Telefon med monsterbatteri klarar en vecka utan laddning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nokia 3310 lanserades 2000. Taltid 22h och standby en månad.
Detta på ynkliga 1100mAh.

Om tekniken stått helt stilla i 24år innebär det att Energizer Hard Case P28K borde ha en taltid på 560h och standby 2 år.
Visst det är väl lite fler bjällror och visslor på den senare som förbrukar ström, men tekniken har väl gått lite framåt iaf?

Du har kollat på fel telefon, det där är remaken från 2017 https://www.gsmarena.com/nokia_3310_(2017)-8597.php

2000 versionen hade 2,5-4,5 taltid och 55-260h standby https://www.gsmarena.com/nokia_3310-192.php

Permalänk
Medlem

Om man har denna i bältet, väskan/handväskan och kör med hörlurar så är väl detta en väldigt bra lösning?
Smartklocka kanske också kan tillföra en del i det sammanhanget.
Synd att Galaxy Watch 5 Pro fungerar dåligt med andra telefoner, annars så hade det varit en trevlig kombo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nokia 3310 lanserades 2000. Taltid 22h och standby en månad.
Detta på ynkliga 1100mAh.

Om tekniken stått helt stilla i 24år innebär det att Energizer Hard Case P28K borde ha en taltid på 560h och standby 2 år.
Visst det är väl lite fler bjällror och visslor på den senare som förbrukar ström, men tekniken har väl gått lite framåt iaf?

Går väl ändå inte att jämföra riktigt sådär iom vad man kan kunde göra med en 3310 och vad man kan göra med en modern smart phone.

Skulle man med dagens teknik göra en mobil som är begränsad till exakt samma funktion som en 3310 så går det nog att få extremt mycket längre batteritid ska du se

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja absolut om man htitar på saker som inte står i artikeln så kan ju vad som helst vara sant. Batteriet kan vara gjort av ost också.

Absolut, men alla vet att batterier laddas långsammare ju mer de närmar sig sin maxkapacitet.

Du kan som exempel se på Qualcomms presentation av Quick Charge där de talar om intervallet 0-50 procent.

https://www.qualcomm.com/news/releases/2020/07/qualcomm-annou...

Det kan alltså vara så enkelt att viss information försvann under visklekens gång eller att den var underförstådd. Sedan är väl detta inte så mycket en ursäkt som en förklaring till hur de kan ha tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Du har kollat på fel telefon, det där är remaken från 2017 https://www.gsmarena.com/nokia_3310_(2017)-8597.php

2000 versionen hade 2,5-4,5 taltid och 55-260h standby https://www.gsmarena.com/nokia_3310-192.php

Tack, trodde jag var galen som var helt säker på att jag behövde ladda min 3310 varenda dag, och även på skolan ibland...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är väl inte bara lite fler bjällror och visslor, det är ju en helt väsenskild apparat. Inte konstigt att en telefon som gör mer drar mer ström.

Hmmm, "telefonen drar mer när den gör mer", eeh aa, det är rimligt och det var ju exakt det jag INTE sa. Jag skrev prata i telefon. Inte Skype'a eller spela, utan bara prata i telefonen.

Sen det här med standby. Det handlar ju om att hålla telefonen vid liv och för att ta emot signaler, inte streama Youtube.

Skrivet av ajp_anton:

Du jämför helt olika saker. Du klagar väl inte på att din laptop inte har en månads standby? För din smartphone är närmare laptopen i funktionalitet, om inte förbi t.o.m.

Min gamla smartphone med batteri på 8Wh klarade standby på två månader om man bara använde den som telefon. Men aktiverar man internet och låter appar synca i bakgrunden så droppar den till en vecka. Sen om man ska hålla på och interagera med den gigantiska (vs 3310) skärmen så blir det inte mycket mer än en dag.

Jo, att aktivera mobil-data för app-sync drar en del, men om man inte använder telefonen så borde det inte vara mycket trafik att tala om, annars är det väl bloatade appar. WiFi drar dock en hel del ström bara att ha det aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Jo, att aktivera mobil-data för app-sync drar en del, men om man inte använder telefonen så borde det inte vara mycket trafik att tala om, annars är det väl bloatade appar. WiFi drar dock en hel del ström bara att ha det aktiverat.

Efter att ha hållt på med buggfixning i Mobian, letat notifikationslösningar till densamma och väldigt utförligt testat Waydroid, så kan jag säga att det inte är så enkelt.

I tidiga versioner av Mobian så sov aldrig telefonen (enda luren som Mobian gick att köra på var PinePhone). Väldigt kort efter det vaknade den när modemet fick samtal eller SMS och det var tillräckligt bra ett långt tag. Även nu pratas det fortfarande om hur det ska implementeras tyst väckning på timer så den kan vakna lite då och då med låg energiförbrukning och låta program återansluta. Ett problem med det är att veta när de är klara och det är dags att sova igen.

Så hur löser Android det? Google har en centraliserad server som alla "push"-notifikationer går via. Om telefonen sover så får den notifikationerna från servern nästa gång den vaknar. Om den får många notifikationer inom något magiskt tidsintervall sover den inte alls.

Erfarenheten från Waydroid är också att om man inte installerar Google Play Services så kan man ha Waydroid körandes i bakgrunden även på en så klen och törstig SoC som i PinePhone (Allwinner A64) och få ut nästan en hel dag ur telefonen med en extra laddning och så mycket sovande som går, alltså inget småsurfande och återgå till sömn 15 sekunder efter att ha låst skärmen. Om man däremot installerar Google Play Services så är processorn kontinuerligt ganska hårt lastad och då får man vara glad om den överlever längre än en timme från fullt batteri och Waydroid igång.

Faktum är att i och med porteringen till OnePlus 6 så upptäckte vi att om man bara släcker skärmen och låter processorn klocka ner (fortfarande utan Google Play Services i Waydroid) så klarar telefonen ungefär en hel dag ändå, trots att batterierna i våra begagnade exemplar antagligen inte mår helt 100 längre. Program kan synka på så mycket de vill på egen hand eftersom det så gott som alltid går snabbt och är försumbart i datatrafik. Har kört min telefon så i flera veckor och så länge man inte har haft otur med slumpade skärmtryckningar i fickan som slår på kameralampan (proximity-sensorn är inte implementerad än så den vet inte att den är i fickan) fungerar det tillräckligt bra för att jag inte ska orka arbeta på Qualcomms överdrivet väckningsglada meddelandebuss från modemet.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810