Automatiska nödsamtal pressar SOS Alarm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det har varit standard på android i säkert 5 år. 🤓

Men för #######, jag låg i godan ro jämte tjejen och tryckte 5 ggr - Nu är både hon och katterna vakna och på dåligt humör...

Sånt hade ju varit bättre att visa när man startar sin nya telefon än "3 månaders fritt med Tidal"...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SuperSverker:

Men för #######, jag låg i godan ro jämte tjejen och tryckte 5 ggr - Nu är både hon och katterna vakna och på dåligt humör...

Sånt hade ju varit bättre att visa när man startar sin nya telefon än "3 månaders fritt med Tidal"...

Säll är den som har som rättesnöre att man bör nog tänka efter före.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

kan man inte bara slussa dessa samtal via ett annat telefonnummer så kan SOS-alarm veta innan vad det är för typ av samtal?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tekniken kanske behöver förfinas? Eller att folk behöver lära sig att hantera funktionen och stänga av den i vissa situationer på samma sätt som när man sätter telefonen på ljudlöst.

Samtalen behöver få lägre prio. Hur vet sos att det är ett automatiskt samtal?

Permalänk
Medlem

Automatringningar borde dirigeras till ett annat nummer som SOS kan svara på om de känner sig sysslolösa.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

All de där höll ju telefonen fel. Eller åkte skidor med den fel. Eller hade den i fickan fel. Rent ut sagt, all de där xxxx fel.

De är bara avfällingar från den sanna tron som gör fel. Fördriv dem till android och återställ den sanna läran.

Japp, Steve lärde ju oss att vi höll telefonen fel efter lanseringen av Iphone 4.
Mina korvfingrar var inte kompatibla med Apple och jag vandrar vägen fram med /e/ istället.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Skicka notan till varje tillverkare eller användare, likt man förut stängde ner från ISP de datorer som var infekterade och skicka mail-spam.

iPhone 17 kommer med hela-tiden-ringning till SOS alarm utifall du någonsin skadar dig så finns en ambulans där hela tiden.

Ren jävla skrämseltaktik från tillverkarna att ha sådant för "ingen vill ju inte ha något när olyckan väl är framme", så vilka människor kommer välja att skippa det, inga förutom få insatta. Lite som alla som vill ha en större och tyngre bil, som gör till mos alla andra småbilar (a lá mini-van moms). Dvs. deras säkerhet före andras.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Verkar som att vissa Samsungmodeller har funktionen att klicka 5 ggr på sido knappen för att ringa SOS.
Bland annat min s23, det hade jag ingen koll på.
<Uppladdad bildlänk>

Borde vara 9 ggr.

en kort tryckning. en kort tryckning. en kort tryckning.
en lång tryckning. en lång tryckning. en lång tryckning.
en kort tryckning. en kort tryckning. en kort tryckning.

Då blir det inte några felringningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Gjorda misstaget för 3 år sen, köpte en Samsung, säger nu bara, never again! Hade den i knappt ett år, sen blev det iPhone igen! Har bara haft Android surfplattor, men nu blir nästa en iPad. Google känns skumrask, misstänker att de tömmer ur all info de kan komma över, för att användas til ??? Säkert sker det tömning av data även till Apple, men inte i lika stor omfattning. Generellt skulle jag önska ha total samlad kontroll över vad som töms ur alia typer av enheter, mao även datorer, kylskåp mm mm.

Behöver inte vänta länge. 2025 kommer Apple med vitvaruserie vars dörrar bara kan öppnas med en Apple Watch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Detta är anledningen varför jag alltid väljer Apple iPhone, de bara fungerar och implementerar bara funktioner när de är mogna nog!

