EU tvingar Meta att be om lov innan de spårar användare

Permalänk
Melding Plague

EU tvingar Meta att be om lov innan de spårar användare

EU-domstolen har precis fattat beslut i ett viktigt fall mellan Tysklands konkurrensmyndighet och Facebooks och Instagrams moderbolag Meta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack för allt bra ni gör EU!

Permalänk
Medlem

Gott!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Woop woop!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd

Känns som att EU gör mycket rätt just nu.

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem

Brukar inte inom IT-Politik tycka att nånting som beslutas är bra.

Men här ger jag undantag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kommer väl bakas in i användaravtalet? *klicka här för att logga in!*

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Kommer väl bakas in i användaravtalet? *klicka här för att logga in!*

Precis.

Alltså landar detta endast i ett uppdaterat användaravtal där detta samtycke bakas in.....

Gemene man scrollar längst ner o trycker "Godkänn" utan minste eftertanke, h*n vill bara komma igång ...

Skönt dock att EU tycks ryta till mer o mer kring frågor som rör den personliga integriteten och dessa Tech-giganter.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Kommer väl bakas in i användaravtalet? *klicka här för att logga in!*

Gör det dock lite mer komplicerat för Meta att genomföra och enklare för folk att upptäcka. Vilket är ett steg i rätt riktning i alla fall där det tidigare var vilda västern när det kom till insamlande av data man nu fått ett prejudikat. Kinda of..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det här borde väl då också påverka Pixel-spårningen som Facebook(Meta) pysslar med?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Precis.

Alltså landar detta endast i ett uppdaterat användaravtal där detta samtycke bakas in.....

Gemene man scrollar längst ner o trycker "Godkänn" utan minste eftertanke, h*n vill bara komma igång ...

Skönt dock att EU tycks ryta till mer o mer kring frågor som rör den personliga integriteten och dessa Tech-giganter.

Saken är att det är svårt att skydda folk mot sin egen dumhet, eller lathet att läsa igenom villkoren i det här fallet

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Saken är att det är svårt att skydda folk mot sin egen dumhet, eller lathet att läsa igenom villkoren i det här fallet

Må så vara, men som @Pamudas nämner kanske detta kan hjälpa med pixelspårning som görs mot alla, användare eller ej, och för de som vill/har avslutat sina medlemskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Kommer väl bakas in i användaravtalet? *klicka här för att logga in!*

Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016, artikel 7 punkt 3.

Citat:

De registrerade ska ha rätt att när som helst återkalla sitt samtycke. Återkallandet av samtycket ska inte påverka lagligheten av behandling som grundar sig på samtycke, innan detta återkallas. Innan samtycke lämnas ska den registrerade informeras om detta. Det ska vara lika lätt att återkalla som att ge sitt samtycke.

Ju lättare det blir att ge sitt samtycke, ju lättare måste det vara att återkalla det.

På annat ställe i GDPR finns bestämmelser om att man inte kan straffa/utestänga/särbehandla någon från en tjänst bara för att denne återkallar/inte ger samtycke om insamling av personuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Precis.

Alltså landar detta endast i ett uppdaterat användaravtal där detta samtycke bakas in.....

Gemene man scrollar längst ner o trycker "Godkänn" utan minste eftertanke, h*n vill bara komma igång ...

Skönt dock att EU tycks ryta till mer o mer kring frågor som rör den personliga integriteten och dessa Tech-giganter.

Kan nämnas att EU jobbar på att ta fram förslag kring 'Cookie Banner Fatigue' också, dvs problemet att folk bara klickar 'acceptera' på alla olika banners som dyker upp för man inte orkar ta beslut vid varje nytt tillfälle eller fatta vad man ska klicka på. Detta ska även behandla mängden information; att man kan vara mottaglig till att förstå vad det är man accepterar eller ej, samt undersöka alternativa metoder till kakor.

I diverse undersökningar är det föga förvånande att folk, när man presenteras ett val där man har tid & förstår innebörden, väljer att inte bli spårade. EU tycker dock att den spårning som accepteras behöver vara mer transparent, och ett förslag är att lyfta det till en mer övergripande nivå - att acceptera en bransch (e.g. Media/Nyheter) eller motsvarande, snarare än individuella webbsidor. Och detta skulle exempelvis kunna göras i webbläsaren eller OS:ets inställningar.

Tyvärr skulle det vara frivilligt för webbsidorna/bolagen, men argumentet för det är att bolagen som värnar sitt varumärke och konsumentrelation skulle hoppa på detta ändå för att se till sina kunders bästa och kultivera en mer hållbar relation. Samtidigt är det många bolag som är transparenta i sin digitala marknadsföring (och till stor del livnär sig på detta för att kunna erbjuda en subventionerad eller gratis tjänst) och kan ge mervärde till de kunder som faktiskt ser nyttan i och aktivt accepterar personlig annonsering - något som EU inte vill slå undan benen för.

Bl.a. Svensk Handel driver detta mot Bryssel, och som jag förstår ska ett första utkast från EU vara klart mot slutet av året. Jag har personligen inga höga förhoppningar då det 1) är frivilligt och 2) tekniska utmaningar, men kan gemene man få en mer transparent upplevelse är jag för det hela.

https://www.euractiv.com/section/data-privacy/news/cookie-fat...

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

På annat ställe i GDPR finns bestämmelser om att man inte kan straffa/utestänga/särbehandla någon från en tjänst bara för att denne återkallar/inte ger samtycke om insamling av personuppgifter.

Vilket somliga sidor ändå inte följer. Någon gång ibland stöter man på en sida där man nekar allt man kan neka så får man bara ett meddelande där det står typ "den här sidan fungerar inte utan de här sakerna, godkänn eller stick".

