Samsung kan lansera AR-headset nästa år för att utmana Apple

Permalänk
Melding Plague

Samsung kan lansera AR-headset nästa år för att utmana Apple

I slutet av 2024 kommer Samsung enligt ett nytt rykte lansera ett avancerat AR-headset i klass med Apple Vision Pro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra med konkurrens, hoppas det blir en utmanare.

Permalänk
Medlem

Jag har postat detta tidigare, men vad gör det om jag postar om samma sak igen? 😁

AR är den teknik som håller på att transformera hela byggindustrin och jag hoppas att ett billigare alternativ än hololens dyker upp. Här är en video där BIM-ritningen över ventilationen kan tolkas ute i fält för att på så vis minimera tolkningsfel av ritningen.

https://www.youtube.com/watch?v=tAmImhdWYjA&t=44

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Andra gen XR och "i klass med apple" lär inte matcha för att förstås menar dom inte hårdvaru mässigt utan snarare prismässigt bara för att dom ser att Apple gör det. Apple kommer iaf vara unikt på sitt eget sett så folk kommer förstås betala genom att panta sina barn om dom måste. Rehashar Samsung samma XR som alla andra headsets kommer köra de kommande 2 åren då Quest 3 sätter standarden lär det bli för dyrt för lite praktisk fördel. Så jag har mina tvivel om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

AR är den teknik som håller på att transformera hela byggindustrin och jag hoppas att ett billigare alternativ än hololens dyker upp.

Hur menar du att priset är ett problem?
Det här är ju projekt som kostar i spannet 100Miljoner - 100Miljarder, om det är så revolutionerande som du menar, hur kan 40k vara ett problem?

Permalänk
Medlem

Ställer mig tveksam till det här, känns framstressat men konkurrens är alltid bra för utvecklingen.
Apple har hållt på med sitt i många år, hur länge har Samsung jobbat på sitt?

Sen tror inte jag att Android kommer bli bra med sina microstutters, men jag kan ha fel, tiden får utvisa hur det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ställer mig tveksam till det här, känns framstressat men konkurrens är alltid bra för utvecklingen.
Apple har hållt på med sitt i många år, hur länge har Samsung jobbat på sitt?

Sen tror inte jag att Android kommer bli bra med sina microstutters, men jag kan ha fel, tiden får utvisa hur det blir.

Med tanke på att detta inte direkt är riktade mot privatpersoner utan snarare företag så kan det nog bli en hitta, allt hänger på vad för techavtal eventuella företag som är målgruppen har.

Som för vår del så hade ett headset från HP varit extremt mycket mer relevant än ett från Apple.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag har postat detta tidigare, men vad gör det om jag postar om samma sak igen? 😁

AR är den teknik som håller på att transformera hela byggindustrin och jag hoppas att ett billigare alternativ än hololens dyker upp. Här är en video där BIM-ritningen över ventilationen kan tolkas ute i fält för att på så vis minimera tolkningsfel av ritningen.

https://www.youtube.com/watch?v=tAmImhdWYjA&t=44

Man har sagt att BIM och på senare år AR/VR är den stora frälsaren. Men det fungerar sämre i praktiken. Säkert kommer det att användas i vissa tillämpningar.
Själv är jag botad från BIM med bristfälliga stora projekt med taskiga underlag. Man dumpar en jättelik 3D ritning på sina UE och sedan ska de själva ur det bristfälliga underlaget ta fram egna underlag. De som ritar upp i 3D/BIM har/får ofta dålig förståelse för 2D och är ofta generellt sämre på att konstruera saker. Det blir tvärtom hur det borde vara. Kanske delvis för att många som konstruerar idag egentligen borde ha någon mindre krävande tjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Andra gen XR och "i klass med apple" lär inte matcha för att förstås menar dom inte hårdvaru mässigt utan snarare prismässigt bara för att dom ser att Apple gör det. Apple kommer iaf vara unikt på sitt eget sett så folk kommer förstås betala genom att panta sina barn om dom måste. Rehashar Samsung samma XR som alla andra headsets kommer köra de kommande 2 åren då Quest 3 sätter standarden lär det bli för dyrt för lite praktisk fördel. Så jag har mina tvivel om det.

Senaste rykten gör gällande att det inte är Qualcomm XR2 Gen 2 (samma som sitter i Quest 3) utan att Qualcomm jobbat fram en ny XR än mer "High end" krets som är tänkt att användas i denna och andra Vision Pro konkurrenter.

Skrivet av Dem8n:

Ställer mig tveksam till det här, känns framstressat men konkurrens är alltid bra för utvecklingen.
Apple har hållt på med sitt i många år, hur länge har Samsung jobbat på sitt?

Sen tror inte jag att Android kommer bli bra med sina microstutters, men jag kan ha fel, tiden får utvisa hur det blir.

Quest är byggt på android i grunden också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag har postat detta tidigare, men vad gör det om jag postar om samma sak igen? 😁

AR är den teknik som håller på att transformera hela byggindustrin och jag hoppas att ett billigare alternativ än hololens dyker upp. Här är en video där BIM-ritningen över ventilationen kan tolkas ute i fält för att på så vis minimera tolkningsfel av ritningen.

https://www.youtube.com/watch?v=tAmImhdWYjA&t=44

Cool teknik! Men den videon är ju 5 år gammal, har det slagit och gått bra sedan dess?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Cool teknik! Men den videon är ju 5 år gammal, har det slagit och gått bra sedan dess?

Byggsektorn är som den är och allt tar tid att förändra. Med det sagt så vill ingen betala för byggmissar pga dålig kommunikation. En bild säger ju mer än 1000 ord brukar man ju säga.

https://www.youtube.com/watch?v=OSieLoVnXXg

Här är ett annat exempel på AR-teknik inom byggbranschen, och i detta fallet handlar det om en brunn med tillhörande rör. Nu visas allt via fältdatorn, men här finns möjligheter. Om man dessutom kan få till noggrannheten i ar-tekniken så att man kan använda den till att direkt kunna montera de olika detaljerna så lär vi ha en vinnare. Om det blir en produkt som används av byggindustrin, så tänker jag att fler företag kan tänkas tillverka denna typen av headset. Ju fler som tillverkar, ju billigare vara till slutkunden, och således ökar möjligheten till en större spelarbas med ett AR-headset hemma. Om fler har ett sådant headset hemma så ökar även chanserna att spelbolag gör spel som just använder AR-teknik. Nu är det många antaganden här, men man kan ju alltid hoppas 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Hur menar du att priset är ett problem?
Det här är ju projekt som kostar i spannet 100Miljoner - 100Miljarder, om det är så revolutionerande som du menar, hur kan 40k vara ett problem?

Det är inte kostnaden i AR-headseten som är problemet i byggindustrin, utan att få industrin att överge vanliga 2d-ritningar till förmån av 3d-ritningar där du drar nytta av tex ar-tekniken. Nu har förvisso de flesta arbetsplatserna IFC-filer (3d-bim) över sina byggen, men för att göra enligt videon ovan så behöver du transformera in IFC:n i det lokala nätet vilket är den enkla delen. Sen måste du på något sätt triangulera headsettet inne byggnaden, och utan att ha sett kalkylen så gissar jag att både mantimmar och extrautrustningen runtomkring antagligen får företag att backa från sina traditionella sätt att bygga.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Det är inte kostnaden i AR-headseten som är problemet i byggindustrin..

Okej, jag utgick ifrån vad du sa bara att det var/är priset på Hololens som är problemet…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Okej, jag utgick ifrån vad du sa bara att det var/är priset på Hololens som är problemet…

Jag spekulerar bara nu, men priset för just hololens har nog främst betydelse inom privatpersonens sfär där tex spelindustrin har sin inkomst. Om det inte kommer en AR-produkt till vettiga priser, så ser jag inte heller möjligheten för AR att slå igenom för hemmabruket. Men byggbranschen har ju lite andra ekonomiska ramar att förhålla sig till där mantimskostnaden är den stora boven i dramat. Kan du kapa mantimmar genom en lösning via AR, så kommer det gå snabbt 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt! Ser ut som att 2024 blir ett bra år för AR/VR.

Inväntar med spänning alla kommande "utmanare" till apples headset, förhoppningsvis kan vi få en trevlig AR/VR upplevelse med ögonspårning för under 10k innan året är slut.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk

Om detta lyckas och slår igenom så blir det en teknikrevolution som kommer förändra folks vardag, så jag är skeptisk men jag hoppas..
Och jag tänker då inte bara se på film, utan allt annat som möten och fjärrstyrningar av arbetsredskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Inväntar med spänning alla kommande "utmanare" till apples headset, förhoppningsvis kan vi få en trevlig AR/VR upplevelse med ögonspårning för under 10k innan året är slut.

Det skulle jag inte räkna med.
Quest 3 har satt standarden "under 10 000".
Det är PSVR2 så fall, men ja det är ett PS5 tillbehör.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det skulle jag inte räkna med.
Quest 3 har satt standarden "under 10 000".
Det är PSVR2 så fall, men ja det är ett PS5 tillbehör.

Quest 3 saknar väl ögonspårning och foveated rendering? Det är i mina ögon ett måste inför nästa inköp. Annars är ju Picos nästa headset väldigt lockande. Hade 4an men gillar mitt hp reverb g2 mer så det såldes illa kvickt. Trådlöst och med ögonspårning/foveated rendering ska nästa va och tror absolut att det går o få för under 10k innan året är slut, men den som lever får se.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Quest 3 saknar väl ögonspårning och foveated rendering? Det är i mina ögon ett måste inför nästa inköp. Annars är ju Picos nästa headset väldigt lockande. Hade 4an men gillar mitt hp reverb g2 mer så det såldes illa kvickt. Trådlöst och med ögonspårning/foveated rendering ska nästa va och tror absolut att det går o få för under 10k innan året är slut, men den som lever får se.

Jag antar att du menar 2024?
Ja men jag tror inget XR2 Gen 2 kommer komma ut som har ögonspårning och foveated rendering, iaf inte under 10 000.
Det är som lite så att Meta Quest är så pass stort så det "sätter standarden".
Vill du ha detta får du kosta på dig en Quest Pro med ett XR2 Gen1+ chip.
Chipet som ska sitta i detta samsung och framtida Meta headsets är i headsets som ska "tävla" mot Vision Pro och målet är typ att ligga $1000 under vision pro, det är fortfarande en bit över 10 000kr.

Valves nästa headset kommer inte heller kosta under 10 000 inte en chans men jag gissar mellan 10-15k kanske.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag antar att du menar 2024?
Ja men jag tror inget XR2 Gen 2 kommer komma ut som har ögonspårning och foveated rendering, iaf inte under 10 000.
Det är som lite så att Meta Quest är så pass stort så det "sätter standarden".
Vill du ha detta får du kosta på dig en Quest Pro med ett XR2 Gen1+ chip.
Chipet som ska sitta i detta samsung och framtida Meta headsets är i headsets som ska "tävla" mot Vision Pro och målet är typ att ligga $1000 under vision pro, det är fortfarande en bit över 10 000kr.

Valves nästa headset kommer inte heller kosta under 10 000 inte en chans men jag gissar mellan 10-15k kanske.

Jaha, du menar så. Nej det är mycket möjligt, heller ingenting jag direkt eftersöker då jag främst vill ha det till PCVR, en "direkt" utmanare till apples framtida headset lär inte komma för under 10k nej

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag antar att du menar 2024?
Ja men jag tror inget XR2 Gen 2 kommer komma ut som har ögonspårning och foveated rendering, iaf inte under 10 000.
Det är som lite så att Meta Quest är så pass stort så det "sätter standarden".
Vill du ha detta får du kosta på dig en Quest Pro med ett XR2 Gen1+ chip.
Chipet som ska sitta i detta samsung och framtida Meta headsets är i headsets som ska "tävla" mot Vision Pro och målet är typ att ligga $1000 under vision pro, det är fortfarande en bit över 10 000kr.

Valves nästa headset kommer inte heller kosta under 10 000 inte en chans men jag gissar mellan 10-15k kanske.

"En bit över 10000kr" är ca 25000kr i fallet med Samsungs headset.

Valves nästa kommer förmodligen vara billigt i jämförelse ja (förutsatt dedikerad PCVR).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Senaste rykten gör gällande att det inte är Qualcomm XR2 Gen 2 (samma som sitter i Quest 3) utan att Qualcomm jobbat fram en ny XR än mer "High end" krets som är tänkt att användas i denna och andra Vision Pro konkurrenter.

Quest är byggt på android i grunden också.

Hur står sig Quest mot Apple då?
Bara det att det är Meta bakom Quest gör ju att man absolut inte vill ha det hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Hur står sig Quest mot Apple då?
Bara det att det är Meta bakom Quest gör ju att man absolut inte vill ha det hemma.

Apple Vision Pro kommer vara ett betydligt mer highend både tekniskt och prismässigt än vad Quest 3 är, men Quest 3 är inte dåligt. Tror nog Quest kommer få en "boost" när folk vill ha Apple men ser prislappen.
Quest är ingen enhet som stödjer Google play bara för att det är en androidenhet i grunden och den är inte heller designad för android appar. En hel del går dock att Sideloada, men inget jag sysslat med själv.
Det finns en hel del appar för Quest i Quest-storen annars men i första hand är det spel och gaming som gäller fortfarande.
Om man är emot Meta av principiell anledning ja då kan man nog inte köpa en Quest.
Man behöver dock inte ha nått med Facebook att göra med en Quest. Man använder ett separat Meta-konto typ som tidigare Oculus-konto. Alternativet att använda sig av Metas andra tjänster i headsetet är helt valfritt.
Jag är inget fan av Meta, facebook instagram whatever men jag tycker att ett Meta Quest idag är det bästa man får för pengarna det ger också brett utbud av att kunna köra både PCVR eller VR standalone.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc