Samsungs AR-headset kan lanseras redan om några månader

Permalänk
Melding Plague

Samsungs AR-headset kan lanseras redan om några månader

Enligt uppgift kommer Samsung lansera sitt AR-headset Galaxy Glass redan i början av 2024, och hinner då eventuellt före Apples släpp av Vision Pro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tja, AR är väl helt intressant, men för underhållning (spel/film/etc) känns det ju halvdant jämfört med VR. För företagskunder kan ju AR ha helt andra fördelar, och där ser jag stora marknader.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Varken apple vision pro eller det kommande Samsung headsetet är "AR Headsets".
Det är exakt samma typ av headset som Meta Quest 3.
Dvs ett VR Headset som möjliggör "AR" via passthrough även kallat Mixed Realiy "MR"

Edit: tillägger att med det sagt på en betydligt mer high end nivå än Quest 3

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Det behövs mer konkurrens. Jag tänker i framtiden slipper vi datanördar gå ut och slänga soporna i sopförrådet utan vi kan med VR-headset styra en robot att göra detta.

Användningsområdena finns hur mycket som helst. VR måste dock bli så bra så att vanligt folk kan använda den 8h, 5 dagar i veckan utan problem med illamående. Vi har en bit kvar för att komma dit. Jag tror att VR i framtiden (säg 40år) kommer bli vanligt i helt vanliga jobb.

Jag tror dock Apples VR blir bättre. De verkar ha planerat denna så mycket mer. Men Apples variant kan förutom bli extremt mycket dyrare också bli väldigt inlåst.

Permalänk
Medlem

MR med Q3 är ju väldigt häftigt.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Som ni andra så välkommor jag nya AR aktörer, men eftersom jag har haft VR sen HTC vive 2016 så har jag lärd mig ett par saker:

- VR måste ha ett bra urval av AAA titlar, alltså spel eller appar som är så bra att VR blir mera än en tech-demo man använder i 14 dagar.

- VR måste ner i storlek och vara helt trådlöst, annars är det i längden för irriterande, begränsande och besvärligt att använda.

- VR kommer absolut INTE att sälja till massorna om priset ligger över 1K, även just under 1K är den redan svårsåld.

För att VR ska mass-adopteras av folket måste det alltså finnas 100 tals BRA titlar och nästan som vid film, måste det komma jämnt och ofta, det går inte att vänta 2-3 år mellan varje storsäljare, då blir det lite som med Blu-Ray 3D och 3D skärmarna, häftigt, men inte nåt du använder varje dag.

Dom måste sluta över sälja VR såsom att du kan använda det som monitor ersättning permanent och att alla dina Teams möten kommer att hållas i VR, tekniken ÄR inte redo för detta, även dom minsta headsets vi har idag är för tunga, jobbiga att ha på sig, gör sönder frisyren, får folk att se löjliga ut, och även i 4.5K är upplösningen alldeles för liten. Och du kan se VR film, men det finns för lite urval, och för att se film i även 4K - 360/180vr behövs minimum 16K resultat, inte max, 8K som det är idag, det ser suddigt ut eftersom du inte längre tittar rakt in i en 4K skärm, men 360 grader x 4K och ..ja det säger sig själv om du då filmar med 4-8K det kommer att se suddigt ud och inte nåt du vill titta på 5-10 år sen, lite som att se youtube videos från 2007 i Barbie-Kamera upplösning.

Nu har jag ett 4.5K Quest 3 headset från Meta och det kan parkopplas direkt trådlöst med PCVR (Steam) och det var ett extremt smart drag från Meta eftersom dom nu har fattat att även om dom gör världens nuvarande bästa VR headset till ett överkomligt pris (och har förlorat närmare 47 Miljarder dollars på utvecklingen) - så är VR fortfarande svårsåld om dom inte räcker till HELA folket, alltså inte bara fastlåst till Producenten.

Och det sista är faktisk rejält viktig som har kostat dyrt att lära sig, alla producenter är så kåta på pengar och att vara den som dominerar marknaden att dom har rejält svårt med att se varför deras utveckling ska gynnas av andra aktörer inom VR, så dom vill helst att folk bara köper och accepterar att miljön bara passar inom producentens tänkta miljö, butiker, appar och värld.

Men så funkar världen inte.

Så det ska bli spännande och se om Samsung AR får såpas mycket stöd som Meta har givit VR, det tror jag tyvärr inte, isär när man ser hur Samsung har låst sitt Samsung Pay bara till Samsung och gör det skitsvårt att använda på andra smartklockor eller deras klockor med andra mobiler etc. Dom är som alla andra märken, vill styra absolut allt själva, och då går det den vägen att det aldrig riktig blir "mainstream".

Dom måste lära sig att öppna upp för ALLA, och nå ALLA med båda pris, appar, tillgänglighet och användbarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Som ni andra så välkommor jag nya AR aktörer, men eftersom jag har haft VR sen HTC vive 2016 så har jag lärd mig ett par saker:

- VR måste ha ett bra urval av AAA titlar, alltså spel eller appar som är så bra att VR blir mera än en tech-demo man använder i 14 dagar.

- VR måste ner i storlek och vara helt trådlöst, annars är det i längden för irriterande, begränsande och besvärligt att använda.

- VR kommer absolut INTE att sälja till massorna om priset ligger över 1K, även just under 1K är den redan svårsåld.

För att VR ska mass-adopteras av folket måste det alltså finnas 100 tals BRA titlar och nästan som vid film, måste det komma jämnt och ofta, det går inte att vänta 2-3 år mellan varje storsäljare, då blir det lite som med Blu-Ray 3D och 3D skärmarna, häftigt, men inte nåt du använder varje dag.

Dom måste sluta över sälja VR såsom att du kan använda det som monitor ersättning permanent och att alla dina Teams möten kommer att hållas i VR, tekniken ÄR inte redo för detta, även dom minsta headsets vi har idag är för tunga, jobbiga att ha på sig, gör sönder frisyren, får folk att se löjliga ut, och även i 4.5K är upplösningen alldeles för liten. Och du kan se VR film, men det finns för lite urval, och för att se film i även 4K - 360/180vr behövs minimum 16K resultat, inte max, 8K som det är idag, det ser suddigt ut eftersom du inte längre tittar rakt in i en 4K skärm, men 360 grader x 4K och ..ja det säger sig själv om du då filmar med 4-8K det kommer att se suddigt ud och inte nåt du vill titta på 5-10 år sen, lite som att se youtube videos från 2007 i Barbie-Kamera upplösning.

Nu har jag ett 4.5K Quest 3 headset från Meta och det kan parkopplas direkt trådlöst med PCVR (Steam) och det var ett extremt smart drag från Meta eftersom dom nu har fattat att även om dom gör världens nuvarande bästa VR headset till ett överkomligt pris (och har förlorat närmare 47 Miljarder dollars på utvecklingen) - så är VR fortfarande svårsåld om dom inte räcker till HELA folket, alltså inte bara fastlåst till Producenten.

Och det sista är faktisk rejält viktig som har kostat dyrt att lära sig, alla producenter är så kåta på pengar och att vara den som dominerar marknaden att dom har rejält svårt med att se varför deras utveckling ska gynnas av andra aktörer inom VR, så dom vill helst att folk bara köper och accepterar att miljön bara passar inom producentens tänkta miljö, butiker, appar och värld.

Men så funkar världen inte.

Så det ska bli spännande och se om Samsung AR får såpas mycket stöd som Meta har givit VR, det tror jag tyvärr inte, isär när man ser hur Samsung har låst sitt Samsung Pay bara till Samsung och gör det skitsvårt att använda på andra smartklockor eller deras klockor med andra mobiler etc. Dom är som alla andra märken, vill styra absolut allt själva, och då går det den vägen att det aldrig riktig blir "mainstream".

Dom måste lära sig att öppna upp för ALLA, och nå ALLA med båda pris, appar, tillgänglighet och användbarhet.

Samsung i kombination med Google låter ju som det lär bli nån version av Linux (Android) och förmodligen då vara helt öppen samt med stöd för PCVR, allt annat vore ju totalt idiotiskt.

Blev sjukt taggad av artikeln, håller tummarna för att vi får se mer snarast.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

100x hellre detta än Meta-brillor

Permalänk
Medlem

Sweeet, kanske inte just för mig. Men ju fler aktörer på marknaden ju bättre. Hoppas VR blir det nya teknik-racet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Som ni andra så välkommor jag nya AR aktörer, men eftersom jag har haft VR sen HTC vive 2016 så har jag lärd mig ett par saker:

- VR måste ha ett bra urval av AAA titlar, alltså spel eller appar som är så bra att VR blir mera än en tech-demo man använder i 14 dagar.

- VR måste ner i storlek och vara helt trådlöst, annars är det i längden för irriterande, begränsande och besvärligt att använda.

- VR kommer absolut INTE att sälja till massorna om priset ligger över 1K, även just under 1K är den redan svårsåld.

För att VR ska mass-adopteras av folket måste det alltså finnas 100 tals BRA titlar och nästan som vid film, måste det komma jämnt och ofta, det går inte att vänta 2-3 år mellan varje storsäljare, då blir det lite som med Blu-Ray 3D och 3D skärmarna, häftigt, men inte nåt du använder varje dag.

