44 år efter lanseringen – nu kommer sudo till Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

På tal om sudo, hur skaffar man sig bra terminalvana i dag? Även Linux-distror har ju blivit GUI-vänliga i dag. Bortsett från inställningar kort efter installationen har jag bara behövt köra två kommandon regelbundet (Fedora).

$ sudo dnf upgrade
$ sudo dnf clean all

Känner att jag kanske borde distro-hoppa till något mer användar-ovänligt. Terminalen känns oerhört kraftig som verktyg, men behöver sätta mig i situationer där jag 'behöver' utsätta mig för den för att kunna lära mig att respektera den.

Är väl mycket en fråga om "tid", "vilja" och "inställning", då allt som menyerna gör kan göras från skalet.

* Lär dig bash för att hantera all världens Android, Linux och Unix datorer. Lär dig kombinera de kommandon som finns, de är alla byggda för detta och resultatet är fruktansvärt kraftfullt. Man lär sig nya saker hela tiden!

* Allt går att lösa på flera olika sätt. Alias(i bash), Bash(script), Phyton, Awk, Perl, Kompilerade program : Du väljer efter din egen bekvämlighet och hur uppgiften ser ut. Tycker du något är stelt eller långsamt, gå till nästa nivå.

* Lär dig vi/vim-editorn för att modifiera filer på all världens Linux och Unix datorer. (Att hålla reda på kommando-mod och insert-mod är lite förvirrande i början, men "Esc" och u(undo)-tangenten räddar dig alltid. (Att tappa något på tangentbordet resulterar nästan alltid i någon sorts förändring av ditt dokument Har du katt? )

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du menar samma Win32 som Microsoft försökt döda sedan 2012?

MS har annars en god vana av att bara...fortsätta med alla gamla versioner och ABI:er, inte ta bort något. Linux är rätt likt, men har ändrat ABI iaf en eller två gånger sista 30 åren.

Ett gammalt men relevant blogginlägg: https://blog.hiler.eu/win32-the-only-stable-abi/

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Objektorienteringen i PS är det som gör det svårare än andra skal att sätta sig in i för någon utan tidigare utvecklarvana. Men ja; det kan vara väldigt kraftfullt om/när man väl vet hur man utnyttjar det. Inte alla kommer dit, bara.
Återanvändbara moduler, däremot, skriver man ju i vilket språk som helst, så det skulle jag inte se som unikt för PS.

Fast i detta fall kan man ju skriva moduler i ps-språket
Lägre tröskel för sysadms tror jag. Stött på ett par som inte velat lära sig programmera, men ps är ju till nytta, inget visual studion så dom blir nästan lurade när de skriver längre skript med loopar och objekt. "Snyggt programmerat!"
"Va? Är ingen programmering, är bara ett script så vi slipper göra massa saker manuellt massa gånger"

Men om vi ser till vettiga användare med behov inom yrkeslivet så kommer ju objekten in tämligen fort. Kolla bara på 365-hantering t.ex.
Men ser man till glada amatörer som de flesta av oss är så är det ju enstaka kommandon som körs efter googlingar. Set-executionpolicy

Men saknar ändå bash som en snuttefilt även om den ligger långt efter ...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av orig_rejser:

Fast i detta fall kan man ju skriva moduler i ps-språket
Lägre tröskel för sysadms tror jag. Stött på ett par som inte velat lära sig programmera, men ps är ju till nytta, inget visual studion så dom blir nästan lurade när de skriver längre skript med loopar och objekt. "Snyggt programmerat!"
"Va? Är ingen programmering, är bara ett script så vi slipper göra massa saker manuellt massa gånger"

Men om vi ser till vettiga användare med behov inom yrkeslivet så kommer ju objekten in tämligen fort. Kolla bara på 365-hantering t.ex.
Men ser man till glada amatörer som de flesta av oss är så är det ju enstaka kommandon som körs efter googlingar. Set-executionpolicy

Men saknar ändå bash som en snuttefilt även om den ligger långt efter ...

Skillnaden mellan Windows och Unixar är ju mängden verktyg som är enkelt tillgängliga för dig: Ok, Bash blir jobbigt när du behöver göra mer avancerade saker, men är verkligen busenkelt att komma igång med: kan du använda kommandoraden så är du redan igång med scriptning, på ett helt annat sätt än med PowerShell. Men är Bash otillräckligt har du också Python eller Perl eller vilket som helst annat programmeringsspråk - inklusive Powershell! - tillgängligt antingen ur box eller direkt via pakethanteraren, medan Windows inte riktigt uppmuntrar till den sortens eskapader. 🙂

