AMD Ryzen Threadripper 7970X och 7980X – galen flertrådad prestanda

Permalänk
Skrivet av Ghuntax:

Ännu en gång så visar Amd att dom levererar bra produkter som verkligen levererar

Leverar dem verkligen om en Apple M3 Max presterar dubbelt så bra per watt?

Permalänk
Medlem

För mig låter Thredripper utmärkt, kollat några videos där man tex renderar animationer på typ 3-5 minuter och ställer in att programmet använder både gpu och cpu, då är inte mycket i närheten av den prestanda du får ut för samma peng.

Permalänk
Medlem

ja, man får vara glad att man kunde åka Threadripper under Generation 1 och 2, innan prislappen drog iväg hiskeligt. nu får min Gen2 TR tuffa å gå under bordet som server tills han dör.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

För mig låter Thredripper utmärkt, kollat några videos där man tex renderar animationer på typ 3-5 minuter och ställer in att programmet använder både gpu och cpu, då är inte mycket i närheten av den prestanda du får ut för samma peng.

redan under Gen 1 och Gen 2 tiden när en vanlig dödlig kunde köpa en TR så prestera dem väldigt bra för "Workstation" task´s.
och var underbara att köra vid video redigering ihop med en snabb GPU. dagens Generation av TR är ju givetvis mycket bättre. men TR har aldrig varit dåliga på Workstation relaterade uppgifter. jag var väldigt nöjd med både Gen 1 och 2.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

redan under Gen 1 och Gen 2 tiden när en vanlig dödlig kunde köpa en TR så prestera dem väldigt bra för "Workstation" task´s.
och var underbara att köra vid video redigering ihop med en snabb GPU. dagens Generation av TR är ju givetvis mycket bättre. men TR har aldrig varit dåliga på Workstation relaterade uppgifter. jag var väldigt nöjd med både Gen 1 och 2.

Kör generation 1 en 1950 för närvarande, men känns som att det är dags att uppgradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

Varför vill jag se vad får i betyg innan jag läser det? Jag tänker fan inte läsa ett jävla test mer
eftersom ni älskar göra allt tvärs om.

lmao

Permalänk

Vad tror ni det kommer sig att nya TR får så "dåliga" resultat i Premiere? Beror det främst på att Adobe inte har "hunnit" optimera för nya TR - eller beror det på att Intels Quicksync helt enkelt är så förbaskat överlägset?

Jag sitter med redigering en hel del, och har idag en TR som ju är snart tre år gammal. Men det är svårt att välja efterträdare. Känns "trist" att gå ner till en z790 14900k. Samtidigt presterar ju nya TR knappt bättre än 14900k i Premiere Benchmarks som man sett.

Visa signatur

Primary: Aorus Xtreme TRx40, Threadripper 3960x, 128GB 3600Mhz ram, Asus GTX3080 OC, 2x Mp600 Pro 2TB, 1x Mp600 Pro 1TB, 2x Samsung 970 Pro 2TB, 4x WD Red 10TB

Secondary: ASUS x299 Prime-Deluxe, Intel i9 7900x, 64GB RAM, Asus GTX1080Ti Strix OC, 1x Samsung NVMe SSD 2TB, 2x Samsung NVMe SSD 500GB, 4x WD Red 10TB, 2x WD Red 14TB.