Snabbkoll: AC eller fläkt?

Permalänk
Medlem

Köpa Portabel AC var nog min sämsta investering någonsin.
Utblås i rör och insug på enheten, blir undertryck i lägenhet så kommer in varmluft utifrån, eftersom kalluften och insug är på nästan samma ställe så kanaliserar den sitt eget kalluft. Ju varmare det blir desto sämre hjälper den. Och låter hemskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Testa att bo i lägenhet högt upp med massa stora fönster i söderläge. Här blir det 28 grader inomhus redan i början på maj utan AC igång. Stängde av luftvärmepumparna för underhåll i juni en gång och då var det 30 grader inomhus på kort tid och temperaturen ökade fortfarande när den sattes igång efter en timme eller så.

Låter som att bosätta sig i ett växthus. Bästa lösningen är att inte släppa värmen till att börja med. Markiser, solfilm på fönstrena, persienner mellan glasen och mörkläggningsgardiner med ljus sida utåt, så gardinerna inte agerar element. Som bonus minskar det elförbrukningen om man använder AC.

Skrivet av Aktsu:

Och då har vi ändå bra forcerad ventilation i huset så luftflödet är bra, i många andra äldre lägenheter har man självdrag som gör typ ingenting så där kan det bli ännu värre.

Kraftig ventilation med högre luftflöde än man behöver är inte bra när man vill hålla nere temperaturen.

Korrekt ventilerat ser man till att ha tvärdrag med sval morgonluft, samt ventilera mot skuggsidan under förmiddagen. Sedan får bostadens isolering stå för att behålla den svala temperaturen. Kraftig forcerad ventilation kommer agera på samma sätt som när man öppnar kylskåpet vid ett strömavbrott; ventilera in värmen som isoleringen kunde behållt.

Med största sannolikhet var din inkommande ventilationsluft betydligt varmare runt lunch/eftermiddag än vad morgon-/förmiddagsluften utomhus höll.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Fläkt, vi bor i lägenhet. Svårt att dra ut slang ordentligt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Stänger när det är varmt, håller öppet med korsdag när det är svalare om t.ex. nätterna.

Vore nice med någon mindre AC men känner inte för att lägga pengarna helt enkelt. Fungerar bra ändå.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Bästa investeringen nånsin va att installera fast AC hemma… sover så mycket bättre och har höjt livskvaliteten för hela familjen

Permalänk
Avstängd

Ingenting av det, man måste ju klaga på att det är för varmt.

Omegalul

Permalänk
Medlem

Har båda, men 90% av tiden bara golvfläktar. ACn tar jag fram när det blir uppåt 27° och mer.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Bor i liten lägenhet med stora fönster i söderläge utan möjlighet till korsdrag så passar man sig inte blir det rejält varmt varma soliga dagar. När de är varmt får man se till att vädra rejält på natten och sen stänga till dörrar och dra ner alla persienner på dagen. Är det varmt även på natten får man börja tvätta, hänga upp blöta handukar för att få lite naturlig aircondition när vattnet avdunstar.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Låter som att bosätta sig i ett växthus. Bästa lösningen är att inte släppa värmen till att börja med. Markiser, solfilm på fönstrena, persienner mellan glasen och mörkläggningsgardiner med ljus sida utåt, så gardinerna inte agerar element. Som bonus minskar det elförbrukningen om man använder AC.

Finns gott om människor som har bostäder med solinstrålning så det är inget unikt att behöva göra någonting åt det i Sverige. Om det finns två lösningar där en är att kyla luften och en annan är att göra hela lägenheten mörk och inte kunna titta ut på takåsarna så väljer jag helt klart att kyla luften. Har markis på terassen som brukar åka ut och täcka viss instrålning genom ”fönsterväggen” och dörren ut iaf men det är mest för att ha en markis där ute.

Skrivet av sniglom:

Kraftig ventilation med högre luftflöde än man behöver är sällan bra när man vill hålla nere temperaturen. Korrekt ventilerat brukar det vara enkelt att få ner innetemperaturen en bra bit under ventilationstemperaturen från forcerad ventilation. Hur många grader var den inkommande luften?

Det är inte kraftigare luftflöden än man bör ha men självdrag i sekelskifteslägenheter kan ofta sämre luftflöde än de bör. När det blev 28 grader inne i maj så var utetemperaturen runt 18 grader, solen gör mycket om man har massvis med fönster i söderläge.

Permalänk
Medlem

Samma som annan med lägenhet i söderläge högst upp så rejält varmt på sommaren när solen ligger på, innan temperaturen går ner utanför under kvällen så kör man med stor takfläkt, tyst och energisnålt och har även dimbar taklampa som kan utnyttjas även på andra tider på året.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Luftvärmepump med AC. Används dock rätt sällan, hålla stängt på dagen och öppet på natten fungerar bra 99% av tiden och är dessutom gratis och jag gillar fågelkvitter och vindbrus från träden istället för en brölande AC.

Vill köpa lite markiser egentligen också men det är dyrare än AC..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Finns gott om människor som har bostäder med solinstrålning så det är inget unikt att behöva göra någonting åt det i Sverige.

Allt jag beskriver är sätt att göra något åt värmeinsläppet.

Skrivet av Aktsu:

Om det finns två lösningar där en är att kyla luften och en annan är att göra hela lägenheten mörk och inte kunna titta ut på takåsarna så väljer jag helt klart att kyla luften.

Fast nu är det inte så svartvitt.

Solfilm på fönstrena går utmärkt att se igenom och används flitigt på kontorsbyggnader tillsammans med AC. Poängen med solfilm är att släppa igenom mer av ljuset och mindre av värmen. Solfilm kan göra det drägligt att sitta vid fönster en solig dag när AC används. Jag vet av erfarenhet, då jag arbetat på sådana kontor. Det finns även solfilm i form av rullgardiner, samt fotokromatisk solfilm, men de alternativen har jag själv inte prövat.

Använder man markiser så måste man inte dra ner dem hela vägen så att det inte går att se ut, att använda dem som en "fönsterkeps" gör markant skillnad.

Vill man inte mörklägga solsidan med mörkläggningsgardiner, så går det att använda tunna ljusa gardiner framför några av fönstrena, även detta minskar värmeinsläpp påtagligt.

Men är det så att dina personliga alternativ är begränsade till 100% ljusinsläpp och 100% forcerad ventilation, så förstår jag att du väljer AC över alternativet.

Skrivet av Aktsu:

Det är inte kraftigare luftflöden än man bör ha men självdrag i sekelskifteslägenheter kan ofta sämre luftflöde än de bör.

Det beror på skulle jag säga. Finns ingen anledning att forcerat värma upp rummen som man inte använder. Lämnar man lägenheten några timmar är sådan ventilation direkt kontraproduktiv.

Skrivet av Aktsu:

solen gör mycket om man har massvis med fönster i söderläge.

Ja, om man måste släppa in allt solljus genom sina söderfönster kommer givetvis värme att bli ett problem.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Denna sommaren har dock varit över förväntan - det kom ju domedagsprofetior om att det skulle bli lika varmt som 2018 men här i skåne har det inte varit speciellt varmt så jag är nöjd!

Tänk vad olika man kan se på saker, känns som domedagen är här när jag försökt gå ut denna sommar, så nu väntar jag på apokalypsens fyra ryttare…

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Allt jag beskriver är sätt att göra något åt värmeinsläppet.

Fast nu är det inte så svartvitt. Solfilm på fönstrena går utmärkt att se igenom och används flitigt på kontorsbyggnader. Solfilm kan göra det drägligt att sitta vid fönster en solig dag när AC används. Jag vet av erfarenhet.

Samma sak med markiser, man måste inte dra ner dem så man inte ser ut, att använda dem som en "fönsterkeps" vilket även det gör markant skillnad.

Vill man inte mörklägga lägenheten, så går det att använda tunna ljusa gardiner för några av fönstrena.

Men om det är så att dina personliga alternativ är begränsade till 100% ljusinsläpp och 100% forcerad ventilation, då förstår jag att du väljer AC.

Det jag svarade på var ett påstående om att det var för kallt i Sverige för att det skulle finnas ett behov av AC. Att man kan göra annat som har andra kompromisser för att göra det svalare inomhus istället eller samtidigt som man har AC gör inte att det är svalare i landet.

Skrivet av sniglom:

Det beror på skulle jag säga. Finns ingen anledning att forcerat värma upp rummen som man inte använder. Lämnar man lägenheten några timmar är sådan ventilation direkt kontraproduktiv.

Som sagt är ventilationen bra utformad utifrån de regler som finns och luftflödet är vad det bör vara när det är folk hemma. Att minska luftflödet när ingen är hemma hade inte varit gångbart i ett hus från 1800-talet utan stora ingrepp som inte direkt är försvarbart att göra i föreningen.