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Skillnaden mellan Windows och Unixar är ju mängden verktyg som är enkelt tillgängliga för dig: Ok, Bash blir jobbigt när du behöver göra mer avancerade saker, men är verkligen busenkelt att komma igång med: kan du använda kommandoraden så är du redan igång med scriptning, på ett helt annat sätt än med PowerShell. Men är Bash otillräckligt har du också Python eller Perl eller vilket som helst annat programmeringsspråk - inklusive Powershell! - tillgängligt antingen ur box eller direkt via pakethanteraren, medan Windows inte riktigt uppmuntrar till den sortens eskapader. 🙂

Det går det ju att göra i bägge operativen nu skulle jag påstå.
Du kan ju komma igång med bara kommandoraden i powershell också, och att köra kommandon för andra språk funkar ju där också, fast .net är enklast tycker jag.
Som både linux-adm och win-adm tycker jag att det kryper närmare varandra i rasande takt. Sedan har ju powershell fått en pakethanterare som går att använda bättre nu

Men för 2-3 år sedan hade jag tänkt precis likadant men hänt mycket (eller så har jag lärt mig mer). Roligt att dom kör "open source" också på github, och inkluderar mac, (mac arm också).

Men väldigt smidigt att ha script som funkar över alla servrar, eller typisch, men bygger man med lite flaggor och parametrar så går det ganska smidigt.

TS: Förlåt för delvis trådkapning

Ursäkt till RS
Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Skillnaden mellan Windows och Unixar är ju mängden verktyg som är enkelt tillgängliga för dig: Ok, Bash blir jobbigt när du behöver göra mer avancerade saker, men är verkligen busenkelt att komma igång med: kan du använda kommandoraden så är du redan igång med scriptning, på ett helt annat sätt än med PowerShell. Men är Bash otillräckligt har du också Python eller Perl eller vilket som helst annat programmeringsspråk - inklusive Powershell! - tillgängligt antingen ur box eller direkt via pakethanteraren, medan Windows inte riktigt uppmuntrar till den sortens eskapader. 🙂

Tja, man kan väl se det som att den fundamentala skillnaden mellan Windows och Unixar rent "kulturellt" är att Linux-konfiguration tenderar att vara textbaserad, medan Windows är mer objektbaserat. Om allt i Unix är en fil så är allt i Windows ett objekt, grovt förenklat så klart.

Bash och även verktyg man ofta använder i bash-script, t.ex. gamla godingar som awk, sed och grep är strukturerade främst för manipulation av text. Det fungerar bra för att administrera ett operativsystem som drivs av textkonfiguration och annat. Det går till exempel utmärkt att ta ut en lista på vem som är med i en viss grupp med den typen av verktyg, t.ex. på min dator, vem är det som är med i sudo-gruppen?

pvz@pvz-ryzen:~$ awk -F: '$1 == "sudo" { print $4 }' < /etc/group pvz pvz@pvz-ryzen:~$

Här låter jag "awk" gå igenom filen /etc/group rad för rad, dela upp den i olika fält baserat på :-tecknet, och sedan, om en rads första fält är "sudo" så skriver jag ut fjärde fältet som är en kommaseparerad lista på gruppmedlemmarna. Glasklart!

Men för att administrera att Windowssystem är det hopplöst, då du inte får någon åtkomst till datamodellen. Bash vet knappt vad ett objekt är. Lycka till med att använda Bash för att parsa din SAM-databas. Där är Powershell betydligt mer ändamålsenligt:

PS C:\Users\pvz> Get-LocalGroupMember -Group Administratörer ObjectClass Name PrincipalSource ----------- ---- --------------- User DESKTOP-ABCDEFG\Administratör Local User DESKTOP-ABCDEFG\pvz Local

Nu är väl detta kanske inte helt rättvisande, du kan argumentera för att du kanske kan använda något kommando i Linux för att slå upp grupperna istället för att parsa /etc/group själv (som dessutom inte funkar om du använder något annat än lokala grupper) och att det är lite fusk att använda en inbyggd cmdlet i Windows istället för att andropa ett lägre-nivå-bibliotek, men generellt så är typ all bash-scriptning hantering av textströmmar, medan powershell-scriptning är hantering av objekt.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Tja, man kan väl se det som att den fundamentala skillnaden mellan Windows och Unixar rent "kulturellt" är att Linux-konfiguration tenderar att vara textbaserad, medan Windows är mer objektbaserat. Om allt i Unix är en fil så är allt i Windows ett objekt, grovt förenklat så klart.

Bash och även verktyg man ofta använder i bash-script, t.ex. gamla godingar som awk, sed och grep är strukturerade främst för manipulation av text. Det fungerar bra för att administrera ett operativsystem som drivs av textkonfiguration och annat. Det går till exempel utmärkt att ta ut en lista på vem som är med i en viss grupp med den typen av verktyg, t.ex. på min dator, vem är det som är med i sudo-gruppen?

pvz@pvz-ryzen:~$ awk -F: '$1 == "sudo" { print $4 }' < /etc/group pvz pvz@pvz-ryzen:~$

Här låter jag "awk" gå igenom filen /etc/group rad för rad, dela upp den i olika fält baserat på :-tecknet, och sedan, om en rads första fält är "sudo" så skriver jag ut fjärde fältet som är en kommaseparerad lista på gruppmedlemmarna. Glasklart!

