Permalänk
Medlem

3080 verkar ha dött

Tjena alla goa och glada.
Vaknade idag upp till en trist händelse. Mitt 3080 verkar ha givit upp. Ingen bild på skärmen, varken via DP eller HDMI. Datorn har inte använts på ett tag så vet inte hur länge det varit fel på den. Vita LED lampan på moderkortet lyser och Windows bootas upp (hör välkomstmelodin i lurarna).

Har även testat kortet på sonens nya dator med samma resultat.
Det jag märkte för någon månad sedan var att så fort jag skulle undervolta kortet hängde sig allt och kraschade. Tidigare kunde jag undervolta med goda resultat. Fick riktigt bra score även när undervolten inte fungerade. Detta får mig att misstänka något fel på voltregulator eller liknande.

Kortet har haft Gelid Extremepads i lite mer än ett år och har haft maxtemps på typ 60c GPU/75 VRAM under hela min ägo, så värme lär inte ha varit något problem. Kortet har heller inte mineats med.

Finns det något företag här i Sverige som kan byta ut eventuella felande komponenter? Kan skicka det till Krisfix men det blir rätt dyrt. Ett 3080 är ju inte värt så mycket idag.. Ska köra lite MATS/MODS tester osv ikväll om kortet fungerar ens. Fläktar snurrar och belysning fungerar men vet inte än om det visas i enhetshanteraren.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Om du inte har garanti kvar eller den inte gäller pga dina modifikationer kan du kolla med ditt försäkringsbolag. Beroende på vad för hemförsäkring du har kanske du kan få ut något. Om det är värt 5000-6000kr och det är 1500kr självrisk är det ändå några tusen du får som du kan använda vid köp av nytt kort.

Du kan även sälja kortet på Tradera som defekt med den info du har om det. Så kan någon annan kanske fixa det. Vet inte vad det är värt men sett trasiga kort säljas för ganska mycket. Så länge man är ärlig med att det är trasigt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Officiell jultomte

Har du en multimeter så kan du felsöka och hitta vad i kortet som har felat för att få en hyfsad uppskattning på vad det kommer att kosta.
Vad jag vet finns inga företag som gör det billigare än Krisfix. Du har ingen iGPU i någon dator där du kan stoppa i kortet för att se om det ens känns av?

Kostnaden på Krisfix (om du inte kollat upp så noga än) skulle landa på ~2500kr + frakten du betalar för att skicka det dit.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Om du inte har garanti kvar eller den inte gäller pga dina modifikationer kan du kolla med ditt försäkringsbolag. Beroende på vad för hemförsäkring du har kanske du kan få ut något. Om det är värt 5000-6000kr och det är 1500kr självrisk är det ändå några tusen du får som du kan använda vid köp av nytt kort.

Du kan även sälja kortet på Tradera som defekt med den info du har om det. Så kan någon annan kanske fixa det. Vet inte vad det är värt men sett trasiga kort säljas för ganska mycket. Så länge man är ärlig med att det är trasigt.

Garantin är till 99.9% förverkad då ASUS är hårda vad jag förstått. Kan absolut kolla med försäkringsbolaget, men tveksamt. Är väl problematiskt även om åskan varit i farten. Då ska man väl koppla ur allt enligt dom. :/
Tradera är man väl bekant med men måste få lite mer kött på benen, annars blir det nog rätt låga bud.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Har du en multimeter så kan du felsöka och hitta vad i kortet som har felat för att få en hyfsad uppskattning på vad det kommer att kosta.
Vad jag vet finns inga företag som gör det billigare än Krisfix. Du har ingen iGPU i någon dator där du kan stoppa i kortet för att se om det ens känns av?

Kostnaden på Krisfix (om du inte kollat upp så noga än) skulle landa på ~2500kr + frakten du betalar för att skicka det dit.

