Automatiska nödsamtal pressar SOS Alarm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tror ytterst få kommer ha sinnesnärvaro att trycka SOS i morsekod när de är i en nödsituation när någon tex jagar dem genom en parkeringsplats. Att hamra sidoknappen däremot…

När jag var lite så kunde jag allt skriva in hela böcker med T9 på mobilen. Hängdes upp och ner med armarna bakom min rygg. Med ögonbindel. I en bergodalbana.

Kommer ju att fungera utmärkt för att separera agnarna från vetet.

Skrivet av Olaeli:

Tillbaka till morsekoden alltså.

Det fungerade utmärkt i mer än hundra år. När vi släppte morsekoden var dagen då folk blev slöa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

1 långtryck, 1 långtryck ... 2 korta ( 1 1 2 )

112 är en nymodighet påtvingad på oss av ovalda byråkater i EU.

Det var inget fel med 90 000.

9 tryckningar. kort.kort.kort.lång.lång.lång.kort.kort.kort.

Sedan inga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det var inget fel med 90 000.

Det var ganska drygt om man hade en telefon med nummerskiva

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

112 är en nymodighet påtvingad på oss av ovalda byråkater i EU.

Det var inget fel med 90 000.

9 tryckningar. kort.kort.kort.lång.lång.lång.kort.kort.kort.

Sedan inga.

Att vi hade 90000 var ju för att de var de två siffrorna på slutet av nummerskivan så de enklaste att mata in och görbart även i mörker och så. "Dagens" knapptelefoner har ju gjort att det inte spelar roll längre så istället bytte man till samma som inom hela EU och typ hela världen (även USA, som alternativ till 911).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, problemet blir ju när falsklarmen är så vanliga att de gör att de missar, eller blir sena till, eller prioriterar ner, faktiska händelser. Då kan det ju orsaka mer skada än nytta liksom.

Ja, så tekniken måste så klart ge så lite falsklarm som möjligt, men den kommer aldrig bli 100%. Och då är det trots allt bättre att larma en gång för mycket än för lite.
För att återgå till exemplet med brandlarm så finns samma problem där, dvs att brandkåren åkt iväg på ett falsklarm och då börjar det brinna på riktigt på ett annat ställe. En snabb googling gav att 96% av alla brandlarm är falsklarm (2013 i Storstockholm), men trots det har vi ju brandlarm. Så länge det finns begränsat med utryckningsresurser kommer det alltid att behöva prioriteras och ibland prioriteras fel larm. Tänker att detta är en fråga där det inte finns än perfekt lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Det var ganska drygt om man hade en telefon med nummerskiva

Var det inte precis tvärt om? Att numret tillkom på grund av nummerskiva? Alltså att 90 000 var enkelt att slå på en telefon med nummerskiva? Bara ändarna på skivan så man slänger runt den hela varvet.

Edit:

Missade svaret som redan innehåll infon.. Men för att citera Wikipedia:

"Numret 90 000 valdes i en tid då telefoner var stora och hade fingerskivor, och det var särskilt anpassat för Sverige. Till skillnad från de flesta andra länder hade de svenska fingerskivorna siffran nio, och inte noll, sist och numret ansågs vara enkelt att komma ihåg och enkelt att slå även i mörker. Man behövde inte heller hålla full kontroll på hur många nollor som slogs eftersom samtalet kopplades upp då de fyra första hade slagits. "

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Implor:

Jag skulle säga 90% av felringningar sker för man vill höja volymen på telefonen när den är i fickan men trycker på ström istället för volymknappen.

Det är fullt möjligt på de telefoner där knapparna sitter på samma sida *host samsung*

Skrivet av Massy:

Jag vet inte riktigt om det är hanteringen som är problemet. Jag har råkat ringa SOS en gång. Då var jag ute och cyklade med telefonen i fickan och lyssnade på musik som plötsligt byttes ut mot signaler.

Det var kanske 10 år sedan. Händer detta alla så är det en miljon samtal om året. Var det min dåliga hantering av telefonen? Tveksamt.

Det är en dryg miljon falsksamtal om året av flera orsaker såklart. Jag personligen har aldrig ringt SOS fel och ingen i min närhet har gjort det.

har man tajtare byxor eller liknande så kanske det "hjälper till"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Hur menar du nu?

Apple hade samma problem med bla iPhone 14 och Apple Watch 8.

73 likes Hehe den fick jag äta upp 😇

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Är man 85 år och går med rullator så är det en jättebra funktion och ha påslagen. Är du 25 år så är väl fall detektering ingen hög prio och kan med fördel slås av.

Lösningen på detta finns redan. Larm. Är du 85 år och går med rollator bör du redan ha ett larm som går till en larmcentral.

Jag kan ju tycka att en sådan funktion inte borde få lanseras utan samverkan med ett lands och /eller regions larmcentral. Funktionen har sin plats men sånt här är inget privata företag ska hålla på att fiffla med på eget bevåg.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

112 är en nymodighet påtvingad på oss av ovalda byråkater i EU.

Det var inget fel med 90 000.

9 tryckningar. kort.kort.kort.lång.lång.lång.kort.kort.kort.

Sedan inga.

Jag ser 112 som betydligt enklare än att fundera på hur många nollor efter 9an i en stressad/panik-situation
Så bytet till 112 är inte mer än rätt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Jag ser 112 som betydligt enklare än att fundera på hur många nollor efter 9an i en stressad/panik-situation
Så bytet till 112 är inte mer än rätt!