Har haft iPhone sedan 3G och ändå var detta en funktion som jag direkt stängde av i min nya iPhone 14 Pro.
Första jag tänkte var att den kommer inte fungera i min vardag och kommer ringa upp SOS typ varje dag.
Så mogen funktion eller inte, den fungerar uppenbarligen inte i alla situationer och jag stänger hellre av den, än att den ska uppehålla SOS med onödiga samtal från mig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det rör sig främst om androidtelefoner men artikelns bild visar iOS

Permalänk
Medlem

Är man 85 år och går med rullator så är det en jättebra funktion och ha påslagen. Är du 25 år så är väl fall detektering ingen hög prio och kan med fördel slås av.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

På min Garmin klocka finns det en liknande funktion som jag har påslagen hela tiden eftersom jag ofta är ute i skogen ensam och springer. Skillnaden är sättet den fungerar på dock. När den upptäcker att jag ramlar (har hänt flera gånger) så skriker den högt och vibrerar och så har jag 30 sekunder på mig att stänga av larmet för att visa att jag är ok. Om jag inte gör det så skickar den ett sms med mina koordinater till en nödkontakt. Jag har då berättat det för personen och instruerat att ringa upp mig. Om jag då inte svarar så är det dags att ringa 112 och ge de mina koordinater. Klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Borde vara 9 ggr.

en kort tryckning. en kort tryckning. en kort tryckning.
en lång tryckning. en lång tryckning. en lång tryckning.
en kort tryckning. en kort tryckning. en kort tryckning.

Då blir det inte några felringningar.

Tror ytterst få kommer ha sinnesnärvaro att trycka SOS i morsekod när de är i en nödsituation när någon tex jagar dem genom en parkeringsplats. Att hamra sidoknappen däremot…

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Detta är anledningen varför jag alltid väljer Apple iPhone, de bara fungerar och implementerar bara funktioner när de är mogna nog!

Haha den va bra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Implor:

Eller så är SOS larm bara underbemannade till att börja med.

Vore intressant med lite forskning och se hur många liv automatiska uppringning har räddat.

Oavsett ska de ha möjlighet att hantera automatiska samtal på ett separat sätt mot personer som aktivt ringer in.

Eller så har de typ miljon falsksamtal varje år som tar massa tid...
Oavsett så kan funktionen att trycka gånger på strömknappen stängas av och man kan ställa in så att den ringer ett annat nummer istället för 112.

Folk måste lära sig hantera telefonerna bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Eller så har de typ miljon falsksamtal varje år som tar massa tid...
Oavsett så kan funktionen att trycka gånger på strömknappen stängas av och man kan ställa in så att den ringer ett annat nummer istället för 112.

Folk måste lära sig hantera telefonerna bättre

Jag skulle säga 90% av felringningar sker för man vill höja volymen på telefonen när den är i fickan men trycker på ström istället för volymknappen.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gelantious:

Gör lagändring så dom inte får auto-ringa 112, och vill man sedan ha funktionen så ska det ringa ett annat nummer. Företag som dom användarna får betala prenumerations avgift till. Som sen, om det faktiskt är ett nödsamtal kopplar det vidare till 112.

Ja, så funkade en liknande funktion i en bil jag hade. Hände det något, typ airbags som löste ut eller så, ringde bilen upp en tjänst/person anställd (eller inhyrd) av biltillverkaren som försökte ta reda på situationen, och som kunde ringa på "riktig hjälp" om de bedömde att det var nödvändigt. Man kunde också ringa upp denna tjänst med en knapp och be dem att boka ett bra hotell åt en, ge rekommendationer på en restaurang eller liknande saker (concierge-service).

Permalänk
Medlem

Att ha automatiska och/eller smartare sätt att aktivera larmsamtal är en bra idé, men jag tycker anpassningsbarheten är alldeles för risig.
Sambon åkte på det där, så jag fick ett alarm-SMS med kartnål, samt att telefonen hennes ringde 112. Anledningen var att skärmen hade fryst och hon klickade på lås-skärmen för att försöka få igång den.

