Snabbkoll: AC eller fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag håller mig ute istället, för varför ska man vara inomhus när det är varmt o gött ute? Men om det nu är så att jag är inne o det är knökvarmt så har jag en bordsfläkt, duger fint det.

Jag brukar dock sova majoriteten av nätterna inomhus även på sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fläktar låter så mycket och hjälper bara om man sitter precis i flödet. Luftkonditionering kan jag inte ha pga byggnaden och markplan.
Inte mycket att göra åt värmen, tyvärr. Dock har jag räddats av att det är "dåligt" väder. När det är svalare och mulet blir det inte den värsta hettan inne. En solig sommar har jag 28-30 grader inne. Nu är det bara 25-26.

Har du inga fönster? Köp en portabel AC. Vet iofs inte om du bor i en krigszon eller vid giftiga gaser som gör att du inte kan ha fönster öppna alls men förstår inte hur man kan säga att det inte finns något att göra åt värmen. Jag hör detta från släkt och vänner också men när jag föreslår portabel AC så klagar de istället på ljud och el osv. Då är nog värmen inte så farlig ändå.

Jag hade aldrig överlevt utan portabel AC och den är igång nästan dygnet runt på sommaren.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur håller du temperaturen nere i hemmet?

Man hoppas på så få soldagar som möjligt så blir det inte varmt heller.
Ge mig mulet (så det inte blir reflexer i skärmen) och 15 grader, tack!

Kör bara fläkt hemma, räcker bra i nuvarande lägenhet.
Tvärdrag på natten och så stänger man fönster/balkong under dagen.

Denna sommaren har dock varit över förväntan - det kom ju domedagsprofetior om att det skulle bli lika varmt som 2018 men här i skåne har det inte varit speciellt varmt så jag är nöjd!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Har du inga fönster? Köp en portabel AC. Vet iofs inte om du bor i en krigszon eller vid giftiga gaser som gör att du inte kan ha fönster öppna alls men förstår inte hur man kan säga att det inte finns något att göra åt värmen. Jag hör detta från släkt och vänner också men när jag föreslår portabel AC så klagar de istället på ljud och el osv. Då är nog värmen inte så farlig ändå.

Jag hade aldrig överlevt utan portabel AC och den är igång nästan dygnet runt på sommaren.

Jag bor på markplan och kan inte montera nån luftkonditionering utan att ha ett fönster permanent, eller semipermanent, öppet. Det är helt enkelt inte acceptabelt, och skulle garanterat även utradera alla möjligheter till ersättning från försäkringsbolag om jag drabbades av inbrott.

Jag kan ställa upp dörren till uteplatsen för att vädra, men det hjälper inte mycket om det ändå är varmt ute, och det är förstås bara görbart när jag är hemma. Så fort jag stänger dörren stiger tempen igen på kort tid eftersom byggnaden är av solid betong som lagrar värme oerhört effektivt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Musikälskare

Båda + tvärdrag när det räcker

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag har både och men den portabla ACn har stått av majoriteten av tiden. Räcker med lite drag och en fläkt. Men riktigt skönt vid behov.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag håller mig ute istället, för varför ska man vara inomhus när det är varmt o gött ute?

För att man vill göra saker som blir rätt besvärliga utomhus?
Dra ut soffan, den väggmonterade TVn, surroundsystemet och ölkylen till balkongen för att kolla film bara för att man inte får göra det inomhus på grund av temperaturen känns rätt bökigt!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag äger både AC och fläkt men använder ingen av dem. Finner inte att den portabla AC'n är värd allt oväsen den för för den halvdassiga effekten den ger. Fläkt är däremot vettigt men min har råkat i obalans så undviker att använda den å men saknar den inte tillräckligt för att ersätta den eller lägga ned mer energi för att försöka rätta till problemet.

Edit: gubbgbnäll
Kan tilläggas att jag bor i en hyffsat nyproducerad lägenhetsbyggnad, 8 år, det blir snorvarmt om det är varmt ute i någon vecka. När jag köpte den snackade jag och de andra som skulle flytta in med JM runt golvvärme och då var det omöjligt att få styra den själv (jag jobbade kväll, var inte så impad av antagandet att hela världen jobbar kontorstid) för att det skulle spräcka energibudgeten vilket skulle medföra skattesmäll för bygget. Så en effektiv central AC är att glömma, bättre att folk kör med ineffektiva portabla AC istället så politiken tror att de gör nytta.

Det jag efter trial and error upplever som effektivast är helt enkelt att dra ned persienn eller dyl i söder och ha stängt när det är som varmast, korsdrag när utetempen understiger innetemperatur.

Gnäll
Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Har luftvärme pump med ac funktion som jag aldrig kör. Finns viktigare saker att lägga pengarna på nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag bor på markplan och kan inte montera nån luftkonditionering utan att ha ett fönster permanent, eller semipermanent, öppet. Det är helt enkelt inte acceptabelt, och skulle garanterat även utradera alla möjligheter till ersättning från försäkringsbolag om jag drabbades av inbrott.

Jag kan ställa upp dörren till uteplatsen för att vädra, men det hjälper inte mycket om det ändå är varmt ute, och det är förstås bara görbart när jag är hemma. Så fort jag stänger dörren stiger tempen igen på kort tid eftersom byggnaden är av solid betong som lagrar värme oerhört effektivt.

Men du behöver inte montera något med en portabel AC. Du slänger ut slangen bara och kör tills temperaturen går ner. När du åker hemifrån eller går och lägger dig (om det känns osäkert att ha det öppet då) så tar du in slangen och stänger fönstret bara.

Det du pratar om verkar vara en riktig luftvärme-pump, vilket är något helt annat och är något som rätt många (inklusive jag) inte får tillstånd att installera i våra lägenheter.

Men en sådan här t.ex: https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/inomhu...

Det står möjligtvis att man ska montera fönsterkit osv men det behövs aldrig, bara ut med slangen genom fönstret. Jag lovar att det blir en skillnad mellan natt och dag inomhus.

PS. Måste säga att jag är rätt övertygad om att många har underdimensionerade portable AC om de tycker att de ger dålig effekt. Det är nog rätt vanligt att man köper en riktigt billig på Netonnet och förväntar sig att den ska ta hela lägenheten/huset. Du får skaffa en för åtminstone 6-10 lakan och ha den i det rum du vill sänka temperaturen. Definitivt en livsförändrande insats.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Både och.

Drag och fläkt har fungerat fint hittills i sommar trots söderläge på hemmakontoret.
Jag hade semester de varmaste dagarna och nu är ju sommaren slut 🎉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag håller mig ute istället, för varför ska man vara inomhus när det är varmt o gött ute? Men om det nu är så att jag är inne o det är knökvarmt så har jag en bordsfläkt, duger fint det.

Bra regnställ då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Men du behöver inte montera något med en portabel AC. Du slänger ut slangen bara och kör tills temperaturen går ner. När du åker hemifrån eller går och lägger dig (om det känns osäkert att ha det öppet då) så tar du in slangen och stänger fönstret bara.

Det du pratar om verkar vara en riktig luftvärme-pump, vilket är något helt annat och är något som rätt många (inklusive jag) inte får tillstånd att installera i våra lägenheter.

Men en sådan här t.ex: https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/inomhu...

Det står möjligtvis att man ska montera fönsterkit osv men det behövs aldrig, bara ut med slangen genom fönstret. Jag lovar att det blir en skillnad mellan natt och dag inomhus.

PS. Måste säga att jag är rätt övertygad om att många har underdimensionerade portable AC om de tycker att de ger dålig effekt. Det är nog rätt vanligt att man köper en riktigt billig på Netonnet och förväntar sig att den ska ta hela lägenheten/huset. Du får skaffa en för åtminstone 6-10 lakan och ha den i det rum du vill sänka temperaturen. Definitivt en livsförändrande insats.

Du förstår ju inte vad du själv skriver. Man måste ju öppna fönstret för att använda den, och där har du problemet. Jag kan inte lämna fönstren öppna. Sen är det totalt värdelöst med enslangsmodeller. Måste vara två, en för inluft och en för utluft. Och det behöver vara tätt runt slangarna för att det ska bli rimligt. Därför behöver man i praktiken bygga nån form av skiva som ersätter fönstret, eller som får "tryckas dit" i ett öppet fönster VARJE GÅNG luftkonditioneringen ska användas. Inte fasen orkar jag hålla på med sånt.

Som sagt, det går inte så som jag bor, så är det bara.

Sen är det helt akademiskt ändå. På grund av galningen Putin och hans idiotiska tilltag, i kombination med rikspuckona Ingves och Thedéen, så är min privatekonomi i spillror, så jag hade inte kunnat skaffa en sån anläggning ändå.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

AC, men drifttiden kan räknas på ena handen i år, paraply och extra kläder är det som gäller i år.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis blir det ingen mer sol*
Hösten kan inte komma snart nog

Portabel AC när det blir sol, takfläkt i vardagsrummet. Och en stor tyst golvfläkt som blåser ut genom balkongdörren och drar in kall kvälls/nattluft i sovrummet eftersom den portabla ACn är för högljudd att köra efter 21:00.

Permalänk
Hedersmedlem

Sutteränghus och korsdrag.

Blir det riktigt varmt så sover vi i gillestugan men hittills i år har det inte behövts. Har mitt kontor i källaren och det har knappt varit över 22 grader där på hela sommaren i år heller.

Sen försöker vi vara ute så mycket som möjligt när det passar också. Sitta och häcka vid datorn går att göra resten av året.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

AC i Sverige? Aldrig känt närheten av behov av detta faktiskt. 😀

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Har sådan moderrnitet som en tak-fläkt, ful som stryk men gör sitt jobb och relativt tyst. Sugen på att kombinera med en AC då jag vill få ner temperaturen fort eftersom jag inte kan få korsdrag.

Permalänk
Medlem

Båda. En portabel/rullbar AC från Electrolux samt ett par bordsfläktar. Har en golvfläkt med men osäker på vart den tagit vägen.

Bordsfläktarna används mest. Något från Rusta med vanlig fot samt en klämma foten normalt hålls i. Dessa flyttas vid behov med för kylning av en viss punkt. Ena har mest suttit på ens sängbordet i sommar, den andra vid primär speldator för välbehövlig avkylning.

Med klimatet vi börjar få i Sverige börjar AC'n kännas rätt självklar faktiskt. Väl investerade kronor även om det normalt är en väldigt kort tid under året den blir riktigt optimal.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du förstår ju inte vad du själv skriver. Man måste ju öppna fönstret för att använda den, och där har du problemet. Jag kan inte lämna fönstren öppna. Sen är det totalt värdelöst med enslangsmodeller. Måste vara två, en för inluft och en för utluft. Och det behöver vara tätt runt slangarna för att det ska bli rimligt. Därför behöver man i praktiken bygga nån form av skiva som ersätter fönstret, eller som får "tryckas dit" i ett öppet fönster VARJE GÅNG luftkonditioneringen ska användas. Inte fasen orkar jag hålla på med sånt.

Även om du inte kan ha AC när du sover så kan du väl ha AC på dagarna när du är hemma? Enslagsmodeller må vara sämre men de funkar fortfarande ypperligt. Du behöver inte någon skiva utan det finns billiga fönsterkit som funkar som tält ungefär. Det går att ordna så att de går att ha kvar när du stänger fönstret.

Min portabla, Woods Cortina Silent, kyler fint men gör inte skäl för namnet. Den dog dessutom redan efter 3 år trots sparsam användning. Nu är den servad och kyler utmärkt. Dock låter ljudet inte som ett jämnt brus längre utan stånkar fram vilket är ännu mer störande. Hörlurar med brusreducering har räddat sommaren.

Permalänk
Medlem

Kör med AC. Men har inte behövt köra igång den mycket denna sommar, än så länge iaf.

Permalänk
Medlem

Sån där portabel AC finns i hemmet och gör ett bra jobb när det behövs. Inte haft så mycket nytta av den sen i Juni.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Köpte en dyr fläkt i slutet av juni, sen slutade det att vara varmt resten av sommaren såklart

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du förstår ju inte vad du själv skriver. Man måste ju öppna fönstret för att använda den, och där har du problemet. Jag kan inte lämna fönstren öppna. Sen är det totalt värdelöst med enslangsmodeller. Måste vara två, en för inluft och en för utluft. Och det behöver vara tätt runt slangarna för att det ska bli rimligt. Därför behöver man i praktiken bygga nån form av skiva som ersätter fönstret, eller som får "tryckas dit" i ett öppet fönster VARJE GÅNG luftkonditioneringen ska användas. Inte fasen orkar jag hålla på med sånt.

Som sagt, det går inte så som jag bor, så är det bara.

Sen är det helt akademiskt ändå. På grund av galningen Putin och hans idiotiska tilltag, i kombination med rikspuckona Ingves och Thedéen, så är min privatekonomi i spillror, så jag hade inte kunnat skaffa en sån anläggning ändå.

Istället för att komma med trötta ursäkter om hur dåliga portabla AC är eller att du inte "orkar hålla på" så räcker det att säga att du inte har råd.

Jag skiter fullständigt i akademiska argument om ineffektivitet och att man måste sluta tätt runt slangen och inte orkar hålla på - jag har haft portabel AC i nästan 15 år och har aldrig gjort detta. Jag har en temperatur på ca 22 grader i vardagsrummet i söderläge. Kostar det? Självklart. Är det värt det? Definitivt för mig och för alla jävlar som klagar på värmen OCH har råd.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wwraver:

Istället för att komma med trötta ursäkter om hur dåliga portabla AC är eller att du inte "orkar hålla på" så räcker det att säga att du inte har råd.

Jag skiter fullständigt i akademiska argument om ineffektivitet och att man måste sluta tätt runt slangen och inte orkar hålla på - jag har haft portabel AC i nästan 15 år och har aldrig gjort detta. Jag har en temperatur på ca 22 grader i vardagsrummet i söderläge. Kostar det? Självklart. Är det värt det? Definitivt för mig och för alla jävlar som klagar på värmen OCH har råd.

Jag har bott där jag bor i 11 år, men det är först i år som ekonomin är begränsande. Nej, det är inte möjligt där jag bor, som jag bor, och med de förutsättningar jag har. Toppen att det funkar för dig, men du får förstå att det inte är så för alla.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tvärdrag fungerar förvånansvärt bra. Av någon anledning så är det den kallare luften från skuggsidan som dras in i huset. De dagar det varit för varmt (ett par dagar i juni) så fick jag köra värmepumpen på kylläge.

Permalänk
Medlem

Helt poänglöst med AC i Sverige. Bit ihop eller skaffa fläkt för de två veckor av sommar vi brukar få, resten av sommarmånaderna sitter man och huttrar i 16+ och regn.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Genom att tänka på hur man vädrar går det att få ner temperaturen ordentligt, särskilt om man är morgonpigg. Att vädra in varmluft är ett klassiskt misstag.

1. Svalare ute på solsidan än inne: tvärdrag, tills bostaden fått temperaturen av solsidan, då stänger man och drar för mot solsidan.

2. Svalare ute på skuggsidan än inne : Vädra på skuggsidan, stäng gardiner/persienner och ventilation mot solsidan.

3. Varmare ute på skuggsidan än inne : Stäng fönster. Dra för gardiner/persinner på solsidan. Minska ventilationen så mycket som är rimligt.

Vad gäller fläktar har jag en väldigt tyst långsamtgående fläkt i sovrummet som ser till att luften inte står still. Det gör större skillnad än man tror och hjälper till så att det inte blir dålig luft. I arbetsrummet har jag en snabbare fläkt som jag slår på efter behov.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Helt poänglöst med AC i Sverige. Bit ihop eller skaffa fläkt för de två veckor av sommar vi brukar få, resten av sommarmånaderna sitter man och huttrar i 16+ och regn.

Testa att bo i lägenhet högt upp med massa stora fönster i söderläge. Här blir det 28 grader inomhus redan i början på maj utan AC igång. Stängde av luftvärmepumparna för underhåll i juni en gång och då var det 30 grader inomhus på kort tid och temperaturen ökade fortfarande när den sattes igång efter en timme eller så. Och då har vi ändå bra forcerad ventilation i huset så luftflödet är bra, i många andra äldre lägenheter har man självdrag som gör typ ingenting så där kan det bli ännu värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Testa att bo i lägenhet högt upp med massa stora fönster i söderläge. Här blir det 28 grader inomhus redan i början på maj utan AC igång.

Ungefär som för mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S