Permalänk
Medlem

Solpanelsdrivna datorfläktar

Hej

Jag fick aldrig någon "Den lilla elektrikern" när jag var liten så nu sitter jag i klistret. Jag försöker förstå mig på vad som i solpanels-väg klarar av att driva tre st 92 mm-datorfläktar.

Fläktarnas spec är: 5v, max input power 1,3W samt max input current 0,26 A.

Det är nu jag fastnar.. Denna solpanel från Nedis har en maximal uteffekt på 3W, en maximal spänning på 5.3 V och det står att den har 0.5 A.

Kommer denna solpanel kunna driva fläktarna? Finns det något särskilt jag bör tänka på?

Helst vill jag att fläktarna endast ska nå topp-varvtal då panelen producerar som mest.. Kan man räkna ut det på nått smidigt sätt?

Tack i förhand

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det för fläkt, de flesta klarar väl 12v? eller så är den låst till 5v med kabelanslutningen, dvs låst med bara 5v + jord.

Oavsett så blir 5.3v x 0.5A = 2,65W, inga problem.

Sen har vi ju det med effektivitet och annat skräp, men värsta som kan hända är att den inte snurrar, skulle inte kyla någon CPU med den liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Vad är det för fläkt, de flesta klarar väl 12v? eller så är den låst till 5v med kabelanslutningen, dvs låst med bara 5v + jord.

Oavsett så blir 5.3v x 0.5A = 2,65W, inga problem.

Sen har vi ju det med effektivitet och annat skräp, men värsta som kan hända är att den inte snurrar, skulle inte kyla någon CPU med den liksom.

Ok, tack. Hade tänkt dessa https://noctua.at/en/nf-a9-5v/specification

Hur är det om jag skulle få för mig att parallellkoppla dom? Då måste jag ha en källa på upp till 15v va? hur blir det då med amperen, den förblir "oförändrad"?

Jag vill inte att fläktarna ska få för mycket "insert rätt el-ord här" och brinna upp.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Grumie:

Ok, tack. Hade tänkt dessa https://noctua.at/en/nf-a9-5v/specification

Hur är det om jag skulle få för mig att parallellkoppla dom? Då måste jag ha en källa på upp till 15v va? hur blir det då med amperen, den förblir "oförändrad"?

Jag vill inte att fläktarna ska få för mycket "insert rätt el-ord här" och brinna upp.

Spänningen (Volt) ska vara samma oavsett om det är en eller flera parallellkopplade fläktar, det är totala strömstyrkan (Ampere) som behöver öka för att förse alla tre.

Tror ovanstående kanske missade att det är 3 fläktar så blir nog ingen vidare fart på det hela, särskilt sett till att vi snackar många max-värden i specifikationerna som antagligen i praktiken inte är att räkna med.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Spänningen (Volt) ska vara samma oavsett om det är en eller flera parallellkopplade fläktar, det är totala strömstyrkan (Ampere) som behöver öka för att förse alla tre.

Tror ovanstående kanske missade att det är 3 fläktar så blir nog ingen vidare fart på det hela, särskilt sett till att vi snackar många max-värden i specifikationerna som antagligen i praktiken inte är att räkna med.

Ok, men om vi antar att solpanelen bara producerar ca hälften av de uppskattade värdena.. Kommer då fläktarna ens snurra eller kommer de gå på lågvarv? Ska jag överdimensionera solpanelen lite? I så fall vilket värde ska överdimensioneras? Watt.. Ampere?

Och det inte spelar någon roll om jag kör parallell- eller serie-koppling? Inte ens i "säkerhetsperspektiv" om en går sönder?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Fläktar klarar rätt mycket. Körde min 12 volts fläkt på över 25 volt innan den dog.
Testade pga just sol paneler. 20 volt panel 10 watt. Driver en svag fläkt på vinden för lite circulation. Största tröskeln är startströmmen. Dom snurrar i princip enbart i direkt solljus. Jag har 2 fläktar på en varsin 10 watts panel på varje sida av huset.
Även 50 watts panelen hade problem att få fart på dom om det inte var solljus.
Solceller är löjligt ineffektiva vid mulet/ej solljus på hela panelen väder.
Vid ingen last kan man få ut 20 volt i mulet väder. Lägg på en liten last så droppar den ned till 2-3 volt.
Med det sagt så presterar dom väldigt bra i direkt solljus.
Testa men av egna erfarenheter kommer den enast vara vettiga i direkt solljus.
Mina fläktar är på ett par watt vardera.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Grumie:

Ok, men om vi antar att solpanelen bara producerar ca hälften av de uppskattade värdena.. Kommer då fläktarna ens snurra eller kommer de gå på lågvarv? Ska jag överdimensionera solpanelen lite? I så fall vilket värde ska överdimensioneras? Watt.. Ampere?

Och det inte spelar någon roll om jag kör parallell- eller serie-koppling? Inte ens i "säkerhetsperspektiv" om en går sönder?

Jag tror det är rätt kört i det här fallet, i teorin kan du som bäst få ut 0,5A medan fläktarna vill ha 0,78A för att gå på fulla muggar.
Så även i drömscenariot, utan förluster hit och dit, så har du ungefär 64% av max.

Vad fläktarna behöver för att starta är svårt att säga om det inte testats eller anges i specifikationerna, men det brukar i min erfarenhet krävas ganska mycket och något mindre för att hålla dem igång sedan, men fortfarande förmodligen för mycket.
Det handlar dock mestadels om spänningsreglering (Volt) medan den strömmen man behöver (Ampere) finns tillgänglig i vanliga scenarion.
Med det sagt så ska jag säga att jag inte har någon bra koll på hur solceller är att jobba med i praktiken.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Ok, men om vi antar att solpanelen bara producerar ca hälften av de uppskattade värdena.. Kommer då fläktarna ens snurra eller kommer de gå på lågvarv? Ska jag överdimensionera solpanelen lite? I så fall vilket värde ska överdimensioneras? Watt.. Ampere?

Och det inte spelar någon roll om jag kör parallell- eller serie-koppling? Inte ens i "säkerhetsperspektiv" om en går sönder?

Verkar som de fläktarna är låsta vid 5v med pinnarna, köp en 4-pins 12v fläkt om du vill vara säkrare.

Nu hittar jag inte videon men finns någon känd Youtuber som testat i vilka volt olika fläktar snurrar ( Jayztwocents kanske ), men det är många år sedan och flera olika fläktar som antagligen inte tillverkas längre.

Så resultatet blir oavsett att om volten går under spec så kanske fläkten inte startar, startar den så snurrar den långsammare än default.

Oftast är lite bättre fläktar mindre känsliga mot volt dropp men inte alls någon garanti, volten på moderkort är inte alls så stabila som man tror så det finns lite marginaler.

Förr i tiden så var enda sättet att sänka RPM på en fläkt att hårdpinna Molex till 7v eller 5v, oftast fungerade det, ibland sket det sig och fläkten startade inte alls.

Vet inte något om el eller vetenskapen bakom detta men finns nog ingen som inte testat just dessa fläktar som kan svara på om de startar under 5v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Jag tror det är rätt kört i det här fallet, i teorin kan du som bäst få ut 0,5A medan fläktarna vill ha 0,78A för att gå på fulla muggar.
Så även i drömscenariot, utan förluster hit och dit, så har du ungefär 64% av max.

Vad fläktarna behöver för att starta är svårt att säga om det inte testats eller anges i specifikationerna, men det brukar i min erfarenhet krävas ganska mycket och något mindre för att hålla dem igång sedan, men fortfarande förmodligen för mycket.
Det handlar dock mestadels om spänningsreglering (Volt) medan den strömmen man behöver (Ampere) finns tillgänglig i vanliga scenarion.
Med det sagt så ska jag säga att jag inte har någon bra koll på hur solceller är att jobba med i praktiken.

Efter att ha läst igenom vad ni har skrivit har jag nu uppdaterat min "kundvagn" lite.
Jag har nu beställt en solpanel på 10Wp, 12 V och 0,63 A (värden enligt conrad).

Denna panel tänkte jag para med 3st 80mm-fläktar från Noctua som är specade:
12 V, 0,08 A och max input power 0,96W.

Tror du detta skulle fungera eller har jag missuppfattat? Kan PWM bli ett problem eller är det att föredra? Är fläktarnas låga W ett problem eller risk?

Skrivet av GuuFi:

Verkar som de fläktarna är låsta vid 5v med pinnarna, köp en 4-pins 12v fläkt om du vill vara säkrare.

Nu hittar jag inte videon men finns någon känd Youtuber som testat i vilka volt olika fläktar snurrar ( Jayztwocents kanske ), men det är många år sedan och flera olika fläktar som antagligen inte tillverkas längre.

Så resultatet blir oavsett att om volten går under spec så kanske fläkten inte startar, startar den så snurrar den långsammare än default.

Oftast är lite bättre fläktar mindre känsliga mot volt dropp men inte alls någon garanti, volten på moderkort är inte alls så stabila som man tror så det finns lite marginaler.

Förr i tiden så var enda sättet att sänka RPM på en fläkt att hårdpinna Molex till 7v eller 5v, oftast fungerade det, ibland sket det sig och fläkten startade inte alls.

Vet inte något om el eller vetenskapen bakom detta men finns nog ingen som inte testat just dessa fläktar som kan svara på om de startar under 5v.

Tack för svaret.

Jag hittar inte videon du tipsade om men hittade en annan kille som byggde in en sån här lösning i ett hönshus.

Nu har jag uppdaterat min inköpslista lite och valt ett bra fläktar från Noctua som jag antar håller lite högre klass.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fläktar klarar rätt mycket. Körde min 12 volts fläkt på över 25 volt innan den dog.
Testade pga just sol paneler. 20 volt panel 10 watt. Driver en svag fläkt på vinden för lite circulation. Största tröskeln är startströmmen. Dom snurrar i princip enbart i direkt solljus. Jag har 2 fläktar på en varsin 10 watts panel på varje sida av huset.
Även 50 watts panelen hade problem att få fart på dom om det inte var solljus.
Solceller är löjligt ineffektiva vid mulet/ej solljus på hela panelen väder.
Vid ingen last kan man få ut 20 volt i mulet väder. Lägg på en liten last så droppar den ned till 2-3 volt.
Med det sagt så presterar dom väldigt bra i direkt solljus.
Testa men av egna erfarenheter kommer den enast vara vettiga i direkt solljus.
Mina fläktar är på ett par watt vardera.

Tack för att du delar med dig!

Att den bra driver i direkt solljus är inget problem för mig. Det är just vid dessa tillfällen jag vill ha dom i rörelse.

Beställde en 10W-panel men tänkte att jag får testa mig fram. Orosmomentet är att jag på något sätt ska förstöra fläktarna och att det i sin tur börjar brinna. Och eftersom jag inte kan något om el-lära så tvingas jag ställa många dumma frågor.

Jag får testa runt!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Tack för att du delar med dig!

Att den bra driver i direkt solljus är inget problem för mig. Det är just vid dessa tillfällen jag vill ha dom i rörelse.

Beställde en 10W-panel men tänkte att jag får testa mig fram. Orosmomentet är att jag på något sätt ska förstöra fläktarna och att det i sin tur börjar brinna. Och eftersom jag inte kan något om el-lära så tvingas jag ställa många dumma frågor.

Jag får testa runt!

Värt att nämna är att de flesta fläktar även har säkerhetssystem och när du börjar påverka dom kan det vara bra att inte gå mycket högre.
Innan min testfläkt brann så började den med att stänga av sig i korta perioder, antagligen för att skydda sig mot den ökande värmen, lite som den gör om man håller i bladen på en fläkt under vanlig volt. Så om dina fläktar börjar göra det så kan det vara bra att inte pressa dom mer om du vill att de ska hålla.
Sen kan du begränsa strömmen den får i sig och även på köpet få en "volt drop" med hjälp av ett motstånd, de brukar vara rätt billiga och säljs i storpack på tex conrad.

Vi säger att din fläkt är på 12 volt och din panel matar den med 20 volt, vi kan då räkna ut spänningsfallet över ett motstånd. För det behöver vi ha ampere. 0,416Ampere * 20ohm = 8,32 volt. Så om min ohms lags lära inte är helt borta så bör du ha ett motstånd på 20 ohm. 20 volt - 8,32 volt = 11,68 volt. ändrar vi motståndet till 15 ohm istället blir det 13.76 volt så får du lite mer drag i fläkten.
Räkna ut watt till ampere = 5 watt / 12 volt = 0,416 ampere

Tänk på att du måste kolla vad motståndet klarar av i watt också, vanliga små klarar vanligtvis 0,25 watt så för att klara 5 watt(om din fläkt är på det) måste du ha väldigt många parallellt och dessutom räkna ut rätt ohm tal som ändras i sådana förhållanden. Köp istället ett som är på 5 watt om det behövs. Motståndet brinner annars upp.
Finns kalkylatorer också på nätet som kan hjälpa.

Hoppas du fått lite mer info nu om du skulle behöva motstånd.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.