Som redan har påpekats i tråden, det är inte ett problem, det går inte att slå för många nollor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Var det inte precis tvärt om? Att numret tillkom på grund av nummerskiva? Alltså att 90 000 var enkelt att slå på en telefon med nummerskiva? Bara ändarna på skivan så man slänger runt den hela varvet.

Edit:

Missade svaret som redan innehåll infon.. Men för att citera Wikipedia:

"Numret 90 000 valdes i en tid då telefoner var stora och hade fingerskivor, och det var särskilt anpassat för Sverige. Till skillnad från de flesta andra länder hade de svenska fingerskivorna siffran nio, och inte noll, sist och numret ansågs vara enkelt att komma ihåg och enkelt att slå även i mörker. Man behövde inte heller hålla full kontroll på hur många nollor som slogs eftersom samtalet kopplades upp då de fyra första hade slagits. "

På den tiden eksisterte fortsatt telefon bokser, altså små kurer (telefonkiosk) med med elektromekaniske mynt telefoner og på disse fantes det også en særlig knapp en kunne trykke inn i stedet for å slå nummer på telefon skiven. Vanskelig å finne bilde på dette, men jeg husker at den knappen var tydelig markert for nødsamtaler (SOS/90 000) med en en rød punkt i sentrum. (I art. linket nedenfor nevnes også denne knapp: På apparaterna fanns en knapp för gratissamtal till nödnumret ”90 000”.)

Altså trengte en ikke slå 90 000, uten det holt med å trykke på knappen for å bli koblet til SOS.

Bilde fra en art. i Svenska Dagbladet der viser nummer skiven (grønn telefon - standard under 70-tallet til rundt 80-tallet på offentlige telefonkiosker). Der begynner tall serien med null "0" og ender med ni "9".

https://www.svd.se/a/8e026223-beee-3120-92dd-a84a36be11bd/sa-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gigantrix:

På den tiden eksisterte fortsatt telefon bokser, altså små kurer (telefonkiosk) med med elektromekaniske mynt telefoner og på disse fantes det også en særlig knapp en kunne trykke inn i stedet for å slå nummer på telefon skiven. Vanskelig å finne bilde på dette, men jeg husker at den knappen var tydelig markert for nødsamtaler (SOS/90 000) med en en rød punkt i sentrum. (I art. linket nedenfor nevnes også denne knapp: På apparaterna fanns en knapp för gratissamtal till nödnumret ”90 000”.)

Altså trengte en ikke slå 90 000, uten det holt med å trykke på knappen for å bli koblet til SOS.

Jo så var det på riktigt gamla telefonkiosker, de gröna med nummerskiva är väl de jag minns. Sen kom knapptelefoner, telefonkort och liknande och då fick man knappa 90000 själv.

Citat:

Bilde fra en art. i Svenska Dagbladet der viser nummer skiven (grønn telefon - standard under 70-tallet til rundt 80-tallet på offentlige telefonkiosker). Der begynner tall serien med null "0" og ender med ni "9".

https://www.svd.se/a/8e026223-beee-3120-92dd-a84a36be11bd/sa-...

Jo, jag blandade ihop det lite ovan. De flesta länder hade nollan "på slutet", alltså att man fick vrida skivan så långt som möjligt för att mata in noll, men här i Sverige (vet inte hur det såg ut i våra grannländer eller så) så låg nollan först istället. Så 90000 blev ena änden en gång och sen fyra från den andra, kortare, änden.

Permalänk
Medlem

https://www.dn.se/sverige/telefonkoer-pa-flera-minuter-till-1...

Samband? Verkar dock mest bero på låg operatörsbemanning?
O_o

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Kan tycka att istället för att ringa SOS borde man kunna lägga in privata nödnummer som rings upp, som tex ens partner som sedan får avgöra om SOS behövs kontaktas.

Sådan funktion har funnits på cykeldatorer i väldigt många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Verkar som att vissa Samsungmodeller har funktionen att klicka 5 ggr på sido knappen för att ringa SOS.
Bland annat min s23, det hade jag ingen koll på.
<Uppladdad bildlänk>

Det var så min fru fick ett kryptiskt meddelande med "Hej, jag är i en nödsituation" från mitt nummer med ett kryptiskt röstmeddelande inspelat. Det var jag som flåsande trampade fram på min cykel och hade haft min telefon i jackans bröstficka. Helt plötsligt ringer hon mig panikslaget och frågade om jag skadat mig. Fattade ingenting förrän jag tog fram telefonen när jag kommit hem. Det var såklart den funktionen som hade slagits igång av någon anledning.

Snabbt som attan efter det så stängde jag av exakt den där funktionen.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

112 är en nymodighet påtvingad på oss av ovalda byråkater i EU.

Det var inget fel med 90 000.

9 tryckningar. kort.kort.kort.lång.lång.lång.kort.kort.kort.

Sedan inga.

Du kan fortfarande ringa 90 000 om du vill för att nå SOS Alarm genom nödnumret 112. Inget som hindrar dig från att vara lite retro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aciero:

Du kan fortfarande ringa 90 000 om du vill för att nå SOS Alarm genom nödnumret 112. Inget som hindrar dig från att vara lite retro

Annat än att man inte skall tjuvringa dem