Sony har sålt 40 miljoner Playstation 5

Permalänk
Medlem

Imponerande siffra med tanke på omständigheterna, d.v.s. att det var väldigt begränsad tillgång under första 1-2 åren. Är riktigt nöjd med min, som jag haft sen ungefär en månad efter (EU) releasen. Om jag ska klaga på nånting, så är det väl antalet exklusiva titlar så här långt. Men vi har ju inte riktigt haft en normal generation, så det kanske inte är helt konstigt.

Annars är jag riktigt nöjd med mitt köp, den har gått många timmar här hemma. Handkontrollen är nog en av dom största förbättringarna om man jämför med förra generationen. Givetvis också att den inte låter som ett jetplan när man spelar krävande titlar är också en stor förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Skulle vara intressant att se en siffra på hur många PS5 som sålts på den inhemska marknaden.

Här menar du svenska marknaden, right?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

En anledning till varför det kommer färre och färre exklusiva titlar är ju för att spelen själva blivit enorma bjässar till projekt. Det tarvas åratal av utveckling, och team som kan vara upp till hundratals anställda i olika positioner för att skapa det innehållet. Jag tycker att ett praktexempel som blev bra är Red Dead Redemption 2, som tog 8 år från preliminära planer till färdigt spel. Medan ett dåligt exempel givetvis är Cyberpunk 2077 som tog ungefär lika lång totaltid och för allt i världen inte borde ha utvecklats till föregående generations konsoler.

Jo det stämmer, men samtidigt utvecklades Shenmue under saturn-generationer och släpptes inte förrän dreamcast kom till marknaden... Med andra ord borde (precis som du skriver) ett spel som Cyberpunk ha varit 100% exklusivt utvecklat för nuvarande konsoler (jag tror att löftet kring pre-gen var orsaken till varför releasen blev så stressad).
Även om RDR2 hade/har mindre "jank" i sig, och att Cyberpunk hade en för stökig release. Så tycker jag i dagsläget att Cyberpunk är ett bättre spel än RDR2. Jag vet att jag kommer få mycket hat för det. Men jag är inte alls förtjust i Rockstars spelformel. På samma sätt som att jag anser att Cyberpunk skulle ha skippat Rockstar-mekaniken helt i sitt spel. För det, tillsammans med den överhypade marknadsföringen, resulterade i en förvirring i kommunikation kring vad Cyberpunk var för typ av spel. Spelar man det som det troligtvis egentligen var tänkt. som ett RPG och en immersive sim, så får man ut väldigt mycket av spelet. Framförallt är det så förbaskat mycket roligare att spela än RDR2 (och ja, jag är en "gameplay-first" människa)

Men som du säger, spel är stora och tunga idag, och man vill inte göra finansiella missöden. Shenmue är ju ett dåligt exempel eftersom det var ett praktexempel kring hur man överspenderade och inte fick tillbaka sina pengar. Så jag förstår AAA-studios ur ett finansiellt perspektiv... Men utifrån perspektivet som konsument så blir man ju lite undrandes över hur lång tid det ska ta innan denna generation känns ordentligt rootad med många av de där mytomspunna "next-gen" upplevelserna.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Här menar du svenska marknaden, right?

Ursäkta otydligheten, vet inte varför jag inte skrev "den japanska marknaden" (inhemsk för Sony).

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Så tycker jag i dagsläget att Cyberpunk är ett bättre spel än RDR2. Jag vet att jag kommer få mycket hat för det. Men jag är inte alls förtjust i Rockstars spelformel.

Hat är väl att ta i, alla tilltalas av olika spel. Det jag personligen gillar med RDR2 är alla små detaljer man upptäcker efter hand. Kände i motsats till det att CP2077 var väldigt kulisslikt i jämförelse, fanns väldigt mycket smågrejer som såg ut som att man kunde interagera med som inte ens gick att flytta/förstöra, samt att animationerna var riktigt plågsamt simpla för många grejer. Att man inte kunde köra över vissa NPCs var också en besvikelse när de clippade igenom bilen som att de inte fanns där.

Skrivet av _genki:

På samma sätt som att jag anser att Cyberpunk skulle ha skippat Rockstar-mekaniken helt i sitt spel. För det, tillsammans med den överhypade marknadsföringen, resulterade i en förvirring i kommunikation kring vad Cyberpunk var för typ av spel. Spelar man det som det troligtvis egentligen var tänkt. som ett RPG och en immersive sim, så får man ut väldigt mycket av spelet. Framförallt är det så förbaskat mycket roligare att spela än RDR2 (och ja, jag är en "gameplay-first" människa)

Vad menar du med "Rockstar-mekaniken" i CP2077? RDR2-storyn är ju som en seg västernfilm ungefär, men det finns ju väldigt många sidospår att göra som inte är linjära eller påverkar storyn på något uppenbart sätt, och inte så många "åk dit, skjut honom med 237 skott". Nu spelade jag inte CP2077 speciellt länge innan jag drog en refund på GoG eftersom det i stort var ospelbart vid releasen av olika anledningar, och nu kommer det dröja tills priset är nere under 100 kr innan jag köper det.

Skrivet av _genki:

Men som du säger, spel är stora och tunga idag, och man vill inte göra finansiella missöden. Shenmue är ju ett dåligt exempel eftersom det var ett praktexempel kring hur man överspenderade och inte fick tillbaka sina pengar. Så jag förstår AAA-studios ur ett finansiellt perspektiv... Men utifrån perspektivet som konsument så blir man ju lite undrandes över hur lång tid det ska ta innan denna generation känns ordentligt rootad med många av de där mytomspunna "next-gen" upplevelserna.

I år passerade ju GTA V 180 miljoner kopior, och Skyrim 60 miljoner kopior, så jag tror att det finns en tendens att försöka ligga kvar på stora speltitlar och skörda pengar medan man i lugn och ro kan förbereda nästa jättesuccé att ersätta dem med. Att det tagit så lång tid som det gjort, nu när GTA V och Skyrim är 10 respektive 12 år gamla, tyder inte bara på att det kostar stora summor att överträffa dem, utan att även tekniken behöver komma ikapp för att möjliggöra en release som märkbart överträffar den förra.

Todd har sa ju sagt det angående Starfield flera gånger, att de har velat göra det länge men att det inte varit tekniskt möjligt att komma i närheten av visionen de haft för spelet tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hat är väl att ta i, alla tilltalas av olika spel. Det jag personligen gillar med RDR2 är alla små detaljer man upptäcker efter hand. Kände i motsats till det att CP2077 var väldigt kulisslikt i jämförelse, fanns väldigt mycket smågrejer som såg ut som att man kunde interagera med som inte ens gick att flytta/förstöra, samt att animationerna var riktigt plågsamt simpla för många grejer. Att man inte kunde köra över vissa NPCs var också en besvikelse när de clippade igenom bilen som att de inte fanns där.
Vad menar du med "Rockstar-mekaniken" i CP2077?

Vad jag menar med Rockstar-mekaniken är hela sandboxen i overworlden där man kan skjuta civilbefolkning, få polisen efter sig etc. även köra, och köpa nya bilar osv. Främst för att fokuset ligger egentligen inte på detta i spelet, det känns påtvingat för att fånga den stora GTA-publiken. Det är som du säger overworlden är mer av en kuliss. Men jag är all for it. Inte värt att lägga tid på annonyma NPCs i spelet, speciellt då det bor offantligt mycket mer folk i Night City än i RDR2s städer. och det känns som att deras funktion är att sälja "känslan av en storstad", för fokuset ligger på huvuduppdrag, sidouppdrag och gigs. Och alla dessa är roligare att ta sig an än vilket openworld ubisoft-spel som helst. Även rockstar-spel i min mening.

Vad Cyberpunk gör bra, är världen, arkitektur, handlingen, de formella berättelserna, men också de informella berättelserna genom miljöerna. Sedan är karaktärerna välggjorda, valen man kan göra är inflytelserika, Däremot kräver spelet en nördigare investering av spelaren. Du bör vara nyfiken, gilla att ta "den diplomatiska vägen" kanske till största möjliga mån skippa eldstriderna om du kan, smyga runt, läsa vad som finns på datorer, kanske till och med skriva upp saker som händer i spelet. För något som blir väldigt uppenbart i slutet är hur mycket i världen hänger samman. Och stor del av "world buildingen" finns inte ens i spelets huvudhandling, utan du hittar väldigt mycket genom att läsa om världen. genom "shards", e-mails, diplomatiska konversationer etc. även sido-uppdrag och gigs...

Det viktigaste är att man går in för att man vill investera sig i Cyberpunk-världen, för då blir den bra. I slutändan är RDR2 och Cyberpunk väldigt olika spel. och vad jag tror lyser igenom i Cyberpunk är att CDPR i grund och botten gillar nördiga speluppläg, däremot har de vuxit och blivit ett gigantiskt AAA-företag där publiken kanske inte längre är öppna för den typ av upplevelse längre.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ursäkta otydligheten, vet inte varför jag inte skrev "den japanska marknaden" (inhemsk för Sony).

Det var ju korrekt formulerat iofs, var mera jag som var nyfiken på den svenska; har aldrig sett en endaste siffra på hur mkt konsoler säljer här.

Japan såg jag för ett tag sen...ca 3.3M tydligen.
https://www.gematsu.com/2023/06/famitsu-sales-6-19-23-6-25-23

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Japan såg jag för ett tag sen...ca 3.3M tydligen.
https://www.gematsu.com/2023/06/famitsu-sales-6-19-23-6-25-23

Intressant, bara ca 8% i Japan för PS5, trodde det var fler.

Permalänk
Medlem

Det där med fler exklusiva titlar kan ju komma att ändra sig. Känns som jag eventuellt kommer gå över till Xbox från PS för första gången i mitt liv.

Jag gillar action rpgs mest och vill gärna prova Starfield och jag vill definitivt inte missa outer worlds 2, tyvärr har inte Playstations exklusiva mycket att komma med på den fronten.

Spelar alldeles för lite nuförtiden för att det ska löna sig att bygga en ny gaming PC.

Permalänk
Medlem

Ps5 kostar mer idag än vid release, snart tre år senare.
Är folk så desperata?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Ps5 kostar mer idag än vid release, snart tre år senare.
Är folk så desperata?

Det mesta kostar mer än för 2-3 år sen...

Skulle inte kalla det desperation, folk nördar nog helt enkelt inte ner sig i sina inköp så mycket efter vad produkter har kostat. Snarare att produkten haft ett lägre riktpris än vad den hade behövt ha (dvs den har sålt ändå).

Sen är det ju faktiskt så att i t.ex. USA så är PS5 "billigare" än vid release om man beaktar att $499 idag är mindre värt än vad det var förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Intressant, bara ca 8% i Japan för PS5, trodde det var fler.

Japaner har bara plats för/intresse av portabel gaming.

Vad Sony skulle behöva är nått som kan lira PS5-spel (i neddragen upplösning, rimligen) portabelt. Menar nått Steam Deck liknande nu, inte Project Q grejen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Japaner har bara plats för/intresse av portabel gaming.

Vad Sony skulle behöva är nått som kan lira PS5-spel (i neddragen upplösning, rimligen) portabelt. Menar nått Steam Deck liknande nu, inte Project Q grejen...

Fullt görbart nu när AMD släppt Ryzen Z1 Extreme, vore ju grymt om Sony kör samma katalog av spel på PS5 och en handhållen med kompatibel arkitektur

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Fullt görbart nu när AMD släppt Ryzen Z1 Extreme, vore ju grymt om Sony kör samma katalog av spel på PS5 och en handhållen med kompatibel arkitektur

Misstänker att de inte kommer kliva in i den delen av spelsektorn igen. Sony PSP gjorde bra ifrån sig, men Playstation Vita var ett misslyckande. Efter det har handhållna spelupplevelser skiftat iväg från portabla konsoler till de som istället är knutna till en hemmakonsol, typ Wii U, Nintendo Switch och nu Project Q. Resten av den marknaden försvann in i telefonerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Misstänker att de inte kommer kliva in i den delen av spelsektorn igen. Sony PSP gjorde bra ifrån sig, men Playstation Vita var ett misslyckande. Efter det har handhållna spelupplevelser skiftat iväg från portabla konsoler till de som istället är knutna till en hemmakonsol, typ Wii U, Nintendo Switch och nu Project Q. Resten av den marknaden försvann in i telefonerna.

Det är inte Vita 2 vi pratar om här. Utan portabel PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashashiva:

Fullt görbart nu när AMD släppt Ryzen Z1 Extreme, vore ju grymt om Sony kör samma katalog av spel på PS5 och en handhållen med kompatibel arkitektur

Z1 Extreme är rätt effektkrävande. Tror mer på att de tar en PS5 APU, halverar antalet CU och få det tillverkat på TSMC N3E.

Lite som Pro alltså, fast tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är inte Vita 2 vi pratar om här. Utan portabel PS5.

Z1 Extreme är rätt effektkrävande. Tror mer på att de tar en PS5 APU, halverar antalet CU och få det tillverkat på TSMC N3E.

Lite som Pro alltså, fast tvärtom.

Kommer det funka att spela utanför hemmet, likt Nintendo Switch?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Kommer det funka att spela utanför hemmet, likt Nintendo Switch?

Ja. PS5 fast lägre upplösning osv.
(Man ju även tänka sig att mjukvaran har olika uttalade "Modes" likt dagens "Resolution" och "Framerate"; fast då "Portable", Portable Eco" eller vad det nu kan bli.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad är det som gör att PS5 säljer så mycket bättre än XBOX. Jag vill ha riktiga anledningar!

Skrivet av norrby89:

Ganska säker på att kontrollerna inte är en anledning, bortser man från nuvarande generationen så har väll överlag xbox kontrollerna alltid varit att föredra, finns liksom en anledning att ps5 kontrollerna ser ut som om en ps4 kontroller och en xbox kontroller fått barn.

Ni har alltså inte provat spel som tar full nytta av de haptiska motorerna adaptive triggers. Kom tillbaka när ni har gjort det.

Har spelat mycket på både dator och konsoll sedan PS2, och kan säga att PS5 är den första konsollen som verkligen erbjuder någonting unikt som inte PC kan erbjuda, istället för bara det typiska användarvänlighet och exklusiva spel. Dualsense gör att det faktiskt blir en värdig konkurrent till PC i rätt typ av spel, framförallt 3e-persons RPG. T.ex Ghost of Tsushima kommer aldrig vara samma sak utan kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Det finns några få exklusiva spel. Däremot är VÄLDIGT få exklusivt utvecklade för denna generation.

Nu har man ju valt att lämna ps4 bakom sig så du kan se fram emot fler spel som är utvecklade för 9s5 xbx

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag vet ju att det troligen är många som köpt PS5 här på sweclockers. Och folk tar gärna lätt illa upp när man är kritisk mot en konsol de har köpt för sina hårt förvärvade pengar... men jag känner personligen att ifall jag hade varit konsolägare hade jag varit riktigt besviken på denna generation än så länge; Vi når snart upp till 3år, och visst, ser spel snyggare ut på PS5 eller XBOX Series. Det finns några få exklusiva spel. Däremot är VÄLDIGT få exklusivt utvecklade för denna generation. Jag förstår detta ur ett finansiellt perspektiv, varför lämna PS4an bakom sig när det finns en så stor köparbas? MEN, det innebär också en otroligt lång cross-gen generation varav det fortfarande finns extremt få spel (om ens några) som definierar denna konsolgeneration. Och då snackar vi ändå 3år in i levnadslängden.

Dreamcast hade under kortare levnadslängd levererat 80st exklusiva spel i väst. då räknar jag inte ens med spel som var exklusiva för sin tid så som Shenmue I & II, Sonic Adventures I & II, Jet Set Radio, Crazy Taxi, Soul Calibur etc. då dessa har återsläppts på senare år på diverse moderna plattformar. Men jag tycker ändå att mängden av exklusiva generationsdefinierande-spel sätter perspektiv på nuvarande konsolgeneration.

För mig är både PS5an XBOX Series en ganska anonym generation. Det känns mer som en iterativ PC uppgradering än något annat än så länge. Och det känns fortfarande som att man är i någon form av "early-adopter stage" än så länge.

Vet iofs inte varför just konsolägare skulle vara besvikna. Gäller ju PC ägare med förutsatt att de har nått bättre än en potatis.

Det här med spel-generationer är mer mjukvara än nått annat och ja det är ju tveklöst så att den nya generationen mjukvara har dragit ut på tiden. Det förklaras förstås med dels tillgångsproblem i början men dels, och framförallt, att spel har rejält blodiga utvecklingskostnader.

I väntan på ny mjukvara så har dock denna konsolgeneration en annan abnorm fördel: laddtiderna! Så de som bytt från tex PS4 till PS5 är knappast besvikna ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikoolis:

Ni har alltså inte provat spel som tar full nytta av de haptiska motorerna adaptive triggers. Kom tillbaka när ni har gjort det.

Har spelat mycket på både dator och konsoll sedan PS2, och kan säga att PS5 är den första konsollen som verkligen erbjuder någonting unikt som inte PC kan erbjuda, istället för bara det typiska användarvänlighet och exklusiva spel. Dualsense gör att det faktiskt blir en värdig konkurrent till PC i rätt typ av spel, framförallt 3e-persons RPG. T.ex Ghost of Tsushima kommer aldrig vara samma sak utan kontrollen.

Jag är inte säker på att jag förstår vad du vill ha sagt och/eller menar med detta inlägg?

För väldigt många PC-spelare är handkontrollen en oacceptabel HID p.g.a. hur långsam den är i jämförelse med tangentbord/mus. Nu har jag inte spelat några "karatespel" på säkert närmare två decennier, men där är väl ett av få spelgenrer jag kan se några som helst fördelar med handkontroll.

Vad är det som gör detta "Ghost of Tsushima" unikt med handkontroll? Handlar det om att spelet skulle kräva en WoW-liknande knappflora för att utföra olika manövrar med gubben i spelet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nikoolis:

Ni har alltså inte provat spel som tar full nytta av de haptiska motorerna adaptive triggers. Kom tillbaka när ni har gjort det.

Har spelat mycket på både dator och konsoll sedan PS2, och kan säga att PS5 är den första konsollen som verkligen erbjuder någonting unikt som inte PC kan erbjuda, istället för bara det typiska användarvänlighet och exklusiva spel. Dualsense gör att det faktiskt blir en värdig konkurrent till PC i rätt typ av spel, framförallt 3e-persons RPG. T.ex Ghost of Tsushima kommer aldrig vara samma sak utan kontrollen.

Xbox-kontrollerna har också haptiska triggers, men de vibrerar bara och jag kan inte påstå att jag känt av dem mer än i Forza.

Det finns även några PC-spel med fullt stöd för Dualsense, t.ex. Metro Exodus.

Med det sagt så är nog DualSense det som imponerat mest på mig innan jag sålde min PS5, så mycket att jag faktiskt har en DualSense till PC. Förutom haptiken gillar jag gyrot, men pekplattan känns lika intuitiv och meningsfull som när Wii ersatte knapptryckningar med att skaka kontrollen (i t.ex. New Super Mario Bros Wii).

En sak som både Sony och Microsoft ska skämmas för är att de fortfarande använder potentiometrar till joystickarna. Sony kan gott skämmas för sina inbyggda batterier också. För mig hade den ultimata kontrollen varit en Wavebird med adaptiva triggers, halleffektsjoysticks och gyro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det här med spel-generationer är mer mjukvara än nått annat och ja det är ju tveklöst så att den nya generationen mjukvara har dragit ut på tiden. Det förklaras förstås med dels tillgångsproblem i början men dels, och framförallt, att spel har rejält blodiga utvecklingskostnader.

Skulle inte tro att tillgångsproblemen spelade in något alls förutom kanske nått enstaka spel senaste året.

Tillgången höll jämna steg med ps4 hela tiden och utvecklarna/utgivarna måste ta dessa beslut innan dom vet hur försäljningen går första året/åren ändå.

Det handlar nog snarare om dels, som du säger, att det är dyrare och tar längre tid att utveckla spel idag men också att maskinerna är så pass lika varann att det också är enklare att göra crossgen nu än förr.