IKEA återkallar USB-laddaren Åskstorm 40W – risk för brännskador och elektriska stötar

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Trodde sådant här testas innan man släppte ut det på marknaden. Inte minst Ikea borde ha extra koll på sådant här.

Tycker inte Ikea står för kvalité längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Det är absolut farligt och du är ute och cyklar.
Vi har TN-system i Sverige, så kallat direktjordat system vilket innebär att neutralen är referensjordad.
Neutralen och jorden är därmed samma punkt och har samma potential.
Så i praktiken ingen skillnad vilken av dessa du sluter kretsen mot bortsett från att jordfelsbrytaren endast löser ut om strömmen går tillbaks via jorden.

Jag fick lära mig att jordfelsbrytaren fungerar utan skyddsjord då den faktiskt jämför skillnaden mellan ström i fas och neutral. Men jag kan ha fel.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

Intressant! Vet du någon länk till info om detta? Tack!

Här har du bigclivedotcom som vet en del!

Tycker ikea brukar hålla hög kvalité på elektronik iallafall. Har väl aldrig vart jättehög kvalitet på deras möbler (om man inte vill betala ganska mycket).

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffen:

Jag fick lära mig att jordfelsbrytaren fungerar utan skyddsjord då den faktiskt jämför skillnaden mellan ström i fas och neutral. Men jag kan ha fel.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare

Nä det är riktigt men i praktiken så är det ofta jorden eller något med jordpotential strömmen avleds via.
Vattenrör har exempelvis ofta jordpotential även om dessa inte har jordats medvetet.
Jordfelsbrytaren mäter skillnaden mellan strömmen igenom och tillbaks vilket inkluderar samtliga faser och neutralen.
Har man en helt symmetrisk last så går det ingen ström i neutralen överhuvudtaget.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Det är absolut farligt och du är ute och cyklar.
Vi har TN-system i Sverige, så kallat direktjordat system vilket innebär att neutralen är referensjordad.
Neutralen och jorden är därmed samma punkt och har samma potential.
Så i praktiken ingen skillnad vilken av dessa du sluter kretsen mot bortsett från att jordfelsbrytaren endast löser ut om strömmen går tillbaks via jorden.

Nej, inte till en jordpinne i ett vägguttag. Sladden i fråga är inte ens jordad (den är dubbelisolerad i andra änden). Till jord i den allmänna meningen. Det är så el är farligt, att ström leds genom kroppen från ett strömförande objekt till jord och passerar hjärtat. Om den bara går genom en finger mellan fas och nolla kommer den aldrig i närheten av hjärtat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Trodde sådant här testas innan man släppte ut det på marknaden. Inte minst Ikea borde ha extra koll på sådant här.

Allting går inte testa i förväg.
Hur gummit som används för skyddshöljet åldras är en klassisk sådan sak, och absolut när det är väldigt svårt att förutsäga precis alla användningsmönster som folk kommer hitta på men som fortfarande kan räknas som "normalanvändning".
Leverantörskraven för ex CE-märkning gällande starkströmssidan av apparatur är också VÄLDIGT strikt.

Vi får då en situation där det inte krävs att det är många procent (om ens procent) som det misstänks kunna hända för innan det krävs återkallelse.
Det har tagit IKEA 4 år att identifiera problemet.
Det är antagligen inte ett vanligt problem.

Läser jag mellan raderna i beskrivningen de skrivit tror jag detta i mångt och mycket är användare som använt laddaren som mobil reseladdare och haft sladden uppsnurrad på laddaren när den legat i väska eller liknande. Det innebär att den utsätts för många olika temperaturförändringar från rum, men även från laddaren som blir varm, och sladden böjs åt olika håll ofta. Detta är väldigt slitande användningsmönster, men som sagt räknas fortfarande som normalanvändning, och gör att misstanke kräver återkallelse om de inte vill få problem med div myndigheter som bryr sig om CE osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffen:

Jag fick lära mig att jordfelsbrytaren fungerar utan skyddsjord då den faktiskt jämför skillnaden mellan ström i fas och neutral. Men jag kan ha fel.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare

Det är så. Att röra något med en potential (som fasledaren) gör att det går en ström genom kroppen till jord. Om denna passerar hjärtat kan den vara dödlig. Jordfelsbrytaren reagerar när strömmen som går genom fas och nolla inte längre är samma och bryter strömmen innan den blir dödlig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

Intressant! Vet du någon länk till info om detta? Tack!

jag fattar 10% av det han säger, men i slutet hyllar han Småhagel https://www.youtube.com/watch?v=G0yrCSD3FAM

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nej, inte till en jordpinne i ett vägguttag. Sladden i fråga är inte ens jordad (den är dubbelisolerad i andra änden). Till jord i den allmänna meningen. Det är så el är farligt, att ström leds genom kroppen från ett strömförande objekt till jord och passerar hjärtat. Om den bara går genom en finger mellan fas och nolla kommer den aldrig i närheten av hjärtat.

Det har inget specifikt med jorden att göra.
Om du sluter kretsen mot någon jordpotential, neutral eller någon annan fas är irrelevant. En krets blir det.

Mängden ström, tiden och vägen genom kroppen avgör hur farlig stöten är.
Bara för att strömmen inte går över hjärtat så är den absolut inte ofarlig.
Det kan räcka med en kort stöt för att ditt hjärta skall börja slå i otakt oavsett vägen genom kroppen.
Fastnar man en tid så finns det risk för blodpropp.
Skall man följa riktlinjerna så skall man alltid uppsöka läkare när man har fått en stöt.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om du skapar kontakt mellan fas och nolla genom din egen kropp så löser inte jordfelsbrytaren ut nej, men det är inte det som är farligt heller. Strömmen är farlig om den går genom dig till jord och passerar viktiga organ. Det är i det läget jordfelsbrytaren löser ut, eftersom strömmen genom fasen går till jord och inte tillbaka i nollan.

Du verkar inte riktigt förstå vad som är farligt i detta fall

För det första har långt från alla en jordfelsbrytare

För det andra, även om man har en jordfelsbrytare och kabelns isolering går sönder så att man kan komma åt både fas och neutral så gör jordfelsbrytaren ingen nytta om man skulle beröra dom blottade ledarna. Strömmen som kommer att passera genom din kropp om du rör vid blottad fas och nolla är precis lika livsfarlig oavsett om den tar vägen genom något jordat eller tillbaka genom neutralledaren

Dessutom har vi risken med kortslutning mellan fas och neutral. Här kommer en säkring att se till att den fasta installationen inte tar skada (om säkring och kablar är korrekt dimensionerade). Dock skulle kortslutningen med efterföljande ljusbåge kunna skapa en brand om den sker i närheten av något lättantändligt, t.ex. en gardin eller en möbel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Det har inget specifikt med jorden att göra.
Om du sluter kretsen mot någon jordpotential, neutral eller någon annan fas är irrelevant. En krets blir det.

Mängden ström, tiden och vägen genom kroppen avgör hur farlig stöten är.
Bara för att strömmen inte går över hjärtat så är den absolut inte ofarlig.
Det kan räcka med en kort stöt för att ditt hjärta skall börja slå i otakt oavsett vägen genom kroppen.
Fastnar man en tid så finns det risk för blodpropp.
Skall man följa riktlinjerna så skall man alltid uppsöka läkare när man har fått en stöt.

Om du går tillbaka till vad jag skrev från början, så var det ”Sätt den i en jordfelsbrytare. Får du problem så skall jordfelsbrytaren ta det innan du stryker med.” Ditt svar på det var att jordfelsbrytaren inte skulle ta det om man kortade mellan fas och nolla i samma sladd - dvs, om bägge ledarna var trasiga men på något sätt inte hade kommit i kontakt med varandra (om de hade kommit i kontakt med varandra hade det blivit kortslutning och säkringen hade gått). Det är iofs sant rent teoretiskt, men man kommer inte att dö av det. Strömmen kommer då att gå närmsta vägen genom din kropp från fasledare till nolla. Det är några millimeter i vilken lem du nu rör vid den med. Det dör man inte av. Däremot känns det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Du verkar inte riktigt förstå vad som är farligt i detta fall

Jodå, det förstår jag. Däremot tror jag inte att du har läst vad jag skrev först:

Citat:

Sätt den i en jordfelsbrytare. Får du problem så skall jordfelsbrytaren ta det innan du stryker med.

Eftersom du nu skriver:

Citat:

För det första har långt från alla en jordfelsbrytare

Precis. Det var därför jag explicit skrev att personen skulle sätta den i en jordfelsbrytare.

Citat:

För det andra, även om man har en jordfelsbrytare och kabelns isolering går sönder så att man kan komma åt både fas och neutral så gör jordfelsbrytaren ingen nytta om man skulle beröra dom blottade ledarna. Strömmen som kommer att passera genom din kropp om du rör vid blottad fas och nolla är precis lika livsfarlig oavsett om den tar vägen genom något jordat eller tillbaka genom neutralledaren

Rent teoretiskt kan du ha en situation där bägge ledarna är trasiga men på något sätt inte kommit i kontakt med varandra (för hade de gjort det hade säkringen gått eftersom det hade blivit kortslutning). Inte helt troligt, men visst. För att jordfelsbrytaren inte skall lösa ut måste all strömmen gå från fas till nolla i samma krets, genom din kropp, utan att spilla till jord alls. Eftersom den går närmaste vägen så blir det då ett par millimeter i din hand eller vad du nu tar med. Det dör man inte av. Hade du tagit en ledare i varje hand hade det varit värre, men jag tror knappt att det går.

Citat:

Dessutom har vi risken med kortslutning mellan fas och neutral. Här kommer en säkring att se till att den fasta installationen inte tar skada (om säkring och kablar är korrekt dimensionerade). Dock skulle kortslutningen med efterföljande ljusbåge kunna skapa en brand om den sker i närheten av något lättantändligt, t.ex. en gardin eller en möbel.

Ljusbåge på ett par millimeter (=avståndet mellan ledarna igen) skulle på tiden innan säkring löser ut orsaka en brand? Nja… Det här är väl iofs inte helt omöjligt, om det ligger i torrt fnöske eller nåt, men ändå.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Den här ständiga förvirring om jordfelsbrytare gör att jag tycker vi borde ha en landsomfattande namnbyteskampanj, så vi får bort ordet "jord" från namnet. Det är oerhört vanligt att folk tror att de kräver jordad anslutning, eller att de på nåt vis mäter mot jordledningen...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den här ständiga förvirring om jordfelsbrytare gör att jag tycker vi borde ha en landsomfattande namnbyteskampanj, så vi får bort ordet "jord" från namnet. Det är oerhört vanligt att folk tror att de kräver jordad anslutning, eller att de på nåt vis mäter mot jordledningen...

Återledningsfelbrytare?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Om du menar en glasplafond så vill jag minnas att det bara var specifika tillverkningsserier av modellen som var påverkade. Har två själv som inte var påverkade. Kolla upp det med IKEA för det kan bli väldigt otäckt med en glasplafond som ramlar ned.

Tack men jag älskar risken!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Återledningsfelbrytare?

Summaströmbrytare?
Felströmbrytare?

På engelska heter den Residual Current Circuit Breaker

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om du går tillbaka till vad jag skrev från början, så var det ”Sätt den i en jordfelsbrytare. Får du problem så skall jordfelsbrytaren ta det innan du stryker med.” Ditt svar på det var att jordfelsbrytaren inte skulle ta det om man kortade mellan fas och nolla i samma sladd - dvs, om bägge ledarna var trasiga men på något sätt inte hade kommit i kontakt med varandra (om de hade kommit i kontakt med varandra hade det blivit kortslutning och säkringen hade gått). Det är iofs sant rent teoretiskt, men man kommer inte att dö av det. Strömmen kommer då att gå närmsta vägen genom din kropp från fasledare till nolla. Det är några millimeter i vilken lem du nu rör vid den med. Det dör man inte av. Däremot känns det.

Sannolikheten att du skulle dö är låg men det är inte samma sak om att den inte finns vilket du påstår.
Sedan att kabelisolering har gått åt helvete och ledarna är delvis exponerade utan att vara kortslutna har jag sett hur många gånger som helst.
Därför är inte en jordfelsbrytare i detta fallet en lösning på problemet för det löser det ej.
Då var det bättre som du nämnde att byta kabeln om den nu är felkällan.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

Ikea och Biltema: Släpp 20 produkter, dra tillbaka en, släpp 20 produkter, dra tillbaka en..

Skulle nog vilja hävda att IKEA ligger på en 17-18 nivåer över biltema vad gäller kvalitet.
I alla fall på deras teknik produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

På engelska heter den Residual Current Circuit Breaker

Den har två namn. Det du skriver är vanligast i Storbritannien. Det andra, som jag tror är vanligare i USA, är Ground Fault (Circuit) Interrupter (GFI eller GFCI), vilket jag gissar är varifrån vi fått vårt namn.

Om man översätter den brittiska termen så blir det Restströmbrytare. Vet inte om det är tydligare.

Skrivet av Barak:

Sannolikheten att du skulle dö är låg men det är inte samma sak om att den inte finns vilket du påstår.
Sedan att kabelisolering har gått åt helvete och ledarna är delvis exponerade utan att vara kortslutna har jag sett hur många gånger som helst.
Därför är inte en jordfelsbrytare i detta fallet en lösning på problemet för det löser det ej.
Då var det bättre som du nämnde att byta kabeln om den nu är felkällan.

OK. Tycker du i så fall att jordfelsbrytaren har ett värde i något läge? För det är lite situationen ”trasig isolering” som den skall fungera.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Rent teoretiskt kan du ha en situation där bägge ledarna är trasiga men på något sätt inte kommit i kontakt med varandra (för hade de gjort det hade säkringen gått eftersom det hade blivit kortslutning). Inte helt troligt, men visst. För att jordfelsbrytaren inte skall lösa ut måste all strömmen gå från fas till nolla i samma krets, genom din kropp, utan att spilla till jord alls. Eftersom den går närmaste vägen så blir det då ett par millimeter i din hand eller vad du nu tar med. Det dör man inte av. Hade du tagit en ledare i varje hand hade det varit värre, men jag tror knappt att det går.

Så i en isolerad miljö kan man fortsätta använda den trasiga kabeln menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jo precis, och som jag skrev tidigare i tråden använder jag inte ens den medföljande kabeln. Får se om jag besvärar mig med att lämna in den överhuvudtaget. Men vem vet när köttbullesuget faller på!

Lämna in eller häv i återvinningen medan du minns, så du inte får eventuella otrevligheter om 5 år när du letar efter en sådan kabel och hittar detta vrak i gömmorna.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Den har två namn. Det du skriver är vanligast i Storbritannien. Det andra, som jag tror är vanligare i USA, är Ground Fault (Circuit) Interrupter (GFI eller GFCI), vilket jag gissar är varifrån vi fått vårt namn.

Om man översätter den brittiska termen så blir det Restströmbrytare. Vet inte om det är tydligare.

OK. Tycker du i så fall att jordfelsbrytaren har ett värde i något läge? För det är lite situationen ”trasig isolering” som den skall fungera.

Givetvis. =P
Den minskar risken för dödlig utgång i scenarier den är designad för.
Det är ett bra komplement men ingen idiotförsäkring.
Bara för att man har installerat ett larm så skall man inte sluta låsa dörren om jag uttrycker mig så. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Så i en isolerad miljö kan man fortsätta använda den trasiga kabeln menar du?

Jag hade inte gjort det, men frågan kom från person som helt klart var inne på att fortsätta använda den. Då rekommenderade jag en jordfelsbrytare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Om du sätter kabeln i en stereo eller något som du inte rör på flera år så är det väl inget problem alls?

Kabeln fungerar inte för de som ofta tar med sig laddaren, upp och ned i väskor, lindas tight och sträcks ut igen, många gånger

Jag skulle inte vara orolig att använda den så länge jag vet om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Givetvis. =P
Den minskar risken för dödlig utgång i scenarier den är designad för.
Det är ett bra komplement men ingen idiotförsäkring.
Bara för att man har installerat ett larm så skall man inte sluta låsa dörren om jag uttrycker mig så. =P

Min utgångspunkt är att man aldrig kan vara helt säker. Det farligaste jag har sett i elväg var en lampa där själva stickproppen hade spruckit för att något hade fallit på den, så det hade definitivt gått att peta in ett finger där. Jag kan inte se hur man rimligen hade kunnat förhindra det som privatperson, och det var bara tur att jag såg det. Den här risken skulle alltså då vara att man böjer kabeln så mycket att den inte bara gnager hål på den yttre isoleringen utan dessutom bägge de inre på ett sådant sätt att man kan komma åt bägge ledarna men de inte rör varandra, och sedan tar i den med bägge händerna utan att se att kabeln är skadad. Den risken känns… liten. Utan jordfelsbrytaren räcker det man kommer åt en ledare för att det skall vara farligt. Den risken är väsentligt större, och jag hade inte tagit den. Med jordfelsbrytare…eh. Då är vi nere på risken för meteoritnedslag eller nåt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Min utgångspunkt är att man aldrig kan vara helt säker. Det farligaste jag har sett i elväg var en lampa där själva stickproppen hade spruckit för att något hade fallit på den, så det hade definitivt gått att peta in ett finger där. Jag kan inte se hur man rimligen hade kunnat förhindra det som privatperson, och det var bara tur att jag såg det. Den här risken skulle alltså då vara att man böjer kabeln så mycket att den inte bara gnager hål på den yttre isoleringen utan dessutom bägge de inre på ett sådant sätt att man kan komma åt bägge ledarna men de inte rör varandra, och sedan tar i den med bägge händerna utan att se att kabeln är skadad. Den risken känns… liten. Utan jordfelsbrytaren räcker det man kommer åt en ledare för att det skall vara farligt. Den risken är väsentligt större, och jag hade inte tagit den. Med jordfelsbrytare…eh. Då är vi nere på risken för meteoritnedslag eller nåt.

Allt kan alltid hända och det gör det också.
Har jobbat som elektriker i ganska många år nu och har sett rätt mycket.
Uppfinningsrikedom råder det i alla fall ingen brist på.
Sedan skall man kanske klassa fartygssidan som en egen kategori av katastrof...
Då är industrisidan jämförelsevis städad.

Min poäng var bara att en JFB kan invagga folk i en falsk trygghet och det är det farligaste som finns. =P
Vet inte hur statistiken ser ut idag men tidigare var exempelvis fyrhjulsdrivna bilar mer olycksdrabbade än tvåhjulsdrivna...
Många påstår att dom drivs av sin tro men jag skulle snarare säga att det rör sig specifikt om övertro.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch