Ställa in en 4G LTE Router som en DHCP Server

Permalänk
Medlem

Ställa in en 4G LTE Router som en DHCP Server

Hej!

Jag har köpt en ny 4G LTE router och bytte därför bort min Tele2 router. Därmed förlorade jag funktionaliteten hos min hemmabio förstärkare som har stöd för användning av en smartphone som fjärrkontroll. Problemet är att hemmabio förstärkaren behöver en Wifi-anslutning med DHCP-funktionalitet för att kunna upprätta anslutningen med smartphone appen.

Jag har kontaktat supporten hos routerns tillverkare men jag har ingen tidigare kunskap kring att ställa in routers med liknande värden så jag förstår inte riktigt.

Jag har översatt instruktionerna de gav mig som följer:
-------------------------------------------------------------
Använd din 4G LTE Router som en DHCP Server

Du kan konfigurera routern till att agera som en DHCP server för syftet att tilldela IP adresser till sina klienter. För att aktivera DHCP-funktionaliteten behöver du konfigurera alla datorer på LAN-nätverket för automatisk hämtning av IP adresser.

Följ stegen nedan för att ställa in din DHCP server.

1. Gå in på administrations gränssnittet på http://tplinkmodem.net, och logga in med antingen lösenord eller TP Link ID

2. Gå in på flikarna Advanced > Network > LAN Settings

3. Aktivera DHCP igenom att klicka i rutan Enable och välj DHCP Server

4. Specificera IP Adress Pool, start adressen och slut adressen måste ingå i samma subnet med LAN IP. Routern kommer då att tilldela adresser inom denna specificerade intervall till sina klienter. Standard intervallen är mellan
192.168.1.100 och 192.168.1.199.

5. Fyll i ett värde för Address Lease Time. Adress Lease Time är tidsförloppet som en DHCP-klient kan nyttja sin aktuella dynamiska IP adress som den tilldelats av routern. Efter att den dynamiska adressen löpt ut, blir klienten tilldelad en ny dynamisk IP adress automatiskt. Standard intervallen är 1440 minuter.

6. Behåll resterande inställningar enligt deras standard värden och klicka Save för att verkställa inställningarna.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Till och med punkt 3 hänger jag med men vad gäller egentligen när man fyller i värden för "IP Adress Pool"?
Kan jag behålla standardvärdena eller finns det förhållningsregler för värdena (IP adresserna) man fyller i?

Är "Address Lease Time" en inställning jag behöver ställa in eller funkar det bra med standardvärdena?
Jag tolkar det som att intervallen för tilldelning av dynamiska IP adresser sker och förnyas automatiskt och att det därför går bra med standardvärdena?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

4. Det går utmärkt att köra standard intervallen 100-199.
5. Det går utmärkt att köra standard intervallen för leaseingtiden. Det sköter alla clinter själva och inget du behöver fundera på.
6. Kör på.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

DHCP-server är en basfunktion som existerar i alla hemmakonsuments-routrar/bredbandsdelare, och som är påslagen som standard då du annars inte blir tilldelad några IP-adresser i nätverket och således inte får någon fungerande kommunikation mellan dina enheter eller kommunikation ut mot internet heller för den delen. Enda anledningen till att stänga av DHCP-servern i routern är om du har en server i ditt nätverk som agerar DHCP-server, eller exempelvis Pi-hole/Adguard med DHCP-server påslaget.

Så troligtvis är det inte detta som saknas för att du ska kunna styra förstärkaren via trådlöst och app på mobiltelefonen, om det nu är så att det inte fungerar för dig.

Om du vill ha mer precis hjälp så underlättar det om du meddelar exakt vilken 4G/LTE-router du har köpt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se