Testamente och Äktenskapsförord

Permalänk
Medlem

Testamente och Äktenskapsförord

Hej!
Hade ett litet skrämselskott från min kropp i början på veckan som hade kunnat sluta riktigt illa.

Nåväl nu är det dags att ta tag i alla papper.
Jag har hus, sambo och två barn.

Vi kommer att gifta oss för att styra upp lite av det värsta eländet.
Men då kommer vi till frågan om äktenskapsförord och testamente.

Detta är vad vi vill med:
Äktenskapsförord:
All egen egendom vid ingång av äktenskap, förblir egen egendom.
Alla eventuella arv från rakt upp och nedstigande led (såsom mor, far och mor/farföräldrar samt eventuella utomäktenskapliga barn) förblir enskild egendom om inte eventuellt testamente anger annat.
All avkastning från enskild egendom skall vara enskild egendom.
Vad vi under äktenskapet förvärvar i form av privat bohag och husgeråd skall vara giftorättsgods.
Fastigheten *huset vi bor i* förblir *Litenskits* egendom tills *Litenskits framtida fru* tar över 50% av lånet på nyssnämnd fastighet.
Alla eventuella företag parterna äger förblir enskild egendom, vid skilsmässa skall den andra partern få ersättning för påvisade kostnader den haft i direkt anslutning till företaget.

Mitt testamente:
Barnen ärver allt.
*Litenskits framtida fru* bor kvar i orubbat bo.
Fastigheten *fritidshus i paradiset* skall förbli barnens enskilda egendom (och om möjligt vill jag att den skall fortsätta gå i arv i rakt nedåtstigande led).

Är detta möjligt att genomföra?

Tack på förhand!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Hej!
Hade ett litet skrämselskott från min kropp i början på veckan som hade kunnat sluta riktigt illa.

Nåväl nu är det dags att ta tag i alla papper.
Jag har hus, sambo och två barn.

Vi kommer att gifta oss för att styra upp lite av det värsta eländet.
Men då kommer vi till frågan om äktenskapsförord och testamente.

Detta är vad vi vill med:
Äktenskapsförord:
All egen egendom vid ingång av äktenskap, förblir egen egendom.
Alla eventuella arv från rakt upp och nedstigande led (såsom mor, far och mor/farföräldrar samt eventuella utomäktenskapliga barn) förblir enskild egendom om inte eventuellt testamente anger annat.
All avkastning från enskild egendom skall vara enskild egendom.
Vad vi under äktenskapet förvärvar i form av privat bohag och husgeråd skall vara giftorättsgods.
Fastigheten *huset vi bor i* förblir *Litenskits* egendom tills *Litenskits framtida fru* tar över 50% av lånet på nyssnämnd fastighet.
Alla eventuella företag parterna äger förblir enskild egendom, vid skilsmässa skall den andra partern få ersättning för påvisade kostnader den haft i direkt anslutning till företaget.

Mitt testamente:
Barnen ärver allt.
*Litenskits framtida fru* bor kvar i orubbat bo.
Fastigheten *fritidshus i paradiset* skall förbli barnens enskilda egendom (och om möjligt vill jag att den skall fortsätta gå i arv i rakt nedåtstigande led).

Är detta möjligt att genomföra?

Tack på förhand!

Om all egendom och avkastning är enskild egendom så kommer frugan vara i orubbat bo tills hon dör. Du behöver inte krångla till det. Frugan har fri förfogande rätt över barnets arv.

Jag och frugan har 12’år mellan oss. Jag var etablerad i arbetsmarknaden när hon var student. Vilket innebär att jag har betydligt mer tillgångar än vad hon har. Att bara låta all egendom innan äktenskapet vara enskild egendom är inte schysst mot henne. Så vi valde ingen egendom är giftorättsgods.

Permalänk
Medlem

Fråga en jurist. Det här är inget man förlitar sig på random folk från ett internetforum på.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Som föregående inlägg - detta är såpass komplicerade områden att du absolut bör ta hjälp av en jurist. Finns även krav på hur ett äktenskapsförord ska ingås för att det ska vara giltigt. Eventuella förbehåll kring allt som har med arv och kvarlåtenskap att göra ska dock vara i testamentet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Om all egendom och avkastning är enskild egendom så kommer frugan vara i orubbat bo tills hon dör. Du behöver inte krångla till det. Frugan har fri förfogande rätt över barnets arv.

Helt ok och enligt plan.

Citat:

Jag och frugan har 12’år mellan oss. Jag var etablerad i arbetsmarknaden när hon var student. Vilket innebär att jag har betydligt mer tillgångar än vad hon har. Att bara låta all egendom innan äktenskapet vara enskild egendom är inte schysst mot henne. Så vi valde ingen egendom är giftorättsgods.

Vi har oxå en viss åldersskillnad mellan oss men framför allt en väldigt stor skillnad i ekonomi.
Jag är den som har störst fördel av ett äktenskapsförord, men hon vill även ha ett äktenskapsförord för att hon inte ska bli benämnd som "golddigger" eller liknande.

Jag är inte på något sätt rik men jag har bidragit >10x mer ekonomiskt i denna relation än vad hon gjort vilket är helt okay.
Jag vill dock inte att jag ska ha försörjt familjen i nästan 4 år helt själv, sedan stöttat hennes ekonomi i ytterligare 2 år för att sedan bli av med min bil om vi separerar.
Jag tycker att jag är nog givmild att hon får ta över halva huset till kostnaden 50% av lånet på huset som jag lagt handpenning på, amorterat på samt lagt pengar och tid på att renovera. Detta på en marknad där huset idag är värt ca 25% mer än vad lånet är på.

Sen vet jag inte om jag tycker att eran lösning är mer rättvis där din partner inte får ta del av något ni köpt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Som föregående inlägg - detta är såpass komplicerade områden att du absolut bör ta hjälp av en jurist. Finns även krav på hur ett äktenskapsförord ska ingås för att det ska vara giltigt. Eventuella förbehåll kring allt som har med arv och kvarlåtenskap att göra ska dock vara i testamentet.

Absolut ska vi ta professionell hjälp men jurister är inte direkt billiga att ha att göra med så att komma dit med en grov ide om vad vi vill ha lär vara bra mycket billigare än att komma dit med ett blankt papper.

Jag funderade faktiskt på att köra en copy-paste på Kronprinsessans äktenskapsförord, tänkte det borde vara korrekt

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Absolut ska vi ta professionell hjälp men jurister är inte direkt billiga att ha att göra med så att komma dit med en grov ide om vad vi vill ha lär vara bra mycket billigare än att komma dit med ett blankt papper.

Jag funderade faktiskt på att köra en copy-paste på Kronprinsessans äktenskapsförord, tänkte det borde vara korrekt

Hör med din bank, vissa banker erbjuder gratis juridisk rådgivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Helt ok och enligt plan.

Vi har oxå en viss åldersskillnad mellan oss men framför allt en väldigt stor skillnad i ekonomi.
Jag är den som har störst fördel av ett äktenskapsförord, men hon vill även ha ett äktenskapsförord för att hon inte ska bli benämnd som "golddigger" eller liknande.

Jag är inte på något sätt rik men jag har bidragit >10x mer ekonomiskt i denna relation än vad hon gjort vilket är helt okay.
Jag vill dock inte att jag ska ha försörjt familjen i nästan 4 år helt själv, sedan stöttat hennes ekonomi i ytterligare 2 år för att sedan bli av med min bil om vi separerar.
Jag tycker att jag är nog givmild att hon får ta över halva huset till kostnaden 50% av lånet på huset som jag lagt handpenning på, amorterat på samt lagt pengar och tid på att renovera. Detta på en marknad där huset idag är värt ca 25% mer än vad lånet är på.

Sen vet jag inte om jag tycker att eran lösning är mer rättvis där din partner inte får ta del av något ni köpt.

Är i samma sits som du, men nu tjänar frugan mer än mig och jag tycker att hon ska få behålla det hon tjänar nu och framtiden. Bostaden äger vi 50/50. Hon har betalat hälften av all bohag. Så där är vi lika. Du är ju super givmild. Jag är inte lika givmild och därav ingen giftorättsgods. Sen har man ju statistiken , hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa. Det kan man inte blunda för. Jag körde Lexly, som är gratis om man har Danske Bank.

