Asus tar över produktionen av Intels minidatorer

Permalänk
Melding Plague

Asus tar över produktionen av Intels minidatorer

Bara några dagar efter att Intel berättat att de inte längre ska bygga minidatorer, meddelar Asus att de tar över produktionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och så betalar vi 30% mer också. Alla som köpt ASUS vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Och så betalar vi 30% mer också. Alla som köpt ASUS vet.

Fast jag upplever nog ändå att jag alltid blivit väldigt nöjd med deras produkter för sitt pris. Oavsett om det gäller grafikkort, moderkort eller laptop/netbook.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Fast jag upplever nog ändå att jag alltid blivit väldigt nöjd med deras produkter för sitt pris. Oavsett om det gäller grafikkort, moderkort eller laptop/netbook.

Och andra är mindre nöjda. Precis som med alla andra tillverkares produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Fast jag upplever nog ändå att jag alltid blivit väldigt nöjd med deras produkter för sitt pris. Oavsett om det gäller grafikkort, moderkort eller laptop/netbook.

Skrivet av underd0g76:

Och andra är mindre nöjda. Precis som med alla andra tillverkares produkter.

Kunde inte svarat bättre på den frågan. It is what it is

Permalänk
Avstängd

Intel står alltså fortfarande för design och förhoppningsvis även för tillhandahållandet av UEFI/BIOS?

Vi vill inte att Asus försöker jollra ihop firmware här. 18 uppdateringar i kvarten och ändå fungerar det inte som det ska.

Permalänk
Medlem

"Med samarbetet har dock Asus ingen exklusivitet för att bygga de kommande fyra generationerna NUC-datorer. Mellan generation 10 och 13 är det alltså möjligt för andra tillverkare att använda Intels NUC-designer."

Generation 10-13 är väl ändå inte "de kommande fyra generationerna"!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

"Med samarbetet har dock Asus ingen exklusivitet för att bygga de kommande fyra generationerna NUC-datorer. Mellan generation 10 och 13 är det alltså möjligt för andra tillverkare att använda Intels NUC-designer."

Generation 10-13 är väl ändå inte "de kommande fyra generationerna"!?

Jo?
Gen 10
Gen 11
Gen 12
Gen 13

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaninjägarn:

Jo?
Gen 10
Gen 11
Gen 12
Gen 13

Gen 10 - finns redan på marknaden (och har funnits ett tag)
Gen 11 - finns redan på marknaden (och har funnits ett tag)
Gen 12 - finns redan på marknaden (och har funnits ett tag)
Gen 13 - finns redan på marknaden

Kommande fyra generationer = 14, 15, 16, 17

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

"Med samarbetet har dock Asus ingen exklusivitet för att bygga de kommande fyra generationerna NUC-datorer. Mellan generation 10 och 13 är det alltså möjligt för andra tillverkare att använda Intels NUC-designer."

Generation 10-13 är väl ändå inte "de kommande fyra generationerna"!?

Skrivet av Kaninjägarn:

Jo?
Gen 10
Gen 11
Gen 12
Gen 13

Jag tror det som ifrågasattes var "kommande" snarare än "fyra".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Intel står alltså fortfarande för design och förhoppningsvis även för tillhandahållandet av UEFI/BIOS?

Vi vill inte att Asus försöker jollra ihop firmware här. 18 uppdateringar i kvarten och ändå fungerar det inte som det ska.

Fast när det gäller Intel har väl ASUS alltid levererat, eller? Kan inte säga att jag har haft några problem. Men självklart skriver inte ASUS ett eget BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Intel står alltså fortfarande för design och förhoppningsvis även för tillhandahållandet av UEFI/BIOS?

Vi vill inte att Asus försöker jollra ihop firmware här. 18 uppdateringar i kvarten och ändå fungerar det inte som det ska.

Har svårt att tro att Intel kommer fortsätta med sådant.

Det är väl knappast så att det är Intel själva som tillverkar själva NUC-hårdvaran idag (jag antar iaf att det är typ Foxconn eller någon "liknande" aktör), så det de ville bli av med är väl just hela arbetet med design/underhåll av allt som hör till NUC.

Det är iaf min tolkning av vad som sker...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vågar vi hoppas på att detta blir slutet för de tramsiga Intel-dödskallarna som förföljd oss i decennier?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Vågar vi hoppas på att detta blir slutet för de tramsiga Intel-dödskallarna som förföljd oss i decennier?

De är väl inte så hemska ändå? Sådana bär vi alla runt på där under köttet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vågar vi hoppas på att detta blir slutet för de tramsiga Intel-dödskallarna som förföljd oss i decennier?

Ja, det vore ju inte svårt för dem att ha några till varianter av paneler* (utöver standard).

*Sold separately.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Tråkigt.

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Gen 10 - finns redan på marknaden (och har funnits ett tag)
Gen 11 - finns redan på marknaden (och har funnits ett tag)
Gen 12 - finns redan på marknaden (och har funnits ett tag)
Gen 13 - finns redan på marknaden

Kommande fyra generationer = 14, 15, 16, 17

Ahh så långt var jag inte med, glöm min kommentar då!

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem

Sålänge asus inte slutar med amd versionen så.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Asus är något jag bojkottar faktiskt. Så trist det är ASUS....

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Och andra är mindre nöjda. Precis som med alla andra tillverkares produkter.

Fair enough. Funderade länge på att ens skriva mitt svar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Varje gång jag läser "minidator" kan jag inte låta bli att tänka:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Varje gång jag läser "minidator" kan jag inte låta bli att tänka:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/Pdp7-oslo-2005.jpeg

The soul of a new computer:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChristofferC:

Varje gång jag läser "minidator" kan jag inte låta bli att tänka:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/Pdp7-oslo-2005.jpeg

Historielösa ynglingar som kan "data" förstår inte bättre

Vi äldre är säkert lika kassa om man tar företeelser från tidigt 1900-tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

De är väl inte så hemska ändå? Sådana bär vi alla runt på där under köttet.

"Barebone", haha. Först nu polletten föll ner. Fyndigt!