Permalänk
Medlem

Lutris problem

Även om jag är en van linuxanvändare sedan några år tillbaks är jag ingen större spelare.
För ett halvår sedan började jag leka lite med Steam och efter jag upptäckte ProtonUp har jag inte haft några problem där - "det bara fungerar".

Så jag tänkte prova Lutris.
Jag loggade in på GOG, hittade ett kul spel med linuxstöd: Jazz Jackrabbit, som jag köpte.
Jag startade Lutris, installerade Jazz, startade... får upp ett fönster som frågar om jag vill spela vanliga Jazz, eller någon Special (som ingick i köpet).
Oavsett vad jag väljer stängs fönstret ner och inget mer händer.

För tillfället kör jag på en äldre laptop med inbyggd Radeon-grafik (då jag spelat dussintals Steamspel utan problem på laptopen så är det knappast grafiken som spökar).

För tillfället kör jag Nobara 39, vilket i praktiken är Fedora med Steam och Lutris förinstallerat.

Jag har inte gjort någon riktig felsökning ännu, men det här är något som "bara ska fungera".
Det känns som jag missat något idiotenkelt, men jag kommer inte på vad.

Permalänk
Medlem

@anthra
Det går inte att lägga till spelet i Steam och köra den vägen ("add non-Steam game")? Jag har inte GOG, men det funkar för andra butiker (typ Battle.net).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av superapan:

@anthra
Det går inte att lägga till spelet i Steam och köra den vägen ("add non-Steam game")? Jag har inte GOG, men det funkar för andra butiker (typ Battle.net).

Gör ett slag för detta med. Kör liknande setup. Ibland måste jag installera spelet via en WindowsVM och sedan copypasta över spelet och köra det via steam. Men det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Även om jag är en van linuxanvändare sedan några år tillbaks är jag ingen större spelare.
För ett halvår sedan började jag leka lite med Steam och efter jag upptäckte ProtonUp har jag inte haft några problem där - "det bara fungerar".

Så jag tänkte prova Lutris.
Jag loggade in på GOG, hittade ett kul spel med linuxstöd: Jazz Jackrabbit, som jag köpte.
Jag startade Lutris, installerade Jazz, startade... får upp ett fönster som frågar om jag vill spela vanliga Jazz, eller någon Special (som ingick i köpet).
Oavsett vad jag väljer stängs fönstret ner och inget mer händer.

För tillfället kör jag på en äldre laptop med inbyggd Radeon-grafik (då jag spelat dussintals Steamspel utan problem på laptopen så är det knappast grafiken som spökar).

För tillfället kör jag Nobara 39, vilket i praktiken är Fedora med Steam och Lutris förinstallerat.

Jag har inte gjort någon riktig felsökning ännu, men det här är något som "bara ska fungera".
Det känns som jag missat något idiotenkelt, men jag kommer inte på vad.

Jag har gått över till Heroic för spel på GOG och nu använder jag knappt Lutris längre.

Finns som Flatpak på Flathub.
https://github.com/Heroic-Games-Launcher/HeroicGamesLauncher

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Jazz e ju kungligt dock. Du får gärna skriva hur du lyckas lösa det för framtida google-warriors som ger sig in på Linux gaming.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.