Permalänk
Medlem

Se till att ha det korrekt gjort och "vattentätt". Muntliga överenskommelser och saker som känns självklart nu väger inget i domstol. Allt för många dödsbon som slutar i tvist och dyra advokats-kostnader för de efterlevande.

Visa signatur

🏬: MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 🔲: i7 12700K @ 5,2 Ghz ❄️: NH-U12A Chromax Black 🏴: RTX 3080 Ti OC 🎞️: Kingston Fury 64GB 3600 MHz 🗄️: P400A D-RGB Vit 🔌: Corsair RM850 W 💾: Samsung 990 PRO 2TB + RAID0 2x WD Blue SN550 1TB (NVMe) 🖥️: LG C3 42" OLED & AOC 27G2U & ASUS VG248QE 144 Hz ⌨️: G915 TKL 🖱️: G203 🎧: Audio Technica M50x + Scarlett Solo. [VR]: Quest 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Hej!
Hade ett litet skrämselskott från min kropp i början på veckan som hade kunnat sluta riktigt illa.

Nåväl nu är det dags att ta tag i alla papper.
Jag har hus, sambo och två barn.

Vi kommer att gifta oss för att styra upp lite av det värsta eländet.
Men då kommer vi till frågan om äktenskapsförord och testamente.

Detta är vad vi vill med:
Äktenskapsförord:
All egen egendom vid ingång av äktenskap, förblir egen egendom.
Alla eventuella arv från rakt upp och nedstigande led (såsom mor, far och mor/farföräldrar samt eventuella utomäktenskapliga barn) förblir enskild egendom om inte eventuellt testamente anger annat.
All avkastning från enskild egendom skall vara enskild egendom.
Vad vi under äktenskapet förvärvar i form av privat bohag och husgeråd skall vara giftorättsgods.
Fastigheten *huset vi bor i* förblir *Litenskits* egendom tills *Litenskits framtida fru* tar över 50% av lånet på nyssnämnd fastighet.
Alla eventuella företag parterna äger förblir enskild egendom, vid skilsmässa skall den andra partern få ersättning för påvisade kostnader den haft i direkt anslutning till företaget.

Mitt testamente:
Barnen ärver allt.
*Litenskits framtida fru* bor kvar i orubbat bo.
Fastigheten *fritidshus i paradiset* skall förbli barnens enskilda egendom (och om möjligt vill jag att den skall fortsätta gå i arv i rakt nedåtstigande led).

Är detta möjligt att genomföra?

Tack på förhand!

Man gör som man vill, men varför gifta sig om "allt" ändå ska vara isär. Giftermålet är väll ändå menat att förena och dela allt, gott som ont. Gift er "på skoj" i utlandet om det är ceremonin ni är ute efter att få uppleva?

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Ett scenario skulle kunna vara om du dör och blivande frun gifter om sig/blir sambo och/eller skaffar fler barn. Är fri förfoganderätt över barnens arv fortfarande en bra ide i det läget?

Att barnen ärver allt och frun sitter i orubbat bo är ju normalfallet (med nu gällande lagstiftning), så alla formuleringar om det kommer ju ge upphov till spekulationer kring intention bakom de formuleringarna, så intentionen bör vara glasklar. Speciellt om det kombineras med formuleringar kring att barnen ärver sommarhuset. När?

Du kan fundera på att för juristen formulera dina önskemål från fler perspektiv än ett. Vad som ska hända när äktenskapet upplöses på grund av dödsfall respektive skilsmässa skulle kunna vara ett sådant perspektiv (till skillnad från att själv bara försöka formulera det i juridiska termer). Bör minska risken för missförstånd.

Permalänk
Medlem

Dina önskemål är inte direkt komplicerade så om ni är säkra på upplägget så hyr en jurist, finns inte så mycket mer att krångla med. Det kommer kosta en slant men gör ingen skillnad om du kommer med ett blankt papper med dina önskemål eller har ett färdigt dokument då juristen ändå måste läsa igenom allt eftersom hen inte skrivit den. En familjejurist har mallar osv som hen kan dra upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Man gör som man vill, men varför gifta sig om "allt" ändå ska vara isär. Giftermålet är väll ändå menat att förena och dela allt, gott som ont. Gift er "på skoj" i utlandet om det är ceremonin ni är ute efter att få uppleva?

