Nintendo sätter ned foten för Switch-emulatorer

Permalänk
Medlem

Är det något företag jag har noll planer på att någonsin köpa något av, så är det nintendo.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Wow jag får flashback från min ungdom då jag också tror mig minnas att Nintendo, eller någon liknande, var på krigsstigen över emulatorer. Typ 2003 eller något sådant

Det var väl när UltraHLE kom när Nintento64 hade sin storhetstid. Helt plötsligt gick det att spela Zelda Ocarina of Time och de flesta andra N64-spel på PC. Funkade på ett rätt moderat utrustad PC med. Tror man behövde ett 3Dfx Voodoo dock.

Den grejen letade sig ut till reguljära nyheter och pratades om på Aftonbladet, Aktuellt/Rapport etc.

Nintendo påstod där att utvecklarna av UltraHLE hade olagligt hackat nåt säkerhetschip i N64. Det visade sig att det inte finns nåt sån chip i den form osm Nintendo påstod.

En grej som var nytt i UltraHLE var att den använde sig av dynamisk rekompilering för att få till erforderlig hastighet.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Wow jag får flashback från min ungdom då jag också tror mig minnas att Nintendo, eller någon liknande, var på krigsstigen över emulatorer. Typ 2003 eller något sådant

Den kanske mest kända konflikten hitills är nog Bleem/BleemCast: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bleem!

Men det var lite tidigare samtidigt.

Edit: @perost hann före.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Hade hoppats på emulator om det inte fanns en Pro version när nya Zelda släpptes, men nu ser det mörkt ut.

På den fronten ser det ljust ut, folk emulerar nya zelda hur fint som helst.

Permalänk
Medlem

Nya Zelda doppar tydligen under 30 fps mer än man önskar. När Nintendo inte ens gör sina egna spel rättvisa är det inte ett dugg konstigt att många vänder sig till emulatorer.
Jag personligen som PC spelare kan inte längre tolerera 30fps och mindre, får huvudvärk, emulator är enda lösningen. Jag väntade och väntade på en förbättrad switchkonsoll men insåg att Nintendo, pga deras ökända girighet, förmodligen kommer vilja sälja förbättrade versioner av spelen jag redan äger istället för att patcha dem. Det är bara ett antagande i nuläget, jag vet men man är inte särskilt optimistisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Nya Zelda doppar tydligen under 30 fps mer än man önskar. När Nintendo inte ens gör sina egna spel rättvisa är det inte ett dugg konstigt att många vänder sig till emulatorer.
Jag personligen som PC spelare kan inte längre tolerera 30fps och mindre, får huvudvärk, emulator är enda lösningen. Jag väntade och väntade på en förbättrad switchkonsoll men insåg att Nintendo, pga deras ökända girighet, förmodligen kommer vilja sälja förbättrade versioner av spelen jag redan äger istället för att patcha dem. Det är bara ett antagande i nuläget, jag vet men man är inte särskilt optimistisk.

Det inte bara dippar under 30, spelet är cappat till 20 fps.

Edit: Eventuellt en bug

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Det inte bara dippar under 30, spelet är cappat till 20 fps.

Edit: Inuti shrines 30 fps.

Skojar du?
På dator finns redan 30 och till och med 60 fps mods...
Inte undra på att folk emulerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Skojar du?
På dator finns redan 30 och till och med 60 fps mods...
Inte undra på att folk emulerar.

Kan hända att det är en bug i emulationen eller spelet som får det att låsa till 20 fps ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Kan hända att det är en bug i emulationen eller spelet som får det att låsa till 20 fps ibland.

Du har rätt, men det blev patchat inom 12h av fans.
30 fps duger för mig personligen när man spelar sådana sorters spel, man är helt ute och simmar om man förväntar sig 60 fps från ett chip från 2015 tho. Men tror inte någon förväntade sig det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Du har rätt, men det blev patchat inom 12h av fans.
30 fps duger för mig personligen när man spelar sådana sorters spel, man är helt ute och simmar om man förväntar sig 60 fps från ett chip från 2015 tho. Men tror inte någon förväntade sig det.

Personligen tycker jag switchen är förlegad och har ingen lust att spela på den överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke1m:

Personligen tycker jag switchen är förlegad och har ingen lust att spela på den överhuvudtaget.

Jo, redan från början får man ju acceptera att det skulle vara en handhållen maskin med ganska lite hästkrafter.
Idag så kan jag se hur en Switch är lockande som ett partytool. Har man folk över så är det rätt smidigt att slå på lite Mario Kart eller Super Smash.

Sen att dom fått för sig att sälja pre-gen spel för fullt pris är dock något jag ifrågasätter... Spelen släpptes långt innan Switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

På den fronten ser det ljust ut, folk emulerar nya zelda hur fint som helst.