Tyckte dock att det var en rätt smidig grej, satte igång det även på min dock med 5 klick på låsknappen för att det skulle aktiveras. Tänker att hur fan lyckas man fick-klicka fem gånger på låsknappen..
Dagen efter sitter jag på middag hemma hos en polare och hennes telefon plingar till, sepåfan så är jag i en nödsituation och får panikringa mor och far så de inte tror jag sitter i skiten..

Då låg telefonen (OnePlus 7 Pro) i fickan på jeansen, och jag satt ner vid ett bord.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

går kanske att stänga av om man inte vill belasta systemet?

Självklart Går på Android (och mer vanilla Android) i Inställningarna för Personlig Säkerhet appen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Detta är anledningen varför jag alltid väljer Apple iPhone, de bara fungerar och implementerar bara funktioner när de är mogna nog!

Synd att de inte gjorde det i det här fallet då....

Permalänk
Medlem

Det är väl en funktion på dom flesta telefoner nu att om du tycker snabbt på PowerKnappen 5ggr så ringer den Nödnumret?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjejens pappa föll pga hjärtattack, tack vare att mobilen kände av fallet så kontaktades ambulans direkt! Finns bra tillfällen också

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Det är väl en funktion på dom flesta telefoner nu att om du tycker snabbt på PowerKnappen 5ggr så ringer den Nödnumret?

Ja, går dock att stängas av om man inte vill använda funktionen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det här är ju ett ganska enkelt ekonomiskt problem. Precis som man räknar på om en förbättring av en väg (t ex sätta upp mitträcken) är ekonomiskt lönsam genom att beräkna hur många liv/skadade man kommer rädda jämfört med kostnaden att göra förbättringen. 1 liv brukar värderas till ca 10 miljoner kronor har jag för mig.

Är det inte lönsamt att ha automatiska nödsamtal så förbjud (men omvärdera kontinuerligt allt eftersom tekniken utvecklas), annars anställ fler operatörer på SOS Alarm.

Permalänk
Medlem

Ett antal falsklarm måste man räkna med och får helt enkelt leva med. Brandkåren åker på många falsklarm varje år, men bara för det ska vi inte plocka bort brandlarmen. Givetvis ska tekniken förbättras för att minska falsklarmen, men samtidigt räddar de riktiga larmen liv så på det hela taget är det ju en bra sak!

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Borde vara 9 ggr.

en kort tryckning. en kort tryckning. en kort tryckning.
en lång tryckning. en lång tryckning. en lång tryckning.
en kort tryckning. en kort tryckning. en kort tryckning.

Då blir det inte några felringningar.

Tillbaka till morsekoden alltså.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Conqvistadoren:

Ett antal falsklarm måste man räkna med och får helt enkelt leva med. Brandkåren åker på många falsklarm varje år, men bara för det ska vi inte plocka bort brandlarmen. Givetvis ska tekniken förbättras för att minska falsklarmen, men samtidigt räddar de riktiga larmen liv så på det hela taget är det ju en bra sak!

Jo, problemet blir ju när falsklarmen är så vanliga att de gör att de missar, eller blir sena till, eller prioriterar ner, faktiska händelser. Då kan det ju orsaka mer skada än nytta liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Tillbaka till morsekoden alltså.

1 långtryck, 1 långtryck ... 2 korta ( 1 1 2 )

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Eller så har de typ miljon falsksamtal varje år som tar massa tid...
Oavsett så kan funktionen att trycka gånger på strömknappen stängas av och man kan ställa in så att den ringer ett annat nummer istället för 112.

Folk måste lära sig hantera telefonerna bättre

Jag vet inte riktigt om det är hanteringen som är problemet. Jag har råkat ringa SOS en gång. Då var jag ute och cyklade med telefonen i fickan och lyssnade på musik som plötsligt byttes ut mot signaler.

Det var kanske 10 år sedan. Händer detta alla så är det en miljon samtal om året. Var det min dåliga hantering av telefonen? Tveksamt.