Men för att administrera att Windowssystem är det hopplöst, då du inte får någon åtkomst till datamodellen. Bash vet knappt vad ett objekt är. Lycka till med att använda Bash för att parsa din SAM-databas. Där är Powershell betydligt mer ändamålsenligt:

PS C:\Users\pvz> Get-LocalGroupMember -Group Administratörer ObjectClass Name PrincipalSource ----------- ---- --------------- User DESKTOP-ABCDEFG\Administratör Local User DESKTOP-ABCDEFG\pvz Local

Nu är väl detta kanske inte helt rättvisande, du kan argumentera för att du kanske kan använda något kommando i Linux för att slå upp grupperna istället för att parsa /etc/group själv (som dessutom inte funkar om du använder något annat än lokala grupper) och att det är lite fusk att använda en inbyggd cmdlet i Windows istället för att andropa ett lägre-nivå-bibliotek, men generellt så är typ all bash-scriptning hantering av textströmmar, medan powershell-scriptning är hantering av objekt.

Jo; jag har väl skaffat lite erfarenhet av båda systemen under åren, kan man väl säga, så jag är inte helt vilse vad gäller för- och nackdelar mellan systemen. 🙂

Svaret på dina exempel är ju att verktygen är anpassade till miljöerna de byggdes för: Ett Unixskal är inte lika användbart för systemadministration i Windows och vice versa. Sen föredrar jag personligen Unixtanken framför Windows, men jag jobbar ju med vadhelst någon är beredd att betala mig tillräckligt mycket för att göra. 😆

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo; jag har väl skaffat lite erfarenhet av båda systemen under åren, kan man väl säga, så jag är inte helt vilse vad gäller för- och nackdelar mellan systemen. 🙂

Svaret på dina exempel är ju att verktygen är anpassade till miljöerna de byggdes för: Ett Unixskal är inte lika användbart för systemadministration i Windows och vice versa. Sen föredrar jag personligen Unixtanken framför Windows, men jag jobbar ju med vadhelst någon är beredd att betala mig tillräckligt mycket för att göra. 😆

Eller kanske lite tvärtom, att miljöerna är anpassade utifrån de verktyg som de är tänka att administreras med.

Windows är ju från början avsett för peka-klicka-administration, då är ju en objektmodell betydligt bättre än en textmodell.

Permalänk
Medlem

Nice, det har jag saknat väldigt många gånger. Finns ju ett antal tredjepartslösningar, men inbyggt är alltid extra trevligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

På tal om, jag hoppas att de inte utvecklar något eget "sudo"-liknande som inte är sudo, men de kallar för sudo.

Ungefär som när man aliasade curl till Invoke-WebRequest i Powershell...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag hade ärligt talat nöjt mig med om Windows hade börjat använda en vettig pakethanterare för systemuppdateringar och - åtminstone sina egna - programinstallationer. Det är helt galet vilket ineffektivt system de fortfarande använder. 🙄

Ja, de kan ju anamma pacman eller portage, som google tydligen gjorde med ChromeOS

Alla uppdateringsmjukvaror microsoft byggt själva har ju då och då hängt sig utan att användaren har någon kontroll över förloppet.

Jag tror jag aldrig varit med om att pacman eller portage misslyckats med sina arbeten, åtminstone sålänge de är inställda rätt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Skrivet av blixt3n:

Nu använder inte jag Windows Server men jag vill ändå säga äntligen! Det var på tiden.

Det är nog rätt få "hemanvändare" som kör Windows Server.
Den stora frågan blir således när "vanliga" Windows ges sudo.

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogswald:

Det är nog rätt få "hemanvändare" som kör Windows Server.
Den stora frågan blir således när "vanliga" Windows ges sudo.

Ja men dom lär ju börja någonstans, mest logiskt är ju att deras server version får det först. Och sedan med tiden så lär det komma till hemanvändare också.
En annan sak som jag saknar som hemanvändare är NFS client stöd i Windows home. Att man MÅSTE ha Windows pro versionen för att få tag på stöd för NFS client är för mig helt obekgripligt. Och med tanke på Microsofts bakvända tänk här så lär sudo aldrig komma till Windows home utan i lägsta variant komma till Windows Pro och förmodligen enterprise versionen.

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Ja, de kan ju anamma pacman eller portage, som google tydligen gjorde med ChromeOS

Alla uppdateringsmjukvaror microsoft byggt själva har ju då och då hängt sig utan att användaren har någon kontroll över förloppet.

