Försäljningen av gaming-skärmar föll under 2022 – väntas vända i år

Permalänk
Melding Plague

Försäljningen av gaming-skärmar föll under 2022 – väntas vända i år

Nedgång till följd av inflation väntas följas av uppsving under 2023, med dragplåster som uppdateringsfrekvenser, e-sportevent och internetcaféer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tvivlar ju på siffrorna som pekar uppåt med tanke på att vi ser ut att gå in i en ganska stor ekonomisk kris men men man kan ju hoppas

Permalänk
Medlem

Tror snarare på minskad försäljning i alla länder med hög personlig belåning, då de har en tendens att skära ner på inköp av lite lyxigare art när räntor stiger.
Det är ju målet med höjning av reporäntan av riksbanken att minska utlåning till både konsumption och investeringar så att de kan rädda kronan från kollaps. (iaf enligt dem själva)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Glädjande att se att 60 Hz är ett minne blott för de flesta gamers.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Skärmarna som lockar till att köpa nytt just nu har ju en femsiffrig prislapp, så det är nog många som inväntar billigare produktionskostnader och lägre priser och/eller ett stabilare ekonomiskt läge.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Sötast

Det börjar bli lite water is wet nu.
Året/åren efter stark försäljning så väntas det sänkas.
Året/åren efter svag försäljning så väntas det ökas...

Mitt inplanerade köp i skärmväg ligger på runt 22.000 kr just nu.
Får bli en sån när den når typ 7000kr. Kommer nog ta ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Skärmarna som lockar till att köpa nytt just nu har ju en femsiffrig prislapp, så det är nog många som inväntar billigare produktionskostnader och lägre priser och/eller ett stabilare ekonomiskt läge.

Precis går det ens att köpa en vettig gamingskärm under 5000 ? sett ibland nåt från aoc 27tummare för 3000 kr men det kanske är bara skit ?

Permalänk
Medlem

Eftersom priserna på elektronik sätts baserat på reapriserna, så är det endast på rea man kan hitta en prisvärd skärm känns det som.
Köpte en MSI G321CQP för 3490 till sambon, satte upp den igår, första intrycket var bra iaf.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Ja som sagt i artikeln tror många kommer börja byta till oled när det finns mer variation och priserna går ner på dom skärmarna

Är så jävla sjukt nöjd med min. När man väntat på något sådant ska komma i massa år och till slut får det.

Permalänk
Medlem

Jag köper nästa skärm när jag kan få en 240hz OLED för ungefär hälften av vad den kostar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Precis går det ens att köpa en vettig gamingskärm under 5000 ? sett ibland nåt från aoc 27tummare för 3000 kr men det kanske är bara skit ?

Helt klart finns det bra skärmar under 5k iaf om 27" 1440p och runt 120-160Hz är tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Det kan jag inte påstå, köpte 2 nya skärmar inom loppet på 5 månader..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Det kan jag inte påstå, köpte 2 nya skärmar inom loppet på 5 månader..

Bra, då tog du över för mig som inte köpt ny skärm sedan 2015...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

På TV-sidan finns 8K sedan länge, men datorskärmarna som hade haft större nytta av skarpare text har fastnat på gamla lågupplösta 100-ish PPI och nya modeller verkar snarare bli dyrare och dyrare.

Permalänk
Medlem

Otippat, finns ju mest skräp på marknaden. Att hitta sin end game skärm är krångligt. Kör med Neo G9 atm, skitbra förutom att den tappar kontakten med datorn flera gånger om dagen och att custom resolutions krånglar en del.

Har fortfarande tid att lämna tillbaka den men finns inte mycket intressant då alla Samsungs G modeller verkar ha samma problem samt Alienware´s ultrawide dras med burnins.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Bra, då tog du över för mig som inte köpt ny skärm sedan 2015...

Tror jag inte köpt en skärm sedan senaste bygget från @Inet, 2011 kanske 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag köper ny när det finns OLED mellan 24-25" och till ett vettigt pris så det dröjer nog ett tag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Precis går det ens att köpa en vettig gamingskärm under 5000 ? sett ibland nåt från aoc 27tummare för 3000 kr men det kanske är bara skit ?

De är nog helt okej. Min 34" 21:9 144 Hz gick på 4000 kr, och den är tillräckligt bra för att kunna invänta lägre priser på OLED-skärmarna i alla fall

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Testpilot

Inväntar 34-38" Ultrawide OLED som inte kostar en månadslön, smärttröskeln för egen del ligger runt 8 000 kronor. Har ingen lust att spendera mer pengar på bildvisaren än det grafikkort som ska driva den. Innan vi når dessa prispunkter ser jag inte mig själv köpa en ny datorskärm – åtminstone inte ny i butik.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Väntar på något som liknar LGs 27 tums oled men inte med matt skärm. Och ha starkare ljus.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk

LoL nej. Ingen vill köpa en vanlig skärm för att man vill ha en med mini-led eller oled och de är båda dyra. Sååå om 2-3 år kommer folk börja köpa skärmar igen.

Permalänk
Rekordmedlem

Spelskärmar, är det inte de som har liten och lågupplöst som försäljningsargument ?
De blir kanske intressanta när de erbjuder minst 4k och 40"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skärmen jag vill uppgradera till (PG27AQDM) ligger på 15 lökar just nu.

Vill se den klättra under 10-strecket innan jag tänker köpa.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Köpte mig en LG 27GP850 innan påsk. Omkring 6papp, dyraste komponenten i/till datorn just nu bortsett från GPUn. Lär inte köpa en till på ett bra tag.

Permalänk

Majoriteten ser nog inte vitsen med att uppgradera sin skärm, är ju inte som en dator där spelen kräver mer och mer. En 120 Hz TN från 2010 lever säkert fortfarande idag och duger för att panga Fortnite eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

På TV-sidan finns 8K sedan länge, men datorskärmarna som hade haft större nytta av skarpare text har fastnat på gamla lågupplösta 100-ish PPI och nya modeller verkar snarare bli dyrare och dyrare.

Jaa! Riktigt högupplösta skärmar, det är precis vad som behövs nu när DP 2.0+ finns. För oss som inte pangar FPS i 240 Hz. Det var ett tag sedan vi gick över till 4k, dags att ta steget till 8k där det är verkligen relevant, dvs datorskärmar.