Multimeter kan jag nog ordna, men vet inte ens hur jag ska mäta tbh. Krisfix är grymma från alla videos jag kollat på tidigare, men det är som du skriver dyrt. Sist jag var inne och kollade låg det väl nästan på 2k för att dom ens ska röra det. Kan lägga pengar på kortet utan problem men det är gränsfall på att det är värt den summan med tanke på att ett 3080 går att få för typ 4k i bland.. jävla dödläge som vanligt 😂

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Har iGPU btw på bägge datorerna.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Ska även prova att skifta vBIOS senare. Ute och far nu men blir en del diagnostisering med MATS/MODS osv..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av mrnez:

Multimeter kan jag nog ordna, men vet inte ens hur jag ska mäta tbh. Krisfix är grymma från alla videos jag kollat på tidigare, men det är som du skriver dyrt. Sist jag var inne och kollade låg det väl nästan på 2k för att dom ens ska röra det. Kan lägga pengar på kortet utan problem men det är gränsfall på att det är värt den summan med tanke på att ett 3080 går att få för typ 4k i bland.. jävla dödläge som vanligt 😂

Här har du lite info om du känner att du kan sätta dig in i det.
https://repair.wiki/w/Nvidia_Pascal_GPU_Diagnosing_Guide

Samt lite videos från t ex. Krisfix så kan man hyfsat lätt förstå hur man ska mäta. Men gör det bara om du är ganska säker på vad du gör.
Men för 2500kr så ingår felsökning, reparation med max 5 SMD komponenter samt returfrakten & rengöring etc. med ny kylpasta.

Så om du lyckas lokalisera att det inte är något enormt iaf så blir det inte mer än så hos Krisfix, om du känner att du inte vill röra i det själv.

Vart bor du?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Lite (pinsam) update:
Kortet fungerar, iaf via HDMI.
Displayportkabelns kontakt satt kvar i skärmen medan kabeln och dess pinnar följde med kabeln när jag skulle koppla ur. Min son har fixat med kablarna här inne så dom satt spända baktill, sen drar han skärmen fram och tillbaka. Svårt att förklara.

Anledningen till att HDMI inte fungerande i första taget var för att den kabeln gick ut i TV:n och inte in i skärmem 😂. Osäker på om DP fungerar då jag saknar en till kabel men nu vet jag iaf att kortet inte är helt dött.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag fick cash för både TV och 3080 pga av åska (I mitt fall var det verkligen åska). Så lätt värt att prova. Behövde inte skicka in något eller så heller. Gick snabbt och smidigt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Inga problem med heaven benchmark iaf än via HDMI. Anigen högre temps än tidigare mätningar men det beror nog kanske på min rumstemperatur på typ 5c mer än tidigare.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Jag fick cash för både TV och 3080 pga av åska (I mitt fall var det verkligen åska). Så lätt värt att prova. Behövde inte skicka in något eller så heller. Gick snabbt och smidigt.

Låter bra. Ska komma ihåg det! Verkar fungera nu efter min pinsamma upptäckt men märker om allt står rätt till när ny dp kabel är införskaffad.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

”Amphenol” är märket på kabeln. Fick med den när jag köpte skärmen begagnad 2021. Säkert Amazonskräp eller nåt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Lite (pinsam) update:
Kortet fungerar, iaf via HDMI.
Displayportkabelns kontakt satt kvar i skärmen medan kabeln och dess pinnar följde med kabeln när jag skulle koppla ur. Min son har fixat med kablarna här inne så dom satt spända baktill, sen drar han skärmen fram och tillbaka. Svårt att förklara.

Anledningen till att HDMI inte fungerande i första taget var för att den kabeln gick ut i TV:n och inte in i skärmem 😂. Osäker på om DP fungerar då jag saknar en till kabel men nu vet jag iaf att kortet inte är helt dött.

Förlåt men ålder på din unge? Det låter ju inte normalt var han arg på något?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Förlåt men ålder på din unge? Det låter ju inte normalt var han arg på något?

