar) men inga extremmaskiner behövs.

Varför inte satsa på Linuxbaserad virtualisering med KVM nu när Broadcom gjort VMwareprodukterna entusiastfientliga?
Du kan ändå köra ESXi och vCenter i virtuella maskiner på hypervisorn inför din kurs, och KVM har fördelen att du kan välja nästan vilken hårdvara som helst: det är mycket enklare att hitta något Linuxkompatibelt än något ESXi-kompatibelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Varför inte satsa på Linuxbaserad virtualisering med KVM nu när Broadcom gjort VMwareprodukterna entusiastfientliga?
Du kan ändå köra ESXi och vCenter i virtuella maskiner på hypervisorn inför din kurs, och KVM har fördelen att du kan välja nästan vilken hårdvara som helst: det är mycket enklare att hitta något Linuxkompatibelt än något ESXi-kompatibelt.

Vmware är typ standard inom företagen jag kommer jobba med därav det kan vara skönt att vara varm i kläderna på miljön.

Inget hindrar mig från att byta VM leverantör i framtiden, det var mest hårdvaran jag var fundersam på.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Snusfri
Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av hakd:

Vmware är typ standard inom företagen jag kommer jobba med därav det kan vara skönt att vara varm i kläderna på miljön.

Inget hindrar mig från att byta VM leverantör i framtiden, det var mest hårdvaran jag var fundersam på.

Ok, köper det argumentet. 👍