Tack för info.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Switchen är ju, trots alla tillkortakommanden, den tredje bästsäljande spelkonsollen genom tiderna, bara Nintendo DS och Playstation 2 har det sålts fler av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Det var väl när UltraHLE kom när Nintento64 hade sin storhetstid. Helt plötsligt gick det att spela Zelda Ocarina of Time och de flesta andra N64-spel på PC. Funkade på ett rätt moderat utrustad PC med. Tror man behövde ett 3Dfx Voodoo dock.

Den grejen letade sig ut till reguljära nyheter och pratades om på Aftonbladet, Aktuellt/Rapport etc.

Nintendo påstod där att utvecklarna av UltraHLE hade olagligt hackat nåt säkerhetschip i N64. Det visade sig att det inte finns nåt sån chip i den form osm Nintendo påstod.

En grej som var nytt i UltraHLE var att den använde sig av dynamisk rekompilering för att få till erforderlig hastighet.

Då jag spelade Zelda ocarina of time så tror jag det är detta jag tänker på!

Vi hade N64 men även speldator hemma så ja.
Kul att du minns vad det handlade om!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kanske är Sony du tänker på, som 2000 försökte stämma fler emulatorutvecklare men förlorade i rätten eftersom emulatorer ansågs vara lagliga så länge som de är "clean room"-implementationer. Så Nintendo kan inte göra så mycket åt emulatorerna, de får som här försöka stoppa emulering på andra sätt. Att Skyline ändå lades ner hade ju mer att göra med att de behövde Lockpick än att emulatorn i sig var ett problem.

Skrivet av anders190:

Den kanske mest kända konflikten hitills är nog Bleem/BleemCast: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bleem!

Men det var lite tidigare samtidigt.

Edit: @perost hann före.

Tack för svar!

Jag tänker dock på det som @Dool berättade om!

Det låter troligare att jag minns det då vi alltid haft Nintendo hemma för Zeldas skull, och det var ju runt 2000-2003 (högst kanske) typ.

Ps. Årtalen och detaljer kan vara fel då jag var runt 10-13 när det här inträffade men jag minns tydligt att det var något med Ocarina of time för vi hade både spelet på emulator/pc och konsoll

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Hade en Switch, köpte när den lanserades. Är inte så jäkla pepp på att köpa en till med så sjukt dålig hårdvara. Skulle de släppt en Pro eller liknande hade jag nog slagit till. Zelda var fruktansvärt roligt, men nja, inte värt det.

Hade hoppats på emulator om det inte fanns en Pro version när nya Zelda släpptes, men nu ser det mörkt ut.

Både Ryujinx och Yuzu (de två största switch-emulatorerna) kan emulera switch spel, ofta bättre än ursprungshårdvaran i 60 eller stabil 30fps. Nintendo kommer antagligen inte ta ner eller lyckas ta ner dem då vad de gör är fullt lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Det har dom ju, på en vanlig switch kontrolleras nästan alltid online om du får lov att starta spelet eller inte. detta gäller även kassetter! unik cert på varje kassett, kommer din kopia ut på nätet utan att skrubba bort certet så kan dom blocka din kassett och du kan inte sälja vidare den (förutom på en konsol som aldrig varit offline någonsin, då).

Nycklarna krävs för att emulatorn ska kunna läsa spelen, likaså krävs rätt firmware. det är därför lockpick finns, för att man ska kunna dumpa dessa nycklar själv från sin egen switch och minska att dessa skulle cirkulera online. nu finns det ju ändå om man letar. men incitamentet att köpa en switch, dumpa nycklar och spel och sen "emulera" lagligt är ju större om man kan göra allt själv.

så värsta resultatet med att dom går efter lockpick lär ju faktiskt vara en ökad "pirataktivitet" än tvärtom. då jag räknar att nyklarna och FW tillhör deras IP

Men varför funkar det skyddet så dåligt jämfört med exempelvis Ios och Android, där jag fattat det som att det är väldigt svårt att pirata spel (jag har å andra sidan aldrig vågat mig på att hämta hem crackade spel till mobilen). På mobilen är ju spelet knutet till ett konto som köpt det, borde gå att knyta spel till nintendo-konton på samma sätt på Switch, och vägra starta om du inte har unik cert eller vadsomnukrävs. Att då ha samma lockpick-filer som 4711 andra skulle ju kunna blacklista både ens konto och vägra starta upp spelet ifråga.

Nåja, det jag klagar mest på är att folk spelar det innan release och lägger upp spoilers på youtube etc, som gör att betalande spelare riskerar att få en sämre upplevelse. Det är mestadels Nintendos fel då de uppenbart har för dåliga skydd.

Jag tror f.ö som sagt att den här historien får en Streisandeffekt, fler kommer att installera emulatorer nu när det blir känt att det går bra.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Men varför funkar det skyddet så dåligt jämfört med exempelvis Ios och Android, där jag fattat det som att det är väldigt svårt att pirata spel (jag har å andra sidan aldrig vågat mig på att hämta hem crackade spel till mobilen). På mobilen är ju spelet knutet till ett konto som köpt det, borde gå att knyta spel till nintendo-konton på samma sätt på Switch, och vägra starta om du inte har unik cert eller vadsomnukrävs. Att då ha samma lockpick-filer som 4711 andra skulle ju kunna blacklista både ens konto och vägra starta upp spelet ifråga.

Nåja, det jag klagar mest på är att folk spelar det innan release och lägger upp spoilers på youtube etc, som gör att betalande spelare riskerar att få en sämre upplevelse. Det är mestadels Nintendos fel då de uppenbart har för dåliga skydd.

Jag tror f.ö som sagt att den här historien får en Streisandeffekt, fler kommer att installera emulatorer nu när det blir känt att det går bra.

Det är inga problem att pirata spel på Android. Lite knepigare på iOS pga hur operativsystemet funkar men går med jailbreak.
Det du beskriver är ju i princip drm och olika företag har försökt bygga det sålänge som spel funnits men det är det diverse crack-grupper gör för att komma runt

Permalänk
Medlem

Hmm... spela på föråldrad hårdvara i knappa 30 fps och 720p på en ynka 7-tums skärm, eller emulera 4K/8K och 60 fps på datorn och spela på 83-tums OLED? Svårt val detta. Verkligen.

Och till Nintendo har jag bara en sak att säga och det är...

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellmo:

Hmm... spela på föråldrad hårdvara i knappa 30 fps och 720p på en ynka 7-tums skärm, eller emulera 4K/8K och 60 fps på datorn och spela på 83-tums OLED? Svårt val detta. Verkligen.

Och till Nintendo har jag bara en sak att säga och det är...

Eh, nu är ju switchen byggd för att kopplas till tv också, så konstigt argument om 7-tums-skärmen. Hela grejen är ju att man kan spela på tv'n hemma men även ta med switchen och spela någon annanstans på 7-tums-skärmen. Det kan man inte göra med datorn.
...men jag håller absolut med om att hårdvaran är utdaterad och att det hade varit trevligt att kunna spela med bättre prestanda.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Eh, nu är ju switchen byggd för att kopplas till tv också, så konstigt argument om 7-tums-skärmen. Hela grejen är ju att man kan spela på tv'n hemma men även ta med switchen och spela någon annanstans på 7-tums-skärmen. Det kan man inte göra med datorn.
...men jag håller absolut med om att hårdvaran är utdaterad och att det hade varit trevligt att kunna spela med bättre prestanda.

Inget konstigt argument alls då jag utgår ifrån det faktum att Switch i grunden är en handhållen konsol som är tänkt att användas så som den är i första hand, det vittnar utseendet och hårdvara om. Att man kan koppla den till en tv är sekundärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Tror detta är just en anledning till varför Nintendo har varit tysta gällande Activision - Microsoft affären.
För om det nu går som Sony vill, att affären stoppas för att ett spel är så pass stort så det ska släppas på alla konsoller. Så kan dom komma och säga samma om Zelda, Mario mm. Och då kan Nintendo bli lagligt tvingad att släppa sina spel på andra konsoller/pc.

Vad i hela friden är det för logik du använt för att komma fram till detta? :'D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Testade igårkväll på PC. Det är ju rätt sjukt att det funkar så bra som det gör med spel som inte ens är officiellt släppta än, men spelet i sig är ju så bedövande jävla tråkigt så man somnar.
Fattar verkligen inte hypen kring dom här nya Zeldaspelen. Känns så fruktansvärt stelt, värdelös voiceacting, ingen ordentlig direction i cutscenes, färg-och-ljusfilter som tar livet av ögonen, ser verkligen utdaterat och gammalt ut och gameplayet är så tråkigt så man får svårt att sitta still.

Färg-och-ljusfilter är bedrövliga ja. Men det kommer bli bättre med mods.
BOTW är ju helt fantastiskt på PC. Det kommer detta spelet med att bli.
Jag gillar spelstilen, men ja.. den tar tid att vänja sig vid.
Tråkigt? Vi gillar olika 🤷‍♀️

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad i enlighet med §7 (piratkopiering/innehav)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Den kanske mest kända konflikten hitills är nog Bleem/BleemCast: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bleem!

En emulator bör det inte vara några problem med utan det är innehållet som man använder i emulatorer som kan vara problematiskt.
Användandet av bios/ROM har varit omtvistat men så länge de inte distribueras med emulatorn så är det inte ett problem.

https://web.archive.org/web/20011211041045/http://www.bleem.c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Är det något företag jag har noll planer på att någonsin köpa något av, så är det nintendo.

Jag köpte visserligen en SNES Mini vid releasen, som jag spelade på i 3-4 timmar under en (1) kväll innan jag packade ner den för gott, men varje gång jag läser om Nintendo så känner jag mig bara lättad över att mitt intresse för deras produkter och spel dog ut på 90-talet.

Det var btw inte värt 1200 spänn att få återuppleva Super Mario World i några timmar.