Dom måste sluta över sälja VR såsom att du kan använda det som monitor ersättning permanent och att alla dina Teams möten kommer att hållas i VR, tekniken ÄR inte redo för detta, även dom minsta headsets vi har idag är för tunga, jobbiga att ha på sig, gör sönder frisyren, får folk att se löjliga ut, och även i 4.5K är upplösningen alldeles för liten. Och du kan se VR film, men det finns för lite urval, och för att se film i även 4K - 360/180vr behövs minimum 16K resultat, inte max, 8K som det är idag, det ser suddigt ut eftersom du inte längre tittar rakt in i en 4K skärm, men 360 grader x 4K och ..ja det säger sig själv om du då filmar med 4-8K det kommer att se suddigt ud och inte nåt du vill titta på 5-10 år sen, lite som att se youtube videos från 2007 i Barbie-Kamera upplösning.

Nu har jag ett 4.5K Quest 3 headset från Meta och det kan parkopplas direkt trådlöst med PCVR (Steam) och det var ett extremt smart drag från Meta eftersom dom nu har fattat att även om dom gör världens nuvarande bästa VR headset till ett överkomligt pris (och har förlorat närmare 47 Miljarder dollars på utvecklingen) - så är VR fortfarande svårsåld om dom inte räcker till HELA folket, alltså inte bara fastlåst till Producenten.

Och det sista är faktisk rejält viktig som har kostat dyrt att lära sig, alla producenter är så kåta på pengar och att vara den som dominerar marknaden att dom har rejält svårt med att se varför deras utveckling ska gynnas av andra aktörer inom VR, så dom vill helst att folk bara köper och accepterar att miljön bara passar inom producentens tänkta miljö, butiker, appar och värld.

Men så funkar världen inte.

Så det ska bli spännande och se om Samsung AR får såpas mycket stöd som Meta har givit VR, det tror jag tyvärr inte, isär när man ser hur Samsung har låst sitt Samsung Pay bara till Samsung och gör det skitsvårt att använda på andra smartklockor eller deras klockor med andra mobiler etc. Dom är som alla andra märken, vill styra absolut allt själva, och då går det den vägen att det aldrig riktig blir "mainstream".

Dom måste lära sig att öppna upp för ALLA, och nå ALLA med båda pris, appar, tillgänglighet och användbarhet.

Bra summering av VR läget tycker jag.

Meta gjorde visserligen rätt att möjliggöra PCVR via Airlink/kabel men dom skulle ha skippat inhouse konkurrens med Quest Pro. Quest 3 skulle även haft en vanlig displayport-anslutning för riktig PCVR. Då hade det sålt utav bara helsike och blivit en total succé. Det sker rätt mycket förlust av prestanda och kvalité i länken såvida man inte har ett 4090.

Men alla som tillverkar VR headset får hybris och tror att den potentielle kunden är techbolag som står på löpande band och vill kasta pengar på "high-end headsets" men som av någon märklig anledning endast hamnar hos youtubers ändå.

Den långsiktiga och trogna VR marknaden tror jag är just PC Gamers. Folk tröttnar till slut på Beatsaber och pingis i vardagsrummet. Vi kommer nog dit så småningom. Ett ultralätt VR set som är som ett par skidglasögon i storlek och vikt och 8K i upplösning. Kanske lagom till RTX 6090?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Bra summering av VR läget tycker jag.

Meta gjorde visserligen rätt att möjliggöra PCVR via Airlink/kabel men dom skulle ha skippat inhouse konkurrens med Quest Pro. Quest 3 skulle även haft en vanlig displayport-anslutning för riktig PCVR. Då hade det sålt utav bara helsike och blivit en total succé. Det sker rätt mycket förlust av prestanda och kvalité i länken såvida man inte har ett 4090.

Men alla som tillverkar VR headset får hybris och tror att den potentielle kunden är techbolag som står på löpande band och vill kasta pengar på "high-end headsets" men som av någon märklig anledning endast hamnar hos youtubers ändå.

Den långsiktiga och trogna VR marknaden tror jag är just PC Gamers. Folk tröttnar till slut på Beatsaber och pingis i vardagsrummet. Vi kommer nog dit så småningom. Ett ultralätt VR set som är som ett par skidglasögon i storlek och vikt och 8K i upplösning. Kanske lagom till RTX 6090?

Det finns inga indikationer på att Quest 3 skulle sålt av sjuhelsike mer. Jag tror snarare att det skulle sälja en sån litet antal fler att det är det dom precis räknat med och därför skippat.
Trogna VR-marknaden just nu är inte PC-gamers utan just gamers som kör mest native på Quest. Det är inte Beat Saber och Pingis som bara spelas på Quest det syns tydligt vilka spel som är mest populärast.
Med det sagt så vill jag säga att jag äger Quest 3 kör PCVR till största del och använder den nästan dagligen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ett Quest 3-headset är verkligen enkelt att använda för PCVR. Vi har flera routers i hemmet, vilket gör det möjligt att spela PCVR var som helst i huset. Man kan till och med sitta i TV-soffan och ansluta till sin dator. Frågan är dock om någon annan aktör kan konkurrera med Meta, med tanke på deras stora investeringar. Det verkar nästan som att även Valve har gett upp när det gäller hårdvarutillverkning, även om de fortfarande tjänar pengar på mjukvaruförsäljning.

Om Samsung nu kliver in i branschen, hur tänker de hitta sina marknadsandelar? De har ju redan erfarenhet från sin tid med Windows MR.

Permalänk
Medlem

Mkt intressant om Samsung går all in för att ge Apple en match; det är precis vad som behövs!

Högst troligt så är Apples produkt mer finslipad men att Samsung & Co kommer närma sig allteftersom.

Tveksamt om Samsung hinner före dock, Vision Pro och Vision OS v1.0 tycks vara nära förestående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Varken apple vision pro eller det kommande Samsung headsetet är "AR Headsets".
Det är exakt samma typ av headset som Meta Quest 3.
Dvs ett VR Headset som möjliggör "AR" via passthrough även kallat Mixed Realiy "MR"

En teknikalitet som helt kommer att sakna betydelse.

"AR" är precis vad AR (nej, ingen kommer säga MR) kommer vara framöver. Inkl möjligheten att kunna justera hur mycket "verklighet" (ända ner t.o.m. 0 "verklighet ") användningen ska inkludera.

Vilket är riktigt bra! Det ska inte behövas två olika produkter för att gå mellan 0 verklighet och >0 verklighet.

Och produkter som bara kan erbjuda det ena eller det andra är nog dödsdömda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

En teknikalitet som helt kommer att sakna betydelse.

"AR" är precis vad AR (nej, ingen kommer säga MR) kommer vara framöver. Inkl möjligheten att kunna justera hur mycket "verklighet" (ända ner t.o.m. 0 "verklighet ") användningen ska inkludera.

Vilket är riktigt bra! Det ska inte behövas två olika produkter för att gå mellan 0 verklighet och >0 verklighet.

Och produkter som bara kan erbjuda det ena eller det andra är nog dödsdömda.

Nej det är ingen teknikalitet.
Målet bla både Meta och Apple har är att göra riktiga AR glasögon också där glaset är klart dvs ingen skärm som man ser verkligheten via kameror.
Det finns helt klart användningsområde för båda framför allt för det kommer kunna erbjuda helt olika formfaktorer.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej det är ingen teknikalitet.
Målet bla både Meta och Apple har är att göra riktiga AR glasögon också där glaset är klart dvs ingen skärm som man ser verkligheten via kameror.
Det finns helt klart användningsområde för båda framför allt för det kommer kunna erbjuda helt olika formfaktorer.

Mmm, till den grad att det är AR glasögon i ena fallet och AR headset i det andra, betydligt mer aktuella, fallet kanske?

Vad jag menar är dock att folks förväntningar på vad AR egentligen innebär kommer sättas redan nu (nästa år) med Vision Pro & Co. Att verkligheten trillar in som video är mest en teknikalitet, de kommer lägga beslag på AR begreppet oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Mmm, till den grad att det är AR glasögon i ena fallet och AR headset i det andra, betydligt mer aktuella, fallet kanske?

Vad jag menar är dock att folks förväntningar på vad AR egentligen innebär kommer sättas redan nu (nästa år) med Vision Pro & Co. Att verkligheten trillar in som video är mest en teknikalitet, de kommer lägga beslag på AR begreppet oavsett.

Spelar ingen roll vad man kallar det.
AR betyder nått annat, det är mixed reality. Tekniskt sett är det VR headsets inte AR headsets.
AR förbättrar du verkligenheten det gör man inte med MR, visst kan det vara nära men det är inte förbättrad verklighet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Så sjukt mycket negativa klagomål när Apple släppte sitt Vision Pro och hela anti Apple skaran körde i gång sitt mega drev mot denna produkt, nu ser man hur man vänt kappan efter vinden och det börjar släppas fler liknande produkter.

Precis på samma sätt som när Apple slutade leverera laddare till sina mobiler så hånade till och med Samsung öppet Apple, för att senare vända kappan efter vinden och själva sluta leverera laddare.

Skoj att fler hakar på Apple och driver tekniken vidare så kanske det blir kommande produktioner i framtiden som är prissatta för den stora skaran.