Permalänk
Medlem

Har luft luft värmepump för att värma huset...visar sig att den funkar lika bra att kyla med.
När det var 34 grader för ett par sommrar sedan hade jag 19 grader inne.
I garaget som har egen pump låg jag på ca 14 grader. Rätt (tre)vligt, kunde inte låta bli

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Som sagt är ventilationen bra utformad utifrån de regler som finns och luftflödet är vad det bör vara när det är folk hemma. Att minska luftflödet när ingen är hemma hade inte varit gångbart i ett hus från 1800-talet utan stora ingrepp som inte direkt är försvarbart att göra i föreningen.

Jag pratar exempelvis om att minska forcerad ventilation till sin egen bostad (inte en hel förening), om man ska gå ut ett par timmar under de varmaste sommardagarna. Ingen raketforskning, radikala ingrepp eller smartlösningar.

Är luftflödet vad det ska vara medan man är hemma och man använder samtliga rum hela tiden, ja, då går det så klart inte att reducera ventilationen.

Skrivet av Aktsu:

Det jag svarade på var ett påstående om att det var för kallt i Sverige för att det skulle finnas ett behov av AC. Att man kan göra annat som har andra kompromisser för att göra det svalare inomhus istället eller samtidigt som man har AC gör inte att det är svalare i landet.

Säker på det? Här är inlägget som du besvarade:

Skrivet av sniglom:

Låter som att bosätta sig i ett växthus. Bästa lösningen är att inte släppa värmen till att börja med. Markiser, solfilm på fönstrena, persienner mellan glasen och mörkläggningsgardiner med ljus sida utåt, så gardinerna inte agerar element. Som bonus minskar det elförbrukningen om man använder AC.

Jag ser inte ett ord om "för kallt i Sverige för att det skulle finnas ett behov av AC".

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Nej, det var det inte. Här är mitt inlägg som du citerade:

Som du ser skriver jag inte ett ord om "för kallt i Sverige för att det skulle finnas ett behov av AC".

Det var du som citerade mig först och gav dig in i diskussionen när jag svarade en annan person som hävdade det, så ja mitt svar som började diskussionen var ett svar på påståendet att det var för kallt i Sverige. Du kan inte börja rycka ut inlägg utan kontexten som de handlade om.

Permalänk

Var räknas "bergkyla" in?

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Jag brukar dock sova majoriteten av nätterna inomhus även på sommaren.

Sova ute är ju annars kung, dra upp ett litet camp i skogen o ha det gött, o sen i hängmattan o sova. O jag har iofs under vissa år när det är knökvarmt häng upp hängmattan hemma mellan två träd o sovit för att slippa värmen inomhus, win-win!

Skrivet av Trihxeem:

För att man vill göra saker som blir rätt besvärliga utomhus?
Dra ut soffan, den väggmonterade TVn, surroundsystemet och ölkylen till balkongen för att kolla film bara för att man inte får göra det inomhus på grund av temperaturen känns rätt bökigt!

Varför sitte inne o glo på tv när man kan vara ute? Jag trodde alla fick fomo när det var gött väder ute.

Skrivet av Dunde:

Bra regnställ då.

Fast regnar det så tenderar det att vara rätt lagom temp inne så man slipper dra igång nå fläktar eller AC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Var räknas "bergkyla" in?

AC.
Det är av mindre betydelse vilket kombination av medier som värmepumpen arbetar mellan. Principen är exakt samma.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Sova ute är ju annars kung, dra upp ett litet camp i skogen o ha det gött, o sen i hängmattan o sova. O jag har iofs under vissa år när det är knökvarmt häng upp hängmattan hemma mellan två träd o sovit för att slippa värmen inomhus, win-win!

Har väl ca 10-20 tältnätter per år, beroende på hur lång sommarturen blir, så jag håller helt med om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det var du som citerade mig först och gav dig in i diskussionen när jag svarade en annan person som hävdade det, så ja mitt svar som började diskussionen var ett svar på påståendet att det var för kallt i Sverige. Du kan inte börja rycka ut inlägg utan kontexten som de handlade om.

Låt oss titta på inläggskedjan och se om kontexten tappas.

Ursprungsinlägget.

Skrivet av RaZman:

Helt poänglöst med AC i Sverige. Bit ihop eller skaffa fläkt för de två veckor av sommar vi brukar få, resten av sommarmånaderna sitter man och huttrar i 16+ och regn.

Ditt svar till att AC inte behövs.

Skrivet av Aktsu:

Testa att bo i lägenhet högt upp med massa stora fönster i söderläge. Här blir det 28 grader inomhus redan i början på maj utan AC igång. Stängde av luftvärmepumparna för underhåll i juni en gång och då var det 30 grader inomhus på kort tid och temperaturen ökade fortfarande när den sattes igång efter en timme eller så. Och då har vi ändå bra forcerad ventilation i huset så luftflödet är bra, i många andra äldre lägenheter har man självdrag som gör typ ingenting så där kan det bli ännu värre.

Mitt svar till att det blir för varmt utan AC med stora fönster i söderläge.

Skrivet av sniglom:

Låter som att bosätta sig i ett växthus. Bästa lösningen är att inte släppa värmen till att börja med. Markiser, solfilm på fönstrena, persienner mellan glasen och mörkläggningsgardiner med ljus sida utåt, så gardinerna inte agerar element. Som bonus minskar det elförbrukningen om man använder AC.

Ditt svar till att markiser, solfilm, persienner och gardiner hjälper att hålla solinstrålningen nere börjar du så här.

Skrivet av Aktsu:

Finns gott om människor som har bostäder med solinstrålning så det är inget unikt att behöva göra någonting åt det i Sverige.

Det ser ut som att du besvarar något annat än vad du citerar, eftersom jag ger dig flertalet alternativ för att minska just solinstrålning. Att minska solinstrålning (och forcerad ventilation av varmluft) är ju avgörande för hur starkt behovet av AC (vilket du argumenterar för). Kanske skulle du citerat ursprungsinlägget till detta.

Kontexten tappas inte genom att påpeka att det finns fler alternativ än de två extrempunkterna;
"AC behövs inte i Sverige"
"Man måste ha AC hos mig i söderläge annars blir det över 30c inomhus".

Du fortsätter sedan med en väldigt svartvit analys av dessa komplement:

Skrivet av Aktsu:

Om det finns två lösningar där en är att kyla luften och en annan är att göra hela lägenheten mörk och inte kunna titta ut på takåsarna så väljer jag helt klart att kyla luften.

De flesta som besökt ett kontor eller en bostad med gardin, markis eller solfilm vet att hela lägenheten inte behöver mörkläggas.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Låt oss titta på inläggskedjan och se om kontexten tappas.

Ursprungsinlägget.
Ditt svar till att AC inte behövs.
Mitt svar till att man måste ha AC om man har stora fönster i söderläge.
Ditt svar till att markiser, solfilm, persienner och mörkläggningsgardiner hjälper att hålla solinstrålningen nere.
Jag ser inte att kontexten tappas genom att påpeka att det finns fler alternativ än de två extrema punkterna; "AC behövs inte i Sverige" och "man måste ha AC hos mig i söderläge annars blir det över 30c inomhus".

Det ser ut som att du besvarar något annat än vad du citerar, eftersom jag ger dig flertalet alternativ för att minska just solinstrålning. Att minska solinstrålning (och forcerad ventilation av varmluft) är ju avgörande för hur starkt behovet av AC är.

Ja om du tycker att det är bättre med solfilm, markiser osv än AC (du sa att det var bästa alternativet i ditt första inlägg till mig) får det stå för dig men jag kan säga att det hade inte blivit svalt här med de sakerna. Hade man gjort allt man kunnat så hade det såklart blivit svalare än utan men det hade fortfarande varit varmt, samtidigt finns det många negativa aspekter med det.

Så i min värld har det fler nackdelar än AC och sämre effekt, så långt ifrån det bästa alternativet och AC är faktiskt ett krav för att det skall bli svalt här. Har som sagt markis där det går att ha (på terassen) som stoppar en del solinsläpp men mer än så tycker jag nackdelarna överväger fördelarna.

Även om man hade stoppat all solinstrålning från fönster så läcker det in mycket värme från det svarta plåttaket som blir stekhett i solen och värmer upp hela takkonstruktionen (på vintern är det mycket kallras från taket istället) och så genererar man värme i form av datorer, spis, värmegolv i badrum osv. Att sänka ventilationen kan jag inte göra för det är ett fläktaggregat på taket som körs hela tiden och det finns ingen styrning per lägenhet alls mer än att man kan vrida på frånluftsdonen 3 meter upp i taket så är det 26 grader ute så tas det antingen via ventilerna vid fönstren eller via brevlådan från trapphuset som är mycket varmare (om jag stänger tilluften).

Permalänk
Medlem

Jag lämnar den här, här:

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Bor i villa med bergvärme. Vi använder vätskan från berghålet för att kyla huset. Det kostar nästan ingen el alls eftersom det bara är en liten cirkulationspump och några fläktar som går på låg hastighet.

Permalänk
Medlem

Har en portabel AC, denna sommar har jag inte använt den utan endast en fläkt en handfull av dagarna.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja om du tycker att det är bättre med solfilm, markiser osv än AC (du sa att det var bästa alternativet i ditt första inlägg till mig) får det stå för dig men jag kan säga att det hade inte blivit svalt här med de sakerna. Hade man gjort allt man kunnat så hade det såklart blivit svalare än utan men det hade fortfarande varit varmt, samtidigt finns det många negativa aspekter med det.

I flera inlägg har jag argumenterat för att det finns utrymme mellan de två extrempunkterna:
"AC behövs inte i Sverige"
"Man måste ha AC hos mig i söderläge annars blir det över 30c inomhus".

Min poäng är inte att alternativen är bättre än AC, däremot skriver jag att den bästa lösningen är att inte släppa in värmen i bostaden till att börja med. På samma sätt som att kylskåpet fungerar bättre om man inte lämnar dörren öppen. Man behöver inte kyla bort den värme som inte finns. I slutänden är det just hur mycket insläppt värme man har som avgör behovet av AC.

Ska du argumentera för behovet, så stärker det att säga att du redan försökt minska insläppet av värmestrålning, alternativt att säga att du verkligen vill ha 100% av ljusinsläppet. Annars blir det inte mycket till argument för att AC behövs.

Det är helt okej argument att vilja ha 18c och 100% ljusinsläpp en solig sommadag, det är också helt okej argument att värdesätta bekvämligheten i att slå på ACn istället för att behöva dra för gardiner, öppna fönstret när man använder spisen och stänga av värmegolvet i badrummet. Men att ha stora fönster i söderläge är inte i sig självt ett argument för behovet av AC, lika lite som att kall svensk sommar är ett bevis för motsatsen.

Jag har jobbat på kontor med stora fönster i söderläge. Trots att kontoret haft AC så har solfilm varit väldigt behagligt eftersom den minskar strålningsvärmen. Således blir man själv inte lika uppvärmd om man sitter nära ett fönster och jobbar.

På bil tycker jag det är trevligt med tonade rutor, eftersom dessa minskar strålningsvärmen. Med minskad strålningsvärme håller sig bilen svalare stillastående, går snabbare att få sval vid uppstart och den går att få ännu kallare vid färd. Min bil har glastak med fördragbar innertak, vilket agerar mörkläggnignsgardin. Trots AC brukar jag dra för innertaket när solen lyser som starkast, att sitta rakt i strålningsvärmen är inte behagligt, även med ACn inställd på low.

Skrivet av Aktsu:

Så i min värld har det fler nackdelar än AC och sämre effekt, så långt ifrån det bästa alternativet och AC är faktiskt ett krav för att det skall bli svalt här. Har som sagt markis där det går att ha (på terassen) som stoppar en del solinsläpp men mer än så tycker jag nackdelarna överväger fördelarna.

Vad anser du det finns för nackdelar med att kunna dra för en ljus gardin, ha en persienn där man kan styra ljusinsläpp eller solfilm som rullgardin? Personligen tycker jag dessa är behagliga komplement när solen gassar in genom fönstret och jag göra inomhusaktiviteter. Har nog aldrig känt behovet av 100% solljus in i bostaden de soligaste sommardagarna.

Skrivet av Aktsu:

Även om man hade stoppat all solinstrålning från fönster så läcker det in mycket värme från det svarta plåttaket som blir stekhett i solen och värmer upp hela takkonstruktionen (på vintern är det mycket kallras från taket istället) och så genererar man värme i form av datorer, spis, värmegolv i badrum osv.

Kör du värmegolv sommartid?

Skrivet av Aktsu:

Att sänka ventilationen kan jag inte göra för det är ett fläktaggregat på taket som körs hela tiden och det finns ingen styrning per lägenhet alls mer än att man kan vrida på frånluftsdonen 3 meter upp i taket så är det 26 grader ute så tas det antingen via ventilerna vid fönstren eller via brevlådan från trapphuset som är mycket varmare (om jag stänger tilluften).

Jag får erkänna att jag trodde du syftade på övertryck när du skrev forcerad ventilation. Forcerat undertryck är svårare att styra, särskilt med otät brevlåda i ytterdörren. Är det så illa att du bara har tilluftventiler i söderläge?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Solceller och AC.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Ac på 16c alla soliga dagar å nätter

Permalänk
Medlem

För dyrt att ha AC:n rullandes. Fläkt räcker långt här uppe i Norden. Hur många dagar av 30+ gr värme har vi ens? Typ aldrig...