Det behöver inte vara åldern på någon, jag vet en äldre person som slog rätt igenom två monitorer vid två olika tillfällen.

En annan vred sönder sitt headset i frustration. Så nej det behöver inte vara yngre, men iofs är det inte normalt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förlåt men ålder på din unge? Det låter ju inte normalt var han arg på något?

Haha. Han är 12. Han gillar att dra fram skärmen mot framkanten av bordet när han spelar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Haha. Han är 12. Han gillar att dra fram skärmen mot framkanten av bordet när han spelar.

lämna mer kabelslack bakom skärmen alternativt bonka in lite vett att han ska ge fan i å flytta skärmen alternativt att han får följa efter med kabeln när han flyttar den...

rätt normalt att skärmen runt kontakten lossnar och stiften blir kvar på kontakten iom att kontaktlåset sitter i den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

lämna mer kabelslack bakom skärmen alternativt bonka in lite vett att han ska ge fan i å flytta skärmen alternativt att han får följa efter med kabeln när han flyttar den...

rätt normalt att skärmen runt kontakten lossnar och stiften blir kvar på kontakten iom att kontaktlåset sitter i den.

Har pratat med honom om det efter upptäckten. Nu har jag byggt klart hans egna dator (endast GPU kvar) och han kommer få monitor på stativ så förhoppningsvis blir inte detta ett problem för honom på rummet, men man ska helt klart veta sånt iaf! Han har även lindat strömadaptern till skärmen runt skrivbordsbenet för att kablarna inte ska ligga på golvet, så den var också sträckt som fan. Jäkla unge.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Har pratat med honom om det efter upptäckten. Nu har jag byggt klart hans egna dator (endast GPU kvar) och han kommer få monitor på stativ så förhoppningsvis blir inte detta ett problem för honom på rummet, men man ska helt klart veta sånt iaf! Han har även lindat strömadaptern till skärmen runt skrivbordsbenet för att kablarna inte ska ligga på golvet, så den var också sträckt som fan. Jäkla unge.

mycket bra.

nu lossa upp mer slack bakom skärmen annars kommer en glappanden strömförsörjning till skärmen även den börja uppstå.

en kabel ska aldrig sitta spänd...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

mycket bra.

nu lossa upp mer slack bakom skärmen annars kommer en glappanden strömförsörjning till skärmen även den börja uppstå.

en kabel ska aldrig sitta spänd...

Finns inget i spänn längre, allt är urkopplat just nu han kommer ha sin egna dator strax. Har byggt en ny som ska upp på rummet. Saknas gpu och kringutrustning bara. Mina kablar ligger bara huller om buller i vanliga fall nu slipper man oroa sig. Hehe

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk

håller helt med man ska alltid kolla de täcker mer än man tror ibland

Skrivet av krEJZi:

Jag fick cash för både TV och 3080 pga av åska (I mitt fall var det verkligen åska). Så lätt värt att prova. Behövde inte skicka in något eller så heller. Gick snabbt och smidigt.

aa du kan få ut via försäkring på det mästa om du har allrisk jag tom fick 12k en gång för någon hade stullit kläder när jag tvättade är det åska ute så står det på min i alla fall att de ersätter det. Har den för jag har 8 akvarium sen 2 år tillbaka de är 30 kr exta och helt klart värt det. då för 180 i mån har du hemförsäkring som täcker 800k bra olycksfall och all risk den täcker tex också om du blir bestulen på stranden semester bilen osv är folksam via metall tror jag så kan jag varmt rekomendera.

stav fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Haha. Han är 12. Han gillar att dra fram skärmen mot framkanten av bordet när han spelar.

Dags för en monitorarm kanske? Borde kunna undvika liknande problem i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Dags för en monitorarm kanske? Borde kunna undvika liknande problem i framtiden.

Avvaktar tills jag köper ny monitor. Denna 27” har nu 6 år på nacken och tänkte investera i en stor rackare på sikt, så då blir det nog garanterat en arm

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q