Finns ett scenario som inte går att hanteras på annat sätt än ett giftemål, nämligen laglotten. Äger ni en fastighet tillsammans och har minderåriga barn så måste den överlevande parten lösa ut sina barn om man inte är gift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ett scenario skulle kunna vara om du dör och blivande frun gifter om sig/blir sambo och/eller skaffar fler barn. Är fri förfoganderätt över barnens arv fortfarande en bra ide i det läget?

Att barnen ärver allt och frun sitter i orubbat bo är ju normalfallet (med nu gällande lagstiftning), så alla formuleringar om det kommer ju ge upphov till spekulationer kring intention bakom de formuleringarna, så intentionen bör vara glasklar. Speciellt om det kombineras med formuleringar kring att barnen ärver sommarhuset. När?

Du kan fundera på att för juristen formulera dina önskemål från fler perspektiv än ett. Vad som ska hända när äktenskapet upplöses på grund av dödsfall respektive skilsmässa skulle kunna vara ett sådant perspektiv (till skillnad från att själv bara försöka formulera det i juridiska termer). Bör minska risken för missförstånd.

Barnen ärver inte alls allt om man inte skriver ett testamente. Det sker en bodelning vid dödsfallet där all giftorättsgods delas till hälften. den ena hälften tillfaller den överlevande och den andra delen (barnens del) ärvs med fri förfoganderätt.

Om man inte har barnens del (fri förfoganderätt) så måste den överlevande lösa ut ungarnas del och det är ju det man sätter den överlevande i skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Absolut ska vi ta professionell hjälp men jurister är inte direkt billiga att ha att göra med så att komma dit med en grov ide om vad vi vill ha lär vara bra mycket billigare än att komma dit med ett blankt papper.

Jag funderade faktiskt på att köra en copy-paste på Kronprinsessans äktenskapsförord, tänkte det borde vara korrekt

Är du med i något fackförbund eller förening eller liknande så kan du ofta få rabatt på familjejuridiska tjänster. Exempelvis kan nämnas LO Mervärde, Folksam och OBOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Finns ett scenario som inte går att hanteras på annat sätt än ett giftemål, nämligen laglotten. Äger ni en fastighet tillsammans och har minderåriga barn så måste den överlevande parten lösa ut sina barn om man inte är gift.

Jahopp se där! Ännu en grej man inte lärt sig i skolan/tagit reda på. Nu får nog jag också se vad som göras går på området.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Finns ett scenario som inte går att hanteras på annat sätt än ett giftemål, nämligen laglotten. Äger ni en fastighet tillsammans och har minderåriga barn så måste den överlevande parten lösa ut sina barn om man inte är gift.

Skrivet av slipbit:

Barnen ärver inte alls allt om man inte skriver ett testamente. Det sker en bodelning vid dödsfallet där all giftorättsgods delas till hälften. den ena hälften tillfaller den överlevande och den andra delen (barnens del) ärvs med fri förfoganderätt.

Om man inte har barnens del (fri förfoganderätt) så måste den överlevande lösa ut ungarnas del och det är ju det man sätter den överlevande i skiten.

I dessa två inlägg formulerar slipbit hela grundproblemet. Det var ren och skär tur/lyckliga omständigheter som gjorde att jag inte dog i tisdags. Då hade mina barn 3 och 4 år ärvt huset vi bor i. Finns inte en överförmyndare i detta land som skulle låtit det ske utan hade tvingat fram en försäljning och låst eventuell vinst på deras konton fram tills de blev myndiga. Således hade min familj fått gå till socialen för att få en bostad.
Inte direkt det arvet jag vill lämna efter mig.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Ett scenario skulle kunna vara om du dör och blivande frun gifter om sig/blir sambo och/eller skaffar fler barn. Är fri förfoganderätt över barnens arv fortfarande en bra ide i det läget?

Att barnen ärver allt och frun sitter i orubbat bo är ju normalfallet (med nu gällande lagstiftning), så alla formuleringar om det kommer ju ge upphov till spekulationer kring intention bakom de formuleringarna, så intentionen bör vara glasklar. Speciellt om det kombineras med formuleringar kring att barnen ärver sommarhuset. När?

Du kan fundera på att för juristen formulera dina önskemål från fler perspektiv än ett. Vad som ska hända när äktenskapet upplöses på grund av dödsfall respektive skilsmässa skulle kunna vara ett sådant perspektiv (till skillnad från att själv bara försöka formulera det i juridiska termer). Bör minska risken för missförstånd.

Vad som ska hända vid dödsfall respektive skilsmässa är hela anledningen till man skriver både testamente och äktenskapsförord.
För om jag dör idag, imorgon eller om 15 år när jag fortfarande är gift så vill jag sannolikt inte sparka ut min framtida fru i rännstenen.
Om vi däremot tar ut skilsmässa då vill jag se till att skydda mig och mina barn. Därför skriver jag ett äktenskapsförord.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Vad som ska hända vid dödsfall respektive skilsmässa är hela anledningen till man skriver både testamente och äktenskapsförord.
För om jag dör idag, imorgon eller om 15 år när jag fortfarande är gift så vill jag sannolikt inte sparka ut min framtida fru i rännstenen.
Om vi däremot tar ut skilsmässa då vill jag se till att skydda mig och mina barn. Därför skriver jag ett äktenskapsförord.

Ingen kan ju se in i framtiden, men man kan dubbelsäkra den enskilda egendom. Om jag eller frugan mottar ett arv i framtiden så kommer det förbli enskild egendom i och med äktenskapsförordet. I testamentet kan man vara ännu tydligare att skriva att arvet och dess avkastning (om man har något att lämna efter sig) skall vara enskild egendom. (Då slipper arvtagare, om det missas skriva ett äktenskapsförord bli av med sitt arv vid en eventuell skilsmässa). Det är komplicerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Några spontana tankar som jag funderar på, kommenterar direkt i din text.

Hej!
Hade ett litet skrämselskott från min kropp i början på veckan som hade kunnat sluta riktigt illa.

Nåväl nu är det dags att ta tag i alla papper.
Jag har hus, sambo och två barn. Gemensamma barn tillsammans med sambon?

Vi kommer att gifta oss för att styra upp lite av det värsta eländet.
Men då kommer vi till frågan om äktenskapsförord och testamente.

Detta är vad vi vill med:
Äktenskapsförord:
All egen egendom vid ingång av äktenskap, förblir egen egendom. Men inte framtida egendom? Om din sambo sparar mer än dig efter att ni gift er eller om hon själv köper en fastighet kommer du ha ett latent hälftenanspråk av detta i och med att det blir giftorättsgods.
Alla eventuella arv från rakt upp och nedstigande led (såsom mor, far och mor/farföräldrar samt eventuella utomäktenskapliga barn) förblir enskild egendom om inte eventuellt testamente anger annat.
All avkastning från enskild egendom skall vara enskild egendom.
Vad vi under äktenskapet förvärvar i form av privat bohag och husgeråd skall vara giftorättsgods.
Fastigheten *huset vi bor i* förblir *Litenskits* egendom tills *Litenskits framtida fru* tar över 50% av lånet på nyssnämnd fastighet. Förvärv av fastighet följer strikta formkrav. Den dag hon tagit över hälften av lånet samt andra hälften genom gåva/bodelning/köp kan ni i stället skriva ett tillägg om att hennes andel av fastigheten ska vara enskild egendom. Kan även skrivas direkt i ett gåvobrev. Se även frågan ovan om framtida egendom.
Alla eventuella företag parterna äger förblir enskild egendom, vid skilsmässa skall den andra parten få ersättning för påvisade kostnader den haft i direkt anslutning till företaget. Vad är det för kostnader och varför ska den andra parten få ersättning för dessa? Varför ska inte företaget/företagen bära sina egna kostnader? Det kan vara bra att även ha med en bakgrund och syfte om ni vänder er till t ex en jurist i dessa frågor.

Mitt testamente:
Barnen ärver allt.
*Litenskits framtida fru* bor kvar i orubbat bo. Är det då någon form av nyttjanderätt till huset som du vill ge henne? Dvs rätt för henne att bo kvar i huset under en tid. Hur länge ska den gälla? Tills barnen är myndiga?
Fastigheten *fritidshus i paradiset* skall förbli barnens enskilda egendom (och om möjligt vill jag att den skall fortsätta gå i arv i rakt nedåtstigande led). Jag tycker du ska fundera på hur länge det ska vara så samt att ägandet riskerar att bli ganska "värdelöst" för den i rakt nedstigande led som inte delar dina tankar om vad som är ett paradis, eller när det helt enkelt blir för många personer som ska äga fastigheten gemensamt

Är detta möjligt att genomföra?

Tack på förhand!

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seriously:

Några spontana tankar som jag funderar på, kommenterar direkt i din text.

Gemensamma barn tillsammans med sambon?

Yes 2st, inga särkullsbarn i dagsläget och förhoppningsvis inte framledes heller.

Citat:

Men inte framtida egendom? Om din sambo sparar mer än dig efter att ni gift er eller om hon själv köper en fastighet kommer du ha ett latent hälftenanspråk av detta i och med att det blir giftorättsgods.

Sannolikt jag som är förloraren på att inte ha framtida egendom med i äktenskapsförordet sett till utbildning och erfarenhet.
Men jag anser att om någon av oss i har möjlighet att spara ihop nog med pengar för att köpa tex en båt, så har det åtminstone delvis möjliggjorts tack vare uppoffringar från den andra.

Citat:

Förvärv av fastighet följer strikta formkrav. Den dag hon tagit över hälften av lånet samt andra hälften genom gåva/bodelning/köp kan ni i stället skriva ett tillägg om att hennes andel av fastigheten ska vara enskild egendom. Kan även skrivas direkt i ett gåvobrev. Se även frågan ovan om framtida egendom.

Detta kanske egentligen inte är ett problem vid närmare eftertanke, jag äger idag hela fastigheten och således är den skyddad av att jag äger den vid äktenskapets ingång och således är enskild egendom. Den dagen hon har inkomsten för att ta över halva huset, så får man titta på de olika alternativen då med gåva, försäljning, bodelning under pågående äktenskap eller liknande.
Förutsätter att vi är överens vilket vi bör vara med tanke på att vi vill dela på både tillgång och skulder.

Citat:

Vad är det för kostnader och varför ska den andra parten få ersättning för dessa? Varför ska inte företaget/företagen bära sina egna kostnader? Det kan vara bra att även ha med en bakgrund och syfte om ni vänder er till t ex en jurist i dessa frågor.

Ingen aning vad det kan vara för kostnader, men det kanske är ett onödigt tillägg då det inte är aktuellt i dagsläget.
Skulle någon av oss starta ett företag när vi är gifta får vi helt enkelt registrera ett nytt äktenskapsförord där vi reglerar att det är enskild egendom och personen som inte äger företaget får skriva skuldebrev eller annat tillämpligt civilrättsligt dokument för att skydda sig.

Citat:

Mitt testamente:
Barnen ärver allt.
*Litenskits framtida fru* bor kvar i orubbat bo. Är det då någon form av nyttjanderätt till huset som du vill ge henne? Dvs rätt för henne att bo kvar i huset under en tid. Hur länge ska den gälla? Tills barnen är myndiga?

Detta bör vara ett onödigt tillägg då barnen är gemensamma och således så bör min sambo få bo kvar i "orubbat bo" automatiskt då barnen inte ärver innan även min sambo dött.

Citat:

Fastigheten *fritidshus i paradiset* skall förbli barnens enskilda egendom (och om möjligt vill jag att den skall fortsätta gå i arv i rakt nedåtstigande led). Jag tycker du ska fundera på hur länge det ska vara så samt att ägandet riskerar att bli ganska "värdelöst" för den i rakt nedstigande led som inte delar dina tankar om vad som är ett paradis, eller när det helt enkelt blir för många personer som ska äga fastigheten gemensamt

Jag var otydlig, jag menar inte att barnen inte får sälja fastigheten i paradiset, det jag önskar att mina barn inte blir tvingas dela det med en eventuell partner vid en skilsmässa, likaså mina barnbarn osv.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Fick ett förslag på äktenskapsförord:

Citat:

Äktenskapsförord

Parter

Litenskit *personnummer*
Litenskits framtida fru *personnummer*

Avtalsvillkor

Härmed avtalar vi att vi genom detta äktenskapsförord kommit överns om att all den egendom som var och en av oss förvärvat innan äktenskapet ska vara och förbli den personens enskilda egendom.
Även avkastningen ska vara enskild egendom, samt egendom som kommer i dess ställe.

På detta äktenskapsförord skall svensk lag tillämpas.

*Ort* *Datum*

*Litenskits underskrift* *Litenskits framsida frus underskrift*

Inte riktigt nöjd med att det inte behandlar arv men en bra början. Funderar faktiskt på att kopiera kronprinsessans äktenskapsförord då det bör vara korrekt och är närmare det jag vill. https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/552a16c8-f072-477...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Gav frun, dåvarande flickvän ett Amex i mitt namn efter någon månad efter vi blev ihop.

Skulle aldrig komma på tanken att ha äktenskapsförord om mitt och hennes. Hon har fött våra barn med allt det innebär, tagit ut mer föräldraledighet med allt det innebär(missad pension osv) så hon ska minst ha 50% av det vi äger. Spelar ingen roll att min deklaration visar flera miljoner mer än hennes för de senaste åren för det är inte mina pengar. Det är våra pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Gav frun, dåvarande flickvän ett Amex i mitt namn efter någon månad efter vi blev ihop.

Skulle aldrig komma på tanken att ha äktenskapsförord om mitt och hennes. Hon har fött våra barn med allt det innebär, tagit ut mer föräldraledighet med allt det innebär(missad pension osv) så hon ska minst ha 50% av det vi äger. Spelar ingen roll att min deklaration visar flera miljoner mer än hennes för de senaste åren för det är inte mina pengar. Det är våra pengar.

Ädelt! Jag är mer av den pragmatiska typen. Statistiken ljuger inte, hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa. Man kan vända på steken. Trots äktenskapsförord och du skulle skilja dig finns det inget som hindrar att du förnöjer hälften av dina tillgångar. Jag behöver inte avsaknad av kontroll för att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Ädelt! Jag är mer av den pragmatiska typen. Statistiken ljuger inte, hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässa. Man kan vända på steken. Trots äktenskapsförord och du skulle skilja dig finns det inget som hindrar att du förnöjer hälften av dina tillgångar. Jag behöver inte avsaknad av kontroll för att göra det.

På pricken det jag tänker. Jag vill inte bli tvingad att göra något därav ett äktenskapsförord, jag vill ha valmöjligheten.
Skulle vi separera så kommer jag fortfarande se till att barnen får bästa möjliga förutsättningar, men jag vill inte bli tvingad att ge bort det jag jobbat för i närmare 10 år innan jag och sambon träffades.
Likaså vill varken jag eller min sambo inte bli tvingad att ge bort eventuella arv.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Försökte skriva ett givande inlägg med en rad scenario men insåg snabbt att det blir lätt komplex. Det kan uppstå många situationer som man inte tänk på och där tillgångarna kanske inte fördelas som man tänkt. Ex om partner1 och 2 som är gifta har 2 barn där partner 1 avlider, därefter gifter sig partner 2 med partner 3 och skaffar ytterligare barn, partner 2 och 3 skiljer sig och till slut avlider även partner 2. Det kan snabbt bli komplex och exakt vilka egendomar som barnen får ärva kan vara minst sagt snårigt.

Mitt råd är, gift er, tänk igenom en rad möjliga scenarion och hur ni hade velat att de fungerar, ta med detta till en jurist och upprätta korrekta juridiska dokument och håll dem uppdaterade. Oftast vill man att separation\dödsfall och allt möjligt annat ska påverka ens barns arvslott så lite som möjligt men också familjen som helhet i den mån det är möjligt.

Man kan såklart inte skydda sig mot allt men att göra ett försök är klart bättre än inte alls.

Räkna med att det kan kosta allt mellan 5000 och 15 000 kr beroende på hur komplex det blir. Det kan absolut låta dyrt men när man väl sitter på pottkanten så handlar det i de flesta fall om bra mycket större summor.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Försökte skriva ett givande inlägg med en rad scenario men insåg snabbt att det blir lätt komplex. Det kan uppstå många situationer som man inte tänk på och där tillgångarna kanske inte fördelas som man tänkt. Ex om partner1 och 2 som är gifta har 2 barn där partner 1 avlider, därefter gifter sig partner 2 med partner 3 och skaffar ytterligare barn, partner 2 och 3 skiljer sig och till slut avlider även partner 2. Det kan snabbt bli komplex och exakt vilka egendomar som barnen får ärva kan vara minst sagt snårigt.

Mitt råd är, gift er, tänk igenom en rad möjliga scenarion och hur ni hade velat att de fungerar, ta med detta till en jurist och upprätta korrekta juridiska dokument och håll dem uppdaterade. Oftast vill man att separation\dödsfall och allt möjligt annat ska påverka ens barns arvslott så lite som möjligt men också familjen som helhet i den mån det är möjligt.

Man kan såklart inte skydda sig mot allt men att göra ett försök är klart bättre än inte alls.

Räkna med att det kan kosta allt mellan 5000 och 15 000 kr beroende på hur komplex det blir. Det kan absolut låta dyrt men när man väl sitter på pottkanten så handlar det i de flesta fall om bra mycket större summor.

Jag tänkte oxå på flera olika scenarion men börjar faktiskt fundera mer och mer på att bara göra två scenarion. Dödsfall och skilsmässa.
För om jag dör så vill jag trots allt att min sambo ska kunna gå vidare i livet utan att behöva tänka på hur mitt testamente stipulerar regler. "Om du får ett särkullbarn så förlorar du nyttjanderätten på barnens hus". Känns inte riktigt rimligt.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Fick ett förslag på äktenskapsförord:
Inte riktigt nöjd med att det inte behandlar arv men en bra början. Funderar faktiskt på att kopiera kronprinsessans äktenskapsförord då det bör vara korrekt och är närmare det jag vill. https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/552a16c8-f072-477...

Om ni inte gift er än kan ni gott lägga till att ni avser att ingå äktenskap. T ex "Vi, namn 1 och namn 2, som avser att ingå äktenskap, förordnar härmed..."

Kanske lägga till en del om att det som någon av er erhåller genom framtida arv, gåva eller testamente även det ska vara enskild egendom, som jag tror du nämnde tidigare.

Personligen hade jag också, för att undvika framtida frågetecken, lagt till något om vilken egendom som var och en av er faktiskt hade innan äktenskapet. Inte på någon överdriven nivå förstås, men eftersom förordnandet ofta tar sikte på någon viss egendom som man faktiskt vill skydda, t ex din fastighet, så skadar det ju inte att ange det redan nu. Nu är det ju inte så svårt att reda ut vem som ägde just en fastighet vid en viss tidpunkt, men det kan ju finnas andra saker som arvegods, antikviteter och sådant som kanske ändå har ett betydande ekonomiskt värde eller affektionsvärde, och där det är svårare att visa när den införskaffades.

Glöm inte att äktenskapsförordet ska registreras hos Äktenskapsregistret, Skatteverket.

Äktenskapsförordet kan aldrig reglera ett eventuellt arv, dvs vad som ska hända om en av er avlider. För det krävs ett testamente. Däremot kan äktenskapsförordet ändå påverka fördelningen vid en bodelning, eller att det inte blir någon bodelning alls, och på sådant sätt påverka vad som är kvarlåtenskapen efter den avlidne (arvet) och vad som blir den efterlevande maken eller makans tillgångar efter bodelning. Detta får betydelse för vilken del av tillgångarna som den efterlevande innehar med så kallad full äganderätt och vilken del hen innehar med fri förfoganderätt.

För er del, om ni endast har gemensamma barn och är gifta, kommer den av er som överlever den andre att ha rätt till den avlidnes kvarlåtenskap och ärva dessa med fri förfoganderätt. Vilket betyder att den efterlevande får göra i stort sett vad hen vill med tillgångarna förutom att testamentera över dem eller minska dem väsentligen genom gåva/-or. Det betyder också att barnen är efterarvingar till den först avlidne, så det kommer alltid finnas en rätt till efterarv för dem som ska beaktas. Det får oftast betydelse om den efterlevande hittar en ny partner/make eller maka. Efterarvet beräknas förresten som en andel av den efterlevandes tillgångar, vilket förvånar många när tillgångarna sedan ökat i värde och efterarvingarna har rätt till även den värdeökningen.

Visa signatur

/Seriously