Dolby Atmos och större lagringsutrymme på gång till Playstation 5

Permalänk
Melding Plague

Dolby Atmos och större lagringsutrymme på gång till Playstation 5

En ny beta-version av mjukvaran till Playstation 5 öppnar upp för bland annat möjlighet till större SSD:er och Dolby Atmos-ljud.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen Atmos ljud!
Är överlag en bra maskin men besviken över ljudet på den (atmos garanterar dock inte bra ljud men det blir inte sämre)

Permalänk

Det jag främst önskar är bättre gränssnitt för att välja spel. Min xbox från år 2003 hade bättre. Jag förstår ej vem som kan tycka nuvarande är bra? Jag vill se alla spel från startsidan, sedan lite olika filter.

Men Atmos ljudet som kommer är ej fel.

8TB ssd är inte fel, men priserna idag är fortfarande så höga. Det är dock inga som helst problem att fylla 8TB med spel på ps5an.

Permalänk

Hmm visserligen kanske inte att maskinen själv avkodat ATMOS innan, men jag har iaf kunnat skicka DOLBY True HD Atmos från mina bluray-filmer till mitt ljudsystem.

Permalänk
Medlem

Yes Atmos! Fantastiska nyheter!

Permalänk
Medlem

Trevligt. Någon som har en budget-atmos soundbar att rekommendera för det lilla spelrummet? (har en ps5 + lg 48" oled cx)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

8TB ssd är inte fel, men priserna idag är fortfarande så höga. Det är dock inga som helst problem att fylla 8TB med spel på ps5an.

Mja, har en extern 1tb ssd (för ps4 spel) och en extra intern 2tb disk. Måste säga att det räcker till rätt jäkla mycket ändå, och då har jag "bara" knappt 4tb.

Permalänk
Medlem

Dolby vision nästa?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Dolby vision nästa?

Nix.
Det är inte ens Atmos i spel som stödjs utan Tempest 3D på Atmosenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nix.
Det är inte ens Atmos i spel som stödjs utan Tempest 3D på Atmosenheter.

Om konverteringen mellan Tempest 3D och Atmos fungerar bra så lär det vara fullgott.
Kanske speltillverkare tillåts lägga till native Atmos på sina titlar också?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Mja, har en extern 1tb ssd (för ps4 spel) och en extra intern 2tb disk. Måste säga att det räcker till rätt jäkla mycket ändå, och då har jag "bara" knappt 4tb.

Jag har 1TB plus 2TB ssd + 5TB hdd och det är typ fullt, sedan har jag ej spelat på ett halvår.. Men vissa spel som Call Of Duty: Black Ops Cold War 312GB, Gran Turismo 7 200GB, Marvel's Avengers 192GB osv fyller snabbt ssdn.
Mitt beteende härstammar sig från datornörden år 2003, som skulle ha en samling spel/filmer på datorn som den ej använde. Tanken är såklart se/spela dem, men man får aldrig tid.

Problemet med 8TB ssd idag är att de är så dyra, sedan är spelen också dyra att köpa dem. Bortser man från denna pengafråga, så är det inget svårt att komma upp i behovet. Speciellt om man också kör ps4 spelen från ssdn.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag främst önskar är bättre gränssnitt för att välja spel. Min xbox från år 2003 hade bättre. Jag förstår ej vem som kan tycka nuvarande är bra? Jag vill se alla spel från startsidan, sedan lite olika filter.

Men Atmos ljudet som kommer är ej fel.

8TB ssd är inte fel, men priserna idag är fortfarande så höga. Det är dock inga som helst problem att fylla 8TB med spel på ps5an.

8 TB är väldigt många spel ändå. Tycker man kommer väldigt långt på bara 2 TB. Känns lite overkill (för mig iaf).
Jag installerar inte spel som jag vet att jag inte kommer lira "just nu".
Men spelar man många "AAA"-spel fylls det säkert snabbt.

Permalänk
Medlem

Det har länge funnits en bug som gör att det kommer random höga pops när man spelar upp atmosgrejer med Xbox på sitt Sonossystem. Tydligen så finns denna bug även på playstation, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Trevligt. Någon som har en budget-atmos soundbar att rekommendera för det lilla spelrummet? (har en ps5 + lg 48" oled cx)

Köp en Samsung-Soundbar på kampanj någonstans, dom får typ alltid bäst betyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrizer:

Det har länge funnits en bug som gör att det kommer random höga pops när man spelar upp atmosgrejer med Xbox på sitt Sonossystem. Tydligen så finns denna bug även på playstation, tyvärr.

Problemet är Sonos som inte kompatibelt med något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Problemet är Sonos som inte kompatibelt med något...

Ja, du har tyvärr inte fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasekm:

Köp en Samsung-Soundbar på kampanj någonstans, dom får typ alltid bäst betyg.

Tack för tips! Har du något exempel på modell jag skall hålla utkik efter?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bozzeta:

Problemet är Sonos som inte kompatibelt med något...

Det låter deprimerande, med tanke på att jag har en Sonos soundbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Det låter deprimerande, med tanke på att jag har en Sonos soundbar.

Sonos fungerar oftast kanon. Jag har läst vidare i ämnet och det är många som är imponerade av ljudet, och dom flesta har inte några bekymmer överhuvudtaget. Så, de blir säkert kanon detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Electrizer:

Så, de blir säkert kanon detta.

Tackar, jag hoppas du har rätt! Har väntat länge på 3D-ljud till soundbars, ska bli gôtt detta!

Permalänk
Medlem

Alltså, sitter folk kvar med ADSL eller nått på Sweclockers? Ladda hem ett spel tar ju mellan 5-20 min, är det så otroligt jobbigt att vänta den tiden så att man inte kan ta bort spel som inte dagligen används?

Permalänk
Skrivet av anon132576:

Det låter deprimerande, med tanke på att jag har en Sonos soundbar.

Har också sonos soundbar, kör med beam. Bättre ljud går inte att få om du inte ska spendera väldigt mycket pengar. Väldigt nöjd med min soundbar , kör utan extra högtalarna eller sub. Ska man ha riktig surround får man köpa ett helt hemmabio system och det kostar enormt mycket och tar för mycket plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Alltså, sitter folk kvar med ADSL eller nått på Sweclockers? Ladda hem ett spel tar ju mellan 5-20 min, är det så otroligt jobbigt att vänta den tiden så att man inte kan ta bort spel som inte dagligen används?

Hos grannen är de 5 som samsas om en ps5 och ingen gillar samma spel som de andra 🙂 tror de skulle vara rätt knäckta om den lilla tid var och en kan spela upptas av installation av spelet 🤣
Alla har inte heller tillgång till snabba linor