Home Assistant-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Köpte inga pluggar på Ikea pga att de är så stora. Vet inte vad jag ska ha dom till heller. Kaffebryggaren kanske, men egentligen lite överflöd. Eventuellt för att mäta strömåtgång till tekniken..

IKEAs pluggar mäter inte strömåtgång.
Ja, de är stora men bara åt ena hållet. De är dock bland de mindre på marknade på den smala sidan, vilket kan vara bra att veta om man behöver mer än en i samma uttag, eller har en annan stor kontakt i andra uttaget.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgtjohnson:

Ah jag fattar. Men aqara är ju dyra som attan! Jag letar efter glödlampor och smart plugs för att styra belysningen nu bara. Kanske är bättre att köpa billig skit till cloud nu och sen om man vill expandera så får man helt enkelt köp nya prylar till HA och så får typ syrran ärva Tuyagrejerna?

Tuya går absolut att ta in i HA. Men det kräver lite mer meck att få till det. Men man kan få dem fria från molnet med en HA integration som heter Local Tuya, alternativt Tuya-local.

Även Sonoffs grejjer ska ha bra stöd i Home Assistant.

Många Wifi prylar går också att flasha om med annan firmware som t.ex ESP-home, Tasmota eller Open Beken. Men då är det ofta ännu mer meck, man måste öppna dem och löda in trådar så att man kan koppla dem till en programmerare.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Någon som har testat olika smartpluggar med mätfunktion och har erfarenheter att dela med sig av? Jag beställde ett par TP-link Tapo P115, såg att det finns integration via HACS så blir spännande att testa. Dom går dock via wifi, hade gärna testat någon med zigbee också. Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Någon som har testat olika smartpluggar med mätfunktion och har erfarenheter att dela med sig av? Jag beställde ett par TP-link Tapo P115, såg att det finns integration via HACS så blir spännande att testa. Dom går dock via wifi, hade gärna testat någon med zigbee också. Några tips?

När det gäller Zigbee så har jag testat Neo Coolcam, ett par stycken. De är väl helt okej, särskilt med tanke på priset. Men jag skulle nog dra mig för att koppla in någon 16A last i den där om sanningen ska fram.

De är inte lika snabba på att uppdatera som säg Fibaro Wall plug, men är poängen att veta hur mycket ström som går till en viss enhet duger de gått (jag använder en wall plug för att luska ut läget på min kaffemaskin, dvs sköjlning, bryggning, uppvärmning etc, och kräver då lite klipp i uppdateringarna)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

När det gäller Zigbee så har jag testat Neo Coolcam, ett par stycken. De är väl helt okej, särskilt med tanke på priset. Men jag skulle nog dra mig för att koppla in någon 16A last i den där om sanningen ska fram.

De är inte lika snabba på att uppdatera som säg Fibaro Wall plug, men är poängen att veta hur mycket ström som går till en viss enhet duger de gått (jag använder en wall plug för att luska ut läget på min kaffemaskin, dvs sköjlning, bryggning, uppvärmning etc, och kräver då lite klipp i uppdateringarna)

Jag håller med, skulle aldrig plugga in något med mycket last (typ torktumlare) i billig skit. Finns många pluggar från etablerade tillverkare som har en historia av att bränna/smälta med, tex Shelly Plug S.

Permalänk
Skrivet av Purgatory:

Någon som har testat olika smartpluggar med mätfunktion och har erfarenheter att dela med sig av? Jag beställde ett par TP-link Tapo P115, såg att det finns integration via HACS så blir spännande att testa. Dom går dock via wifi, hade gärna testat någon med zigbee också. Några tips?

Har en Aqara-plugg (SP-EUC01) med mätare, kör på Zigbee och fungerar alldeles ypperligt rätt in i HA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

När det gäller Zigbee så har jag testat Neo Coolcam, ett par stycken. De är väl helt okej, särskilt med tanke på priset. Men jag skulle nog dra mig för att koppla in någon 16A last i den där om sanningen ska fram.

De är inte lika snabba på att uppdatera som säg Fibaro Wall plug, men är poängen att veta hur mycket ström som går till en viss enhet duger de gått (jag använder en wall plug för att luska ut läget på min kaffemaskin, dvs sköjlning, bryggning, uppvärmning etc, och kräver då lite klipp i uppdateringarna)

Tack ska kika på dom, vad kör Fibaro? Z-wave?

Skrivet av izzie:

Jag håller med, skulle aldrig plugga in något med mycket last (typ torktumlare) i billig skit. Finns många pluggar från etablerade tillverkare som har en historia av att bränna/smälta med, tex Shelly Plug S.

Ajdå jag hade fått intrycket av att Shelly gjorde bra grejer, vet du några som är mer pålitliga för tyngre last?

Skrivet av zufrieden:

Har en Aqara-plugg (SP-EUC01) med mätare, kör på Zigbee och fungerar alldeles ypperligt rätt in i HA.

Lägger en bevakning på den, har lite andra prylar från Aqara som har funkat bra. Uppdaterar den snabbt?

Permalänk
Medlem

Tänkte som tidigare sagt börja pilla lite med HA. Har idag Telldus 433mhz på lampor + några enstaka från deltaco. Om man ska byta "system" helt och hållet från telldus vad ska man satsa på då? Bor i radhus så möjligen kan det blir problem med wifi om grannarnas wifi ligger och stör? Finns ju en del att välja på vad det verkar, shelly, zigbee etc... Jag antar att det krävs dongle för att köra från min gamla macmini för att få ut signalen. Finns det en dongle to rule them all så att säga eller krävs det en för varje system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Tänkte som tidigare sagt börja pilla lite med HA. Har idag Telldus 433mhz på lampor + några enstaka från deltaco. Om man ska byta "system" helt och hållet från telldus vad ska man satsa på då? Bor i radhus så möjligen kan det blir problem med wifi om grannarnas wifi ligger och stör? Finns ju en del att välja på vad det verkar, shelly, zigbee etc... Jag antar att det krävs dongle för att köra från min gamla macmini för att få ut signalen. Finns det en dongle to rule them all så att säga eller krävs det en för varje system?

Det som är så bra med Home Assistant är att du inte behöver hålla dig till ett system, utan kan blanda fritt. För sensorer och smarta lampor tycker jag att Zigbee är smidigt. Finns väldigt mycket att välja på och oftast vettiga priser. För takbelysning kör jag Shelly-puckar bakom strömbrytarna, men de kör ju wifi så kanske inte helt bra för dig. Zigbee ligger dock också på 2,4GHz-bandet så det kan också bråka med wifi. Plejd är populärt när det kommer till inbyggnadsenheter. Det var väldigt instängt förr och det krävdes fulhack från tredjepart för att få in dem i HA, men nu har de officiellt stöd för Apple Homekit och då kommer de in i HA den vägen.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Skrivet av Purgatory:

Tack ska kika på dom, vad kör Fibaro? Z-wave?

Ajdå jag hade fått intrycket av att Shelly gjorde bra grejer, vet du några som är mer pålitliga för tyngre last?

Lägger en bevakning på den, har lite andra prylar från Aqara som har funkat bra. Uppdaterar den snabbt?

Jag tycker att den uppdaterar tillräckligt snabbt. Kollar jag historikkurvan i HA verkar jag få uppdatering ungefär var femte minut tidsmässigt, men det ser mer ut som att den uppdaterar varje 0.05 kW så funderar på det är det som avgör mer än tiden.

Edit: Kör för övrigt en ganska tung avfuktare i tvättstugan på pluggen, har haft det i över ett år utan några som helst bekymmer. har levererat 591 kW hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag håller med, skulle aldrig plugga in något med mycket last (typ torktumlare) i billig skit. Finns många pluggar från etablerade tillverkare som har en historia av att bränna/smälta med, tex Shelly Plug S.

Vad rekommenderar du för plug till diskmaskin och torktumlare? Z-wave, zigbee eller wifi fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad rekommenderar du för plug till diskmaskin och torktumlare? Z-wave, zigbee eller wifi fungerar bra.

Jag kör med en zigbee Neo-plugg, NAS-WR10B (https://www.m.nu/rela-zigbee/plug-in-rela-zigbee), för diskmaskinen (en miele). Enligt HA drar diskmaskin under 2000W vid max-last (första är "ECO"-program, andra körningen är "auto").

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Jag kör med en zigbee Neo-plugg, NAS-WR10B (https://www.m.nu/rela-zigbee/plug-in-rela-zigbee), för diskmaskinen (en miele).

Tack för tipset. Det såg ut som att den var slut i lger just nu. Kanske testar med en Nous istället:
https://www.m.nu/rela-zigbee/smart-plug-med-energimatning-zig...

Edit: insåg precis att jag har 3 st Nous-pluggar redan... Får testa med en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad rekommenderar du för plug till diskmaskin och torktumlare? Z-wave, zigbee eller wifi fungerar bra.

Jag kör med Shelly Plug S till diskmaskinen och en Neo Coolcam till tvättmaskinen. Torktumlaren drog mer än en Shelly Plug S klarade så har ingen alls där just nu. Men jag ska skaffa dessa, https://www.styrahem.se/p/870/effektmatare-extremt-liten-shel... och byta ut pluggarna. Dessa maskiner vill jag ändå inte kunna stänga av så perfekt att ha en puck som bara mäter förbrukningen och inget annat.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Jag kör med Shelly Plug S till diskmaskinen och en Neo Coolcam till tvättmaskinen. Torktumlaren drog mer än en Shelly Plug S klarade så har ingen alls där just nu. Men jag ska skaffa dessa, https://www.styrahem.se/p/870/effektmatare-extremt-liten-shel... och byta ut pluggarna. Dessa maskiner vill jag ändå inte kunna stänga av så perfekt att ha en puck som bara mäter förbrukningen och inget annat.

Jag har ett 15-tal Shelly Plug S och de fungerade inte till vår diskmaskin så jag har inte testat till tvättmaskinen eller torktumlaren.

Det verkar helt klart intressant med Shelly Plus PM Mini. Det är helt klart en fördel att man inte kan stänga av maskinerna av misstag. Nackdelen är att man måste ta in en elektriker antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag har ett 15-tal Shelly Plug S och de fungerade inte till vår diskmaskin så jag har inte testat till tvättmaskinen eller torktumlaren.

Det verkar helt klart intressant med Shelly Plus PM Mini. Det är helt klart en fördel att man inte kan stänga av maskinerna av misstag. Nackdelen är att man måste ta in en elektriker antar jag?

Ja, egentligen måste man ju det. Men är man händig så kan man göra det själv. Det kommer jag att göra iallafall, men jag har redan installerat flertalet puckar själv

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Okay jag har aldrig kört det i docker så har inte 100 koll.

Hur kan man komma in i terminal eller ssh i en docker container då? Frågar inte för min egen del utan för killen som ville ha hjälp.

Logga på värdmaskinen och gör:
sudo docker exec -it [dockername] bash
wget -O - https://get.hacs.xyz | bash -

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Varje dag när jag kommer hem från jobbet så frågar sambon mig när hunden varit ute.
Tog o gjorde ett flow i node red med hjälp av chatgpt som notifierar sambon när vi gick ut och hur länge han var ute. Har fungerat klanderfritt men har lite finslip kvar!

Permalänk
Medlem

Hittade några Deltaco-pluggar, Telldus-pluggar och en Osram smart+ plugg i en låda här hemma. Vad behöver jag för att kunna få in och styra dem i HA?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexzpro:

Varje dag när jag kommer hem från jobbet så frågar sambon mig när hunden varit ute.
Tog o gjorde ett flow i node red med hjälp av chatgpt som notifierar sambon när vi gick ut och hur länge han var ute. Har fungerat klanderfritt men har lite finslip kvar!
<Uppladdad bildlänk>

Hur löste du det? Har du tracking på hunden?

Permalänk
Medlem

Kör sedan ett par dagar med en Home Assistant Green. Inte så värst många enheter till den än, men än så länge tuffar den fint. Inte märkt något med prestanda som skulle vara något problem. HACS funkar fint och allt rullar på. Helt tyst då den är passivt kyld och drar bara ett par watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Kör sedan ett par dagar med en Home Assistant Green. Inte så värst många enheter till den än, men än så länge tuffar den fint. Inte märkt något med prestanda som skulle vara något problem. HACS funkar fint och allt rullar på. Helt tyst då den är passivt kyld och drar bara ett par watt.

Samma här, precis köpt en green. Kopplade in den igår. Allt funkar fint, men fattar inte hur jag får till spotcast. Vill kunna välja spotify i ha och sen välja vart musiken ska spelas upp. Såg någon som hade en riktigt smutt dashboard och gjorde typ så.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Hittade några Deltaco-pluggar, Telldus-pluggar och en Osram smart+ plugg i en låda här hemma. Vad behöver jag för att kunna få in och styra dem i HA?

Deltaco är sannolikt tuya wifi, försök att få in dom i tuya appen och hitta en tuya integration i HA.

För Telldus behövs 433mhz, det kan fortfarande vara relevant för termometrar på riktigt långa avstånd och det är roligt med sdr radio och sniffa prylar av helt andra fabrikat - men pluggar kräver att du skickar data och enklast är kanske om man kan hacka någon variant av en begagnad Telldus låda.

Osram är nog också wifi med en egen app, du gör bäst i att antingen skaffa Zigbee till din ha och ikeapluggar, lampor och liknande eller välja wifi pluggar av enkla öppna fabrikat - typ sonoff eller fler tuya.

Men det är nog bäst att fundera på vad du vill lösa med ha, välja den bästa lösningen för det och börja byta ut gamla prylar till det systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hur löste du det? Har du tracking på hunden?

Nej faktiskt så enkelt som en magnetkontakt!
Första gången dörren öppnas registreras inget, alltså när jag kommer hem. Andra gången går jag ut och då noteras tid och tredje gången är när jag kommer hem så noteras tiden och beräknar hur länge jag var ute

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Deltaco är sannolikt tuya wifi, försök att få in dom i tuya appen och hitta en tuya integration i HA.

För Telldus behövs 433mhz, det kan fortfarande vara relevant för termometrar på riktigt långa avstånd och det är roligt med sdr radio och sniffa prylar av helt andra fabrikat - men pluggar kräver att du skickar data och enklast är kanske om man kan hacka någon variant av en begagnad Telldus låda.

Osram är nog också wifi med en egen app, du gör bäst i att antingen skaffa Zigbee till din ha och ikeapluggar, lampor och liknande eller välja wifi pluggar av enkla öppna fabrikat - typ sonoff eller fler tuya.

Men det är nog bäst att fundera på vad du vill lösa med ha, välja den bästa lösningen för det och börja byta ut gamla prylar till det systemet.

För DELTACO och andra Tuya-kloner så hade jag gett Tuya-convert (https://github.com/ct-Open-Source/tuya-convert) ett försök och annars bytt ut dem. Beror på modell. Jag har en DELTACO-plugg som inte kan konverteras. Den byts ut mot en Shelly snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

För DELTACO och andra Tuya-kloner så hade jag gett Tuya-convert (https://github.com/ct-Open-Source/tuya-convert) ett försök och annars bytt ut dem. Beror på modell. Jag har en DELTACO-plugg som inte kan konverteras. Den byts ut mot en Shelly snart.

Tuya var ett elände att få in i HA. Finns bara moln integration som kräver en API nyckel från Tuya.
Bytte till WIZ som var busenkelt att få igång och går lokalt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

För DELTACO och andra Tuya-kloner så hade jag gett Tuya-convert (https://github.com/ct-Open-Source/tuya-convert) ett försök och annars bytt ut dem. Beror på modell. Jag har en DELTACO-plugg som inte kan konverteras. Den byts ut mot en Shelly snart.

Skrivet av Prelatur:

Tuya var ett elände att få in i HA. Finns bara moln integration som kräver en API nyckel från Tuya.
Bytte till WIZ som var busenkelt att få igång och går lokalt.

Jag har en Deltaco plugg som jag kör lokalt i HomeAssistant, utan Tuya-convert!

Vad man behöver göra, är att köra Tuya appen istället för Deltaco appen, lägg till dina devices.
Installera HACS, installera Local Tuya

Sen följ denna guide, för att hämta local keys:

Fungerar riktigt bra för mig, väldigt stabilt. Sen lätt att använda i automations i HA.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på en Zigbee-plug som man kan köra till diskmaskinen? Många verkar inte vara anpassade för längre, högre laster men det är ju en djungel att försöka reda ut vilka som är säkra att köra över längre tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Någon som har tips på en Zigbee-plug som man kan köra till diskmaskinen? Många verkar inte vara anpassade för längre, högre laster men det är ju en djungel att försöka reda ut vilka som är säkra att köra över längre tid.

Diskmaskiner drar inte så mycket ström som man skulle kunna tro, jag har haft samma plug till åtminstone tre olika maskiner. Här är profilen från senaste körningen på min.

Den toppar alltså ut på ca 8A i 20 minuter som mest, så inte direkt lång tid. Jag kör Fibaros Wall plug till min (jag vet, Z-wave, inte det du frågade efter). Jag hade köpt Aqaras plugg och kört med, jag har fått väldigt bra intryck av övriga prylar, både batteridrivna och nätanslutna.

/zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Någon som har tips på en Zigbee-plug som man kan köra till diskmaskinen? Många verkar inte vara anpassade för längre, högre laster men det är ju en djungel att försöka reda ut vilka som är säkra att köra över längre tid.

Det var lite av en diskussion ett par inlägg högre upp ( #20272673 ). Jag kör med en "Neo Coolcam"-plugg (genomsticksplugg) till vår diskmaskin. Den är specad till 16A, men det verkar finnas andra som också är specade > 10A. Och sitter din diskmaskin på en 10A-säkring, så "borde" en plugg för ~15A fixa det (även om det inte är rent resistiv last).

Alternativ hos "m.nu" (finns säkerligen billigare/andra alternativ på andra platser med "bättre" lagersaldon)
Neo Coolcam (16A): https://www.m.nu/rela-zigbee/plug-in-rela-zigbee
Nous (15A): https://www.m.nu/rela-zigbee/smart-plug-med-energimatning-zig... (1-pack https://www.m.nu/rela-zigbee/smart-plug-med-energimatning-zig...
Frient (16A/10A): https://www.m.nu/rela-zigbee/frient-smart-plug-mini-2-f-schuk...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB