Väckarklockan ringer inte

Permalänk
Medlem

Väckarklockan ringer inte

Jag använder standard-appen "klocka" och den verkar sporadiskt helt strunta i att väcka mig på morgonen.

Jag har Stör Ej aktiverat men det har inte varit något problem senaste åren. Någon som har en aning vad det kan bero på? Se exempelbild, notera när bilden är tagen och när alarmet ska ringa, borde inte vara möjligt...

OnePlus Nord 2T 5G
Android 14

Permalänk

Det kan inte vara så att du stänger av larmet i sömnen utan att veta om det? Ja, det låter som en korkat påstående, men det är faktisk ett problem hos vissa så de får lägga mobilen längre bort än sängbordet.
Jag kör för övrigt med annan väckaklocka än den inbyggda, testa t.ex. denna:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alarmclock....

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det kan inte vara så att du stänger av larmet i sömnen utan att veta om det? Ja, det låter som en korkat påstående, men det är faktisk ett problem hos vissa så de får lägga mobilen längre bort än sängbordet.
Jag kör för övrigt med annan väckaklocka än den inbyggda, testa t.ex. denna:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alarmclock....

Tyvärr är det inte det som är fallet här. Det har absolut hänt att jag slagit av det utan att komma ihåg, men som du ser på bilden är alarmet fortfarande aktiverat.

Tack för förslaget på väckarklocka, provar eventuellt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Jag använder standard-appen "klocka" och den verkar sporadiskt helt strunta i att väcka mig på morgonen.

Jag har Stör Ej aktiverat men det har inte varit något problem senaste åren. Någon som har en aning vad det kan bero på? Se exempelbild, notera när bilden är tagen och när alarmet ska ringa, borde inte vara möjligt...

OnePlus Nord 2T 5G
Android 14
<Uppladdad bildlänk>

Rensa cache för klock-appen

Sätter du ett individuellt alarm för varje dag eller har du ett veckoschema? Om veckoschema, kontrollera volyminställning för alarm.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Jag använder standard-appen "klocka" och den verkar sporadiskt helt strunta i att väcka mig på morgonen.

Jag har Stör Ej aktiverat men det har inte varit något problem senaste åren. Någon som har en aning vad det kan bero på? Se exempelbild, notera när bilden är tagen och när alarmet ska ringa, borde inte vara möjligt...

OnePlus Nord 2T 5G
Android 14
<Uppladdad bildlänk>

Samma jävla skit hände mig rätt före jul. Visade sig att en ny androidfunktion installerades i en uppdatering, nåt skit som hette typ digital wellbeing eller nåt i den stil. Den lyssnade hur man sov och sket i att väcka dig när du sov djupt, och ignorerar dina alarm som du hade satt innan uppdateringen installerats.
Resultatet: jag vaknade utvilad, så den delen fungerade ju som den skulle. Tyvärr vaknade jag också en timme efter att mitt tåg gick så det va ju halvbra. 2/5 stjärnor.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Rensa cache för klock-appen

Sätter du ett individuellt alarm för varje dag eller har du ett veckoschema? Om veckoschema, kontrollera volyminställning för alarm.

Individuellt larm varje dag då mina arbetstider är varierande. Kollar därför extra noga varje kväll. Står även när man aktiverar larmet "ringer om 7 timmar och 3 minuter" eller något i den stilen. Volym och att den inte är ansluten till något bluetooth headset kontrolleras också.

Rensade cachen och trodde då mina alarm skulle försvinna, så verkar inte vara fallet?

Skrivet av spirit_ande:

Samma jävla skit hände mig rätt före jul. Visade sig att en ny androidfunktion installerades i en uppdatering, nåt skit som hette typ digital wellbeing eller nåt i den stil. Den lyssnade hur man sov och sket i att väcka dig när du sov djupt, och ignorerar dina alarm som du hade satt innan uppdateringen installerats.
Resultatet: jag vaknade utvilad, så den delen fungerade ju som den skulle. Tyvärr vaknade jag också en timme efter att mitt tåg gick så det va ju halvbra. 2/5 stjärnor.

Såg den när den kom och tänkte direkt att nej, det går inte med mina arbetstider! Såhär ser det ut i dagsläget, men plockar nog bort daglig användning av telefonen också. Den snokar tillräckligt ändå..

Fler förslag mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Har upplevt samma bekymmer på iOS någon gång per år så använder min sportklocka till att väcka mig nu för tiden. Som ett sidospår: är det bara jag som saknar funktionen att telefonen går igång från avstängt läge när det är dags för larm som de äldre Nokia och Ericsson telefoner gjorde innan smarttelefonens entré i våra liv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Har upplevt samma bekymmer på iOS någon gång per år så använder min sportklocka till att väcka mig nu för tiden. Som ett sidospår: är det bara jag som saknar funktionen att telefonen går igång från avstängt läge när det är dags för larm som de äldre Nokia och Ericsson telefoner gjorde innan smarttelefonens entré i våra liv?

Det var en häftig funktion. Fungerade dessutom till 100% för mig.

Permalänk
Medlem

Kolla på "stör ej" funktionen vad för inställningar som finns. På Samsung t.ex. kan du där välja att den ska släppa igenom alarm m.m.

Permalänk
Medlem

För mig brukar det lösa sig med en omstart av mobilen, det händer några gånger per år att den slutar ringa...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Kolla på "stör ej" funktionen vad för inställningar som finns. På Samsung t.ex. kan du där välja att den ska släppa igenom alarm m.m.

Hade den funktionen på min förra telefonen, hittar den tyvärr inte på denna

Skrivet av Tangentbord:

För mig brukar det lösa sig med en omstart av mobilen, det händer några gånger per år att den slutar ringa...

Jag får prova att starta om telefonen(igen!) och stänga av stör ej. Återkommer med resultat men eftersom problemet är sporadiskt så lär det dröja innan man kan vara säker. Dessutom kommer det vara svårt att veta vad som verkligen löste problemet...

Tack för alla förslag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det kan inte vara så att du stänger av larmet i sömnen utan att veta om det? Ja, det låter som en korkat påstående, men det är faktisk ett problem hos vissa så de får lägga mobilen längre bort än sängbordet.
Jag kör för övrigt med annan väckaklocka än den inbyggda, testa t.ex. denna:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.alarmclock....

Ja, jag själv gör det om jag är väldigt trött. Har därför flera alarm på rad med 10 minuters mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, jag själv gör det om jag är väldigt trött. Har därför flera alarm på rad med 10 minuters mellanrum.

Lägg telefonen en bit bort så att du måste röra på dig när den ringer.

Permalänk
Medlem

Skaffa en riktigt väckarklocka?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Rensa cashe, data och starta om telefonen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FX9:

Skaffa en riktigt väckarklocka?

Ja eller så kan man i vart fall ha en stationär klocka av nån typ, det finns också smartklockor som har bra displayer som går fint att läsa i mörker, de kan även agera "klockradio" och fjärrkontroll till allt som är Googlekompatibelt och de har BT utifall man vill ansluta dem mot ett bättre ljudsystem för att strömma musik, har själv en Lenovo smart klock essential.
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/radio-ste...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja eller så kan man i vart fall ha en stationär klocka av nån typ, det finns också smartklockor som har bra displayer som går fint att läsa i mörker, de kan även agera "klockradio" och fjärrkontroll till allt som är Googlekompatibelt och de har BT utifall man vill ansluta dem mot ett bättre ljudsystem för att strömma musik, har själv en Lenovo smart klock essential.
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/radio-ste...

Min personliga åsikt:

Ju smartare...desto dummare (just när det kommer till nått så viktigt som en väckarklocka)

Den har en uppgift: väck dig den tid du vill bli väckt

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FX9:

Min personliga åsikt:

Ju smartare...desto dummare (just när det kommer till nått så viktigt som en väckarklocka)

Den har en uppgift: väck dig den tid du vill bli väckt

Typ en gammal Sputnik för dig då ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Föredrar denna modellen 😄

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Vänta lite, går du upp 03:20? Tror den protesterar mot det i så fall.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Har du telefonen på ljudlös ibland? (Eller kanske en smartklocka?) Har märkt att det skapat problem på min S21 ibland..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Vänta lite, går du upp 03:20? Tror den protesterar mot det i så fall.

Hah, ja, skulle kunna vara det! Men nej, jag går upp 0334, efter lite snoozande. Börjar kl 0401. 😁

Skrivet av tcntad:

Har du telefonen på ljudlös ibland? (Eller kanske en smartklocka?) Har märkt att det skapat problem på min S21 ibland..

Alarmvolym, ljudlös etc kollas extremt noggrant! Halv katastrof om jag kommer sent till jobbet..
Jag har dock en Garmin venu2. Menar du att den skulle kunna ställa till det? 🤔

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ashzala:

Hah, ja, skulle kunna vara det! Men nej, jag går upp 0334, efter lite snoozande. Börjar kl 0401. 😁

Alarmvolym, ljudlös etc kollas extremt noggrant! Halv katastrof om jag kommer sent till jobbet..
Jag har dock en Garmin venu2. Menar du att den skulle kunna ställa till det? 🤔

Oklart om den faktiskt gör det men märkt att när telefonen var ansluten till min Gear S3 så ringde bara klockan och ibland inte alls