Var ett tag sen jag stötte på det nu, men när det händer så vet man att det är en sida som inte är värd att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

Vilket somliga sidor ändå inte följer. Någon gång ibland stöter man på en sida där man nekar allt man kan neka så får man bara ett meddelande där det står typ "den här sidan fungerar inte utan de här sakerna, godkänn eller stick".

Var ett tag sen jag stötte på det nu, men när det händer så vet man att det är en sida som inte är värd att använda.

Vet att @elgiganten har/hade nåt sånt, man kunde inte läsa recensioner (av alla saker) om man inte godkände. Undviker deras sida sen omdesignen om jag kan, så det kan ha fixats nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

När sådana saker inte fungerar (e.g. recensioner, kommentarsfält eller videos mm) beror det allt som ofta på att leverantören (e.g. YouTube, Facebook eller Twitter) sätter sina egna kakor (i.e. tredjepart) via integrationen som ofta då är iframe/embedded. Även youtube-nocookies.com nyttjar spårning vilket inte är okej när man inte ger samtycke.

Inget av ovanstående kan klassas nödvändiga. Skulle sajten behöva videos (funktionella) bör dem tillhandahållas direkt av sajten, eller nyttja lösningar som anpassar sig bättre efter samtycket en användare ger.

IDG tycker jag personligen har en ganska bra lösning där du väljer begränsat läge eller ej, och då står det där exempelvis videon skulle ha varit att den inte kan visas pga de inställningar du valt.

I det exemplet där det är 'allt eller inget' har de gjort en ganska drastisk avvägning att de användare som då surfar behöver samtycka. Detta såg man nog mestadels hos dem vars säte var utanför EU, i det globala kölvattnet av GDPR-intåget. I dag stöter jag sällan på dem, då tekniken kommit ikapp.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Känns som att EU gör mycket rätt just nu.

Glömt Chat Control?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Glömt Chat Control?

Han skrev mycket rätt, inte allt rätt...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

Vilket somliga sidor ändå inte följer. Någon gång ibland stöter man på en sida där man nekar allt man kan neka så får man bara ett meddelande där det står typ "den här sidan fungerar inte utan de här sakerna, godkänn eller stick".

Var ett tag sen jag stötte på det nu, men när det händer så vet man att det är en sida som inte är värd att använda.

Skrivet av Steffe:

Vet att @elgiganten har/hade nåt sånt, man kunde inte läsa recensioner (av alla saker) om man inte godkände. Undviker deras sida sen omdesignen om jag kan, så det kan ha fixats nu.

Det går att anmäla till IMY.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epple:

Kan nämnas att EU jobbar på att ta fram förslag kring 'Cookie Banner Fatigue' också, dvs problemet att folk bara klickar 'acceptera' på alla olika banners som dyker upp för man inte orkar ta beslut vid varje nytt tillfälle eller fatta vad man ska klicka på. Detta ska även behandla mängden information; att man kan vara mottaglig till att förstå vad det är man accepterar eller ej, samt undersöka alternativa metoder till kakor.

I diverse undersökningar är det föga förvånande att folk, när man presenteras ett val där man har tid & förstår innebörden, väljer att inte bli spårade. EU tycker dock att den spårning som accepteras behöver vara mer transparent, och ett förslag är att lyfta det till en mer övergripande nivå - att acceptera en bransch (e.g. Media/Nyheter) eller motsvarande, snarare än individuella webbsidor. Och detta skulle exempelvis kunna göras i webbläsaren eller OS:ets inställningar.

Tyvärr skulle det vara frivilligt för webbsidorna/bolagen, men argumentet för det är att bolagen som värnar sitt varumärke och konsumentrelation skulle hoppa på detta ändå för att se till sina kunders bästa och kultivera en mer hållbar relation. Samtidigt är det många bolag som är transparenta i sin digitala marknadsföring (och till stor del livnär sig på detta för att kunna erbjuda en subventionerad eller gratis tjänst) och kan ge mervärde till de kunder som faktiskt ser nyttan i och aktivt accepterar personlig annonsering - något som EU inte vill slå undan benen för.

Bl.a. Svensk Handel driver detta mot Bryssel, och som jag förstår ska ett första utkast från EU vara klart mot slutet av året. Jag har personligen inga höga förhoppningar då det 1) är frivilligt och 2) tekniska utmaningar, men kan gemene man få en mer transparent upplevelse är jag för det hela.

https://www.euractiv.com/section/data-privacy/news/cookie-fat...

Tack för inlägget.

Fenomenet att det numera är norm att mjukvarutjänster och produkter erbjuds "gratis" till konsument i gengäld mot att man bara kryssar "godkänn" i en ruta är något jag personligen skyr som pesten.

Att allt mer nu övergår från att vara en produkt du köper till att erbjudas som en tjänst som du prenumererar "gratis" på är ett annat djävulens påfund.

Ett operativsystem till en PC eller telefon/padda är ett utmärkt exempel, titta på resan som MS gjort med Windows.

Personligen är jag i alla lägen för att betala för den tjänst eller produkt jag önskar använda, jag vill betala 2000:- för mitt operativsystem och sen äga det som en produkt jag som konsument köpt av ett företag, jag vill inte få det "gratis" genom att acceptera övervakning och kartläggning av mina aktiviteter samt försäljning av denna data.
Varför finns inte alternativet att t.ex betala 99:-/mån för att använda FB helt utan reklam och insamlande av användardata?

Hela denna bransch är inne på helt fel spår och håller full gas rakt åt hel*ete.

Jag är så otroligt tacksam att jag vågade ta klivet och släppa snuttefilten för några år sen och övergå helt till open source mjukvara.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Glömt Chat Control?

Nej.

Visa signatur

Ny här