Jag tror jag aldrig varit med om att pacman eller portage misslyckats med sina arbeten, åtminstone sålänge de är inställda rätt.

Jag tror inte du hittar någon någorlunda komplex programvara som inte ibland går snett. Med tillräckligt många maskiner över tillräckligt många år kommer du råka ut för fel oavsett operativsystem.

Men jag skulle påstå att Windows uppdateringsprocess är den i särklass sämsta bland alla gängse operativsystem även när den fungerar som avsett, vilket den ”oftast” - men alldeles för ofta inte - gör:
Inte i något annat operativsystem har jag på semiregelbunden bas haft datorer där uppdateringsmekanismen slutat fungera hux flux. Inget annat operativsystem fyller över tid systemvolymen utan en automatisk eller ens dokumenterad och supporterad rensningsprocess. Inget annat operativsystem blir över tid långsammare att uppdatera.
De flesta operativsystem idag har också lättillgängliga eller automatiska metoder för att uppdatera alla dina installerade program samtidigt så du inte behöver tänka på applikationssäkerhet på individuell basis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag tror inte du hittar någon någorlunda komplex programvara som inte ibland går snett. Med tillräckligt många maskiner över tillräckligt många år kommer du råka ut för fel oavsett operativsystem.

Men jag skulle påstå att Windows uppdateringsprocess är den i särklass sämsta bland alla gängse operativsystem även när den fungerar som avsett, vilket den ”oftast” - men alldeles för ofta inte - gör:
Inte i något annat operativsystem har jag på semiregelbunden bas haft datorer där uppdateringsmekanismen slutat fungera hux flux. Inget annat operativsystem fyller över tid systemvolymen utan en automatisk eller ens dokumenterad och supporterad rensningsprocess. Inget annat operativsystem blir över tid långsammare att uppdatera.
De flesta operativsystem idag har också lättillgängliga eller automatiska metoder för att uppdatera alla dina installerade program samtidigt så du inte behöver tänka på applikationssäkerhet på individuell basis.

Ja, det händer ju att om jag uppdaterar för sällan så trasar sig dependencies och jag måste mecka lite, så du har rätt.
Men det går i regel fortare med pacman att uppdatera datorn än med windows update.
Portage, det ska vi inte ens prata om

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag hade ärligt talat nöjt mig med om Windows hade börjat använda en vettig pakethanterare för systemuppdateringar och - åtminstone sina egna - programinstallationer. Det är helt galet vilket ineffektivt system de fortfarande använder. 🙄

Jag tycker ändå att store funkar helt ok, tbh.

Permalänk
Sötast

inb4 "sudo användes för att göra intrång i...."

Permalänk
Medlem

Windows har inte bara bakdörren på glänt, den ska vara på vid gavel, så att hackare får nackspärr av korsdraget.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av andelf:

Jag tycker ändå att store funkar helt ok, tbh.

Ska inte säga emot - jag har ingen erfarenhet av den. Eftersom den är en relativt ny produkt har de säkert tillämpat en hel del moderna lärdomar i den.
Tyvärr sysslar jag med serverdrift, och där har jag - åtminstone än så länge - ingen nytta av den. Den hjälper heller inte - än, åtminstone, på uppdateringar av själva systemet.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Windows har inte bara bakdörren på glänt, den ska vara på vid gavel, så att hackare får nackspärr av korsdraget.

Moderna Windowsversioner i sig är ärligt talat inte illa, och Microsoft är överlag riktigt seriösa med att jaga och släcka fel. Vad som ligger dem i fatet är deras strävan efter bakåtkompatibilitet, men man börjar i fler och fler fall se att de är beredda att rucka på denna till fördel för säkerhet.

Permalänk
Medlem

Store kräver anslutning plus konto hos MS. Det duger absolut inte.
Finns inte en chans i världen att vi skulle tillåta internetaccess från vår servermiljö.
Därav så vill jag också se en stäng av all H-E:s telemetri - ni kommer aldrig få datat ändå så sluta skräpa ned mina loggar.

Tyvärr måste jag säga att MS support bara blir sämre och sämre. Antingen får man prata med någon som sitter och läser högt från bing eller så försöker de skylla ifrån sig istället för att ta ansvar för sina buggar.

Jag hoppas de gör en riktig sudo och inte något likt Gsduo som i varje fall för mig envisas med att slänga upp UAC prompten - funkar uruselt när man inte har ett GUI.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

@Det Otroliga Åbäket
@Printscreen
@scienta
@walkir
@pv2v
@mc68000
@Funlo

Tack hörni! Jag ska gå igenom det ni har skrivit så småningom. Tack för förslagen - ni är uppskattade. Ska börja kolla igenom ffa bash till att börja med.