Home Assistant-tråden

Permalänk

Jag fick en notifikation av Home Assistant att det finns en uppdatering.
Jag har stött på problemet förut och vet hur jag kommer runt det. Men jag vill veta varför det blir såhär och om det finns en permanent lösning.
När jag skall installera uppdateringen så får jag till svar att
"Cant update to 2024.1.4 from 2024.1.3 - system is not healthy"

Jag kör Home Assistant Supervisor på en Debian maskin via Docker.
Då jag skall lägga till en annan service på den så vill jag inte hålla på att starta om varken datorn eller Docker.

Nu så loggade jag in på maskinen (putty/ssh) och stoppade docker samt gjorde en restart. Sen provade jag att uppdatera HA och det fungerade.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Tack för din input. Jo men någorlunda tekniskt är jag, Home Assistant har jag kört länge nu i en docker-container på min NUC. Nu är det mest vilken lösning jag ska gå på för puckar.

Jag är lite nyfiken på den här stickan, den måste då in i min NUC på något sätt i nätverksskåpet? Hur är sen täckningen då på dessa?

Aa okej men då är du ju med på skeppet redan
Stickan stoppar du bara in i din NUC och så använder du antingen Zigbee2Mqtt eller Home Assistant egna zigbee modul
Sen är det bara trycka på scanna efter enheter och så sätter du pucken i parläge sen är det good to go.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av mattera:

Aa okej men då är du ju med på skeppet redan
Stickan stoppar du bara in i din NUC och så använder du antingen Zigbee2Mqtt eller Home Assistant egna zigbee modul
Sen är det bara trycka på scanna efter enheter och så sätter du pucken i parläge sen är det good to go.

Men hur är täckningen? Eftersom NUCen står lite för sig själv i skåpet. Läste någonstans att enheterna vidarebefodrar/repeterar kommandon från HA för att täcka hela huset och räcka överallt, stämmer det?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Snusfri

Vad rekommenderar folket för termometer?
Vill ha en med 2 sensorer för att kunna mäta temp både inne i lägenheten och utomhus.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Men hur är täckningen? Eftersom NUCen står lite för sig själv i skåpet. Läste någonstans att enheterna vidarebefodrar/repeterar kommandon från HA för att täcka hela huset och räcka överallt, stämmer det?

Räckvidden på den stickan jag länkade tidigare är väldigt bra och det är också som du säger, Zigbee enheterna bygger ett eget nätverk där dem routar vidare mellan varandra.
Så bara du inte börjar längst bort från zigbee stickan är det inga större problem. samt det get en alltid fler anledningar att fylla på med fler enheter om täckningen är dålig på en enhet längre bort

Jag har min sticka på våning 3 i servern och har absolut inga problem att nå till garaget som är en bra bit bort från stickan. (80-tals trähus)

Ett exempel på hur den routrar och ett nätverk ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad rekommenderar folket för termometer?
Vill ha en med 2 sensorer för att kunna mäta temp både inne i lägenheten och utomhus.

Kör du med något speciellt protokoll?
Jag kör med protokollet zigbee och sen med denna i icke isolerat uterum som blir lika många minus som ute (-16 as we speak) Zigbee sonoff tempgivare

Sen har jag modellen innan den i resten av huset.
Zigbee sonoff äldre temp

Alla har funkat kanon

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Räckvidden på den stickan jag länkade tidigare är väldigt bra och det är också som du säger, Zigbee enheterna bygger ett eget nätverk där dem routar vidare mellan varandra.
Så bara du inte börjar längst bort från zigbee stickan är det inga större problem. samt det get en alltid fler anledningar att fylla på med fler enheter om täckningen är dålig på en enhet längre bort

Jag har min sticka på våning 3 i servern och har absolut inga problem att nå till garaget som är en bra bit bort från stickan. (80-tals trähus)

Ett exempel på hur den routrar och ett nätverk ser ut.
<Uppladdad bildlänk>

Tänk bara på att det oftast endast är fasta Zigbee-enheter som bygger ut nätverket. Dvs saker som är kopplade i eluttag eller så. En batteridriven termometer bygger alltså inte ut nätverket, medan ett smart uttag gör det.

Tycker själv att Zigbee fungerar otroligt bra. Använder det i princip alltid kör jag kan.

Kör HA Green med SkyConnect. Flera fast installerade enheter nära där den står och sen en blandning av brandvarnare (som alltså inte bygger ut), dimmers (som bygger ut nätet) och smarta uttag.

Har några Wi-Fi-grejer (mest i garaget dit mitt Zigbee inte når då det är en fristående byggnad) samt tre Plejd som elektrikern älskar men jag verkligen inte gillar. Har man mycket Plejd så blir det ett BT-nät som säkert funkar bra, men de har ju bara belysning

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Tänk bara på att det oftast endast är fasta Zigbee-enheter som bygger ut nätverket. Dvs saker som är kopplade i eluttag eller så. En batteridriven termometer bygger alltså inte ut nätverket, medan ett smart uttag gör det.

Bra tillägg! Det glömde jag ju säga

Skrivet av koSmiQ:

Tycker själv att Zigbee fungerar otroligt bra. Använder det i princip alltid kör jag kan.

Kör HA Green med SkyConnect. Flera fast installerade enheter nära där den står och sen en blandning av brandvarnare (som alltså inte bygger ut), dimmers (som bygger ut nätet) och smarta uttag.

Har några Wi-Fi-grejer (mest i garaget dit mitt Zigbee inte når då det är en fristående byggnad) samt tre Plejd som elektrikern älskar men jag verkligen inte gillar. Har man mycket Plejd så blir det ett BT-nät som säkert funkar bra, men de har ju bara belysning

Du kan få in plejd i din HA green, köp en bluetooth usb dongle och plugga in så har du en integration för plejd.
Tips är då att köra med antenn så du får en rejäl räckvidd på bluetoothen.luetooth-Adapter-Antenna
Men ja som du säger, elektrikerna älskar den där plejd och teknikmänniskorna inte lika mycket 😴
Zigbee to rule them all!

Permalänk
Medlem

Någon annan som haft problem med ZHA sedan HA version 2023.12?

Jag kör med en SkyConnect och Home Assistant OS på en RPi3. ZHA ballade ur totalt vid någon uppdatering av i december. Har testat 2024.1 men lika illa där, så jag fick gå tillbaka till 2023.11. Stökigt.

Funderar också på att prova att köra Zigbee via Z2M istället, för att frikoppla det från Home Assistant och dess uppdateringar... några erfarenheter kring det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Bra tillägg! Det glömde jag ju säga

Du kan få in plejd i din HA green, köp en bluetooth usb dongle och plugga in så har du en integration för plejd.
Tips är då att köra med antenn så du får en rejäl räckvidd på bluetoothen.luetooth-Adapter-Antenna
Men ja som du säger, elektrikerna älskar den där plejd och teknikmänniskorna inte lika mycket 😴
Zigbee to rule them all!

Mina Plejd-grejer är för långt borta för att det ska funka med en BT-dongle. Den närmaste är 10 meter, två stenväggar och kyl- och frys bort. Nästa är ute i garaget.

Men jag har löst det genom att köra en Shelly Smart Plug Plus S med ESPHome i garaget. Då agerar den BT-proxy till HA. Så den i garaget är i alla fall integrerad (det äventyret kan man läsa om tidigare i den här tråden, några sidor tillbaka).

Tanken över tid är att bygga bort Plejd. Nån dag ska elskåpet byggas om och då blir det något med Zigbee istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Mina Plejd-grejer är för långt borta för att det ska funka med en BT-dongle. Den närmaste är 10 meter, två stenväggar och kyl- och frys bort. Nästa är ute i garaget.

Men jag har löst det genom att köra en Shelly Smart Plug Plus S med ESPHome i garaget. Då agerar den BT-proxy till HA. Så den i garaget är i alla fall integrerad (det äventyret kan man läsa om tidigare i den här tråden, några sidor tillbaka).

Tanken över tid är att bygga bort Plejd. Nån dag ska elskåpet byggas om och då blir det något med Zigbee istället.

Nice!

Min Shelly omflashad till ESPHome för BTproxy trillar ibland ur och kräver en omstart, känns som om jag borde kunna anpassa skriptet för att starta om när detta händer alt. lösa problemet, vad det nu är... Har ev dålig mottagning ibland men borde kunna återuppta anslutningen behövs någon särskild konfig för detta tro?.. Får läsa lite dokumentation antar ajg...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Nice!

Min Shelly omflashad till ESPHome för BTproxy trillar ibland ur och kräver en omstart, känns som om jag borde kunna anpassa skriptet för att starta om när detta händer alt. lösa problemet, vad det nu är... Har ev dålig mottagning ibland men borde kunna återuppta anslutningen behövs någon särskild konfig för detta tro?.. Får läsa lite dokumentation antar ajg...

Vilka funktioner har du aktiverade i konfen? Tydligen tar BT-proxy ganska mycket RAM och har man då webinterface och andra saker igång så funkar det inte alltid jättebra.

Min kör BT-proxy och annars så lite som möjligt (så ingen backup AP eller webinterface). Kanske nåt sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Vilka funktioner har du aktiverade i konfen? Tydligen tar BT-proxy ganska mycket RAM och har man då webinterface och andra saker igång så funkar det inte alltid jättebra.

Min kör BT-proxy och annars så lite som möjligt (så ingen backup AP eller webinterface). Kanske nåt sånt?

Jag har inte aktivt tagit bort något, utan det är bara en konfig som ska motsvara funktionaliteten av Shelly 1 Plus, plus BT-proxy och tracker. Den håller ju ändå i ca 5 dagar så det borde ju vara lugnt. Kom nu ihåg att jag måste kolla loggarna nästa gång det sker. Har nu också för API provat att manuellt ställa reboot_timeout till 15min om det nu inte skulle vara det vid default.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattera:

Kul! Välkommen in i smartahem träsket!

Av någon anledning rekommenderar alla elektriker plejd, lätt för dom att sätta in och hjälpa kund att integrera.
Men plejd funkar väll bra för dem som är ganska ointresserade av teknik iguess, jag har några men dem åker aldrig in i väggen då Zigbee är himlans mycket bättre.

Så min rekommendation går till Zigbee och att du integrerar det i en Home Assistant.
Vet inte hur teknisk du är men länkar ett paket nedan för att komma igång
Home Assistant green
Zigbee sticka/gateway

EDIT:
Glömde ju såklart puckarna som punktmästaren.... @tuomi påpekade.
Zigbee brytare

Jag undviker allt sånt här som har wifi. Strular mest och har man otur så får man en himla latence/delay..
Aldrig haft några större bekymmer med Zigbee och det är snabbt som rackarns.

Fördelen med Plejd för elektrikern är att det är minst strul. När huset byter ägare bland annat. Ser man till wifi-baserade system så blir det strul när kunden byter router och inte behåller namnet, eller flyttar routern tex. Ska man se till vad elektrikern gillar finns också Schneider wizer, som pratar zigbee. Men tror inte deras egen gateway integrerar med home assistant. De går istället att para med andra zigbee gateways, men då väljer man oftast andra fabrikat. Plejd saknar också givare, vilket är en klar nackdel.

Det som fick plejd att ta fart skulle jag säga var att de är lätta att komma igång med och det går att ha en anläggning med bara en plejdpuck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Fördelen med Plejd för elektrikern är att det är minst strul. När huset byter ägare bland annat. Ser man till wifi-baserade system så blir det strul när kunden byter router och inte behåller namnet, eller flyttar routern tex. Ska man se till vad elektrikern gillar finns också Schneider wizer, som pratar zigbee. Men tror inte deras egen gateway integrerar med home assistant. De går istället att para med andra zigbee gateways, men då väljer man oftast andra fabrikat. Plejd saknar också givare, vilket är en klar nackdel.

Det som fick plejd att ta fart skulle jag säga var att de är lätta att komma igång med och det går att ha en anläggning med bara en plejdpuck.

Huvudet på spiken. Snackade med ”min” elektriker om Plejd gentemot annat. Plejd är lätt att få igång, har enkla appar där elektriker kan ställa in och sen ”lämna över” till kunden. De verkar också satsa rätt mycket på att vara tillgängliga för elektriker och synas mycket.

Wiser tycker jag är bra, men det verkar inte ha spritt sig lika mycket ännu. Och som du säger, det är främst baserat på deras gateway (vilket nog är bra för den större massan) men funkar ändå med HA eftersom det är Zigbee. Något oklart med OTA-uppdateringar dock genom HA, men de grejer jag har har inte fått någon uppdatering genom gateway på länge och fungerar dessutom väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Fördelen med Plejd för elektrikern är att det är minst strul. När huset byter ägare bland annat. Ser man till wifi-baserade system så blir det strul när kunden byter router och inte behåller namnet, eller flyttar routern tex. Ska man se till vad elektrikern gillar finns också Schneider wizer, som pratar zigbee. Men tror inte deras egen gateway integrerar med home assistant. De går istället att para med andra zigbee gateways, men då väljer man oftast andra fabrikat. Plejd saknar också givare, vilket är en klar nackdel.

Det som fick plejd att ta fart skulle jag säga var att de är lätta att komma igång med och det går att ha en anläggning med bara en plejdpuck.

Köper att det är ett system "elektrikern kan", så de kan lätt ställa in och lämna till kund. Dock så tror jag inte att elektrikern bryr sig ett dugg om, ifall huset byter ägare eller ej, då är de long gone.

Problemet med elektriker är att ifall man ber dem installera något annat, och att configen görs av kund sen, det verkar de heller inte gilla. Utan det är ofta Plejd eller så vill de inte åta sig uppdraget.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Rekommenderar alla som har svårt för att bygga dashboards att prova addonet ha-fusion. Drag-and-drop editor som genererar kod som man sedan kan ändra bäst man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Rekommenderar alla som har svårt för att bygga dashboards att prova addonet ha-fusion. Drag-and-drop editor som genererar kod som man sedan kan ändra bäst man vill.

https://i.imgur.com/XhQqmUF.png
https://i.imgur.com/HDfLdF7.png
https://i.imgur.com/DJichtA.png

Coolt. Vill testa till min tablet. Dock verkar senaste versionen av addonet inte funka när man loggar in remotely, så får leka ikväll när jag kommer hem.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av izzie:

Rekommenderar alla som har svårt för att bygga dashboards att prova addonet ha-fusion. Drag-and-drop editor som genererar kod som man sedan kan ändra bäst man vill.

https://i.imgur.com/XhQqmUF.png
https://i.imgur.com/HDfLdF7.png
https://i.imgur.com/DJichtA.png

Har följt matt8707 länge, och även använt hans gamla Dashboard på min tablet. Sjukt kul att se hur han utvecklar sina projekt.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

Coolt. Vill testa till min tablet. Dock verkar senaste versionen av addonet inte funka när man loggar in remotely, så får leka ikväll när jag kommer hem.

Funkar inte lokalt heller. Verkar vara en bugg. Ligger en Issue om det på Github.

https://github.com/matt8707/ha-fusion/issues/265

Inte fått igång det hos mig än fast jag försökt tipsen.

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Funkar inte lokalt heller. Verkar vara en bugg. Ligger en Issue om det på Github.

https://github.com/matt8707/ha-fusion/issues/265

Inte fått igång det hos mig än fast jag försökt tipsen.

Alright, då får jag avvakta

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbroll:

Någon annan som haft problem med ZHA sedan HA version 2023.12?

Jag kör med en SkyConnect och Home Assistant OS på en RPi3. ZHA ballade ur totalt vid någon uppdatering av i december. Har testat 2024.1 men lika illa där, så jag fick gå tillbaka till 2023.11. Stökigt.

Funderar också på att prova att köra Zigbee via Z2M istället, för att frikoppla det från Home Assistant och dess uppdateringar... några erfarenheter kring det?

Jag är nybörjare på både HA och Zigbee och satte upp allting med docker compose på en Raspberry Pi 5 med en Sonoff-sticka förra veckan. Jag började med ZHA men hade massvis med konstiga problem med att para devices, så jag provade Z2M och där funkade allting rakt av. Jag trodde att jag gjorde nåt fel med ZHA men kanske inte då. Jag gillar att ha tillgång till Z2M's egna webgränssnitt och kartan, så jag kommer nog att fortsätta med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Funkar inte lokalt heller. Verkar vara en bugg. Ligger en Issue om det på Github.

https://github.com/matt8707/ha-fusion/issues/265

Inte fått igång det hos mig än fast jag försökt tipsen.

Skrivet av durrav:

Alright, då får jag avvakta

Jag bråkade en del med detta, fungerade till slut om jag angav min externa url i addonets settings (inkl https://)

Permalänk
Snusfri
Skrivet av mattera:

Kör du med något speciellt protokoll?
Jag kör med protokollet zigbee och sen med denna i icke isolerat uterum som blir lika många minus som ute (-16 as we speak) Zigbee sonoff tempgivare

Sen har jag modellen innan den i resten av huset.
Zigbee sonoff äldre temp

Alla har funkat kanon

Kör inget alls just nu.
Har någora Deltaco Lampor (6st totalt) som jag försökt fått in i HA via Localtuya men inte fått till det så just nu gör HA inget alls.

Har även planer på en smart ringklocka samt utomhuskamera i framtiden som kan läggas till i HA.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kör inget alls just nu.
Har någora Deltaco Lampor (6st totalt) som jag försökt fått in i HA via Localtuya men inte fått till det så just nu gör HA inget alls.

Har även planer på en smart ringklocka samt utomhuskamera i framtiden som kan läggas till i HA.

Men har du redan HA via diverse instans så är min rekommendation att du börjar använda Zigbee, speciellt om du dessutom inte har investerat så mycket i annat protokoll.
Kan varmt rekommendera denna zigbee sticka som jag kör i mitt system. Zigbee 3.0 USB sticka, Sonoff ZBDongle-E

Jag kör eufy's kamerasystem och det är integrerat i mitt HA, funkar faktiskt förvånansvärt bra.
Jag använder tex kamerorna på baksidan och dörrkameran/ringklockans sensor för rörelse för att tända lampor på fasaden/spottar vid rörelse.
Om babykameran detekterar skrik/gråt vid ett viss tidsintervall tex så tänds lampan i sovrummet så man vaknar.
Kör även en automation att detekteras rörelse så skickar HA ett kommando till eufy att starta RSTP stream så NAS kan spela in.

Så kameraväg kan jag rekommendera eufy, ingen prenumeration heller och allt lagras lokalt. Jag kör ju som sagt även lagring i NAS.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av mattera:

Räckvidden på den stickan jag länkade tidigare är väldigt bra och det är också som du säger, Zigbee enheterna bygger ett eget nätverk där dem routar vidare mellan varandra.
Så bara du inte börjar längst bort från zigbee stickan är det inga större problem. samt det get en alltid fler anledningar att fylla på med fler enheter om täckningen är dålig på en enhet längre bort

Jag har min sticka på våning 3 i servern och har absolut inga problem att nå till garaget som är en bra bit bort från stickan. (80-tals trähus)

Ett exempel på hur den routrar och ett nätverk ser ut.
<Uppladdad bildlänk>

Ser ut att bli inköp av Zigbee hos oss nu efter allt jag läst. Men jag lyckas inte läsa mig till, går det att dimma lampor med en ZBMINI puck? Alltså sätta fjäder på strömbrytarna och dimma?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Ser ut att bli inköp av Zigbee hos oss nu efter allt jag läst. Men jag lyckas inte läsa mig till, går det att dimma lampor med en ZBMINI puck? Alltså sätta fjäder på strömbrytarna och dimma?

Nej, ZBMINI är en switch (relä), inte en dimmer. Den kan alltså bara tända och släcka lampor.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av durrav:

Nej, ZBMINI är en switch (relä), inte en dimmer. Den kan alltså bara tända och släcka lampor.

Så om jag önskar Zigbee-puck där jag kan både tända, släcka och hålla in för att dimra (Som en Plejd DIM-01). Vad för puck ska jag skaffa då?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Så om jag önskar Zigbee-puck där jag kan både tända, släcka och hålla in för att dimra (Som en Plejd DIM-01). Vad för puck ska jag skaffa då?

Här är två exempel:

https://www.kjell.com/se/varumarken/sunricher/smarta-hem/fjar...

https://www.elbutik.se/product.html/schneider-wiser-zigbee-di...

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd & Shelly
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UDR + 2st AC-LR)

Permalänk
Officiell jultomte

Tack.

Låt säga att man köper denna (https://www.styrahem.se/p/672/infalld-relabrytare-zigbee-1-ka...)
Går det att ha en fjäder på strömbrytaren då för att släcka/tända? Eller måste det vara en klassiskt brytare?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset