Kompakt chassi + moderkort, plats för 5+ HDD

Permalänk
Medlem

Kompakt chassi + moderkort, plats för 5+ HDD

Funderar på att skippa mina NAS:ar hemma och istället bygga en liten server för diverse syften (Plex för personligt bruk, fillagring för familjen, , ev hemautomation). Någon som känner till ett bra chassi + moderkort som har 5+ SATA kontakter, men ändå inte är ett midi-tower så att säga (kanske är omöjligt)? Gärna "prisvärt" (trots att det är olika för alla). Tänkte att den skulle stå i en garderob, och där är inte obegränsat med golvutrymme.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag och en granne är ute efter i princip samma sak så jag letar in oss här. Huvudsakligen är inte kompakt men tyst och Intel MB.
Tror det är lika bra att använda ett HBA i en PCIE-plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag och en granne är ute efter i princip samma sak så jag letar in oss här. Huvudsakligen är inte kompakt men tyst och Intel MB.
Tror det är lika bra att använda ett HBA i en PCIE-plats?

Ja, det är nog det mest kostnadseffektiva också med tanke på vad MB kan kosta nuförtiden.

Permalänk
Snusfri

Låter som ett lämpligt B760 mITX kort med tex en 13600(K)/14600(K) (för transcoding med Intel Quick Sync) och tillräckligt med cores.

Detta byggs in i ett Fractal Design Nod3 304 som har plats för 6st diskar i litet format.

Du kan köra Proxmox i botten och sedan köra Plex, HAOS, TrueNAS/Unraid/Valfritt NAS OS osv som VM eller LXC.
För Plex behövs det köra iGPU Passthrough.

För lagring så kör med ett LSI 9223-8i och kör Passtrough till tex TrueNAS (Jag kör själv så) med just detta kort, fungerar utmärkt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bea:

Funderar på att skippa mina NAS:ar hemma och istället bygga en liten server för diverse syften (Plex för personligt bruk, fillagring för familjen, , ev hemautomation). Någon som känner till ett bra chassi + moderkort som har 5+ SATA kontakter, men ändå inte är ett midi-tower så att säga (kanske är omöjligt)? Gärna "prisvärt" (trots att det är olika för alla). Tänkte att den skulle stå i en garderob, och där är inte obegränsat med golvutrymme.

Kolla tex. Jonsbo N3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Kolla tex. Jonsbo N3.

Tack! Snubblade över det på Inet innan. Jag tycker det är "lite dyrt", men det verkar tämligen perfekt för ändamålet så det får vara en av toppkandidaterna på den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bea:

Tack! Snubblade över det på Inet innan. Jag tycker det är "lite dyrt", men det verkar tämligen perfekt för ändamålet så det får vara en av toppkandidaterna på den punkten.

Jonsbo N2 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Jonsbo N2 då?

Tack! N2 är också en bra kandidat, skiljer bara en hundralapp mot N3, men är ju mer kompakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Låter som ett lämpligt B760 mITX kort med tex en 13600(K)/14600(K) (för transcoding med Intel Quick Sync) och tillräckligt med cores.

Detta byggs in i ett Fractal Design Nod3 304 som har plats för 6st diskar i litet format.

Du kan köra Proxmox i botten och sedan köra Plex, HAOS, TrueNAS/Unraid/Valfritt NAS OS osv som VM eller LXC.
För Plex behövs det köra iGPU Passthrough.

För lagring så kör med ett LSI 9223-8i och kör Passtrough till tex TrueNAS (Jag kör själv så) med just detta kort, fungerar utmärkt.

Sorry, missade att kommentera här och livet kom emellan så jag har inte beställt något ännu.

Jag är verkligen helt off när det gäller transcoding osv. I dagsläget kör jag Plex på en stackas billig qnap nas med många år på nacken. Är jag dumsnål om jag kör på en i3 14100 CPU?

Bör jag köra med ett sådant kort även om jag startar med fyra diskar (moderkortet har 4 sata)?

La detta i en köpkorg för att se kostnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bea:

Funderar på att skippa mina NAS:ar hemma och istället bygga en liten server för diverse syften (Plex för personligt bruk, fillagring för familjen, , ev hemautomation). Någon som känner till ett bra chassi + moderkort som har 5+ SATA kontakter, men ändå inte är ett midi-tower så att säga (kanske är omöjligt)? Gärna "prisvärt" (trots att det är olika för alla). Tänkte att den skulle stå i en garderob, och där är inte obegränsat med golvutrymme.

Jag kanske faktiskt har hårdvaran för dina behov. Som också är lite mer lutande mot serverkomponenter än ett b760 kort tex. Det enda med burken är att den endast har 1 slot för 3.5” diskar. 1 för 2.5” också men kvittar ju.

Cpu: Xeon E5 2687 V3, 12 kärnor 24 trådar
Ram: Samsung 32GB 12800R DDR3 ECC REG
Kylare: CoolServer R63 (någon sorts server-lågprofilskylare) + Noctua NF-A6x25 PWM
Moderkort: X99-S A3
Psu: Game Max TFX 300W 80+ Bronze
Chassi: CiT MTX008B
SSD: Fanxiang S500 Pro Gen 3 NVMe 1TB

Bildlänkar:
1: https://drive.google.com/file/d/1KToQsUuzi7uqc4TPs3HiMo6wBU0Y....
2: https://drive.google.com/file/d/1Cle4OcmWYgTRlY9ki2bg9Y0mdMQb....
3: https://drive.google.com/file/d/1MHNFyqA65aKBvkb5lwz1tUNT2z-9....

Servern är inte större än en vanlig HP-officedator. Tänkte att jag hojtar till i alla fall.

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Skrivet av Bea:

Sorry, missade att kommentera här och livet kom emellan så jag har inte beställt något ännu.

Jag är verkligen helt off när det gäller transcoding osv. I dagsläget kör jag Plex på en stackas billig qnap nas med många år på nacken. Är jag dumsnål om jag kör på en i3 14100 CPU?

Bör jag köra med ett sådant kort även om jag startar med fyra diskar (moderkortet har 4 sata)?

La detta i en köpkorg för att se kostnaden https://www.inet.se/kundvagn/bild/4qwkAbeKOuiR9etFniXRhzNFfYY/naus

Hejsan,

Jag har precis gjort det du tänker göra.

Jag kör följande:

- Chassi: Node 304
- Moderkort: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac
- CPU: Ryzen 5600G
- Ram: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
- PSU: Corsair CV650 650W Dual EPS

Jag hade lite komponenter hemma redan varför jag valde att köra med AMD istället för intel.
Både plex och frigate ska fungera bra med ryzens inbyggda grafikmodul, om än inte lika bra som med intel som jag förstått det.

Jag kör Proxmox som OS och senda: Truenas, Home assistant (just nu med frigate i HA), Plex server och windows 11 (Tiny 11) i olika virtuella maskiner och det rullar på väldigt bra.

Jag valde Node 304 istället för jonsbo N2 som jag först var inne på mest pga priset, men även för att chassit inte var så himla kompakt och förhoppningsvis är kylningen lite bättre. Jag fick även in en större processorkylare och vanligt ATX-nätagg.

Jag kör just nu med 4x sata på moderkortet och 1st m.2 disk för OS. Jag ska köpa ett HBA kort till PCI-e slotten och porta in det till truenas vid ett senare tillfälle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greenworm:

Hejsan,

Jag har precis gjort det du tänker göra.

Jag kör följande:

- Chassi: Node 304
- Moderkort: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac
- CPU: Ryzen 5600G
- Ram: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
- PSU: Corsair CV650 650W Dual EPS

Jag hade lite komponenter hemma redan varför jag valde att köra med AMD istället för intel.
Både plex och frigate ska fungera bra med ryzens inbyggda grafikmodul, om än inte lika bra som med intel som jag förstått det.

Jag kör Proxmox som OS och senda: Truenas, Home assistant (just nu med frigate i HA), Plex server och windows 11 (Tiny 11) i olika virtuella maskiner och det rullar på väldigt bra.

Jag valde Node 304 istället för jonsbo N2 som jag först var inne på mest pga priset, men även för att chassit inte var så himla kompakt och förhoppningsvis är kylningen lite bättre. Jag fick även in en större processorkylare och vanligt ATX-nätagg.

Jag kör just nu med 4x sata på moderkortet och 1st m.2 disk för OS. Jag ska köpa ett HBA kort till PCI-e slotten och porta in det till truenas vid ett senare tillfälle

Tack för feedbacken. Jag tror jag kommer landa i princip samma lösning, det känns som den mest kostnadseffektiva lösningen (har bara diskar hemma, ev ett PSU). Är det något av dina behov som din box inte löser, något du saknar?

Permalänk
Skrivet av Bea:

Tack för feedbacken. Jag tror jag kommer landa i princip samma lösning, det känns som den mest kostnadseffektiva lösningen (har bara diskar hemma, ev ett PSU). Är det något av dina behov som din box inte löser, något du saknar?

Att jag inte skaffade ett HBA kort direkt.
Jag hade velat köra raid 1 med 2st ssd-diskar för proxmox-installationen och på sätt ha redundans på denna. Jag kommer fixa det senare men det hade varit skönt att ha från början. Nu har 4 sata platser på moderkortet för mina diskar till truenas och m.2 till OS så det finns inga platser lediga tyvärr.

I övrigt finns det ingenting jag saknar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greenworm:

Att jag inte skaffade ett HBA kort direkt.
Jag hade velat köra raid 1 med 2st ssd-diskar för proxmox-installationen och på sätt ha redundans på denna. Jag kommer fixa det senare men det hade varit skönt att ha från början. Nu har 4 sata platser på moderkortet för mina diskar till truenas och m.2 till OS så det finns inga platser lediga tyvärr.

I övrigt finns det ingenting jag saknar

Var rädd att du skulle ha något bra tillägg Det är ju väldigt skönt tycker jag att göra så mycket "rätt" som möjligt direkt så man slipper mecka sedan (när jag var yngre så var meckandet det roliga, nu vill jag bara att det ska lira,).

Tack för feedbacken (och erbjudandet) allesammans!

Permalänk
Medlem

En dum fråga kanske (det har inte hindrat mig förr). Vad tillför HBA-kort mer än fler portar i ovan scenario? Har försökt googla fram ett vettigt svar, men inte lyckats. Om mitt MB har tex 6 sata-portar och raidstöd, vill jag ändå ha ett HBA-kort?

Permalänk

För truenas så spelar inte moderkortets raid-stöd någon roll då du inte använder det. Truenas kör raid via mjukvara som jag förstår det och använder ingen raid-controller som traditionell raid.

De HBA-korten som man ska använda är omflashade för att inaktivera raid-controllern och då endast porta in fler sata-portar i truenas t.ex.

Någon får gärna rätta mig, men detta är så som jag har förstått det.

Permalänk
Medlem

Tips är att kolla caseking.de för chassi, dom har enormt utbud och väldigt mycket som jonsplus som är extremt prisvärda. Sen är dom extremt enkla att ha och göra med samt tar några dagar att få hem grejerna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tips är att kolla caseking.dk för chassi, dom har enormt utbud och väldigt mycket som jonsplus som är extremt prisvärda. Sen är dom extremt enkla att ha och göra med samt tar några dagar att få hem grejerna.

Kan det vara så att du menar caseking.de ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Kan det vara så att du menar caseking.de ?

Självklart är det så! måste gått fort när jag skrev inlägget ^^ är ändrat nu

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag letade länge och väl när jag skulle downsiza från 4U rackchassi med 24 HDD / hot-swap. Inte lätt att hitta en bra kompromiss.

Landade dock i ett Jonsbo N3 som jag är mycket nöjd med. Snyggt, litet och möjligt att bygga en knäpptyst men kraftfull maskin. Köpte det dock från Aliexpress då det inkl. frakt+tull blev billigare än hos svenska handlare.

Har fått plats med 5 st 14TB HDD i HDD-bays, 2 st SATA SSD(Ovanpå varann med dubbelhäftande tejp vid den enskilda SSD-slot), 2 st U.2 NVMe SSD (i utrymmet vid PSU).

Var dock en utmaning då det inte finns nog med tillgängliga portar ITX-moderkort generellt, så behövde införskaffa ett high-end ITX-kort (till en i5-13500) för att kunna nyttja de 3 M.2-slotsen till 3 adaptrar (1st M.2 till 5x SATA, 2 st M.2 Till U.2) för att möjliggöra att köra så många diskar.

Varmt rekommenderat chassi i alla fall, väldigt flexibelt att få plats med betydligt mer än spec och bra luftflöde för låga temps (dvs låg ljudnivå)...

PS. Det går in en något högre CPU-kylare än specen säger.